
Re: цензії
- 22.02.2025|Василь Пазинич, поет, фізик-математик, член НСПУЗоряний "Торф"
- 18.02.2025|Світлана Бреславська, Івано-ФранківськПро Віткація і не тільки. Слово перекладача
- 15.02.2025|Ігор ПавлюкХудожні листи Євгенії Юрченко з війни у Всесвіт
- 14.02.2025|Ігор ЗіньчукЗагублені в часі
- 05.02.2025|Ігор ЧорнийЯке обличчя у війни?
- 31.01.2025|Олег СоловейЗалишатись живим
- 29.01.2025|Ігор ЗіньчукПрийняти себе, аби стати сильнішою
- 27.01.2025|Марія Назар, м.ТернопільКлючик до трансформації сердець
- 26.01.2025|Ігор ПавлюкМоя калинова сопілка...
- 23.01.2025|Ігор ЧорнийЖертва не винна
Видавничі новинки
- Мистецтво творення іміджу.Книги | Дарина Грабова
- Еліна Заржицька. «Читанка-ЧОМУчка»Дитяча книга | Буквоїд
- Ігор Павлюк. «Торф»Книги | Буквоїд
- Вийшла антологія української художньої прози «Наша Перша світова»Книги | Іванка Когутич
- Олександр Ковч. "Нотатки на полях"Поезія | Буквоїд
- У видавництві Vivat вийшов комікс про Степана БандеруКниги | Буквоїд
- Корупція та реформи. Уроки економічної історії АмерикиКниги | Буквоїд
- У "НІКА-Центр" виходять книги Ісама Расіма "Африканський танець" та Карама Сабера "Святиня"Проза | Буквоїд
- Ігор Павлюк. "Бут. Історія України у драматичних поемах"Поезія | Буквоїд
- У Чернівцях видали новий роман Галини ПетросанякПроза | Буквоїд
Кримінальне чтиво
Загадки київського андеграунду
Сергій Пономаренко. Кассандра. – Харків, Клуб Сімейного Дозвілля, 2009. – 350 с.
Жанр: детектив з елементами містики
Щойно закінчивши читати розвідку Святослава Цалика & Пилипа Селігея «Таємниці письменницьких шухляд», зловив себе на бажанні так само, як ці автори, викладати свої думки українською радянською мовою і в тому ж такі пафосному ключі, характерному для українського радянського літературознавства. Навіть якщо сьогодні освічений українець, близький до літератури, пише книгу або про книгу чи її автора, набір цікавих фактів губиться за високопарним штилем, що відлякує сучасного читача.
До чого це я: а до того, що фраза: «Я відкрив для себе письменника Сергія Пономаренка» по-любому матиме пафосне навантаження.
Але, тим не менше, відкриття відбулося саме тепер, а не раніше, коли я прочитав його книгу «Відьмин пасьянс» . Моє особисте відкриття полягає саме в тому, що Сергій Пономаренко – один із небагатьох сучасних українських белетристів, чиє письмо абсолютно позбавлене пафосу як такого. І разом із тим – того, прости, Господи, образного (або швидше – псевдообразного) мовлення – прийому, який чомусь вважається ознакою високої літератури. Натомість пишнотою мови та стандартним, мов подарунковий стос парадних портретів членів політбюро ЦК КПРС, набором образів автори здебільшого прикривають сюжетну імпотенцію. І крім красного слівця та мовно-лінгвістичних вправ читачеві нічого не пропонують.
Цих вад у вже прочитаних мною романах Пономаренка нема. Навпаки, часом він може впасти в іншу крайність – сухий телеграфний стиль, який, зокрема, присутній у «Відьминому пасьянсі». Одразу уточню свою думку: телеграфний стиль для екшену цілком годиться, проте в деяких місцях, коли в детективному романі починають проявлятися елементи містики, візитка творів Пономаренка, варто було б телеграф призупинити і нагнати трошки жуті.
Відтак у наступному романі, «Кассандра», авторові це таки вдається. Він затримує читача саме в тих місцях, де йому, за авторським задумом, треба затамувати подих і трошки злякатися.
Здавалося б, сюжет і дійові особи можуть спершу не викликати особливої зацікавленості. Такий собі Леонід, київський торговець картинами, отримує майже задарма колекцію робіт маловідомого художника Смертолюбова. Його вдова Ельвіра поводиться якось дивно – складається враження, що робіт чоловіка вона хоче швидше позбутися. І раптом до цих картин хтось починає виявляти аж надто активний інтерес. Ну що може бути тут цікавого пересічному читачеві, далекому не лише від розуміння такого вузького сегменту бізнесу, як галерейний, а й від світу київських художників - узагалі?
Але вже дуже скоро забуваєш і про не зовсім суперменський рід занять Леоніда, і про його сексуальні походеньки, і взагалі – про світ митців: автор починає розгортати основні події, пов’язані з українськими адептами таємних індійських сект, загадковими смертями, історичними екскурсами в форматі нічних кошмарів головного героя, і нарешті – власне з київським андеграундом. У первісному значенні цього слова – шукаючи відповіді на всі моторошні загадки, пов’язані з творчістю Смертолюбова, Леонід перетворюється на справжнього дигера, час від часу спускаючись під Київ, у вогкі й темні підземелля, в царство щурів, кажанів, слимаків, сектантів і ще Бог знає яких потвор. При цьому небезпечні пригоди торгівця картинами в андеграунді – чи не найцікавіші сторінки роману, і без того досить професійно як для вказаного жанру зробленого. Між іншим, особистість самої загадкової Кассандри теж напряму пов’язана з підземним життям сучасного Києва, але тут краще заткнутися – всі детективні загадки розкривати не варто.
Тут треба нагадати, що тема про пригоди в підземеллях сьогодні – один із трендів популярної літератури. Втаємничені згадають у зв’язку з цим хоча б «Мізерере» Жана-Крістофа Гранже, або відносно свіжий «Утрачений символ» Дена Брауна – там герої більшу частину ночі мандрують під Капітолієм. Українські белетристи теж відзначилися – героїв свого роману «День відбуття» Олексій Волков загнав у підземний печерний лабіринт. Коли над тобою – багатомільйонне місто, а навколо – темрява, звідки невідомо, що виповзе, такий хід сам по собі може прикрасити будь-яку історію.
Отже, Сергій Пономаренко відчув, як сьогодні кажуть, фішку, додатково навантаживши сюжет такою локацією, куди і читачеві, і навіть героям повертатися страх, як хочеться.
Оцінка *****
Кожен текст оцінюється за 5-тибальною системою. Кожна оцінка дає твору наступну характеристику:
* Жодної надії;
** Погано, але не настільки. Хоча шкода витраченого часу;
*** Ідея є, потрібен редактор. Вчить матчастину;
**** Хочеться краще, але загалом поживно;
***** Так тримати!
Значок (+) біля оцінки – Автор може краще.
Значок (-) біля оцінки – Аби не гірше.
Книжки з низької полиці. Введення в рубрику
Додаткові матеріали
- Про вовка промовка…
- Помста без закону
- Читати можна і нервовим
- Не розмовляй із незнайомцем
- Гості з майбутнього
- Кримінальне щось
- Слово – зброя
- Викрадання підлітків та собак
- Збоченці твого міста
- Американська гірка
- Чорніше чорного
- Занудний символізм
- Cмерть кричить
- Кримінальне чтиво в Україні. До річниці проекту
- Пригоди українців в Парижі
- Мертвий удав
- Україна немасонська
- Йде полювання на вовків
Коментарі
Останні події
- 18.02.2025|18:07Що читають 18-річні? Топ-50 книжок за програмою єКнига
- 11.02.2025|12:03«Барвіночку, прощаймося, прощаймось…»
- 10.02.2025|13:46«За межами слів»: презентація роману «Погляд Медузи» Любка Дереша
- 10.02.2025|13:43Фільм Анастасії Фалілеєвої «Я померла в Ірпені» отримав нагороду на найбільшому в світі фестивалі короткого метру
- 10.02.2025|13:38Мар´яна Савка і Зіновій Карач у концертній програмі «Ніжно, майже пошепки»
- 02.02.2025|19:56Духовна трійня Ігоря Павлюка
- 02.02.2025|19:16Оголошено конкурс на здобуття літературної премії імені Ірини Вільде 2025 року
- 30.01.2025|22:46Топ БараБуки: найкращі дитячі та підліткові видання 2024 року
- 22.01.2025|11:18Англійське чаювання з Генрі Маршем: говоримо, мотивуємо, донатимо
- 22.01.2025|11:16«Інше життя» від Христини Козловської вже в книгарнях-кав’ярнях та на сайті