Електронна бібліотека/Проза

АРМІЙСЬКІ ВІРШІМикола Істин
чоловік захотів стати рибою...Анатолій Дністровий
напевно це найважче...Анатолій Дністровий
хто тебе призначив критиком часу...Анатолій Дністровий
знає мене як облупленого...Анатолій Дністровий
МуміїАнатолій Дністровий
Поет. 2025Ігор Павлюк
СучаснеІгор Павлюк
Подорож до горизонтуІгор Павлюк
НесосвітеннеІгор Павлюк
Нічна рибалка на СтіксіІгор Павлюк
СИРЕНАЮрій Гундарєв
ЖИТТЯ ПРЕКРАСНЕЮрій Гундарєв
Я, МАМА І ВІЙНАЮрій Гундарєв
не знаю чи здатний назвати речі які бачу...Анатолій Дністровий
активно і безперервно...Анатолій Дністровий
ми тут навічно...Анатолій Дністровий
РозлукаАнатолій Дністровий
що взяти з собою в останню зимову мандрівку...Анатолій Дністровий
Минала зима. Вона причинила вікно...Сергій Жадан
КротовичВіктор Палинський
Львівський трамвайЮрій Гундарєв
Микола ГлущенкоЮрій Гундарєв
МістоЮрій Гундарєв
Пісня пілігримаАнатолій Дністровий
Міста будували з сонця і глини...Сергій Жадан
Сонячний хлопчикВіктор Палинський
де каноє сумне і туманна безмежна ріка...Анатолій Дністровий
Любити словомЮрій Гундарєв
КульбабкаЮрій Гундарєв
Білий птах з чорною ознакоюЮрій Гундарєв
Закрите небоЮрій Гундарєв
БезжальноЮрій Гундарєв
Завантажити

І вже не може відмовитися…
Я майже не слухав, що вона казала. Мені було досить іти поряд з нею набережною і чути її голос. Мене насправді не цікавили ці другорядні персонажі з готелю „Унік” – Шастаньє, Марсіано, Дювельз, той, кого називали „Жорж” і чиє прізвище було Рошар, всі ці люди, чиї імена я наполегливо повторюю, щоб вони не стерлися з моєї пам’яті.
- А ти? Ти зобов’язана мати з ними справу, з усіма цими людьми?
- Абсолютно ні. Нас познайомив Агхамурі. Мене з ними нічого не пов’язує.
- Навіть з Рошаром?
Я через силу поставив це запитання. Цей Рошар, якого називали „Жорж”, був мені байдужим, як і інші.
- Просто я попросила його про невеличку послугу… От і все…
- І тебе, як і раніше, звуть Денні, у фальшивих документах?
- Не смійся з мене, Жане…
Вона взяла мене під руку і ми пішли мостом Руаяль. Я не знаю, чому у мене завжди було відчуття легкості й свободи, коли я переходив через Сену на правий берег, цим мостом.
На середині вона зупинилася. Вона сказала:
- Справжні документи, чи несправжні, невже ти вважаєш, що це для нас дійсно має значення?
Та ні. Жодного значення. У ту епоху я не був певен у власних імені й прізвищі, відтак, чому вона мала бути певна у своїх? Навіть сьогодні я не знаю, чи моє свідоцтво про народження є точним, і я до кінця очікуватиму, що мені раптом принесуть документи, які були загубилися і де записано моє справжнє ім’я, справжня дата народження, імена і прізвища справжніх батьків, яких я ніколи не побачу.
Вона наблизила своє обличчя до мого і прошепотіла на вухо:
- Ти занадто ускладнюєш життя.
Гадаю, вона помилялася. Це сьогодні, по десятках і десятках років, я пробую декодувати сигнали морзе, які мені з глибин минулого шле таємничий кореспондент. Але тоді я вдовольнявся тим, що жив поточним днем, не переймаючись усякими питаннями. Втім, на ті питання, які я їй ставив – а їх прозвучало небагато, й без особливої наполегливості, – вона так і не відповіла. Хіба що одного вечора, тільки натяком. Я тільки по двадцяти роках дізнався з досьє, яке мені передав отой Лангле, у яку „брудну історію вона потрапила”, як казав Агхамурі. Він навіть уточнив тоді: „Це дуже серйозно”. Так, справді, серйозно. Бо йшлося про смерть людини.
Сьогодні ввечері я гортав досьє Лангле і знову натрапив на один з документів, на папіросному папері, у якому є досить докладні відомості, які я переписую: „У тіло жертви потрапили дві кулі. Один з пострілів було зроблено впритул. Другий постріл зроблено з більшої відстані… Знайдено обидві гільзи, що відповідають випущеним кулям…”. Але мені бракує сміливості переписувати далі. Я продовжу пізніше, у день, коли буде гарна погода і сонце й синє небо розвіють тіні.
Ми йшли через парк Тюїльрі. Не пригадую, яка була пора року. Тепер, коли я пишу ці рядки, мені здається, що це було в січні. Перед очима знову сніг у саду Карузель, і навіть на тротуарі, яким ми йшли, вздовж парку. Перед нами, навколо ліхтарів, під аркадами вулиці Ріволі, туманні німби світла. І все ж, у мене сумнів: це могло бути на початку осені. Дерева парку Тюїльрі ще в листі. Воно скоро опаде, але для мене осінь не означає завершення чогось. Мені здається, що новий рік починається в жовтні. Вчора. Осінь. Сезони минають і змішуються в пам’яті, ніби вона роками живе сама по собі і, пускаючи нові паростки, являє щоразу іншу картину, зовсім не застиглу й не мертву. Так, пори року часто переплітаються – весна взимку, бабине літо… Коли ми опинилися під аркадами, пішов дощ, дуже сильний, чи, скоріше навіть злива, з тих, що зненацька застають вас улітку.
- Невже ти думаєш, що я схожа на людину, здатну потрапити у брудну історію? Вона наблизила до мене лице, ніби щоб я ще раз приглядівся до неї, і дивилася мені у вічі таким щирим поглядом…
- Якби я потрапила у брудну історію, я б тобі сказала…
Цю фразу я знову чую цієї ночі, в години безсоння. Я записав її до чорного блокнота. Все ж, у мене, мабуть, були підозри, неясне передчуття, раз я зафіксував її, чорним по білому. Чому вона нічого не сказала? Чи, все ж, у півслова, того вечора, коли ми виходили з Ліонського вокзалу, але у ту мить я не надав цьому великого значення. Може, вона думала, що я злякаюсь, але в такому разі вона погано мене знала. Вже не пам’ятаю, у якого філософа я вичитав, у своїй кімнаті на вулиці Од, що людей, яких любиш, треба приймати, як є, і над усе не вимагати у них пояснень.
- Ти знаєш, я скоро спалю мости з готелем „Унік” і з тими мазуриками.
У неї завжди була чиста мова і правильна дикція, але час від часу вона вживала жаргонні слова, з яких я не всі знав, я їх заносив до чорного записника: гуртак, в чорта на рогах, пофіг, муфлон. Я також знайшов на одній зі сторінок чорного блокнота, у лапках - „мазурики з готелю „Унік” і, здається, навіть збирався тоді використати цей вираз як назву книги.
- Правильно, - сказав я. – Ти завжди можеш розраховувати на тих, хто пише тобі „до

Останні події

29.04.2025|12:10
Новий фільм класика італійського кіно Марко Белоккьо: історична драма «Викрадений» виходить на екрани у травні
29.04.2025|11:27
«Основи» готують оновлене англомовне видання «Катерини» Шевченка, тепер — з перекладом Віри Річ
29.04.2025|11:24
Що читають українці: топи продажів видавництв «Ранок» і READBERRY на «Книжковій країні»
29.04.2025|11:15
Митці й дослідники з 5 країн зберуться в Луцьку на дводенний інтенсив EcoLab 2.0
24.04.2025|19:16
Ееро Балк – лауреат премії Drahomán Prize за 2024 рік
24.04.2025|18:51
Гостини у Германа Гессе з українськомовним двотомником поезії нобелівського лауреата
21.04.2025|21:30
“Матуся – домівка” — книжка, яка транслює послання любові, що має отримати кожна дитина
18.04.2025|12:57
Під час обстрілу Харкова була пошкоджена книгарня «КнигоЛенд»
14.04.2025|10:25
Помер Маріо Варгас Льоса
12.04.2025|09:00
IBBY оголосила Почесний список найкращих дитячих книжок 2025 року у категорії «IBBY: колекція книжок для молодих людей з інвалідностями»

Партнери