Re: цензії
- 18.12.2024|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськНотатки мемуарного жанру
- 17.12.2024|Оксана Тебешевська, заслужений учитель України, письменницяВолодимир Качкан: «З того слова насію довічних пісень…»
- 14.12.2024|Валентина Семеняк, письменницяКлюч до послань
- 10.12.2024|Ігор ЗіньчукСвобода не має ціни
- 01.12.2024|Ігор ЗіньчукТомас Манн „Будденброки” – роман–сага про занепад однієї родини
- 20.11.2024|Михайло ЖайворонСлова, яких вимагав світ
- 19.11.2024|Тетяна Дігай, ТернопільПоети завжди матимуть багато роботи
- 19.11.2024|Олександра Малаш, кандидатка філологічних наук, письменниця, перекладачка, книжкова оглядачкаЧасом те, що неправильно — найкращий вибір
- 18.11.2024|Віктор ВербичПодзвін у сьогодення: художній екскурс у чотирнадцяте століття
- 17.11.2024|Василь Пазинич, фізик-математик, член НСПУ, м. СумиДіалоги про історію України, написану в драматичних поемах, к нотатках на полях
Видавничі новинки
- Олександр Ковч. "Нотатки на полях"Поезія | Буквоїд
- У видавництві Vivat вийшов комікс про Степана БандеруКниги | Буквоїд
- Корупція та реформи. Уроки економічної історії АмерикиКниги | Буквоїд
- У "НІКА-Центр" виходять книги Ісама Расіма "Африканський танець" та Карама Сабера "Святиня"Проза | Буквоїд
- Ігор Павлюк. "Бут. Історія України у драматичних поемах"Поезія | Буквоїд
- У Чернівцях видали новий роман Галини ПетросанякПроза | Буквоїд
- Станіслав Ігнацій Віткевич. «Ненаситність»Проза | Буквоїд
- Чеслав Маркевич. «Тропи»Поезія | Буквоїд
- Легенда про ВільнихКниги | Буквоїд
- Нотатник Вероніки Чекалюк. «Смачна комунікація: гостинність – це творчість»Книги | Буквоїд
Події
«Дідо Иванчік»: перекладач має залишитися непомітним
Чомусь майже завжди так виходило в нашій літературі (властиво в художній прозі, бо з поезією справи дещо інші – у нас завжди з поезією справи дещо інші), що гуцули говорили за всю Україну – а за гуцулів говорили негуцули. І світ бачить Гуцульщину очима бойка Івана Франка, подолянина Михайла Коцюбинського, харківця Гната Хоткевича… Вона чудова, ця Гуцульщина. Її неможливо не любити. І все-таки дуже багато в ній від справжньої Гуцульщини лишилося «поза оптикою».
І ось лише в останні роки виявилося, що насправді й Гуцульщина сама за себе сказала. Голосом Петра Шекерика-Дониківа.
Разом із Гнатом Хоткевичем він засновував гуцульський театр, допомагав Михайлові Коцюбинському збирати матеріали для «Тіней забутих предків», активно спілкувався з Іваном Франком, Станіславом Вінцензом, Володимиром Гнатюком, Марком Черемшиною, Василем Стефаником, Антоном Крушельницьким, Андрієм Чайковським, переховував у себе вдома принца Вільгельма Габсбурґа, був депутатом парламенту ЗУНР і «гуцульським послом» до польського сейму, брав участь у святкуванні Злуки ЗУНР і УНР на Софійському майдані в Києві, воював за Україну з денікінцями і більшовиками, засновував товариство «Січ» у Кам’янці-Подільському й Вінниці…
Дивовижна доля!
Справжній роман! Якби його хтось умів написати…
Та найдивовижніше: головним, що залишив Петро Шекерик-Доників після себе, й виявився роман. «Дідо Иванчік». Глибокий, високохудожній, правдивий – література! Роботу над текстом він закінчив за кілька днів до того, як 15 травня 1940 року його разом із сином Андрієм заарештувало НКВС за звинуваченням у «антирадянській діяльності», відтак засудило до восьми років тюрми й заслало до Росії – і далі про його долю нічого не відомо. Знаємо лише, що всі папери, вилучені після обшуку, були спалені 2 червня 1940 року – і тривалий час вважалося, що й роман там згорів. А насправді рукопис роману 67 років лежав собі спокійно у сховку в бочці на горищі!..
Дивовижна доля!
Вже про сам цей роман можна написати роман! Якби хтось умів його написати…
Утім, виданий в останні роки у Верховині (2007) й Харкові (2016) паперовою, а у Львові (2019) авдіокнижкою, «Дідо Иванчік» так і залишився не просто невідчитаним, а й навіть непрочитаним – і не лише так званим широким читачем (якому він і адресований), а й, за малими винятками, освіченими українцями поза Гуцульщиною.
Бо ніде правди діти: навіть освіченим людям з інших українських країв, принаймні дуже багатьом із них, складнувато буває читати навіть неадаптованого Франка, Стефаника – тим паче, а Марко Черемшина просто незрозумілий – хоча він і писав літературною українською, лише мову персонажів відтворював гуцульську, і то «легшу», ближчу до покутського говору.
Тут є цікавий нюанс. Професор-філолог Микола Корпанюк (із яким ми родом з одного села – Вербовця під Косовом) досліджував лексику передгірських сіл Косівського району – Рожнева, Старого Косова, Вербовця, Химчина, Смодного й рідних для Марка Черемшини Кобак – і дійшов висновку, що це не Гуцульщина, а Покуття. Я не вповні з цим погоджуюся – мені здається, що йдеться радше про межові говори, тим паче, що в лексиці кожного з цих сіл є хай і дуже невеликі, але свої особливості, – проте Шекерик-Доників, певно, погодився б із Миколою Павловичем. Адже в «Дідові Иванчіку» є ось такий епізод про смерть тата головного героя (подаю в перекладі):
«Процьо щоосені ходив у поле (себто на прикарпатські рівнинні села), до бойків, на заробітки. У полі копав картоплю, жав збіжжя та лупив кукурудзу ночами коло бойків, аби заробити на зиму хоч трошки хліба для усіх домашніх. Одної осені там, у полі, заслаб Процьо на почеревину та й помер від неї. У Рожнові, за Косовом, його й поховали».
Щодо бойків Шекерик-Доників, звісно, помилявся, – та, в кожному разі, мова персонажів Марка Черемшини походить з отого «поля», тоді як мова «Діда Иванчіка» – з трикутника «Голови – Устеріки – Жаб’є (тепер Верховина)», себто з самих «глибин» гір.
Я переконаний, що це не діалект, а таки гуцульська мова – принаймні лексичних і синтаксичних відмінностей з українською тут аж ніяк не менше, аніж, скажімо, в української з білоруською. І що напрочуд важливо: в цьому твердженні немає ані йоти сепаратизму абощо – Гуцульщина завжди мислила себе органічною і невід’ємною частиною політичного українства, що вкотре і незайво підтверджує зокрема й діяльність Петра Шекерика-Дониківа. Але в українському дискурсі завжди була самобутньою, зокрема й мовно.
«Дідо Иванчік» – далеко не єдиний текст, писаний гуцульською. Їх таки трохи набереться – від принаймні XIX століття і до прекрасних віршів нашого сучасника, поета Василя Шкургана. Але «Дідо Иванчік» – найбільший і, безперечно, найважливіший текст, писаний гуцульською. Ця важливість формується з двох рівнозначних складових:
1) літературної – адже це самобутній і цікавущий у художньому сенсі роман із харизматичними персонажами та розмаїтими родинними, соціальними, психологічними, гумористичними, міфологічними, мисливськими, ба навіть детективно-кримінальними сюжетами, які міцно сплетені між собою;
2) історично-фольклорно-етнографічно-пізнавальної – адже тут у художній формі прописані звичаї, вірування, традиції, обряди, ремесла, уклад життя старовіцької Гуцульщини. (Мені, до речі, неймовірно подобається оце Шекерикове слово «старовіцької» – від «старого віку»!).
Очевидно, що такий текст мусить бути доступний для читача у всіх куточках України. Тому місія перекласти його українською, яку взяло на себе видавництво «Discursus» за підтримки Українського Культурного Фонду, видається мені надважливою.
Те, що саме мені довірили виконати цей переклад, – велика для мене гордість і колосальна відповідальність.
Уповні свідомий цієї відповідальності, я намагаюся зробити цей дивовижний текст максимально доступним для сприймання кожної людини, яка читає українською, – і водночас якнайповніше зберегти його мовностилістичний колорит, без якого твір чимало втратив би.
Сподіваюся, що я виправдаю довіру і залишуся в перекладеному тексті максимально непомітним – щоб Гуцульщина заговорила всій Україні сама про себе голосом Петра Шекерика-Дониківа – і Україна її почула.
Прочитати онлайн чи безкоштовно завантажили книжку-білінгву «Дідо Иванчік» можна тут: https://discursus.com.ua/books/dido-yvanchik
Коментарі
Останні події
- 23.12.2024|20:38Вийшов друком другий том духовних записок Ігоря Павлюка
- 23.12.2024|18:24У ВСЛ виходить новий роман Євгенії Кузнєцової «Вівці цілі»
- 19.12.2024|11:01Топ БараБуки: довгий список найкращих дитячих і підліткових видань 2024 року
- 19.12.2024|07:49Топ продажів видавництва VIVAT у 2024 році
- 18.12.2024|13:16Фонд Східна Європа за підтримки Швейцарії випустив онлайн-курс для підлітків «Не можеш сказати – пиши!»
- 17.12.2024|19:44Мирослав Лаюк став лауреатом премії імені Шевельова 2024 року
- 17.12.2024|19:09Вийшов трейлер української стрічки «Фрагменти льоду»
- 10.12.2024|18:36День народження Видавництва Старого Лева
- 10.12.2024|10:44На Оболоні Книгарня "Є" відкриє новий культурний простір “Книгарня “Є”
- 10.12.2024|10:38Видавець Віктор Круглов пройшов відбір на навчання в Стенфордській вищій школі бізнесу