
Re: цензії
- 16.07.2025|Тетяна Качак, літературознавиця, докторка філологічних наук, професорка Прикарпатського національного університету імені Василя СтефаникаПравда про УПА в підлітковому романі Галини Пагутяк
- 10.07.2025|Дана Пінчевська"Щасливі ті люди, природа яких узгоджується з їхнім родом занять"
- 10.07.2025|Володимир СердюкАнтивоєнна сатира Володимира Даниленка «Та, що тримає небо»
- 27.06.2025|Ірина Фотуйма"Коні не винні" або Хроніка одного щастя
- 26.06.2025|Михайло ЖайворонЖитомирський текст Петра Білоуса
- 25.06.2025|Віктор ВербичПро що промовляють «Вартові руїни» Оксани Забужко
- 25.06.2025|Ігор ЗіньчукБажання вижити
- 22.06.2025|Володимир ДаниленкоКазка Галини Пагутяк «Юрчик-Змієборець» як алегорія про війну, в якій ми живемо
- 17.06.2025|Ігор ЧорнийОбгорнена сумом смертельним душа моя
- 13.06.2025|Тетяна Качак, літературознавиця, докторка філологічних наук, професорка Прикарпатського національного університету імені Василя СтефаникаЗвичайний читач, який став незвичайним поетом
Видавничі новинки
- Джон Ґвінн. "Лють Богів"Проза | Буквоїд
- Дженніфер Сейнт. "Аталанта"Проза | Буквоїд
- Вероніка Чекалюк. «Діамантова змійка»Проза | Буквоїд
- Джон Ґвінн. "Голод Богів"Книги | Буквоїд
- Олеся Лужецька. "У тебе є ти!"Проза | Буквоїд
- Крістофер Паоліні. "Сон у морі зірок"Проза | Буквоїд
- Дженніфер Сейнт. "Електра"Книги | Буквоїд
- Павло Шикін. "Пітон та інші хлопці"Книги | Буквоїд
- Книга Анни Грувер «Вільний у полоні» — жива розмова з Ігорем Козловським, яка триває попри смертьКниги | Буквоїд
- Тесла покохав ЧорногоруКниги | Буквоїд
Події
Есей для Марії
Марії Дзюбі
Творча доля Марії Дзюби із села Гвізд біля Надвірної є химерною. З одного боку за її плечима серйозний набуток літературний (дві книги віршів "На перехресті почуттів", 1994; "Світлотіні для відважних", 2006; чотири романи "Укриті небом", 2003; "Ранець для крил", 2007; "Музейна баба", 2008; "Бісеріада або п´ять грамів душі", 2010); за свій перший роман відзначена обласною премією імені В.Стефаника; малярський (понад три десятки портретів відомих і невідомих людей). Підготувала до друку черговий роман, є задуми авторських художніх виставок... З іншого боку - якесь затяте мовчання з боку критики, так ніби її зовсім не існує в культурному просторі. Це при тому, що читацький інтерес до творчости Марії Дзюби на Прикарпатті й за його межами є безсумнівним: романи її читаються, книги продаються. Здається, я був одним із "небагатьох хоробрих", які публічно відгукнулися на її перший роман.
Направду, якась містика і вроки...
Минулого року я планував написати есей про Марію до її ювілею і ... пишу ось тепер.
Не знаю. Вірші Марії Дзюби мене не зачіпили як читача. Хоча там багато правильних міркувань і таких звичних для українського грунту кассандрівських мотивів-одкровень. Зрештою, цілий ряд віршів прикрасив би збірку будь-якого посереднього українського піїти.
Її участь у літературній студії "Бистрінь", а відтак різкий вихід із цього напіваматорського/напівпрофесійного кола літературного спілкування, можна пояснити світоглядним і етичним конфліктом керівника студії й молодої літературної неофітки. Знаючи обидві сторони, я хилюся до Марії, але більше спілкуюся із паном керівником. До речі, людини, яка вишколила себе в творчому ремеслі і є прикладом наполегливості у досягненні життєвої і творчої мети.
Інша справа - романи. Перший роман "Укриті небом", на диво, один із найяскравіших у жанрі "сільської прози". Тема роману перегукується із романом Марії Матіос "Солода Даруся", хоча й був задуманий і написаний раніше. Десь у чомусь навіть колоритніший, яскравіший. Хоча з елементами мелодраматизму. Надто вже фінал оптимістичний. Але читач буде подивований, дізнавшись, що Марія не вигадувала сюжет, вона його виповіла так, як почула і мимовільним свідком подій якого стала. Направду, життя колоритніше й терпкіше від літератури.
Я не переказуватиму сюжет, невдячна це справа переказувати добрі сюжети.
Так само з іншими романами - сюжети кожного майже реальні і герої її творів мають своїх прототипів, інколи надто вже впізнаваних, як це маємо в романі "Музейна баба", який спричинився до "великого шкандалю" в "маленькій Надвірній", де в приміському селі проживає Марія зі своїм терпеливим, добрим чоловіком і двома красивими доньками. Боюся, що й "крайній" із написаних романів ("Чорним по білому"), в якому Марія радикально змальовує сучасне українське духовенство, викличе, як мінімум, спротив у тих же слуг Божих...
Кожна книга Марії знаходила свого видавця, але майже з кожним у Марії виникав якийсь перманентний конфлікт. Я мимоволі вислуховував декілька разів Марію і видавців у цих суперечках, і зі здивуванням відзначав, що Марія має рацію. Але не менш дивним виглядало й те, що і видавці мали свою правду на ці вічні протистояння з авторами у державі, яка не стимулює й не підтримує жодну зі сторін.
Що підкуповує в Марії? Вроджене почуття справедливости й бажання відстояти свою правду. А ще безкомпромісність і категоричне небажання прощати людську зраду, підлість і фальш.
На звітно-виборних зборах івано-франківської письменницької організації весною 2012-го Марія вибухнула "філіппіками" проти мене, що у спілчанську раду я запропонував не молодого перспективного автора, а людину, яка, на її погляд, не раз скомпроменттувала себе світоглядно й етично. Дивним чином я розумію, що Марія має рацію. І дивним чином вона не може зрозуміти мене, який півтора року потратив у "хатніх" спілчанських войнах, аби зрозуміти, що будь-які зміни розпочинати треба із себе. А крім того, людина, до якої у Марії таке пристрасне несприйняття, для "загального добра" зробила набагато більше за гвіздянську опозиціонерку.
Найдивніше, що я люблю Марію і її творчість. Люблю за безкомпромісність, вроджене почуття справедливости, постійну готовність захищати свою правду. Люблю за фанатичну віру в перемогу добра над злом. Люблю за відкритість і відвертість. Люблю за жіночу віру і чоловічу твердість характеру. Люблю за приховану надривність і затаєні зриви. Люблю за те, що вона є тим Автором, про якого ми зараз так мало говоримо, але який є одним із небагатьох Українських Лицарів чести і совісті, таланту і віри, без котрого ми не уявлятимемо завтрашній день Українського Слова...
Коментарі
Останні події
- 14.07.2025|09:21V Міжнародний літературний фестиваль «Фронтера» презентує цьогорічну програму
- 11.07.2025|10:28Оголошено конкурс на літературну премію імені Богдана-Ігоря Антонича “Привітання життя”
- 10.07.2025|23:18«Не народжені для війни»: у Києві презентують нову книжку Артема Чапая
- 08.07.2025|18:17Нова Facebook-група "Люблю читати українське" запрошує поціновувачів вітчизняної літератури
- 01.07.2025|21:38Артур Дронь анонсував вихід нової книги "Гемінґвей нічого не знає": збірка свідчень про війну та життя
- 01.07.2025|18:02Сергію Жадану присуджено австрійську державну премію з європейської літератури
- 01.07.2025|08:53"Дикий Захід" Павла Казаріна тепер польською: Автор дякує за "довге життя" книги, що виявилась пророчою
- 01.07.2025|08:37«Родовід» перевидає «З країни рижу та опію» Софії Яблонської
- 01.07.2025|08:14Мартин Якуб презентував у Житомирі психологічний детектив "Гріх на душу"
- 01.07.2025|06:34ТОП-10 книг ВСЛ за червень 2025 року