
Re: цензії
- 16.10.2025|Наталія Поліщук, письменниця, членкиня НСПУФантастичне й реальне, а також метафора «кришталевого світу» в оповіданні Катерини Фріас «Un anillo misterioso» («Містичний перстень») зі збірки «За синіми і жовтими гардинами» (2025), Іспанія
- 16.10.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськПоети помирають уранці
- 08.10.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськЗазирнути в задзеркалля
- 06.10.2025|Ігор ЗіньчукЦікаві історії звичайних слів
- 28.09.2025|Петро ГармасійПерестати боятися…
- 24.09.2025|Микола Дмитренко, письменник, доктор філології, професорПрихисток душі
- 24.09.2025|Михайло ЖайворонПатріотизм у розстрільному списку
- 14.09.2025|Тетяна Колядинська, м. ДніпроЗа якими правилами “грали” радянські засоби масової інформації
- 03.09.2025|Ольга Шаф, м. Дніпро«Був на рідній землі…»
- 02.09.2025|Віктор ВербичКнига долі Федора Литвинюка: ціна вибору
Видавничі новинки
- Анатолій Амелін, Сергій Гайдайчук, Євгеній Астахов. «Візія України 2035»Книги | Буквоїд
- Дебра Сільверман. «Я не вірю в астрологію. Зоряна мудрість, яка змінює життя»Книги | Буквоїд
- Наомі Вільямс. «Пацієнтка Х, або Жінка з палати №9»Проза | Буквоїд
- Христина Лукащук. «Мова речей»Проза | Буквоїд
- Наталія Терамае. «Іммігрантка»Проза | Буквоїд
- Надія Гуменюк. "Як черепаха в чаплі чаювала"Дитяча книга | Буквоїд
- «У сяйві золотого півмісяця»: перше в Україні дослідження тюркеріКниги | Буквоїд
- «Основи» видадуть нову велику фотокнигу Євгена Нікіфорова про українські мозаїки радянського періодуФотоальбоми | Буквоїд
- Алла Рогашко. "Містеріум"Проза | Буквоїд
- Сергій Фурса. «Протистояння»Проза | Буквоїд
Авторська колонка
Смуток Орфея
Друзі бувають різними. І в різні роки їх зустрічаєш. У дитинстві. Чи у роки юності. Або ж у зрілому віці. Та, мабуть, і в старості можна розчути – за умови, що слух не зрадить і не підведе – дружнє слово.
Кажучи про старість, пригадую pixar’івський мультиплікаційний фільм, в якому дідусь грає в шахи – сам із собою, на момент «чужого» ходу перевтілюючись у «супротивника». А ще пригадую тестя, який дожив до вісімдесяти років, до останніх днів граючи у шахи: мав перший розряд і щодня тренував мозок та пам’ять, вивчаючи книжки зі своє великої шахової бібліотеки. Наприкінці життя він спілкувався з кількома однодумцями – грав у шахи по телефону, зрідка вибирався у шаховий клуб. Казав, що серед знайомих залишилось мало людей його віку: одне слово, білий світ, яким тесть його знав, щезав, і, щезаючи, свідків по собі не залишав.
Мінлива у дитинстві та ідеалістична у роки молодості, дружба загартовується у розумному прагматизмі в період зрілості, коли починаєш розуміти, що відпущений час треба використовувати так, аби устигнути здійснити те, для чого ти був покликаний у світ. Тому друзі, з якими розбігаються світоглядні стежки, щезають із твого життя. Стають світлими привидами – так само, як і ти для них: їх приємно згадувати, проте не виникає потреби у постійному спілкуванні з ними та спільному виконанні бітлівського шлягеру «With a Little Help from My Friends». Думка про те, що з якогось часу починаєш жити у різних світах із людьми, котрі завжди були поруч, – така думка попервах є абсолютно нестерпною, вона давить щемом і висушує душу. Але згодом розумієш, що такою є природа нашого земного існування: ми розходимося з одними, аби зустрітися з іншими однодумцями; ми вчимося цінувати тих небагатьох, хто змінюється з нами у такт, перебуваючи пліч-о-пліч.
Я завжди уникав зустрічей на кшталт десять років після школи або двадцять після училища. Але одного разу був на такій вечірці. Дівчина, яка мені подобалась, не змінилась. Натомість товариша, з яким чотири роки слухали рок, наче підмінили: не відчуваючи карикатурності моменту, він говорив без упину, хоча раніше з нього обценьками було не витягти зайвого слова. Всі говорили про сім’ї й роботу. Тож якоїсь миті мені здалося, що однокурсники надто поспішно змирилися з проминальністю часу. Я почувся самотнім – ніби сидів у колі чужих людей, з якими не прожив колись кілька веселих та безтурботних років життя. Ще й горілка закінчилася. Віддаючи данину традиції, ми зустріли світанок у бесідці на околиці обласного міста, щоб потім роз’їхатися – назавжди: якщо люди бачаться раз у десять або двадцять років – це і є назавжди.
Йосип Бродський написав поетичний цикл «Зі шкільної антології». Цикл присвячено колишнім друзям, тож за назви віршів слугують прізвища шкільних товаришів, подруг. У вірші «Е. Ларіонова» є рядки: «Жив Куликов. Я жив. Она – жива. / А этот мир – куда он подевался? / А может, он их будит по ночам?.. / И я все бормочу свои слова. / Из-за стены несутся клочья вальса. / И дождь шумит по битым кирпичам » . Саме вони звучали рефреном, коли я після згаданої зустрічі повертався додому – наче їхав в інший світ. Пригадую їх і сьогодні, коли інколи намагаюсь озирнутись через плече, щоб розгледіти знайомі та дорогі мені обличчя і коли сподіваюсь, що хтось озирається, пригадуючи мене…
У Крістофа Віллібальда Глюка є геніальна опера «Орфей і Еврідіка», написана на відомий античний мотив понад 250 років тому. За сюжетом боги дозволяють Орфею зійти у пекло і за умови, що голос співака та звуки його ліри зворушать фурій, обіцяють повернути померлу кохану – Еврідіку. Але Орфей не має дивитися на дружину, поки вони не досягнуть Землі, інакше, пригрозили боги, він назавжди втратить кохану. Орфей умилостивив співом фурій і потрапив в Елізіум – царство блаженних тіней, де й знайшов Еврідіку. Проте дорогою додому Орфей не втримується й озирається, і кохана тієї ж миті падає мертвою. У розпачу античний герой намагається встромити кинджал собі у груди. Але з’являється Амур і утримує його від самогубства, а боги знову являють милість, оживлюючи Еврідіку.
В опері є відома арія «Загубив я Еврідіку». Орфей співає її, коли, обернувшись, втрачає свою кохану. Арію написано у мажорі. Навчаючись у музичному училищі й ще нічого не розуміючи у житті, ми жартували над тим, що здавалося нам несумісним зі справжньою трагедією, – над мажорною тональністю, яку обрав великий оперний реформатор Глюк для арії «Загубив я Еврідіку». У шістнадцять років, не пізнавши горя, легко сміхотворити. У шістнадцять років ми й не здогадувались, що колись у смуткові Орфея кожен обов’язково матиме свою законну частку. А відтак кожен матиме можливість озвучити той смуток власною музикою – мінорною чи мажорною. Озвучити, якщо вистачить сміливості зійти у пекло й, перемігши фурій, озирнутися через плече. Глюк використав для арії Орфея мажор, вважаючи, що печаль античного героя завжди має залишатися високою і гідною не менш високого наслідування…
P . S . Сьоме квітня. Сьома година ранку. Благовіщення Пресвятої Богородиці. Я прочиняю двері у кімнату. Дружина розплющує очі й спросоння цікавиться, чого я так рано вставав. Кажу, що не спалося, а тому пішов на кухню і написав коротенький есей – «Смуток Орфея». Запитує, іронічно мружачи очі: «І хто ж у нас Орфей?» Відповідаючи, теж посміхаюсь: «Кожен з нас». Дружина продовжує ранковий «допит»: «А Еврідіка?» Тоді я кажу, її цілуючи: «У кожного – своя».
Коментарі
Останні події
- 16.10.2025|18:12Культові "Шахмати для дибілів" та Абсурд Сучасності: Розмова з Михайлом Бринихом у "Сенсі"
- 16.10.2025|13:13Ласло Красногоркаї: Нобель 2025 спричинив стрімке зростання продажів та ажіотаж довкола нового роману
- 16.10.2025|13:11Волелюбність, гідність, гумор: «Архетип нації» дослідив ключові риси українців
- 16.10.2025|10:09«За чотирма зайцями»: «Основи» перевидають п´єси Нечуя-Левицького та Старицького в театральній серії
- 16.10.2025|10:01Срібло BELMA-2025: Український підручник з хімії підкорив Європу на Франкфуртському ярмарку
- 13.10.2025|12:48«Гетьманіана Старицького»: Унікальна виставка відкриває зв´язок між Козацькою добою та сучасною боротьбою
- 13.10.2025|12:40«Крилатий Лев – 2025»: У Львові назвали найкращих авторів прозових рукописів
- 13.10.2025|12:35Завершується прийом зголошень на Премію імені Юрія Шевельова-2025
- 13.10.2025|12:2112 топових видавництв, десятки книжкових новинок та фігура-гігантка Лесі Українки: Україна вдруге на LIBER
- 11.10.2025|13:07Засновник Ukraїner Богдан Логвиненко мобілізувався до ЗСУ: "Не бути пліч-о-пліч - емоційно складніше"