Re: цензії

24.04.2025|Вероніка Чекалюк, науковець, кандидат наук із соціальних комунікацій
«До співу пташок» Олега Кришталя як наука одкровення
21.04.2025|Тарас Кремінь, кандидат філологічних наук, Уповноважений із захисту державної мови
Джерела мови російського тоталітаризму
18.04.2025|Ігор Зіньчук
Роман про бібліотеку, як джерело знань
18.04.2025|Валентина Семеняк, письменниця
За кожним рядком – безмежний світ думок і почуттів
12.04.2025|Андрій Содомора
І ритмів суголосся, й ран...
06.04.2025|Валентина Семеняк
Читаю «Фрактали» і… приміряю до себе
05.04.2025|Світлана Бреславська, Івано-Франківськ
«Ненаситність» Віткація
30.03.2025|Ігор Чорний
Лікарі й шарлатани
Пісня завдовжки у чотири сотні сторінок
11.03.2025|Марина Куркач, літературна блогерка, м. Кременчук
Жінкам потрібна любов

Кримінальне чтиво

Смерть чатує в мережі

Віктор Янкевич. «Тенета». – Тернопіль, «Богдан», 2018 рік – 198 с.

 

Жанр: детектив

Дебютний роман, тим більше – детективний, тим більше – написаний українським автором здебільшого передбачає не надто приємні сюрпризи. Українська детективна, а за великим рахунком – уся наша гостросюжетна проза знаменита відсутністю школи та системного підходу до законів жанру. Тому «Тенета», детективний дебют Віктора Янкевича, з перших сторінок заплутує й збиває з толку не загадкою, а кількістю персонажів. Анотація Богдана Коломійчука обіцяє «чоловічу» прозу – але діють тут жінки Рая та Іра, згадуються Алла та Світлана, є ще якась невидима Жанна… Словом, якщо говорити про щось питомо чоловіче в такому гаремі, то хіба про пристрасть панянок до алкоголю. Журналістка Рая має помітну залежність, а Іра в депресії хлебче спиртне, мов кінь.

Проте, давши собі раду й впорядкувавши в голові всіх представлених дійових осіб, починаєш поступово входити в історію. І розумієш: киянка Раїса Рудь поїхала до Одеси на похорон подруги, яка наклала на себе руки. Незабаром з`ясовує: її довела до самогубства віртуальна Алла, мешканка соцмереж. Тим часом тернополянка Іра переживає кризу в особистому житті, на фоні цього знайомиться в соціальній мережі з такою собі Аллою, та починає поступово схиляти її до суїциду.

Натомість Рая починає розслідування й намагається вийти на слід загадкової Алли. Бо безумство треба зупиняти: незабаром журналістка з`ясовує, що Алла причетна до низки самогубств. Отже, в соціальній мережі орудує спритна й безжальна серійна вбивця. Й пошук приводить аж у Запоріжжя. Таким чином, невеликий за обсягом детектив відразу робить заявку на масштабність, бо дія, як у повноцінних бестселерах, охоплює всю Україну.

Як часто буває, негативні персонажі автору «Тенет» удаються більше. Нема потреби обговорювати, чи точно виписані характери, бо саме тут важливіші сюжет, логіка та причинно-наслідкові зв`язки. Віктору Янкевичу вдалося застосувати доволі штамповану сюжетну схему до питомо українських реалій. Несподіваним фінальне рішення назве лише той, хто читатиме свій перший детектив про маньяка в житті. Але тішить сам факт, що дебютанту вдалося вивести читача на фінал-перевертень. Коли Алла виявляється зовсім не Аллою. А той, хто вигадав собі таку маску – зовсім не тим, за кого читач і Раїса його прийняли.

Не зовсім правильно називати роман «соціальним детективом». Точніше, слід розібратися, що саме розуміє автор під визначенням соціального. Якщо «Тенета» показують соціальні проблеми нинішніх українців – автор не впорався, бо першенство по соціальній проблематики мають скандинавські автори ще з часів Пер Вале та Май Шеваль. Проте якщо автор попереджає про згубний вплив соціальних мереж, де повно маніпуляторів – тоді все гаразд.

Бо схожа небезпека чатує й на жителів значно благополучніших країн, ніж наша. Й не залежить від соціального устрою. Адже самотньою людина може почуватися будь де. Візьміть хоча б Японію: там уже б`ють на сполох від небаченого раніше зростання випадків суїциду, причому серед молоді.

Щодо заплутаності деяких моментів – так вони з огляду на проблематику виглядають цілком логічними. Спробуйте розібратися, хто є хто в соціальних мережах. Тут не гріх і Девіда Лінча згадати: «Сови не ті, ким можуть здаватися». Цитата з «Твін Піксу», хто не знає.

Оцінка****

Кожен текст оцінюється за 5-тибальною системою. Кожна оцінка дає твору наступну характеристику:                              

*  Жодної надії;                                

** Погано, але не настільки. Хоча шкода витраченого часу;                              

*** Ідея є, потрібен редактор. Вчить матчастину;                              

**** Хочеться краще, але загалом поживно;                              

***** Так тримати!                              

Значок (+) біля оцінки - Автор може краще.                          

Значок (-) біля оцінки - Аби не гірше.



Додаткові матеріали

Не збожеволіти в «Алясці»
Кращі детективи минулого року від «Кримінального чтива UA»
З села – на війну
Полювання на російських шпигунів
Смертельна гра в курортному містечку
Хтось вийшов на полювання
Залюбити до смерті
Шпигунські ігри на Поділлі
Проти болю є прийоми
«Донецький» з пістолетом
Диявольський бестселер
коментувати
зберегти в закладках
роздрукувати
використати у блогах та форумах
повідомити друга

Коментарі  

comments powered by Disqus

Останні події

24.04.2025|19:16
Ееро Балк – лауреат премії Drahomán Prize за 2024 рік
24.04.2025|18:51
Гостини у Германа Гессе з українськомовним двотомником поезії нобелівського лауреата
21.04.2025|21:30
“Матуся – домівка” — книжка, яка транслює послання любові, що має отримати кожна дитина
18.04.2025|12:57
Під час обстрілу Харкова була пошкоджена книгарня «КнигоЛенд»
14.04.2025|10:25
Помер Маріо Варгас Льоса
12.04.2025|09:00
IBBY оголосила Почесний список найкращих дитячих книжок 2025 року у категорії «IBBY: колекція книжок для молодих людей з інвалідностями»
06.04.2025|20:35
Збагнути «незбагненну незбагнеж»
05.04.2025|10:06
Юлія Чернінька презентує свій новий роман «Називай мене Клас Баєр»
05.04.2025|10:01
Чверть століття в літературі: Богдана Романцова розкаже в Луцьку про книги, що фіксують наш час
05.04.2025|09:56
Вистава «Ірод» за п’єсою Олександра Гавроша поєднала новаторство і традицію


Партнери