Електронна бібліотека/Драматичні твори
- що взяти з собою в останню зимову мандрівку...Анатолій Дністровий
- Минала зима. Вона причинила вікно...Сергій Жадан
- КротовичВіктор Палинський
- Львівський трамвайЮрій Гундарєв
- Микола ГлущенкоЮрій Гундарєв
- МістоЮрій Гундарєв
- Пісня пілігримаАнатолій Дністровий
- Міста будували з сонця і глини...Сергій Жадан
- Сонячний хлопчикВіктор Палинський
- де каноє сумне і туманна безмежна ріка...Анатолій Дністровий
- Любити словомЮрій Гундарєв
- КульбабкаЮрій Гундарєв
- Білий птах з чорною ознакоюЮрій Гундарєв
- Закрите небоЮрій Гундарєв
- БезжальноЮрій Гундарєв
- Людському наступному світу...Микола Істин
- СЦЕНИ З ПІДЗЕМЕЛЛЯАнатолій Дністровий
- СЦЕНИ З ПІДЗЕМЕЛЛЯАнатолій Дністровий
- Пізно ввечері, майже поночі...Сергій Жадан
- Поетичні новиниМикола Істин
- Настя малює не квіткуПавло Кущ
- БубликПавло Кущ
- Серцем-садом...Микола Істин
- коли надто пізно ти знаєш що мало любив...Анатолій Дністровий
- LET ME GОOKEAN ELZY
- Конвертуй світлосутність поезії в душах...Микола Істин
- де я тебе розлив...Сергій Осока
- "Рейвах" (уривок з роману)Фредерік Верно
- Стільки людей поховано у пустелі...Олег Короташ
- Можеш забрати в мене трохи страху?Сергій Жадан
- Далі стоятимеш там, де завжди і була...Катерина Калитко
- Після снігуОксана Куценко
- Спочатку поет жив в життєпросторі світла...Микола Істин
ІНТЕЛІГЕНТНА ДРАМА НА ТРИ ДІЇ
Пам’яті Адальберта Ерделі
ДІЯ ПЕРША
Садиба старого художника. На мольберті – незакінчене полотно. Елегантно вбраний чоловік років 60-ти з розумним і вольовим обличчям сидить у кріслі–візочку. Його ноги укриті пледом. Він тримає у руках пензлик і фарби. Сидячи пробує малювати, але це йому дається важко.
Маестро, приглядаючись до полотна: Сам себе не пізнаю… Це ж не я… Не те… Зовсім не те… (Кладе фарби на землю, важко зітхаючи). Правду кажуть, старики повинні на сонечку грітися. Творити мають молоді… Джимі! Джимі! (Кличе пса). Де ти, старий бродяго? А-а, ось ти де! ( Гладить пса). Ось так, друзяко, поволі все в мені руйнується. Маю подякувати Господу за багато гарних днів і стати землею, як усі. А де твоя подружка Джоні? Де ти її залишив, га? Зараз прийде Розі, може, принесе нам щось смачненьке.
Скрип хвіртки.
Маестро до пса: А ось і Розі. (Вголос). Мила Розі, а ми вже з Джимі вас зачекалися…
Входить Розі, жінка 35 років, вбрана просто, але зі смаком. Вона тримає в одній руці кошик, в іншій невелику картину, яку непомітно хоче приперти до будиночка.
Розі: Та я поки по базару походила, ще й Марту зустріла, наговорилися… От купила шість картоплин та шматочок сала.
Маестро: Розі, ви знову грали в карти?
Розі: Маестро, ви ж знаєте…
Маестро: Так, мила Розі, я знаю, що мої картини втратили ціну. Не треба мені нагадувати.
Розі: Любий Маестро, ви ж усе життя нас утримували… Дозвольте…
Маестро: Дозволити вам заробляти грою в карти? (Прикриває обличчя рукою).
Розі: Гаразд, я більше не буду грати…
Маестро: Мила Розі, ви купили газету?
Розі, запинаючись: Ні… Здається, вона сьогодні не вийшла…
Маестро: Дивно… Хоча у наш час не варто нічому дивуватися. Мабуть, сьогодні чергове новопридумане свято.
Розі: Та начебто – ні…
Маестро: Розі, ви не знаєте цих людей. Нові порядки диктують нові свята. Може, сьогодні День зеленого салату або День перемоги над анахронізмами.
Розі: А ви малювали, Маестро?
Маестро, махнувши рукою : Пробував. Та, схоже, що мій час у малярстві минувся…
Розі: Не кажіть так, Маестро! Ви ж знаєте, що ви – першорядний художник.
Маестро: Був, мила Розі! Був!... До речі, а ви знаєте, чим я тепер займатимуся?
Розі: І чим?
Маестро: Я буду філософствувати! А чого ви усміхаєтеся? Ось вже й зошит підготував. Так його і назвав: «Мої думки». Бачите? (Показує).
Розі: Любий Маестро, у вас уже ціла полиця таких записників!
Маестро: То були мої спогади, а тут будуть думки. Бо все, що залишається після нас, належить вічності!
Розі, розуміюче посміхається: А-а!
Маестро: Ми ще з вами, мила Розі, заживемо! От побачите! Між іншим, чому ви нічого мені не кажете за картину…
Розі, стараючись собою затулити принесене полотно: Яку картину?
Маестро: А ту, яку ви хочете від мене сховати… Кажіть, мила Розі, не бійтеся! Життя так мене било за останні роки, що я готовий до будь-яких сюрпризів. Якщо я не помиляюся, це мій «Натюрморт зі склянкою води». Її навесні забрав від мене Розенберг.
Розі, підходячи до Маестро: Так, милий Маестро… (Бере його долоню в руки). Він повернув картину…
Маестро: Повернув? Як це зрозуміти?
Розі: Сказав, що вона йому розподобалася…
Маестро, закашлюючись: Але це нечувано! Як розподобалася? Він цілими днями оббивав мій поріг, вимолюючи яке-небудь полотно.
Розі: Це було раніше. Коли…
Маестро: …Коли я ще був знаменитий. Ви на це натякаєте, мила Розі?...
Розі ледь чутно: Так…
Маестро, насупившись: Я хочу знати, що цей негідник вам сказав. Дослівно!
Розі благально: Маестро!
Маестро: Я вас прошу!
Розі: Сказав, що… йому неприємно її… бачити. Навіть… за шафою.
Маестро, заплющивши очі: Дякую, мила Розі.
Розі після паузи: Я піду зготую вечерю. Сьогодні у нас королівська гостина: печена картопля.
Маестро, пробуючи усміхнутися : Так, мила Розі. Сьогодні – у нас свято. А завтра… Я вимагаю, аби ви завтра поміняли цей натюрморт на харчі. Я не хочу, аби ви більше грали в карти на гроші.
Розі: Як -- на харчі?
Маестро: Не вмирати ж нам з голоду!
Розі: Але ж ви знаєте, що ваші роботи – унікальні…
Маестро: В іншому житті, мила Розі. В іншому житті!
Розі: І що я за картину проситиму?
Маестро: А що дадуть… Бідність не знає ганьби.
Розі, опустивши голову, заходить у дім.
Маестро, про щось зосереджено думаючи, кволим голосом: Джимі, старий волоцюго, де ти? Ходи, друзяко, ходи! Хоч ти то мене не зрікся, га? (Убік) Цей негідник ще шкодуватиме, що повернув картину. І висітиме вона у музеї. І кожну з тут записаних думок (трясе зошитом) уважно вивчатимуть дослідники. Усе це буде. От побачиш, Джимі! Побачиш! (Бере ручку. Задумується). Людина народжується безмежно шляхетною. Чому ж протягом
Останні події
- 30.01.2025|22:46Топ БараБуки: найкращі дитячі та підліткові видання 2024 року
- 22.01.2025|11:18Англійське чаювання з Генрі Маршем: говоримо, мотивуємо, донатимо
- 22.01.2025|11:16«Інше життя» від Христини Козловської вже в книгарнях-кав’ярнях та на сайті
- 22.01.2025|09:24«Основи» перевидають фотокнигу balcony chic Олександра Бурлаки, доповнену фотографіями з 2022–2024 років
- 20.01.2025|10:41Розпочинається прийом творів на VІI Всеукраїнський конкурс малої прози імені Івана Чендея
- 17.01.2025|11:04Топ БараБуки: короткий список найкращих дитячих і підліткових видань 2024 року
- 15.01.2025|10:48FRANKOPRIZE 2025: Комітет розпочав прийом заявок
- 12.01.2025|20:21Філософські есе Олега Кришталя крізь призму відгуків
- 12.01.2025|08:23«Книжка року’2024». Парад переможців: Короткі списки номінації «Красне письменство»
- 11.01.2025|21:35«Де моє хутро»: історія про силу прийняття вперше презентували у Львові