Re: цензії
- 20.11.2024|Михайло ЖайворонСлова, яких вимагав світ
- 19.11.2024|Тетяна Дігай, ТернопільПоети завжди матимуть багато роботи
- 19.11.2024|Олександра Малаш, кандидатка філологічних наук, письменниця, перекладачка, книжкова оглядачкаЧасом те, що неправильно — найкращий вибір
- 18.11.2024|Віктор ВербичПодзвін у сьогодення: художній екскурс у чотирнадцяте століття
- 17.11.2024|Василь Пазинич, фізик-математик, член НСПУ, м. СумиДіалоги про історію України, написану в драматичних поемах, к нотатках на полях
- 14.11.2024|Ігор Бондар-ТерещенкоРозворушімо вулик
- 11.11.2024|Володимир Гладишев, професор, Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти«Але ми є! І Україні бути!»
- 11.11.2024|Ігор Фарина, член НСПУПобачило серце сучасніть через минуле
- 10.11.2024|Віктор ВербичСвіт, зітканий з непроминального світла
- 10.11.2024|Євгенія ЮрченкоІ дивитися в приціл сльози планета
Видавничі новинки
- Корупція та реформи. Уроки економічної історії АмерикиКниги | Буквоїд
- У "НІКА-Центр" виходять книги Ісама Расіма "Африканський танець" та Карама Сабера "Святиня"Проза | Буквоїд
- Ігор Павлюк. "Бут. Історія України у драматичних поемах"Поезія | Буквоїд
- У Чернівцях видали новий роман Галини ПетросанякПроза | Буквоїд
- Станіслав Ігнацій Віткевич. «Ненаситність»Проза | Буквоїд
- Чеслав Маркевич. «Тропи»Поезія | Буквоїд
- Легенда про ВільнихКниги | Буквоїд
- Нотатник Вероніки Чекалюк. «Смачна комунікація: гостинність – це творчість»Книги | Буквоїд
- Світлана Марчук. «Небо, ромашки і ти»Поезія | Буквоїд
- Володимир Жупанюк. «З подорожнього етюдника»Книги | Буквоїд
Події
Есей для Марії
Марії Дзюбі
Творча доля Марії Дзюби із села Гвізд біля Надвірної є химерною. З одного боку за її плечима серйозний набуток літературний (дві книги віршів "На перехресті почуттів", 1994; "Світлотіні для відважних", 2006; чотири романи "Укриті небом", 2003; "Ранець для крил", 2007; "Музейна баба", 2008; "Бісеріада або п´ять грамів душі", 2010); за свій перший роман відзначена обласною премією імені В.Стефаника; малярський (понад три десятки портретів відомих і невідомих людей). Підготувала до друку черговий роман, є задуми авторських художніх виставок... З іншого боку - якесь затяте мовчання з боку критики, так ніби її зовсім не існує в культурному просторі. Це при тому, що читацький інтерес до творчости Марії Дзюби на Прикарпатті й за його межами є безсумнівним: романи її читаються, книги продаються. Здається, я був одним із "небагатьох хоробрих", які публічно відгукнулися на її перший роман.
Направду, якась містика і вроки...
Минулого року я планував написати есей про Марію до її ювілею і ... пишу ось тепер.
Не знаю. Вірші Марії Дзюби мене не зачіпили як читача. Хоча там багато правильних міркувань і таких звичних для українського грунту кассандрівських мотивів-одкровень. Зрештою, цілий ряд віршів прикрасив би збірку будь-якого посереднього українського піїти.
Її участь у літературній студії "Бистрінь", а відтак різкий вихід із цього напіваматорського/напівпрофесійного кола літературного спілкування, можна пояснити світоглядним і етичним конфліктом керівника студії й молодої літературної неофітки. Знаючи обидві сторони, я хилюся до Марії, але більше спілкуюся із паном керівником. До речі, людини, яка вишколила себе в творчому ремеслі і є прикладом наполегливості у досягненні життєвої і творчої мети.
Інша справа - романи. Перший роман "Укриті небом", на диво, один із найяскравіших у жанрі "сільської прози". Тема роману перегукується із романом Марії Матіос "Солода Даруся", хоча й був задуманий і написаний раніше. Десь у чомусь навіть колоритніший, яскравіший. Хоча з елементами мелодраматизму. Надто вже фінал оптимістичний. Але читач буде подивований, дізнавшись, що Марія не вигадувала сюжет, вона його виповіла так, як почула і мимовільним свідком подій якого стала. Направду, життя колоритніше й терпкіше від літератури.
Я не переказуватиму сюжет, невдячна це справа переказувати добрі сюжети.
Так само з іншими романами - сюжети кожного майже реальні і герої її творів мають своїх прототипів, інколи надто вже впізнаваних, як це маємо в романі "Музейна баба", який спричинився до "великого шкандалю" в "маленькій Надвірній", де в приміському селі проживає Марія зі своїм терпеливим, добрим чоловіком і двома красивими доньками. Боюся, що й "крайній" із написаних романів ("Чорним по білому"), в якому Марія радикально змальовує сучасне українське духовенство, викличе, як мінімум, спротив у тих же слуг Божих...
Кожна книга Марії знаходила свого видавця, але майже з кожним у Марії виникав якийсь перманентний конфлікт. Я мимоволі вислуховував декілька разів Марію і видавців у цих суперечках, і зі здивуванням відзначав, що Марія має рацію. Але не менш дивним виглядало й те, що і видавці мали свою правду на ці вічні протистояння з авторами у державі, яка не стимулює й не підтримує жодну зі сторін.
Що підкуповує в Марії? Вроджене почуття справедливости й бажання відстояти свою правду. А ще безкомпромісність і категоричне небажання прощати людську зраду, підлість і фальш.
На звітно-виборних зборах івано-франківської письменницької організації весною 2012-го Марія вибухнула "філіппіками" проти мене, що у спілчанську раду я запропонував не молодого перспективного автора, а людину, яка, на її погляд, не раз скомпроменттувала себе світоглядно й етично. Дивним чином я розумію, що Марія має рацію. І дивним чином вона не може зрозуміти мене, який півтора року потратив у "хатніх" спілчанських войнах, аби зрозуміти, що будь-які зміни розпочинати треба із себе. А крім того, людина, до якої у Марії таке пристрасне несприйняття, для "загального добра" зробила набагато більше за гвіздянську опозиціонерку.
Найдивніше, що я люблю Марію і її творчість. Люблю за безкомпромісність, вроджене почуття справедливости, постійну готовність захищати свою правду. Люблю за фанатичну віру в перемогу добра над злом. Люблю за відкритість і відвертість. Люблю за жіночу віру і чоловічу твердість характеру. Люблю за приховану надривність і затаєні зриви. Люблю за те, що вона є тим Автором, про якого ми зараз так мало говоримо, але який є одним із небагатьох Українських Лицарів чести і совісті, таланту і віри, без котрого ми не уявлятимемо завтрашній день Українського Слова...
Коментарі
Останні події
- 21.11.2024|18:39Олександр Гаврош: "Фортель і Мімі" – це книжка про любов у різних проявах
- 19.11.2024|10:42Стартував прийом заявок на щорічну премію «Своя Полиця»
- 19.11.2024|10:38Поезія і проза у творчості Теодозії Зарівної та Людмили Таран
- 11.11.2024|19:2715 листопада у Києві проведуть акцію «Порожні стільці»
- 11.11.2024|19:20Понад 50 подій, 5 сцен, більше 100 учасників з України, Польщі, Литви та Хорватії: яким був перший Міжнародний фестиваль «Земля Поетів»
- 11.11.2024|11:21“Основи” вперше видають в оригіналі “Катерину” Шевченка з акварелями Миколи Толмачева
- 09.11.2024|16:29«Про секс та інші запитання, які цікавлять підлітків» — книжка для сміливих розмов від авторки блогу «У Трусах» Анастасії Забели
- 09.11.2024|16:23Відкриття 76-ої "Книгарні "Є": перша книгарня мережі в Олександрії
- 09.11.2024|11:29У Києві видали збірку гумору і сатири «СМІХПАЙОК»
- 08.11.2024|14:23Оголосили довгий список номінантів на здобуття Премії імені Юрія Шевельова 2024 року