Re: цензії

20.11.2024|Михайло Жайворон
Слова, яких вимагав світ
19.11.2024|Тетяна Дігай, Тернопіль
Поети завжди матимуть багато роботи
19.11.2024|Олександра Малаш, кандидатка філологічних наук, письменниця, перекладачка, книжкова оглядачка
Часом те, що неправильно — найкращий вибір
18.11.2024|Віктор Вербич
Подзвін у сьогодення: художній екскурс у чотирнадцяте століття
17.11.2024|Василь Пазинич, фізик-математик, член НСПУ, м. Суми
Діалоги про історію України, написану в драматичних поемах, к нотатках на полях
Розворушімо вулик
11.11.2024|Володимир Гладишев, професор, Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
«Але ми є! І Україні бути!»
11.11.2024|Ігор Фарина, член НСПУ
Побачило серце сучасніть через минуле
10.11.2024|Віктор Вербич
Світ, зітканий з непроминального світла
10.11.2024|Євгенія Юрченко
І дивитися в приціл сльози планета

Літературний дайджест

«Божевільні крики ідеалу»: антиутопія як психоаналіз

Колись, у 1980-ті, був такий спостережливий критик — Ярослав Мельник, — що непомильно вирізнив у потоці нікому не відомих початківців імена майбутніх зірок: Ігоря Римарука, Василя Герасим’юка, Марії Матіос.

На початку 1990-х він зник з України і понад десять років не давався знати. 
Тим часом у Литві, де Я.Мельник натуралізувався, вийшло 4 збірки есеїв та 5 прозових книжок, які незмінно потрапляли до різних топів тамтого письменства; один з романів вийшов у Фран­ції. Лише 2011-го еміґрант повернувся до вітчизняного літпроцесу, коли журнали «Київська Русь» та «Кур’єр Крив­басу» опублікували дві його повісті.
 
Відтоді в Україні вийшло чотири книжки й усі засвітилися у гіт-парадах. Перша збірка «Телефонуй мені, говори зі мною» (К.: Темпора, 2012) увійшла до списку літературних подій рейтинґу «Книжка року». Друга — роман «Далекий простір» (Х.: Клуб сімейного дозвілля, 2013) — посіла в наступному рейтинґу ІІ місце (після вибухових Бринихових «Шидеврів...»).
 
Того ж сезону у зорієнтованому на популярну авдиторію конкурсі Бі-Бі-Сі «Далекий простір» визнають кращим. Третього Мельника — «Чому я не втомлююся жити» (Х.: Клуб сімейного дозвілля, 2014) — у тодішній «Книжці року» експерти ставлять на 4 місце; після новинок В.Шевчука, С.Жадана і С.Андрухович. Нинішня четверта публікація Ярослава Мельника «Маша, або Постфашизм» (Л.: Видавництво Старого Лева) — очікувано серед Лідерів літа.
 
Ясна річ, преміальний розголос підняв рецензійну хвилю. Спочатку, як годиться, ім’я досі не відомого автора підхопили книжкові оглядачі. Оскільки твори Я.Мельника справді мало нагадують щось у сучасному українському белетристичному репертуарі, йому навіть поставили діагноз «хвороблива геніальність» (С.Пиркало) — з огляду на присутність цього означення на вікіпедійній сторінці, воно Мельникові сподобалося.
 
І з ким тільки його не порівнювали: від Кафки до Бредбері (якби більше читали Камю — той був би першим у порівняльному ряді). Та й видавці активно підігрували нестримним асоціаціям. На звороті обкладинки «Маші...» читаємо: «Письменник-сюрреаліст, фантаст, філософ» — під це кліше підпадає більшість світового канону ХХ століття.
 
Газетні й інтернет-відгуки рясніли захопленням від химерних декорацій Мельникових сюжетів, проте німіли перед означенням того, що прозирало за зовнішнім нагромадженням спецефектів.
 
Авжеж, «в цих альтернативних площинах, які відкриваються, не можна бути ні в чому певним», — зреагував хтось із литовських рецензентів (Вікіпедія). Далі розгадувати новий феномен — твори Я.Мельника приваблюють як масового, так і елітарного читача — взялися серйозні аналітики.
 
Літературознавець Ганна Улюра починає препарувати «Машу..» з констатації: новинка «оригінальністю не вразить» (ЛітАкцент // 05.05.2016). Попри вигадливий антураж роману — це справді так, якщо ти обізнаний із зарубіжними зразками останнього півстоліття.
 
Права дослідниця і у визначенні механізму масової популярності: «Робить ставку на відразу і гидливість. Ну, і що? Ну, і виграє». Справедливо зауважено, що для метажанру антиутопії характерна наявність феєричного любовного мотиву, що слугує каталізатором прозріння головного персонажу. В цьому сенсі «Маша...» — «теж про любов».
 
За радянських часів анти утопія була жанром нонґрата, тому на сучасному літературному полі подибуємо лише окремі паростки. «Далекий простір» і «Маша, або Постфашизм», примі­ром, асоціюються хіба з повістями Марини та Сергія Дяченків «Вовча сить» (2000), Тараса Антиповича «Мізерія» (2007) та Владислава Івченка «Химери Дикого поля» (2014). Г.Улюра пропонує несподівану жанрову інтерпретацію «Маші...» як формальної антиутопії, змістом котрої є фатальна любов-ненависть кріпаків та народолюбців, що «мимовільно, але безпомилково вписує «Машу...» у традиції народницької прози.
 
Де їй, зрештою, і місце. Ідейно-просвітницький роман про звільнення пригноблених класів, причому ініціатива звільнення від гнобителів і походить». 
 
На жаль, нижче соціального шару наша дослідниця не заглиблюється, зупиняється на припущенні: «Можна спробувати побачити в ньому концептуальну історіософську прозу». А схоже, саме від цієї позначки й починається найцікавіше у Мельникові. Вже у коротенькому авторському вступі до «Маші...» задекларовано надувагу до історії ідей: «Французька дослідниця Елізабет Фонтеней у книзі «Мовчання тварин» недавно висловила цікаву думку: якби ми так не вели себе з тваринами, не було би тоді і Освенціма...
 
Якщо б не було хлівів — не народилася б ідея концтабору». В романі, рік дії якого позначений 3896 роком, ідеться про сторів — людей, тисячолітньою селекцією опущених до стану тварин.
 
Вже на початку оповіді цілком зрозумілий алгоритм співіснування людей майбутнього і сторів: «Вона нещодавно народила, і тепер ми доїли її, відлучивши від дитинчати. У нас уже троє маленьких сторенят, і четверте було зайве. Я відвіз стореня на м’ясокомбінат і на виручені гроші купив Альбертові мопед».
 
А далі у сюжетних закрутах прозирають саме концептуальні висновки-погляди автора: «Постфашизм — це найстрашніший фашизм, тому що неусвідомлений... зі спокійною совістю». Описано й механізм блокування зомбованої свідомості: «Я з’їла стільки сторів за своє життя, що мені вже немає шляху назад — навіть якби мені хтось насправді довів, що стор — людина... Я ненавидів тих, хто — не питаючи мене — посіяв у мені цю підозру, від якої тепер неможливо було звільнитись».
 
Вельми упізнавані симптоми, чи не так? Саме це побачила Марія Матіос у своїй передмові ще до «Далекого простору»: «Утопія з присмаком дуже реального».
 
Але авторська правда залягає ще глибше. Вона жахливо-коротка: люди — «фашисти за натурою». І тут пригадується саморефлексія Оксани Забужко над власною повістю, котра — за всієї стилістичної діаметральності — вельми корелює зі сутністю «Маші...»: «Калинова сопілка» була саме про це — про приховану повсюдність зла. Про його, страх вимовити, онтологічний характер.
 
Про те, що воно не потребує для своєї появи жодних рацій, підстав, мотивів, усправедливлень, — воно є просто тому, що є. Що так улаштовано світ. І з цим треба якось жити» (З мапи книг і людей. — Чернівці: Meridian Czernowitz, 2012).
 
Якось треба жити — попри «божевільні крики ідеалу» (Я.Мельник). Так, це вектор Достоєвського, що помітили і французькі рецензенти. Дмитро Дроздовський називає «Машу...» «постніцшеанською історією про те, як людина убила Бога і зробилася Богом» (День // 08.07.2016). А це, вважай те саме, коли пригадати розмірковування Ніли Зборовської: «Невипадково Ф.Ніцше, імітуючи Достоєвського, постав як європейська імітація російської імітації, продовжуючи імітаційний імперський симптом в концепції Антихриста.
 
Імперська ерогенна імітація породила епоху модернізму і її постмодерністські насліди як дві форми тоталітаризму: національний фашизм й імперський сталінізм» (Код української літератури. — К.: Академвидав, 2006).
 
Ось такий вимальовується ідейний родовід Ярослава Мельника. Д.Дроздовський формулює квінтесенцію його творчості так: «Людина — небезпека в собі й для себе» (День // 19.03.2015). М.Матіос — «клич до правди і знань про самих себе». Коротше — жорсткий сеанс психоаналізу. 
 
Костянтин Родик


Додаткові матеріали

09.04.2016|15:55|Події
Ярослав Мельник: «Я не винен, що правда шокує»
03.04.2016|11:19|Новинки
Фашизм повертається - літературна версія Ярослава Мельника
31.05.2012|13:09|Re:цензії
Ярослав Мельник і метафізичні жорна
Як не стати на бік Зла: версія Ярослава Мельника
Фашизм пройшов
"У майбутньому росіяни не матимуть сексуального потягу до українок"
коментувати
зберегти в закладках
роздрукувати
використати у блогах та форумах
повідомити друга

Коментарі  

comments powered by Disqus

Останні події

21.11.2024|18:39
Олександр Гаврош: "Фортель і Мімі" – це книжка про любов у різних проявах
19.11.2024|10:42
Стартував прийом заявок на щорічну премію «Своя Полиця»
19.11.2024|10:38
Поезія і проза у творчості Теодозії Зарівної та Людмили Таран
11.11.2024|19:27
15 листопада у Києві проведуть акцію «Порожні стільці»
11.11.2024|19:20
Понад 50 подій, 5 сцен, більше 100 учасників з України, Польщі, Литви та Хорватії: яким був перший Міжнародний фестиваль «Земля Поетів»
11.11.2024|11:21
“Основи” вперше видають в оригіналі “Катерину” Шевченка з акварелями Миколи Толмачева
09.11.2024|16:29
«Про секс та інші запитання, які цікавлять підлітків» — книжка для сміливих розмов від авторки блогу «У Трусах» Анастасії Забели
09.11.2024|16:23
Відкриття 76-ої "Книгарні "Є": перша книгарня мережі в Олександрії
09.11.2024|11:29
У Києві видали збірку гумору і сатири «СМІХПАЙОК»
08.11.2024|14:23
Оголосили довгий список номінантів на здобуття Премії імені Юрія Шевельова 2024 року


Партнери