Re: цензії

13.06.2025|Тетяна Качак, літературознавиця, докторка філологічних наук, професорка Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника
Звичайний читач, який став незвичайним поетом
12.06.2025|Ігор Зіньчук
«Європейський міст» для України
07.06.2025|Ігор Чорний
Сни під час пандемії
03.06.2025|Тетяна Торак, м. Івано-Франківськ
Каміння не мовчить: контур герменевтики
26.05.2025|Ігор Зіньчук
Прагнення волі
26.05.2025|Інна Ковальчук
Дорога з присмаком війни
23.05.2025|Ніна Бернадська
Голос ніжності та криці
23.05.2025|Людмила Таран, письменниця
Витривалість і віру маємо плекати в собі
15.05.2025|Ігор Чорний
Пірнути в добу романтизму
14.05.2025|Валентина Семеняк, письменниця
Міцний сплав зримої краси строф

Літературний дайджест

27.02.2017|13:10|"День"

«Незручні» мемуари Валерія Шевчука

Гумор та інтонації письменника «тролять» канон.

Нещодавно у видавництві «Либідь» з’явилася друком чергова порція спогадів видатного українського письменника Валерія Шевчука «Ті, котрі поруч». Ця книжка входить до його мемуарного багатотомника «На березі часу».

«Ті, котрі поруч» — серія розповідей Шевчука про своїх сучасників. Як старших, так і молодших. Умовно кажучи, від Павла Тичини до Василя Голобородька. А ще там — і Борис Антоненко-Давидович, і Павло Загребельний, і цілий гурт шістдесятників (Дзюба, Світличний, Драч, Жиленко, Вінграновський), і молодші колеги.

Есеїстичні спогади виконано у значно простішій і стриманішій стилістиці, ніж Шевчукова проза, тож співмірного естетичного задоволення від них отримати важко. Проте в них є інші вартісні речі. Наприклад, методичність письменника у запам’ятовуванні та використанні в тексті всіляких характерних дрібниць. Декотрі — доволі пікантні, скажімо, розповідь Шевчука про те, як він цілувався з поеткою Іриною Жиленко в київському ботанічному саду. Інші значно психологічніші. Як-от історія про зустріч з Іваном Драчем на Хортиці на початку дев’яностих років. Драч тоді був надзвичайно популярний — як поет і один із лідерів Народного руху водночас, і, за словами Валерія Шевчука, його там постійно переслідували нескінченні прихильники та прихильниці, безперервно вимагаючи автографів. Зрештою, Шевчук не втримався й пожартував у тому сенсі, що як би не довелося Драчеві писати самі лиш автографи.

Такі подробиці можуть видатися дріб’язковими й необов’язковими. Але саме вони додають дуже переконливих і яскравих рисочок тому зображенню доби і її героїв, що його зробив Валерій Шевчук. Автор спогадів, звісно, не забуває й про сюжети серйозні, концептуальні, про характеристику творчості персонажів своєї книжки (в якій, очевидно, переважає критерій «тоталітарна — нетоталітарна»), про поворотні точки їхніх доль тощо.

 Шевчук при цьому демонструє досить критичне й іронічне ставлення до своїх «підопічних», неабиякий ступінь відстороненості (і від них, і взагалі від «лісу людей»). Що можна зауважити вже з наведеного епізоду з Іваном Драчем. Почуття гумору й просто інтонації, вжиті письменником до сучасників, не завжди виглядають коректними, не завжди викликають симпатію до автора, проте не заперечиш, що вони роблять образи літературного процесу і літераторів тих років колоритнішими, опуклішими, зрештою, просто представляють скептичну точку зору, трохи «тролять» канон.

Забавним моментом книжки «Ті, котрі поруч» є те, що в багатьох епізодах Валерій Шевчук розповідає про інших передусім через призму їх ставлення до себе. А саме: хто написав яку рецензію про його творчість (із докладним цитуванням), допомагав чи заважав, приятелював чи ворогував. Що ж до згаданого цитування — воно якраз належить до сильних сторін видання: письменник наводить дуже багато зразків різноманітних листів, поезій (іноді цілі добірки), статей та інших документів.+

Загалом, спогади Шевчука — досить химерний і суперечливий, але яскравий текст, здатний додати чимало цікавих фактів і штрихів до розуміння літературного життя в Радянській Україні другої половини ХХ століття. Текст, характерний для шістдесятництва увагою до конфліктів самоінтерпретацій, заразом не дуже характерний для нього — відсутністю патетики та іронією, нерідко вельми ядучою. Це, зрештою, випадок тих самих «незручних» і «неправильних» мемуарів, без яких не обходиться жодна культурна епоха.

Олег Коцарев



коментувати
зберегти в закладках
роздрукувати
використати у блогах та форумах
повідомити друга

Коментарі  

comments powered by Disqus

Останні події

12.06.2025|12:16
«Видавництво Старого Лева» презентує фентезі від Володимира Аренєва «Музиканти. Четвертий дарунок»
07.06.2025|14:54
Артем Чех анонсував нову книжку "Гра у перевдягання": ніжні роздуми про війну та біль
06.06.2025|19:48
У США побачила світ поетична антологія «Sunflowers Rising»: Peace Poems Anthology: by Poets for Peace»
03.06.2025|12:21
У серпні у Львові вперше відбудеться триденний книжковий BestsellerFest
03.06.2025|07:14
Меридіан Запоріжжя та Меридіан Харків: наприкінці червня відбудуться дві масштабні літературні події за участі провідних українських авторів та авторок Вхідні
03.06.2025|07:10
Найпопулярніші книжки для дітей на «Книжковому Арсеналі»: що почитати дітям
03.06.2025|06:51
Фільм Мстислава Чернова «2000 метрів до Андріївки» покажуть на кінофестивалі Docudays UA
03.06.2025|06:50
Дух Тесли у Києві
30.05.2025|18:48
«Літературний Чернігів» на перехресті часу
27.05.2025|18:32
Старий Лев презентує книгу метеорологині Наталки Діденко «Тролейбус номер 15»


Партнери