Re: цензії

11.03.2025|Марина Куркач, літературна блогерка, м. Кременчук
Жінкам потрібна любов
"Називай мене Клас Баєр": книга, що вражає психологізмом та відвертістю
05.03.2025|Тетяна Качак, м. Івано-Франківськ
Стефаник у художньому слові Оксани Тебешевської
22.02.2025|Василь Пазинич, поет, фізик-математик, член НСПУ
Зоряний "Торф"
18.02.2025|Світлана Бреславська, Івано-Франківськ
Про Віткація і не тільки. Слово перекладача
Художні листи Євгенії Юрченко з війни у Всесвіт
14.02.2025|Ігор Зіньчук
Загублені в часі
05.02.2025|Ігор Чорний
Яке обличчя у війни?
Залишатись живим
29.01.2025|Ігор Зіньчук
Прийняти себе, аби стати сильнішою

Кримінальне чтиво

Смерть чатує в мережі

Віктор Янкевич. «Тенета». – Тернопіль, «Богдан», 2018 рік – 198 с.

 

Жанр: детектив

Дебютний роман, тим більше – детективний, тим більше – написаний українським автором здебільшого передбачає не надто приємні сюрпризи. Українська детективна, а за великим рахунком – уся наша гостросюжетна проза знаменита відсутністю школи та системного підходу до законів жанру. Тому «Тенета», детективний дебют Віктора Янкевича, з перших сторінок заплутує й збиває з толку не загадкою, а кількістю персонажів. Анотація Богдана Коломійчука обіцяє «чоловічу» прозу – але діють тут жінки Рая та Іра, згадуються Алла та Світлана, є ще якась невидима Жанна… Словом, якщо говорити про щось питомо чоловіче в такому гаремі, то хіба про пристрасть панянок до алкоголю. Журналістка Рая має помітну залежність, а Іра в депресії хлебче спиртне, мов кінь.

Проте, давши собі раду й впорядкувавши в голові всіх представлених дійових осіб, починаєш поступово входити в історію. І розумієш: киянка Раїса Рудь поїхала до Одеси на похорон подруги, яка наклала на себе руки. Незабаром з`ясовує: її довела до самогубства віртуальна Алла, мешканка соцмереж. Тим часом тернополянка Іра переживає кризу в особистому житті, на фоні цього знайомиться в соціальній мережі з такою собі Аллою, та починає поступово схиляти її до суїциду.

Натомість Рая починає розслідування й намагається вийти на слід загадкової Алли. Бо безумство треба зупиняти: незабаром журналістка з`ясовує, що Алла причетна до низки самогубств. Отже, в соціальній мережі орудує спритна й безжальна серійна вбивця. Й пошук приводить аж у Запоріжжя. Таким чином, невеликий за обсягом детектив відразу робить заявку на масштабність, бо дія, як у повноцінних бестселерах, охоплює всю Україну.

Як часто буває, негативні персонажі автору «Тенет» удаються більше. Нема потреби обговорювати, чи точно виписані характери, бо саме тут важливіші сюжет, логіка та причинно-наслідкові зв`язки. Віктору Янкевичу вдалося застосувати доволі штамповану сюжетну схему до питомо українських реалій. Несподіваним фінальне рішення назве лише той, хто читатиме свій перший детектив про маньяка в житті. Але тішить сам факт, що дебютанту вдалося вивести читача на фінал-перевертень. Коли Алла виявляється зовсім не Аллою. А той, хто вигадав собі таку маску – зовсім не тим, за кого читач і Раїса його прийняли.

Не зовсім правильно називати роман «соціальним детективом». Точніше, слід розібратися, що саме розуміє автор під визначенням соціального. Якщо «Тенета» показують соціальні проблеми нинішніх українців – автор не впорався, бо першенство по соціальній проблематики мають скандинавські автори ще з часів Пер Вале та Май Шеваль. Проте якщо автор попереджає про згубний вплив соціальних мереж, де повно маніпуляторів – тоді все гаразд.

Бо схожа небезпека чатує й на жителів значно благополучніших країн, ніж наша. Й не залежить від соціального устрою. Адже самотньою людина може почуватися будь де. Візьміть хоча б Японію: там уже б`ють на сполох від небаченого раніше зростання випадків суїциду, причому серед молоді.

Щодо заплутаності деяких моментів – так вони з огляду на проблематику виглядають цілком логічними. Спробуйте розібратися, хто є хто в соціальних мережах. Тут не гріх і Девіда Лінча згадати: «Сови не ті, ким можуть здаватися». Цитата з «Твін Піксу», хто не знає.

Оцінка****

Кожен текст оцінюється за 5-тибальною системою. Кожна оцінка дає твору наступну характеристику:                              

*  Жодної надії;                                

** Погано, але не настільки. Хоча шкода витраченого часу;                              

*** Ідея є, потрібен редактор. Вчить матчастину;                              

**** Хочеться краще, але загалом поживно;                              

***** Так тримати!                              

Значок (+) біля оцінки - Автор може краще.                          

Значок (-) біля оцінки - Аби не гірше.



Додаткові матеріали

Не збожеволіти в «Алясці»
Кращі детективи минулого року від «Кримінального чтива UA»
З села – на війну
Полювання на російських шпигунів
Смертельна гра в курортному містечку
Хтось вийшов на полювання
Залюбити до смерті
Шпигунські ігри на Поділлі
Проти болю є прийоми
«Донецький» з пістолетом
Диявольський бестселер
коментувати
зберегти в закладках
роздрукувати
використати у блогах та форумах
повідомити друга

Коментарі  

comments powered by Disqus

Останні події

20.03.2025|10:47
В Ужгороді представили книжку про відомого закарпатського ченця-василіянина Павла Мадяра
20.03.2025|10:25
Новий фільм Франсуа Озона «З приходом осені» – у кіно з 27 березня
20.03.2025|10:21
100 книжок, які допоможуть зрозуміти Україну
20.03.2025|10:19
Чи є “Постпсихологічна автодидактика” Валерія Курінського актуальною у XXI ст. або Чому дослідник випередив свій час?
20.03.2025|10:06
«Вівальді»: одна з двадцяти найкрасивіших книжок всіх часів відкриває нову серію для дітей та їхніх батьків від Видавництва «Основи»
13.03.2025|13:31
У Vivat вийшла книжка про кримських журналістів-політвʼязнів
13.03.2025|13:27
Оголошено короткий список номінантів на здобуття премії Drahomán Prize 2024 року
11.03.2025|11:35
Любов, яка лікує: «Віктор і Філомена» — дитяча книга про інклюзію, прийняття та підтримку
11.03.2025|11:19
Захоплива історія австрійського лижника: «Виходячи за межі» у кіно з 13 березня
11.03.2025|11:02
“Основи” видають ілюстрованого “Доктора Серафікуса” В. Домонтовича з передмовою Соломії Павличко


Партнери