Електронна бібліотека/Проза

Хтось спробує продати це як перемогу...Сергій Жадан
Нерозбірливо і нечітко...Сергій Жадан
Тріумфальна аркаЮрій Гундарєв
ЧуттяЮрій Гундарєв
МузаЮрій Гундарєв
МовчанняЮрій Гундарєв
СтратаЮрій Гундарєв
Архіваріус (новела)Віктор Палинський
АРМІЙСЬКІ ВІРШІМикола Істин
чоловік захотів стати рибою...Анатолій Дністровий
напевно це найважче...Анатолій Дністровий
хто тебе призначив критиком часу...Анатолій Дністровий
знає мене як облупленого...Анатолій Дністровий
МуміїАнатолій Дністровий
Поет. 2025Ігор Павлюк
СучаснеІгор Павлюк
Подорож до горизонтуІгор Павлюк
НесосвітеннеІгор Павлюк
Нічна рибалка на СтіксіІгор Павлюк
СИРЕНАЮрій Гундарєв
ЖИТТЯ ПРЕКРАСНЕЮрій Гундарєв
Я, МАМА І ВІЙНАЮрій Гундарєв
не знаю чи здатний назвати речі які бачу...Анатолій Дністровий
активно і безперервно...Анатолій Дністровий
ми тут навічно...Анатолій Дністровий
РозлукаАнатолій Дністровий
що взяти з собою в останню зимову мандрівку...Анатолій Дністровий
Минала зима. Вона причинила вікно...Сергій Жадан
КротовичВіктор Палинський
Львівський трамвайЮрій Гундарєв
Микола ГлущенкоЮрій Гундарєв
МістоЮрій Гундарєв
Пісня пілігримаАнатолій Дністровий
Завантажити

собі ставитиму їх пізніше, ці питання. Справді, три-чотири роки потому, я опинився ввечері, в машині, на площі Мірабо і побачив перспективу вулиці Конвенту, яка відкрилася преді мною. Мені примарилося, що треба просто вийти з машини, покинувши її у пробці, і пішки рушити тією вулицею. Нарешті на відкритому повітрі, у стані невагомості. Я легким кроком йтиму правим тротуаром. Дорогою я зайду й поставлю свічку в церкві Сен-Крістоф, на Жавелі. А трохи далі опинюся між кафе і входом на станцію метро. Гарсон не здивується моїй появі і, навіть якщо я нічого не скажу, принесе два Куантро і поставить чарки одну напроти одної. Я подзвоню до тієї квартири, щоб забрати її речі. Проблема тільки в тім, що я точно не пам’ятав номер будинку і що в цій частині авеню Фелікса Фора всі вони занадто схожі один на одного, щоб мені пощастило впізнати той, де ми були. Того ж вечора мені почувся її голос, трохи хриплий: „…стара пані, у якої я знімала кімнату”, і цей голос здався мені таким близьким… Стара пані… Я гортав довідник вулиць, щоб відшукати номер. Пригадую, що ми проходили повз готель і велику вітрину, де я з подивом побачив ряди телефонних апаратів, які вилискували в темряві. Якогось полудня, коли їй треба було на пошту, вона призначила мені зустріч у кафе, біля метро, і я пройшовся перед тим по авеню Фелікса Фора у бік будинку, куди ми проникли були, того вечора, як квартирні злодії. На тротуарі біля дівчачої школи батьки чекали закінчення уроків. Довідник вулиць підтвердив мої спогади. „Телефони Бургундер”. Готель „Авіасьйон”: він був до будинку, це я пам’ятаю точно. Але дівчача школа, у номері 56? До чи після будинку? У всякому разі, він стояв до перехрестя з вулицею Дюрантон. Я хотів був переконатися на місці. Але навіщо? Всі ці будинки занадто подібні. „…стара пані, у якої я знімала кімнату”. У довіднику, у будинку № 62, була якась мадам Боле.
Вона простягнула мені книгу в червоній палітурці – „На службі у королеви” Ентоні Хоупа, – щоб я поклав її до сумки, разом з програвачем і платівками. Я запитав, чи вона її читала. Так, першого разу, в дитинстві, до кінця, нічого не зрозумівши. Пізніше, вона читала окремі глави, навмання. Було біля дев’ятої. Ґарсон сказав, що кафе зачиняється. Ми опинилися надворі під дощем. Я ніс сумку і одна з кишень її пальта випиналася через усі ті папери, які вона туди запхала. Ми довго чекали поїзда метро і ще довше пересадки на станції Ламот-Піке. В такий час вагон був порожнім. Вона рилася в кишені і відбирала щось схоже на візитні картки. Помітивши, що я спостерігаю за цим з певною цікавістю, вона сказала, усміхаючись: „Я покажу тобі… Ти побачиш… Але це не дуже цікаво…”. Перспектива повернення на Монпарнаську вулицю, схоже, не викликала у неї захвату. Саме того вечора, в метро, вона вперше натякнула на будинок у провінції, куди ми могли б поїхати, але їм про це не треба говорити. „Їм” – це значить Агхамурі і тим, з ким він знався, - Дювельзу, Марсіано, Шастаньє… Я запитав, чи Агхамурі знає, що вона жила на авеню Фелікса Фора. Ні, не знає. Вони познайомилися вже потім, в університетському містечку. Він також не знає про існування маєтку, у провінції, про який вона говорила. Маєток кілометрів за сто від Парижа, - уточнила вона. Ні, ні Агхамурі, ні інші жодного разу не приходили з нею на пошту по листи „до запитання”. „Тільки я знаю твої таємниці”, - сказав я. Ми долали довгий коридор на станції Монпарнас і були єдиними на механічній доріжці. Вона взяла мене під руку і поклала голову на плече. „Сподіваюсь, ти вмієш берегти таємниці”. Ми дійшли бульваром до ресторану „Дом”, потім повернули праворуч і рушили вздовж муру кладовища. Вона тягнула час, щоб не натрапити у холі готелю на Агхамурі та інших. Передусім на Агхамурі. Я мало не запитав, чому вона почувається зобов’язаною перед ним, але, подумавши, зрозумів, що це зайве. Здається, у той час я вже усвідомив, що ніхто ніколи не відповідає на запитання. „Треба дочекатися, доки в холі згасять світло, щоб увійти, - сказав я невимушеним тоном. - Як того разу, коли ми були у квартирі… Але нас може побачити нічний черговий”. При наближенні до готелю я відчував, що їй стає моторошно. Аби нікого не виявилося у холі, думав я. Її неспокій почав передаватися мені. Мені вже вчувався металевий голос Поля Шастаньє: „А що це ви транспортуєте у сумці?”. Вона завагалася, коли ми повернули на Монпарнаську вулицю. Була майже одинадцята. „Почекаємо ще?” – запитала вона. Ми сіли на лаві, на алеї посеред бульвару Едгара Кіне. Я поставив сумку біля себе. „Це справжня дурість, що ми лишили світло у квартирі”, - сказала вона. Я здивувався, що вона надає цьому такого значення. Але тепер, по стількох роках, я краще розумію раптовий сум, який затьмарив її обличчя. Мене теж огортає дивне відчуття від думки про всі ті лампи, які ми забули згасити там, куди більш ніколи не повернемося… В цьому не було нашої вини. Щоразу доводилося зникати швидко і крадькома. Я певен, що у маєтку, в селі, ми теж десь лишили не вимкнене світло. А може, саме я був єдиним

Останні події

20.05.2025|11:40
Оголошено Короткий список VII Всеукраїнського літературного конкурсу малої прози імені Івана Чендея 2025 року
16.05.2025|15:50
«Танго для трьох»: він, вона і кґб
15.05.2025|10:47
Літературний конкурс малої прози імені Івана Чендея оголосив довгі списки 2025 року
14.05.2025|19:02
12-й Чілдрен Кінофест оголосив програму
14.05.2025|10:35
Аудіовистава «Повернення» — новий проєкт театру Франца Кафки про пам’ять і дружбу
14.05.2025|10:29
У Лондоні презентували проєкт української військової поезії «Збиті рими»
14.05.2025|10:05
Оливки у борщі, риба зі щавлем та водка на бузку: у Луцьку обговорювали і куштували їжу часів Гетьманщини
14.05.2025|09:57
«Основи» видають першу повну збірку фотографій з однойменної мистецької серії Саші Курмаза
09.05.2025|12:40
У Києві презентують поетичну збірку Сергія «Колоса» Мартинюка «Політика памʼяті»
09.05.2025|12:34
Вірші Грицька Чубая у виконанні акторів Львівського театру імені Франца Кафки

Партнери