Re: цензії

13.06.2025|Тетяна Качак, літературознавиця, докторка філологічних наук, професорка Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника
Звичайний читач, який став незвичайним поетом
12.06.2025|Ігор Зіньчук
«Європейський міст» для України
07.06.2025|Ігор Чорний
Сни під час пандемії
03.06.2025|Тетяна Торак, м. Івано-Франківськ
Каміння не мовчить: контур герменевтики
26.05.2025|Ігор Зіньчук
Прагнення волі
26.05.2025|Інна Ковальчук
Дорога з присмаком війни
23.05.2025|Ніна Бернадська
Голос ніжності та криці
23.05.2025|Людмила Таран, письменниця
Витривалість і віру маємо плекати в собі
15.05.2025|Ігор Чорний
Пірнути в добу романтизму
14.05.2025|Валентина Семеняк, письменниця
Міцний сплав зримої краси строф

Літературний дайджест

16.12.2016|09:10|Gazeta.ua.

"Герой не розуміє, що його кохана — людина"

 Маша опущена до такого рівня, що взагалі не людина, — розповідає письменник 57-річний Яро­слав Мельник про героїню свого роману "Маша, або Постфашизм". Він є фіналістом премії "Книга року Бі-Бі-Сі".

 У романі говорю про інстинкти. Це — сильна річ. Якщо ви їх зачіпаєте, можна увійти в душу людини. Більшість фанів моєї книжки — жінки. А казали, це чоловіча проза, і для неї треба мати міцну нервову систему.

Можливо, тому що роман про любов?

— Любов там незвична. Дія роману відбувається в майбутньому. Герой не розуміє, що його кохана — людина. В Європі наприкінці нашого століття перемогли нацисти. У 1940-х вони травили людей газом в Освенцимі, варили з них мило. Уявіть, як розвинулася їхня ідеологія за тисячу років. Четвертий рейх живе у системі брехні. Як зараз росіяни думають, що у нас — нацисти, так і там вважають, що стори — то тварини. Стори — людиноподібні істоти, які за століття у концтаборах розучилися розмовляти. Не розуміють, що таке краса, не мають відчуття сорому. Їх тримають у хлівах, використовують як прислугу, їдять. Нічого, що у них людське тіло. Головний герой закохався у Машу. Бив, а вона відповідала ніжними почуттями.

Чому нас можна переконати у всьому?

— Тому що людська психіка слабка. Не створена, щоб існувати у світі сучасних мас-медіа. Якщо використати певні технології обробки свідомості, вас можна у будь-чому переконати. Це винайшли ще в сталінські часи. Для цього треба повторювати одну й ту ж брехню кожен день простими фразами. Ідеолог нацизму Геббельс сказав: "Дайте мені засоби масової інформації на три місяці — я з будь-якого народу зроблю стадо баранів". Але які тоді були засоби масової інформації? Газети, радіо й кіно.

А Путін має телебачення.

— Так, і інтернет. Працюють професіонали. Вони вже обробили не тільки росіян, а й Захід. Живу у Франції. Місцеві зі мною вже словами Путіна спілкуються. Наприклад, їдеш у машині, слухаєш радіо — російський супутник мовить французькою. У вухах французів — російська пропаганда. А де українське радіо? Його навіть в Україні немає. Воно російською мовою говорить. Наша держава нічого не робить, щоб протистояти пропаганді. Є англомовний канал Russia Today — "Росія Сьогодні", який дивляться мільйони. Кремль на це викидає величезні кошти. Вкладіть ви, візьміть з інших сфер. Бо це — інформаційна війна, а вона не може йти без копійки. І цю пропаганду треба перемогти. Тим паче, що за нами — правда. Є така хибна ­ду­м­ка, що правда сама собі дорогу проб´є. Але це — не так. Треба використовувати ті самі пропагандистські засоби.

Тобто світ перетворюється на героїв вашої книжки?

— Так, у моїх героїв оброблена свідомість протягом тисячоліття. На щастя, є й інші люди в романі, які виступають за те, що стори — такі ж, як вони. Ті ж були відлучені від культури. Герой з Машею тікають у гори, він її починати вчити. "Вона стала людиною", — каже. "Ні, вона була нею. Просто їй не дали можливості розвинутися", — заперечують йому інші. Усе залежить від умов, в які нас ставлять. Ми — просто тіло. Мауглі — людина, яка виросла серед звірів — буде просто гавкати. А дайте його на Борщагівку — він виросте борщагівським. Дайте його в культурне середовище — він виросте іншим. Створіть, будь ласка, у Києві на Борщагівці культурне середовище. А там — жодного театру, бібліотека страшна у двох кімнатах, стільці зв´язані шнурками від черевиків, бо розвалюються.

Роман "Маша, або Постфашизм" Ярослава Мельника вийшов у львівському "Видавництві Старого Лева".

Олена ПАВЛОВА



коментувати
зберегти в закладках
роздрукувати
використати у блогах та форумах
повідомити друга

Коментарі  

comments powered by Disqus

Останні події

16.06.2025|16:24
«Основи» видадуть повну версію знаменитого інтерв’ю Сьюзен Зонтаґ для журналу Rolling Stone
12.06.2025|12:16
«Видавництво Старого Лева» презентує фентезі від Володимира Аренєва «Музиканти. Четвертий дарунок»
07.06.2025|14:54
Артем Чех анонсував нову книжку "Гра у перевдягання": ніжні роздуми про війну та біль
06.06.2025|19:48
У США побачила світ поетична антологія «Sunflowers Rising»: Peace Poems Anthology: by Poets for Peace»
03.06.2025|12:21
У серпні у Львові вперше відбудеться триденний книжковий BestsellerFest
03.06.2025|07:14
Меридіан Запоріжжя та Меридіан Харків: наприкінці червня відбудуться дві масштабні літературні події за участі провідних українських авторів та авторок Вхідні
03.06.2025|07:10
Найпопулярніші книжки для дітей на «Книжковому Арсеналі»: що почитати дітям
03.06.2025|06:51
Фільм Мстислава Чернова «2000 метрів до Андріївки» покажуть на кінофестивалі Docudays UA
03.06.2025|06:50
Дух Тесли у Києві
30.05.2025|18:48
«Літературний Чернігів» на перехресті часу


Партнери