Re: цензії
- 18.12.2024|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськНотатки мемуарного жанру
- 17.12.2024|Оксана Тебешевська, заслужений учитель України, письменницяВолодимир Качкан: «З того слова насію довічних пісень…»
- 14.12.2024|Валентина Семеняк, письменницяКлюч до послань
- 10.12.2024|Ігор ЗіньчукСвобода не має ціни
- 01.12.2024|Ігор ЗіньчукТомас Манн „Будденброки” – роман–сага про занепад однієї родини
- 20.11.2024|Михайло ЖайворонСлова, яких вимагав світ
- 19.11.2024|Тетяна Дігай, ТернопільПоети завжди матимуть багато роботи
- 19.11.2024|Олександра Малаш, кандидатка філологічних наук, письменниця, перекладачка, книжкова оглядачкаЧасом те, що неправильно — найкращий вибір
- 18.11.2024|Віктор ВербичПодзвін у сьогодення: художній екскурс у чотирнадцяте століття
- 17.11.2024|Василь Пазинич, фізик-математик, член НСПУ, м. СумиДіалоги про історію України, написану в драматичних поемах, к нотатках на полях
Видавничі новинки
- У видавництві Vivat вийшов комікс про Степана БандеруКниги | Буквоїд
- Корупція та реформи. Уроки економічної історії АмерикиКниги | Буквоїд
- У "НІКА-Центр" виходять книги Ісама Расіма "Африканський танець" та Карама Сабера "Святиня"Проза | Буквоїд
- Ігор Павлюк. "Бут. Історія України у драматичних поемах"Поезія | Буквоїд
- У Чернівцях видали новий роман Галини ПетросанякПроза | Буквоїд
- Станіслав Ігнацій Віткевич. «Ненаситність»Проза | Буквоїд
- Чеслав Маркевич. «Тропи»Поезія | Буквоїд
- Легенда про ВільнихКниги | Буквоїд
- Нотатник Вероніки Чекалюк. «Смачна комунікація: гостинність – це творчість»Книги | Буквоїд
- Світлана Марчук. «Небо, ромашки і ти»Поезія | Буквоїд
Авторська колонка
Просто зима
Шукаю втрачений смак до життя. Не знаю як його повернути. Смакові рецептори відмовляються реагувати на будь-що.
Ніби це не моя мама, а я проковтнула якусь невідому рідину у пологовому, склянку з якою медсестра дала їй випити між переймами, переплутавши з водою.
Коли краплинки цього розчину потрапили до ротової порожнини, їжа на кілька місяців втратила смак. Мама розповідала, що їсти, не відчуваючи смак, надзвичайно нудно. Жити ж, не пробуючи на смак кожен новий день, майже неможливо. Дні зливаються у безкінечний потік поганих новин.
Нутрощі роз’їдає туга.
Бажання зникли, фарби затерлися, смаки злились і давно нічого не хочеться. Здається, що в світі не лишилось нічого доброго. Тільки сльози, тільки смерті, тільки плач. В 21 столітті життя людини знову втратило свою цінність. Стільки смертей в одній окремо взятій країні неможливо пережити, неможливо змиритися, що все це відбувається насправді.
Одного ранку здається, що збожеволів світ, другого — що ти сам втратив здоровий глузд.
Може це сон, - так інколи думає кожен з нас.
У якийсь момент ти усвідомлюєш відсутність внутрішніх реакцій на звістки про черговий похорон. Ти просто не відчуваєш. Мозком ти розумієш, що, мабуть, твій організм автономно від тебе включив режим самозбереження.
Ти в капсулі. Заплющив очі, як в дитинстві, ховаючись від монстрів. Ніякої війни.
Хоча цей біль вже не зникне ніколи. Він просто зачаївся десь глибоко всередині. Щоб потім трансформуватись у ненависть.
І ця нова невідома сторона себе лякає найбільше.
Бо ж для ненависті немає своїх і чужих. Вона, як будь-яка руйнівна сила, навіть, якщо направлена на ворога, по дорозі захлюпує всіх навколо. Нещадно знищує все людське, заражає смертоносним вірусом.
«Я впіймала себе на думці, що я хочу, щоб російська «подлодка» затонула», - каже подруга.
Діти також хочуть воювати. Наші діти, що назавжди лишаться дітьми війни. Навіть найменші з них полюбили зброю та ігри у війнушки. Вони хочуть бути героями. Хочуть пошвидше вирости і почати вбивати ворогів.
На вулицях висить реклама «Стрес? Поруч є тир!».
Важко навіть уявити як ми будемо жити потім. Хоча інколи здається, що ніякого ПОТІМ не існує. Не буде. Є лише ЗАРАЗ. Страшне, тягуче, нескінченне зараз. Назавжди.
Я пам’ятаю як мені подобалось, коли в нас припинили проводити військові паради на свята. Яка сентиментальна радість, та що там, гордість охоплювали мене, якою перемогою цивілізації це бачилося.
Розуміння того, що армія необхідна державі, а, отже, і паради також важлива складова цієї конструкції, наздогнало разом з бідою, втім, це все ж не зробило життя в мілітаризованому суспільстві більш привабливим.
З кожним днем все важче вийти з беземоційного світу інерції.
Але життя не триватиме вічно, його неможливо відкласти на потім, як зиму, весну, літо і осінь цього року. Тому кожен по-своєму намагається віднайти себе, прорватися крізь товщу води, що залила вуха, очі, серце.
Я також шукаю цей вихід.
Згадую способи, за допомогою яких прийшла до тями після розлучення. Але масштаби цих катастроф надто різні.
Старанно витягую себе із свого задзеркалля. Випробовую на смак всі приємності з попереднього буття.
Намагаюся жити — спостерігати захід сонця, розмовляти з дітьми, гуляти з друзями, пити вино, слідкувати за птахами, але всі ці речі не приносять звичної розради.
Усе це як тимчасове знеболювальне. На деякий час допомагає втамувати біль та не відганяє відчуття невідворотного краху до якого з завзятістю п’яного водія мчить людство. Не дає відповіді на питання: Як знову почати дихати і відчувати?
Не підказує, де шукати надію.
І тоді ти знову звертаєшся до віршів. Причина проста — дві книжки, що лежать у тебе на столі.
«Четверта радість» Олени Степаненко та «Катівня. Виноградник. Дім» Катерини Калитко.
Дві книжки зіткані з болю. Дві такі різні. І такі близькі.
Все ж таки людство не вигадало нічого кращого для лікування туги (крім, хіба антидепресантів, що, як будь-які наркотики мають побічні ефекти) за очищення, за катарсис. Для когось це чи не єдиний шанс виплисти.
«…Рік, якого насправді взагалі не було,
він-бо дослівно зник на самому початку,
просто в шибку шкреблося сирітське якесь крило,
просто хтось надламав на листі таємну печатку.
Теплі соски ліхтарів поять світлом туман.
силуети ягнят ходять за пастушками,
на дорозі вовки, інших доріг нема,
тане в кишені, тане прохолодна рука…»
Збираєш намистини образів важливих саме для тебе.
«…В голому горлі голосу мідна м’ята,
Вулиця хрускотить, устелена молитвами,
Нахиляєшся уламок себе підняти
а в руці опиняється камінь…».
Віриш цим коштовним переплетінням слів, як стародавнім пророцтвам, перебираєш їх як улюблені чотки, ті самі, загублені, що тобі колись подарував отець Генріх, читаєш як молитовник, бо свій власний псалтир не можеш взяти у руки з минулого лютого.
І серед гострих болісних передбачень віднаходиш відповіді. Себе. Життя.
«…Є лише відсутність любові —
що позначається в безголоссі,
війнах, морах, ламкому волоссі,
нездатності давати фору,
прощати хиби, носити схими…
Бог не залишає нас — просто дарує зиму…».
Коментарі
Останні події
- 18.12.2024|13:16Фонд Східна Європа за підтримки Швейцарії випустив онлайн-курс для підлітків «Не можеш сказати – пиши!»
- 17.12.2024|19:44Мирослав Лаюк став лауреатом премії імені Шевельова 2024 року
- 17.12.2024|19:09Вийшов трейлер української стрічки «Фрагменти льоду»
- 10.12.2024|18:36День народження Видавництва Старого Лева
- 10.12.2024|10:44На Оболоні Книгарня "Є" відкриє новий культурний простір “Книгарня “Є”
- 10.12.2024|10:38Видавець Віктор Круглов пройшов відбір на навчання в Стенфордській вищій школі бізнесу
- 10.12.2024|10:35Ретроспективні фільми «7 психопатів», «Орландо» і «Володарі часу» покажуть узимку в кінотеатрах України
- 10.12.2024|10:30У Києві презентують книжку “Спіймати невловиме. Путівник світом есеїстики”
- 06.12.2024|18:41Вікторію Амеліну посмертно нагородили Спецвідзнакою Prix Voltaire
- 05.12.2024|13:28Оголошено довгий список номінантів на здобуття премії Drahomán Prize за 2024 рік