Електронна бібліотека/Проза

Хтось спробує продати це як перемогу...Сергій Жадан
Нерозбірливо і нечітко...Сергій Жадан
Тріумфальна аркаЮрій Гундарєв
ЧуттяЮрій Гундарєв
МузаЮрій Гундарєв
МовчанняЮрій Гундарєв
СтратаЮрій Гундарєв
Архіваріус (новела)Віктор Палинський
АРМІЙСЬКІ ВІРШІМикола Істин
чоловік захотів стати рибою...Анатолій Дністровий
напевно це найважче...Анатолій Дністровий
хто тебе призначив критиком часу...Анатолій Дністровий
знає мене як облупленого...Анатолій Дністровий
МуміїАнатолій Дністровий
Поет. 2025Ігор Павлюк
СучаснеІгор Павлюк
Подорож до горизонтуІгор Павлюк
НесосвітеннеІгор Павлюк
Нічна рибалка на СтіксіІгор Павлюк
СИРЕНАЮрій Гундарєв
ЖИТТЯ ПРЕКРАСНЕЮрій Гундарєв
Я, МАМА І ВІЙНАЮрій Гундарєв
не знаю чи здатний назвати речі які бачу...Анатолій Дністровий
активно і безперервно...Анатолій Дністровий
ми тут навічно...Анатолій Дністровий
РозлукаАнатолій Дністровий
що взяти з собою в останню зимову мандрівку...Анатолій Дністровий
Минала зима. Вона причинила вікно...Сергій Жадан
КротовичВіктор Палинський
Львівський трамвайЮрій Гундарєв
Микола ГлущенкоЮрій Гундарєв
МістоЮрій Гундарєв
Пісня пілігримаАнатолій Дністровий
Завантажити
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 »

«Тебе нема» – людина, як і «ти»,
Пуста за змістом у порожній формі.
У дійсності порилися кроти –
Лишилися людино-ями чорні.
Дід. Раннє.
Я, - ця історія починається словом «я», - побачив тебе на зливному бачку. Це був пожмаканий клапоть газети; посеред нього, - до мене тім'ям, до стінки підборіддям, - твоє обличчя, а навколо білий текст на чорному-чорному тлі. Власне, я нічого не роздивився: ні обличчя, ні тексту, але фото було твоє, я його чудово знав. Ти ходила до фотоательє в той день, коли приїхала з моря, й не встигла навіть помити волосся; про це ти потім казала кожному, хто бачив знімок, сподіваючись реакції: нічого такого, чудова фотка! Словом, це була ти, а тим часом я зробив свою справу, задля якої зайшов у ту найдальшу (третю від дверей) кабінку, і спокійно рушив до виходу.
В невиспані дні, знаєш, буває так, що якась думка, яка була б іншим разом блискавичною, стає мов витягнута з рота жуйка. Так і цього разу: кроці на десятому я подумав, що газета була, сто відсотків, «Факти» – тільки там розміщують такі портрети з привітаннями або некрологами. Привітаннями... Або некрологами? А фото було, безперечно, твоє. А взяти той аркушик і прочитати я не додумався? Так я й завмер за півтора кроку від дверей контори, а тоді задумливо пішов назад.
Кабінка, думав я, найвіддаленіша від входу. Клозет о цій порі особливим попитом не користується: спека, літо, пообідня сієста. Коли хтось заходить, то зупиняється в першій кабінці від входу, якщо вона зайнята – в другій, а вже третій, майже фантастичний, небувалий третій охочий – в останній. Отже, ймовірність того, що хтось був у кабінці після мене й рухав той папірець, зводилась до смішних відсотків, якщо не враховувати той факт, що я сам чомусь зайшов саме до тієї, останньої... Словом, я повернувся до туалету й зіткнувся у дверях із тітонькою-прибиральницею, яка саме звідти виходила.
В руках у прибиральниці була велика пластмасова урна з різним сміттям. Я подивився на неї, вона – крізь мене. Я знав цю жінку: вона була не з простих, і в ті хвилини, коли в її брудній роботі наставала невимушена перерва, любила малювати простим олівцем. Ставала біля вікна й малювала, але я так ніколи й не підглянув, що саме. Коротше кажучи, ця тітка пішла коридором і забрала з собою урну, а папірця, що природно, на бачку вже не було.
Тоді я збагнув, що, якби то було привітання, не було б такого зловісного чорного тла. Хто вітає білим по чорному? І, подумавши це, побіг донизу сходами – по газету «Факти».
Десь посеред другого прольоту сходів я так наче сфотографував себе зсередини: біжу, боюсь. І зрозумів, що вже тебе не люблю. Дивно, а раніше любив. Бувало, прислухався так уважно до себе: он як я люблю! А тепер не люблю, і виникає закономірне питання: чого ж тоді я так біжу?
Сьогоднішні «Факти» мені простягнули в віконце згорнутими в трубочку. Я розгорнув газету, розгладив, не міг відразу втрапити на сторінку з привітаннями, ну, і з некрологами. Нарешті знайшов. Там був Паливода Сергій Федорович (55 років, вітаємо, любим, цілуєм); Титаренко Максим (немовля), Сергєєв Антоша (пам'ять про тебе – мов відкрита рана, синку), відомий музикант Сем Мєсяцев (35, дивина, виглядає значно молодшим), Анєчка, папа Жданов Алєксєй Міхайловіч (помнім, скорбім), оксюморонне поєднання «Андрій Богиня» (не завважив, чи вітаємо, чи помнім), а в правому нижньому куті повідомлялось, що нашу ніжну, добру, щиру, лагідну Любов Костянтинівну Прибило (вітаємо з днем народження, зичимо). Але тебе там не було, це теж факт. «Факт».
Я запитав у бабуні з кіоску, чи в неї, бува, «Факти» не в асортименті. Вона довго порпалась у своїх стратегічних запасах, сумлінно перебираючи стоси макулатури, й віднайшла мені цілих три примірники «Фактів», щоправда, два з них виявились однаковими. Я кинув їй якісь копійки, все одно вийде потім і підбере, я ж не читати купую. В цих числах тебе також не було.
Отже, газета, з якої вирвали тебе (не нагадую зайвий раз, із якою метою), була ще з минулого тижня. На вихідних увесь цей непроданий мотлох відвозять на макулатуру, тому шукати в інших кіосках не було жодного сенсу. Поклавши непотрібні газети просто перед бабчиним віконцем, щоб легше було дістати, я пішов відпрошуватися з роботи. А поки піднімався сходами, думав про Діда.
Дід. Що про нього сказати? Ну, він старий, дуже старий. До огидного старий дідуган. Я за звичкою називаю його «Дід», бо, якщо назвати його на прізвище, то він відразу стане Славетним Українським Поетом, а це вимагає зовсім інших епітетів – «сивочолий», «мудрий», «древній». А так це простий собі зморшкуватий, маленький бридкий дідок. Я, власне, не бачив його жодного разу, але звик до його обличчя: в тебе всюди були його фотографії. Великі портрети настінні, менші – настільні, й зовсім маленькі – вирізки. Мовляв, якщо хочеш любити мене, полюби й мою тінь (себто Діда). А потім ще були його листи, коли він почав писати тобі. Тобі, юній надії українського літературознавства, фанатичній дослідниці, що зазирала мені в очі з такою по-овечому

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 »

Останні події

16.05.2025|15:50
«Танго для трьох»: він, вона і кґб
15.05.2025|10:47
Літературний конкурс малої прози імені Івана Чендея оголосив довгі списки 2025 року
14.05.2025|19:02
12-й Чілдрен Кінофест оголосив програму
14.05.2025|10:35
Аудіовистава «Повернення» — новий проєкт театру Франца Кафки про пам’ять і дружбу
14.05.2025|10:29
У Лондоні презентували проєкт української військової поезії «Збиті рими»
14.05.2025|10:05
Оливки у борщі, риба зі щавлем та водка на бузку: у Луцьку обговорювали і куштували їжу часів Гетьманщини
14.05.2025|09:57
«Основи» видають першу повну збірку фотографій з однойменної мистецької серії Саші Курмаза
09.05.2025|12:40
У Києві презентують поетичну збірку Сергія «Колоса» Мартинюка «Політика памʼяті»
09.05.2025|12:34
Вірші Грицька Чубая у виконанні акторів Львівського театру імені Франца Кафки
07.05.2025|11:45
Meridian Czernowitz видає першу поетичну книжку Юлії Паєвської (Тайри) – «Наживо»


Партнери