
Re: цензії
- 07.06.2025|Ігор ЧорнийСни під час пандемії
- 03.06.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськКаміння не мовчить: контур герменевтики
- 26.05.2025|Ігор ЗіньчукПрагнення волі
- 26.05.2025|Інна КовальчукДорога з присмаком війни
- 23.05.2025|Ніна БернадськаГолос ніжності та криці
- 23.05.2025|Людмила Таран, письменницяВитривалість і віру маємо плекати в собі
- 15.05.2025|Ігор ЧорнийПірнути в добу романтизму
- 14.05.2025|Валентина Семеняк, письменницяМіцний сплав зримої краси строф
- 07.05.2025|Оксана ЛозоваТе, що «струною зачіпає за живе»
- 07.05.2025|Віктор ВербичЗбиткування над віршами: тандем поета й художниці
Видавничі новинки
- Книга Анни Грувер «Вільний у полоні» — жива розмова з Ігорем Козловським, яка триває попри смертьКниги | Буквоїд
- Тесла покохав ЧорногоруКниги | Буквоїд
- Тетяна Висоцька. «Увага, ти в ефірі!»Книги | Буквоїд
- Христина Лукащук. «Насіння кмину»Книги | Буквоїд
- Тетяна Трощинська. «Любов не минає. Щоденник мами, що втратила сина»Проза | Буквоїд
- Петро Панч. «Голубі ешелони»Проза | Буквоїд
- Олександр Клименко. "Метапрозорість"Книги | Буквоїд
- Семенова Юлія. "Well Done"Книги | Буквоїд
- Микола Мартинюк. «Розбишацькі рими»Дитяча книга | Буквоїд
- Ніна Горик. «Дорога честі»Книги | Буквоїд
Літературний дайджест
Анастасія Левкова: «Свої підліткові щоденники я спалила 12 років тому»
Першого червня у Львові відбулася презентація дебютної книжки Анастасії Левкової «Старшокласниця. Першокурсниця». Модерувала зустріч Оксана Зьобро. Говорили про справжні щоденники, які авторка книжки вела понад десятиліття тому, про «ідеальних» персонажів, про мовну ситуацію, про рідне місто героїні, яке у романі не має назви, про Могилянку, чия назва у тексті також не згадана жодного разу.
Нагадаємо, що «Старшокласниця. Першокурсниця» – це роман у щоденниках про дівчину-підлітка на початку 2000-х, і авторка зізналася: «Власні підліткові щоденники я спалила у 19-літньому віці, тобто 12 років тому, отож, книжка – це плід роботи пам’яті, а також праці з джерелами – листами, колекцією записок, яку бережу зі школи, світлинами, тогочасними газетами, а також – із розмов з учителями про теперішні шкільні пригоди. Чи була б ця книжка написана, якби я не спалила щоденники? – запитує письменниця. – Не впевнена. Своїми меседжами, стилістикою вони б не дозволили мені написати художній твір». Анастасія Левкова каже, що цю книжку писала майже 30-літня жінка, яка має вельми чіпку пам’ять: пригадує не лише те, що ставалося 15 років тому, а й слова, якими це було описано. Але при цьому вже мала нагоду переосмислити ті події, й тепер, через півтора десятиліття, могла дати чіткі меседжі.
Анастасія Левкова не вважає, що героїня книжки є ідеальною, хоча погоджується, що Лілія досить «правильна»: вона інтелектуалка, патріотка, зразкова донька, подруга, й навіть якщо бунтує проти вчителів та певних рис системи шкільної освіти, її бунт також є «правильним». Чи можуть читачі асоціювати себе з такою героїнею? «Кажуть, що герой має бути таким, щоб читач міг себе з ним асоціювати, – каже письменниця. – Я згодна з цією тезою, але для мене вона означає не те, що герой має володіти такими рисами, як більшість читачів книжки, а те, що персонажі мають бути психологічно виправданими, «живими», діяти в такому антуражі, в яке читач може вжитися й уявляти себе героєм. Читач має бачити, чути, відчувати на дотик і навіть запах усе, що відбувається в романі. Тоді він, силою власної уяви, спровокованої твором, може рухатися тими шляхами, якими рухається герой. Читач вживається у роль героя, навіть якщо той відрізняється від нього». Анастасія Левкова вважає, що мають бути різні книжки, зокрема й із умовно «правильними» героями, тими, на яких можна було б орієнтуватись.
У книжці багато уваги приділено мовному питанню – в середовищі однолітків спілкуватись українською на початку 2000-х було непрестижно, і авторці здається, що звідтоді в цьому плані мало що змінилося. Хоч певна позитивна динаміка є – дедалі більше людей переходять на українську, – але ця динаміка дуже повільна. Крім того, авторка пригадала слова письменниці Галини Ткачук, яка говорила, що після Майдану та в час війни багато хто захотіли бути українцями, але мало хто знає, як. І, на думку Галини Ткачук, «Старшокласниця. Першокурсниця» показує, як можна та варто бути українцями.
Анастасія Левкова каже, що вона писала цю книжку для підлітків, бо вважала, що має чим із ними поділитися, і їй здається, що емоції й почуття, описані у романі, притаманні різним поколінням читачів, незалежно від епохи, в яку вони зростали. Крім того, сучасним підліткам може бути цікаво дізнатися, як жилося в епоху без ґаджетів та як ставався злам, коли ґаджети буквально за рік-два активно увійшли в широкий вжиток і без них годі стало уявляти життя.
На численні питання щодо того, чи буде продовження пригод цієї героїні – наприклад, подальших розділів про Лілію Маринник «Другокурсниця», «Третьокурсниця» — авторка відповідає, що ні, мовляв, на цьому історія Лілії завершилася, а далі Анастасію Левкову цікавлять інші теми та події, також наразі вона б не хотіла продовжувати писати в автобіографічному ключі.
Коментарі
Останні події
- 07.06.2025|14:54Артем Чех анонсував нову книжку "Гра у перевдягання": ніжні роздуми про війну та біль
- 06.06.2025|19:48У США побачила світ поетична антологія «Sunflowers Rising»: Peace Poems Anthology: by Poets for Peace»
- 03.06.2025|12:21У серпні у Львові вперше відбудеться триденний книжковий BestsellerFest
- 03.06.2025|07:14Меридіан Запоріжжя та Меридіан Харків: наприкінці червня відбудуться дві масштабні літературні події за участі провідних українських авторів та авторок Вхідні
- 03.06.2025|07:10Найпопулярніші книжки для дітей на «Книжковому Арсеналі»: що почитати дітям
- 03.06.2025|06:51Фільм Мстислава Чернова «2000 метрів до Андріївки» покажуть на кінофестивалі Docudays UA
- 03.06.2025|06:50Дух Тесли у Києві
- 30.05.2025|18:48«Літературний Чернігів» на перехресті часу
- 27.05.2025|18:32Старий Лев презентує книгу метеорологині Наталки Діденко «Тролейбус номер 15»
- 26.05.2025|10:38Поезія без кордонів