Re: цензії
- 20.11.2024|Михайло ЖайворонСлова, яких вимагав світ
- 19.11.2024|Тетяна Дігай, ТернопільПоети завжди матимуть багато роботи
- 19.11.2024|Олександра Малаш, кандидатка філологічних наук, письменниця, перекладачка, книжкова оглядачкаЧасом те, що неправильно — найкращий вибір
- 18.11.2024|Віктор ВербичПодзвін у сьогодення: художній екскурс у чотирнадцяте століття
- 17.11.2024|Василь Пазинич, фізик-математик, член НСПУ, м. СумиДіалоги про історію України, написану в драматичних поемах, к нотатках на полях
- 14.11.2024|Ігор Бондар-ТерещенкоРозворушімо вулик
- 11.11.2024|Володимир Гладишев, професор, Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти«Але ми є! І Україні бути!»
- 11.11.2024|Ігор Фарина, член НСПУПобачило серце сучасніть через минуле
- 10.11.2024|Віктор ВербичСвіт, зітканий з непроминального світла
- 10.11.2024|Євгенія ЮрченкоІ дивитися в приціл сльози планета
Видавничі новинки
- Корупція та реформи. Уроки економічної історії АмерикиКниги | Буквоїд
- У "НІКА-Центр" виходять книги Ісама Расіма "Африканський танець" та Карама Сабера "Святиня"Проза | Буквоїд
- Ігор Павлюк. "Бут. Історія України у драматичних поемах"Поезія | Буквоїд
- У Чернівцях видали новий роман Галини ПетросанякПроза | Буквоїд
- Станіслав Ігнацій Віткевич. «Ненаситність»Проза | Буквоїд
- Чеслав Маркевич. «Тропи»Поезія | Буквоїд
- Легенда про ВільнихКниги | Буквоїд
- Нотатник Вероніки Чекалюк. «Смачна комунікація: гостинність – це творчість»Книги | Буквоїд
- Світлана Марчук. «Небо, ромашки і ти»Поезія | Буквоїд
- Володимир Жупанюк. «З подорожнього етюдника»Книги | Буквоїд
Літературний дайджест
"Шістдесятники розпалися, бо дуже рано втрапили у президії" - Тарас Федюк
Поет Тарас Федюк живе у Києві більше 16-ти років.
Переїхав з Одеси, коли очолив Асоціацію українських письменників. Культурне обличчя столиці за півтора десятиліття дуже змінилося — каже він.
- На Прорізній була відома наливайка "Три сходинки", зараз там якийсь бар. В "сходинках" хлопці по сто грам випивали, коли вибігали з роботи в обідню перерву. Через дорогу – був уславлений магазинчик "Сільгосптовари", більше відомий під псевдо "Рога і копита". Там теж можна було томатного соку випити… Весь цей простір нині зруйнувався. Все перетворилось на "гламур з претензією". В тих місцях вже не зустрінеш письменника-художника. Простору вже нема, як немає того Києва, який я колись любив і пам´ятав.
У 60-ті роки Київ був дуже тихий і провінційно-патріархальний. Хай в центрі російськомовний переважно, але такий затишний, зелений. В дворах взагалі була сімейна атмосфера.
Малим я приїжджав сюди до батькової тітки, яка жила на Великій Житомирській на першому поверсі. У бабці під вікнами був полісадничок — десь сотка садка: там вона квіти садила, їжаки бігали. Це в самісінькім центрі міста! Бабця була вчителькою ще до війни. Прокидалась о 5 ранку і йшла на Володимирську гірку робити зарядку.
Мене випускали навколо Великої Житомирської лазити. Бабуся мені казала: "Якщо заблудишся, то ти спитай, де пам´ятник Богдану Хмельницькому. Тобі всі скажуть. Куди він булавою показує, туди і йди".
Навіть на початку 2000-х місто ще зберігало свою атмосферу, якої зараз нема.
У Спілці письменників ще довго була, здається, кав´ярня "Еней".
- Після здобуття незалежності "Еней" як осередок алкогольного спротиву вичерпав себе. Його здали в оренду чи продали і зробили там щось круте. А раніше приїжджали письменники з провінції — і всі в "Еней". Випивали там , а далі уже - як покаже ситуація: то до Вінграновського поїхали, то ще до когось.
Письменницьке середовище в радянські часи було компактно збите, згуртоване, хоч і не однорідне. Докупи людей збивав тоталітарний режим - репресіями, обмеженнями, цензурами. А гуртом, як відомо, легше…
Про що зазвичай розмовляли на зібраннях під час "алкогольного спротиву"?
- Та про що завгодно. Читали один одному багато — вірші, шматки прози. Найнахабніші могли тобі поему прочитати. Завжди була тема — КДБ. Всі гадали: "Цей кадебіст, той стукач, а той он сидить, слухає і закладає". Проте, назагал атмосфера в "Енеї" була творча, про творчість переважно і говорили.
У зграї збивалася переважно молодь. А вже десь до сорока років зграї розпадалися. Це і з вісімдесятниками сталося свого часу, і з шістдесятниками. Шістдесятники швидше розпалися, бо вони дуже рано втрапили в президії, в начальники, в редактори. А це роз´єднує людей дуже сильно. Редактор журналу — в радянські часи була фігура дуже солідна. Уже будь з ким не сядеш і не вип´єш, статус вимагав відповідності.
Григір Тютюнник з літературними начальниками майже ніколи не спілкувався. Завжди був в жорсткій опозицій. Потрясаюче читав напам´ять свою прозу – актор так не прочитає. Так прочитає лише той, хто вистраждав кожне слово.
Коли ти в цій богемі, а я в ній був, то тобі вже не надійдуть пропозиції на номенклатурній посаді працювати. Всі там, у "партійних органах", добре знали, з ким ти п´єш і що ти, випивши, говориш. Якщо випиваєш з людьми неблагонадійними, як Тютюнник чи Борис Нечерда, то автоматично стаєш поза системою.
Хоча в ті часи поет міг спокійно жити на гонорари. Прозаїки взагалі були багатими людьми.
Молодому поетові платили рубль за рядок, членові Спілки — два, а лауреатам Шевченківської премії – то і 5 рублів могли заплатить. Написав зранку строфу – і можеш гуляти . Проте за тими часами не шкодую. Для мене свобода загалом і свобода творчості зокрема завжди була понад усе.
Але ж система і вимагала багато натомість.
- Звичайно, не можна було переступати якісь червоні лінії: друкувати самвидав, брати участь в "антирадянських" організаціях.
На початку книги віршів вимагалось писати пару "паровозиків" – віршів "громадянського" звучання. Ми ніколи не читали книжку з перших сторінок. Відкривали всередині чи в кінці.
З вами таке сталося — віддалилися від інших, коли стали редактором "Сучасності"?
- За незалежності редактор втратив такий "високий" статус. Єдине, що збереглося дотепер: це коли від тебе щось залежить, купа народу кругом тебе, коли від тебе нічого не залежить — поруч нема нікого.
Інтерв´ю з Тарасом Федюком читайте у свіжому номері журналу "Країна" за 6 жовтня 2016 року.
Валерія Радзієвська
Коментарі
Останні події
- 21.11.2024|18:39Олександр Гаврош: "Фортель і Мімі" – це книжка про любов у різних проявах
- 19.11.2024|10:42Стартував прийом заявок на щорічну премію «Своя Полиця»
- 19.11.2024|10:38Поезія і проза у творчості Теодозії Зарівної та Людмили Таран
- 11.11.2024|19:2715 листопада у Києві проведуть акцію «Порожні стільці»
- 11.11.2024|19:20Понад 50 подій, 5 сцен, більше 100 учасників з України, Польщі, Литви та Хорватії: яким був перший Міжнародний фестиваль «Земля Поетів»
- 11.11.2024|11:21“Основи” вперше видають в оригіналі “Катерину” Шевченка з акварелями Миколи Толмачева
- 09.11.2024|16:29«Про секс та інші запитання, які цікавлять підлітків» — книжка для сміливих розмов від авторки блогу «У Трусах» Анастасії Забели
- 09.11.2024|16:23Відкриття 76-ої "Книгарні "Є": перша книгарня мережі в Олександрії
- 09.11.2024|11:29У Києві видали збірку гумору і сатири «СМІХПАЙОК»
- 08.11.2024|14:23Оголосили довгий список номінантів на здобуття Премії імені Юрія Шевельова 2024 року