Re: цензії

10.01.2019|Ігор Скрипник, письменник, журналіст
Сторіччя закривавленого листопада
08.01.2019|Ольга Полевина, м. Кропивницький
Не бійтесь негідників. Убийте Антиципатора
06.01.2019|Вадим Василенко, кандидат філологічних наук
«Приватний апокаліпсис»: хроніка окупації крізь скельця калейдоскопа
06.01.2019|Сергій Синюк
Геній в целофані
05.01.2019|Ярослав Поліщук
Відлуння далекого раю
04.01.2019|Ігор Зіньчук
Як стати щасливим?
03.01.2019|Богдан Дячишин, Львів
Бесіди Богдана Залізняка
02.01.2019|Валентина Житковська
Про силу духу від Алли Рогашко
Розшифровуючи код Уласа Самчука
Кольорове життя свина

Літературний дайджест

01.12.2015|09:25|"День"

Майдан як мистецький артефакт

Спочатку у Вашингтоні, а тепер у Києві культуролог Наталія Мусієнко представила свою нову книгу.

Чому про мистецтво? Тому що Майдан був територією мистецтва.  Автор нагадує нам про це своїм дослідженням.  Наталія Мусієнко — київський культуролог і громадський діяч. Щодня, буваючи на Майдані, зрозуміла: там були представлені всі види мистецтва. Її камера фіксувала різні події, професійно вихоплюючи серед них мистецькі. Могутня, імпульсивна творча енергія захлеснула площі і вулиці Києва та Інтернет-простір, змінювала, формувала новий вимір суспільства і країни.  І світу. Сила мистецького вираження вражала і надихала. Сам Майдан став величним мистецьким артефактом. Учений і дослідник міського простору Наталія Мусієнко окреслила в книжці  основні тенденції цього явища.

Перше представлення книжки відбулося 9 листопада 2015 р. у Вашингтоні, в Міжнародному центрі підтримки учених ім. Вудро Вілсона, про що розповів глядачам «Голос Америки». Друга — 22 листопада у Києві, в Національному музеї історії України в рамках відкриття мандрівної виставки українських художників «Правдиві свідчення: від Революції Гідності до сьогодення», яка триватиме до 6 грудня 2015 р.

Книжка має чотири глави. Часовими рамками першої та другої є листопад 2013 р.- лютий 2014 р. Автор робить акцент на мистцеві, що народилось тоді на Майдані. Наталія Мусієнко досліджує інсталяції, мистецтво плаката, фотографію, мистецькі виставки, скульптуру, живопис, мистецькі осередки, музику, театр, кіно, літературу, перфоманс та закордонні мистецькі акції на підтримку Майдану.

Автор наголошує важливість кожного митця, кожної особистості в цьому могутньому креативі, фіксує їхній внесок до загального мистецького підйому. Важливими є пунктуальні академічні  посилання на численні журналістські розвідки цього періоду. Всі згадані автором імена дбайливо зібрані в іменному покажчику книжки. 

У третій та четвертій главах книжки автор розповідає про мандрівну виставку присвячених Майдану творів українських художників, що подорожує Україною та США, про їх нове прочитання у час, коли війна з Росією змінила акценти і пріоритети життя.  Наталія Мусієнко придумала мандрівну виставку, щоб уникнути проблем транспортування та страхування робіт, що вимагає великих  фінансових видатків: розробляється концепція, потім збираються відповідні художні твори, роблять їх високоякісні зображення в електронній формі. Приймаюча сторона робить їх якісний друк  та монтує експозицію. Практично, це виставка плакатів, але такий підхід є символічним, адже саме плакати були виразною домінантою Революції Гідності, під час якої Київ став плакатною столицею світу. Отже, логіка перенесення виставки про Майдан за океан мовою плаката є очевидною.

У проекті беруть участь 17 українських митців: Юлія Бєляєва, Гліб Вишеславський, Антон Гаук, Олена Голуб, Мар’яна Гончаренко, Андрій Єрмоленко, Микита Завілінський, Мар’ян Лунів, Олекса Манн, Роман Михайлюк, Анастасія Некипіла, Марія Павленко, Іван Семесюк, Андрій Сидоренко, Тетяна Русецька, Ірина Хованець, Оксана Чепелик. Спів-куратором виставки разом з Наталією Мусієнко став  художник Андрій Сидоренко, арт-менеджером — художник Мар’ян Лунів, співробітник програми ім. Фулбрайта. 

Оригінали робіт мають різноманітну техніку виконання: живопис, асамбляж, колаж, фотографія, відео, вишивка. Уніфікація мовою плаката  надає їм нове звучання, дозволяє демократично і мобільно показати виставку в різних містах, університетах, установах. Після Києва виставку побачив Вашингтон. Вілсон Центр, а потім наше посольство в Україні. Образи Майдану викликали помітний інтерес у США. Виставка стала важливим просвітницьким кроком, проявом культурної дипломатії, і має величезний творчий потенціал. Після Вашингтона виставка попрямувала до Державного університету штату Арканзас, де тривала із 20 серпня по 20 листопада 2015 р. Одночасно зі США виставка подорожує Україною. Побувала в Вінниці, Кам’янці-Подільському,  Чернівцях, Івано-Франківську та Калуші.

Автор знаходить цікаве рішення подачі матеріалу для англомовного читача — дві короткі глави: перша і четверта — є стислим описом мистецтва Майдану і виставки про Майдан. У такий спосіб англомовний читач має змогу зрозуміти ідею книжки і прекрасний ілюстративний матеріал, який було дібрано і втілено художником і дизайнером книжки Мар’яном Лунівим. Книжка про мистецтво особливо залежить від свого художнього мистецького втілення — Луніву вдалося його зробити виразно і професійно.  Видання книжки підтримали програма академічних обмінів ім. Фулбрайта, Київський офіс Інституту Кеннана та благодійна організація «Фулбрайтівське коло».

Книжка «Мистецтво Майдану» побачила світ до другої річниці Майдану. Автор Наталія Мусієнко запевняє, що не поспішала до жодних дат. Поспішала, щоб зберегти і закарбувати в нашій пам’яті яскраві моменти Майдану як території мистецтва. І їй, безумовно, це вдалось.

Оксана КАНДИБА



коментувати
зберегти в закладках
роздрукувати
використати у блогах та форумах
повідомити друга
Книги від Bookzone

Коментарі  

comments powered by Disqus


Партнери