Електронна бібліотека/Проза

LET ME GОOKEAN ELZY
Конвертуй світлосутність поезії в душах...Микола Істин
де я тебе розлив...Сергій Осока
"Рейвах" (уривок з роману)Фредерік Верно
Стільки людей поховано у пустелі...Олег Короташ
Можеш забрати в мене трохи страху?Сергій Жадан
Далі стоятимеш там, де завжди і була...Катерина Калитко
Після снігуОксана Куценко
Спочатку поет жив в життєпросторі світла...Микола Істин
Буде час, коли ти...Сергій Жадан
Буде злива початку світу, і підніметься Рось...Катерина Калитко
І не вистачить сонця, аби все освітитиСергій Жадан
отак прокинутися від вибуху...Павло Коробчук
посеред ночі під час важкого кашлю...Анатолій Дністровий
з міста, якого немає, не доходять новини...Галина Крук
Велика годинникова стрілкаСергій Жадан
Вечірня школаДмитро Лазуткін
Оповита сном (THE SLEEPER)Едгар По
Нас не вчили жити в такому, і ми вчимося, як можемо...Катерина Калитко
Чужими піснями отруєна даль не навіки...Ігор Павлюк
Візерунки на склі. То від подиху нашого...Мар´яна Савка
Святи Йордан водою не вогнем...Мар´яна Савка
Така імла - поміж дощем і снігом...Мар´яна Савка
Він переїхав в Бучу в середині березня 2021...Максим Кривцов
Приймаю цю осінь внутрішньовенно...Сергій Кривцов
Скільки б я не старався виїхав по-сірому...Максим Кривцов
Падає ліс падає людина падає осінь...Сергій Кривцов
Зайшов до друга додому...Сергій Кривцов
Коли запропонують витягти соломинку памʼятіСергій Кривцов
Змійка дороги вигинається...Сергій Кривцов
Як же мріється нині про ваші нудні біографії...Максим Кривцов
Втрати...Сергій Кривцов
В прифронтовому місті...Сергій Кривцов
Завантажити

про Денні і це мене вже гнітило. Мені не було чого йому сказати. І потім я ніколи не вмів до ладу відповідати на запитання.
Вийшовши на вулицю, я не втримався, щоб знову не подивитися на них, крізь шибку. І сьогодні, коли я це пишу, мені здається, що я досі спостерігаю за ними, стоячи на тротуарі, ніби я нікуди звідти так і не пішов. І скільки б я не придивлявся до „Жоржа”, про якого мені казали, що він „небезпечний”, у мене вже нема відчуття тривоги, яка мене проймала, коли я стикався з цими людьми у холі готелю „Унік”. Поль Шастаньє, Дювельз і Жерар Марсіано навіки завмерли, повернувшись до „Жоржа” і все ще готують, як говорив Агхамурі, якусь „темну справу”. Вони погано скінчать, десь у тюрмі, або загинуть у розборці. Агхамурі, сидячи на бильці крісла, мовчить і тільки стривожено дивиться на них. Саме він якось мені сказав: „Уважайте. Вони можуть втягнути вас у дуже темні справи. Раджу вам порвати з ними, доки не пізно”. Того вечора ми домовилися зустрітися біля факультету на вулиці Сансьє. Він хотів, щоб ми „порозумілися”. Але мені здавалося, що він хотів залякати мене, щоб я більше на бачився з Денні. І нині, він теж досі там, за шибкою, навіки, і його тривожний погляд завмер на інших, поки вони про щось тихо змовляються. І мені у свою чергу хочеться йому сказати: „Вважайте”. Я нічим не ризикував. Але у ту епоху я цього не усвідомлював ясно. Мені знадобилося кілька років, щоб усе зрозуміти. Якщо я точно пригадую, у мене все ж було якесь неясне передчуття, що жоден з них не зможе штовхнути мене на „криву доріжку”. Лангле, коли допитував мене на набережній Жевр, сказав: „У вас справді дуже дивні зв’язки”. Він помилявся. На всіх цих людей, які трапилися мені на життєвому шляху, я насправді дивився звіддалік. Тієї ночі, я вже не пригадую, скільки я простояв перед вітриною готелю, спостерігаючи за ними. У якийсь момент Агхамурі підвівся і зробив кілька кроків у бік вікна. Він мав помітити, що я стою на тротуарі і стежу за ними. Я не ворухнувся ні на міліметр. Нехай він навіть вийде до мене на вулицю. Але його очі були порожні, він мене не помічав. Той, кого звали „Жорж”, - найнебезпечніший, як вважалося, - теж підвівся і підійшов до Агхамурі, важкою ходою. Вони стояли за кілька сантиметрів від мене, за шибкою, і „Жорж” зі своїм місяцеподібним лицем і недобрим поглядом, теж не бачив мене. Може, шибка була непрозора, дзеркальна, з іншого боку. Чи просто між нами вже були десятки й десятки років, і вони застигли в тій епосі, посеред готельного холу і ми вже були, я і вони, у різних пластах часу.












Я рідко коли наперед записував свої зустрічі у чорному блокноті. Я щоразу боявся, що людина не прийде, якщо я завчасно зафіксую час і день нашої зустрічі. Не варто бути таким уже певним у майбутньому. Як казав Поль Шастаньє, я тримався осторонь, не виявляв себе. У мене було відчуття, що я веду якесь підпільне життя, а за такого способу існування, ми уникаємо того, щоб лишати сліди або ж занотовувати чорним по білому, що робимо. Однак, цей запис існує, він на середині однієї зі сторінок записника: „Вівторок. Агхамурі. 1900. Сансьє”. Ця зустріч не мала для мене ніякої важливості і мені тепер ніяково, що вона увічнена чорними літерами на білому папері.
Це було, здається, через два-три дні після нашого пізнього приходу до готелю „Унік”, коли я ніс сумку з програвачем. Я був здивований, отримавши листа від Агхамурі на адресу вулиця Од, № 28, де я винаймав кімнату. Як він довідався про мою адресу? Через Денні? Я багато разів приводив її до себе на вулицю Од, але, здається, набагато пізніше. Мої спогади нечіткі. Агхамурі написав у листі: „Не говоріть нікому про нашу зустріч. Особливо Денні. Це має лишитися між нами. Ви зрозумієте чому”. Оце „ви зрозумієте” стривожило мене.
Було вже темно. Я чекав його, походжаючи вздовж пустиря поряд з новою будівлею університету. Того вечора я взяв із собою чорний блокнотик і, щоб згаяти час, занотовував написи, які ще лишалися на кількох будівлях чи складах, навколо пустиря, і які мали зникнути. Ось мої записи:

Брати Сомме - Шкури і шкіри
Блюме (Б.) і син. Посередники. Шкіряна торгівля
Чинбарне виробництво Божансі
Торговий дім Мартен. Зелені шкіри
Просолювання „Паризький шкіряний ринок”

Доки я записував ці прізвища, я відчував наростаючу тривогу. Здається, про це свідчить мій почерк – нерівний, під кінець майже нерозбірливий. Олівцем було дописано, вже рівними літерами:

Лікарня Ста дівчат

Є така пристрасть, коли хочеш довідатися про все, що стояло, у різні часи й епохи, на тому чи іншому місці Парижа. Цього разу мені здавалося, що я вдихаю огидний запах шкур і зелених шкір. Пригадалася назва документального фільму, який я дивився ще дитиною і який запам’ятався на все життя –Кров звірів. Тварин забивали на бійнях Вожирар, Вілет, і потім привозили сюди їх шкури, на продаж. Тисячі й


Партнери