Re: цензії
- 20.11.2024|Михайло ЖайворонСлова, яких вимагав світ
- 19.11.2024|Тетяна Дігай, ТернопільПоети завжди матимуть багато роботи
- 19.11.2024|Олександра Малаш, кандидатка філологічних наук, письменниця, перекладачка, книжкова оглядачкаЧасом те, що неправильно — найкращий вибір
- 18.11.2024|Віктор ВербичПодзвін у сьогодення: художній екскурс у чотирнадцяте століття
- 17.11.2024|Василь Пазинич, фізик-математик, член НСПУ, м. СумиДіалоги про історію України, написану в драматичних поемах, к нотатках на полях
- 14.11.2024|Ігор Бондар-ТерещенкоРозворушімо вулик
- 11.11.2024|Володимир Гладишев, професор, Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти«Але ми є! І Україні бути!»
- 11.11.2024|Ігор Фарина, член НСПУПобачило серце сучасніть через минуле
- 10.11.2024|Віктор ВербичСвіт, зітканий з непроминального світла
- 10.11.2024|Євгенія ЮрченкоІ дивитися в приціл сльози планета
Видавничі новинки
- Корупція та реформи. Уроки економічної історії АмерикиКниги | Буквоїд
- У "НІКА-Центр" виходять книги Ісама Расіма "Африканський танець" та Карама Сабера "Святиня"Проза | Буквоїд
- Ігор Павлюк. "Бут. Історія України у драматичних поемах"Поезія | Буквоїд
- У Чернівцях видали новий роман Галини ПетросанякПроза | Буквоїд
- Станіслав Ігнацій Віткевич. «Ненаситність»Проза | Буквоїд
- Чеслав Маркевич. «Тропи»Поезія | Буквоїд
- Легенда про ВільнихКниги | Буквоїд
- Нотатник Вероніки Чекалюк. «Смачна комунікація: гостинність – це творчість»Книги | Буквоїд
- Світлана Марчук. «Небо, ромашки і ти»Поезія | Буквоїд
- Володимир Жупанюк. «З подорожнього етюдника»Книги | Буквоїд
Літературний дайджест
Дидактична інновація
Книжка, що не вчить, а дає змогу.
«Шептицький від А до Я» – книжка конструктор: візуально словесні блоки, які можна використовувати у побудові щораз нового умовиводу. Проста форма цього пізнавального жанру – абетка.
Абетка – жанр книжково древній, такий собі архаїчний кросворд. У варіанті «для дітей» вимагає обов’язкового коментаря малюнка. І коли афористично висловлену статтюбуквицю талановито візуалізовано – виходить одразу і бест і лонґселер, оскільки такі книжки мають практично безмежний попит. Прикладом подібного «безсмертя» є абетка, укладена Іваном Малковичем і вимальована Костем Лавром, що додруковується та перевидається впродовж усієї української Незалежності.
Вербально візуальні абеткові інґредієнти активно використовують у посібниках із вивчення іноземних мов – згадаймо «Візуальний словник англійської мови» (Ірпінь: Перун, 2007), визнаний у тодішньому рейтинґу «Книжка року» кращим пізнавальним виданням для дітей. Щоправда, це була адаптація блискучого канадійського проекту, але нині вже маємо й вітчизняні зразки, як от минулорічна «Моя перша 1000 англійських слів» (Х.: Віват).
Первісна абеткова форма активно використовується для набуття початкових навичок з лічби, просторової адаптації та азів соціалізації. Такі книжки утворені за принципом атласу понять, і зразковим прикладом можуть правити великоформатні мальовані розкоші Арсена Джанікяна («Перша книга розумної дитини», 2007; «Займатика розумної дитини», 2013; «Корисна книга розумної дитини», 2014). В асортименті 2015 го доброю пропозицією є така собі «дорожна карта» для малечі «Мій дім і речі в нім» (Л.: Видавництво Старого Лева).
Художня стилістика авторів цієї останньої – Романи Романишин й Андрія Лесіва – виразно тяжіє до вельми популярних останнім часом засобів інфографіки, широке уявлення про які дає ще одна помітна книжка торішнього репертуару: «Інфографіка для дітей» (Х.: Віват). А ще яскравіше враження від книжкових потенцій інфографіки залишає книжка лавреат 2014 го «Мій маленький Київ. Маршрут №1» (К.: Laurus).
Весь цей жанрово історичний міні екскурс потрібен, аби збагнути: на тлі всіх згаданих видавничо мистецьких успіхів з’явилася книжка, подібної якій досі не пригадати. «Шептицький від А до Я» – це інфографічна абетка від тих таки вишуканих Романишин Лесіва, де журналістка Галина Терещук та письменниця Оксана Думанська створили текстовий атлас понять, вельми непростих для сприйняття ще неписьменних дітлахів.
Починається книжка із, по суті, філософського блока: «В, І, Р, А, Н, А, Д, І, Я, Л, Ю, Б, О, В. Якщо скласти ці літери, то матимемо три знайомі слова. А якщо візьмемо і збудуємо з них хатинку, то саме у такій хатинці, де панує віра, надія і любов, мріяв жити митрополит Андрей Шептицький». І поруч та сама стилізована під дитячий малюнок хатинка, котру можна розглядатичитати. Й далі пояснено, чому батьки обрали для розповідічитання саме цю постать: бо Шептицький для малих галичан початку минулого століття був провідником до головного свята. Прохання про подарунки вони листовно надсилали на таку адресу: «Небо, Святий Миколай, через руки їх Ексцеленції Митрополита Андрея».
Звичайно, тут більше абеткових понять, приступних малечі. Наприклад, «Забавки (іграшки, ігри)», де можна довідатися, що Андрей Шептицький заснував неподалік Станіславова «забавкарську» школу. Як також сприяв постанню кондитерської фабрики, що тепер знана як «Світоч» (стаття «Цукерки»). А під гаслом «Їжа» приміщено такий епізод: «Одного разу під час окупації до митрополита прийшли німецькі офіцери і були здивовані, що владика сидить за скромною вечерею: печена картопля, хліб і джерельна вода. «Я їм те, що їсть мій народ», – мовив митрополит». Але є і візуально текстова спроба (здається, успішна) пояснити складні абстрактні категорії: «ерудит», «жарт», «щастя», «щедрість». Ці сторінки, ясна річ, наповнені біографічними прикладами, а на розгорті «Родúна» бачимо генеалогічне дерево графського роду, що простежується за батьківською лінією до 1284 року, а «за материнської лінією родовід Шептицького сягав роду Собеських, австрійського цісарського роду Стюартів – Марія, дружина французького імператора Наполеона Бонапарта, була родичкою Олександра Фредро», митрополитового діда.
Насамкінець – експертна оцінка дослідниці дитячої літератури Наталі Марченко: «Книжка цікава не лише мистецьки, а й тим, що чи не вперше спробували оповідати про «іншого» й «великого», не судячи й не оцінюючи. Не задаючи параметри сприйняття (можна й найменшому, й найстаршому долучитися до того читання). Вона нічого не вчить і ні до чого не закликає. Ця книга дає змогу долучитися до книжності. І то не абстрактної, а української – за духом, суттю та «тілом».
Костянтин Родик
Коментарі
Останні події
- 21.11.2024|18:39Олександр Гаврош: "Фортель і Мімі" – це книжка про любов у різних проявах
- 19.11.2024|10:42Стартував прийом заявок на щорічну премію «Своя Полиця»
- 19.11.2024|10:38Поезія і проза у творчості Теодозії Зарівної та Людмили Таран
- 11.11.2024|19:2715 листопада у Києві проведуть акцію «Порожні стільці»
- 11.11.2024|19:20Понад 50 подій, 5 сцен, більше 100 учасників з України, Польщі, Литви та Хорватії: яким був перший Міжнародний фестиваль «Земля Поетів»
- 11.11.2024|11:21“Основи” вперше видають в оригіналі “Катерину” Шевченка з акварелями Миколи Толмачева
- 09.11.2024|16:29«Про секс та інші запитання, які цікавлять підлітків» — книжка для сміливих розмов від авторки блогу «У Трусах» Анастасії Забели
- 09.11.2024|16:23Відкриття 76-ої "Книгарні "Є": перша книгарня мережі в Олександрії
- 09.11.2024|11:29У Києві видали збірку гумору і сатири «СМІХПАЙОК»
- 08.11.2024|14:23Оголосили довгий список номінантів на здобуття Премії імені Юрія Шевельова 2024 року