
Re: цензії
- 27.06.2025|Ірина Фотуйма"Коні не винні" або Хроніка одного щастя
- 26.06.2025|Михайло ЖайворонЖитомирський текст Петра Білоуса
- 25.06.2025|Віктор ВербичПро що промовляють «Вартові руїни» Оксани Забужко
- 25.06.2025|Ігор ЗіньчукБажання вижити
- 22.06.2025|Володимир ДаниленкоКазка Галини Пагутяк «Юрчик-Змієборець» як алегорія про війну, в якій ми живемо
- 17.06.2025|Ігор ЧорнийОбгорнена сумом смертельним душа моя
- 13.06.2025|Тетяна Качак, літературознавиця, докторка філологічних наук, професорка Прикарпатського національного університету імені Василя СтефаникаЗвичайний читач, який став незвичайним поетом
- 12.06.2025|Ігор Зіньчук«Європейський міст» для України
- 07.06.2025|Ігор ЧорнийСни під час пандемії
- 03.06.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськКаміння не мовчить: контур герменевтики
Видавничі новинки
- Вероніка Чекалюк. «Діамантова змійка»Проза | Буквоїд
- Джон Ґвінн. "Голод Богів"Книги | Буквоїд
- Олеся Лужецька. "У тебе є ти!"Проза | Буквоїд
- Крістофер Паоліні. "Сон у морі зірок"Проза | Буквоїд
- Дженніфер Сейнт. "Електра"Книги | Буквоїд
- Павло Шикін. "Пітон та інші хлопці"Книги | Буквоїд
- Книга Анни Грувер «Вільний у полоні» — жива розмова з Ігорем Козловським, яка триває попри смертьКниги | Буквоїд
- Тесла покохав ЧорногоруКниги | Буквоїд
- Тетяна Висоцька. «Увага, ти в ефірі!»Книги | Буквоїд
- Христина Лукащук. «Насіння кмину»Книги | Буквоїд
Авторська колонка
Лезо одного світанку
Хто знав, коли у 2001 році перебудовували Майдан, встановлювали на ньому Монумент Незалежності, закривали одні фонтани і відкривали інші, що ні задуми архітекторів, ні витрачені бюджетні кошти не здатні вплинути на творення цього простору так, як народний протест?
За кілька тижнів безперервних мітингів Майдан змінився, поставши як арт-локація, а простіше – арт-поле, на якому разом із зразками соціальної поведінки зростають нові мистецькі коди.
Спонтанні прояви солідарності митця і суспільства завдячують тим якостям, які раптом виросли тут одночасно з наметовим містечком. Поступитися місцем, поділитися їжею, перепросити, допомогти слабшому чи просто тому, з ким опинився поруч, посміхнутися, бо саме посмішки завжди так бракувало на київських вулицях. І усвідомлення себе як волонтера скрізь, вже за межами Майдану, коли рушаєш ближніми і дальніми кварталами, у яких так багато усього й одразу – машин салонів італійської сантехніки і мотоциклів з фастфудом, автобусів із міліцією за тонованим склом, шевроле і мерседесів із прапорцями, перехожих, загорнутих у широкі полотнища прапорів, і отців у ризах.
Майдан вписався у місто як простір, наповнений новим, адекватним часові, мистецтвом. Метафори вчуваються тут вже в самому повітрі, треба лише їх помітити і зловити. Вони – як сніг, що падає з нічного неба на вічне літо українських двокольорів, а потім прямує до бочок для обігріву, але тане ще у повітрі, не встигаючи торкнутися рук, простягнутих до тепла. Повітря Майдану має свої особливі ноти, пов’язані саме з цим теплом від бочок, навколо яких гуртуються. Це поєднання запахів диму, ладану і металу.
Тут народжуються бренди, які не потребують тендерів і розкруток, засідань експертних комісій і преміальних виплат, але можуть представляти нашу країну за кордоном у світлі вигіднішому, ніж талісмани чемпіонатів з футболу. Цьогорічна київська Ялинка заслуговує на власну виставкову площу в українському павільйоні на одній з майбутніх бієнале. Фортепіано між барикад і кордонів міліції є яскравим зразком національного вуличного перфомансу. Миттєвості, яким щастить потрапити на очі митцям, і митці, яким, у свою чергу, щастить їх зловити, творять не одну пронизливу короткометражку. Гасла, акумулюючи суспільні імперативи, створюють разом із художниками непересічність сучасного плакату.
Я запитала себе, чому Майдану не загрожує кон’юнктура, адже це мистецтво можна розглядати як таке, що виконується певною мірою на замовлення? Відповідь приходить одразу. Майдан є ще й часом, а не лише простором. Тією граничною ситуацією, у якій опинилося суспільство і його артисти, котрі першими відчувають брак Свободи як неможливість творчості. Відповідним символом безвиході є інший майдан, у іншому українському місті, майдан, що одного дня опинився за ґратами. Разом із іншою ялинкою, яка ніколи не зможе стати артефактом.
Граничність Майдану – це тонка смуга кривавого світанку 30 листопада. За нею лишилася ніч, поглинувши наші минулі аргументи, справи та інтереси, які колись здавалися такими важливими, але раптом зникли. З нього почався новий день, бажано безкінечний, і страх нової ночі. Свобода руху Майдану – це маятник, що коливається між страхом і радістю, і, як би нам не хотілося збільшити амплітуду цих коливань, поки Майдан триває, межа його тривання визначена досить чітко.
Мистецтво, створене в цьому часі, приречене на свободу. Кон’юнктура прийде пізніше, коли зникне загроза насильства і кровопролиття. Поки поети і музиканти зупиняють комунальну техніку і будують барикади, вони не схиблять. Бо саме вони найгостріше відчувають лезо одного світанку, тонке лезо «пан або пропав», без жодного наркозу ейфорії.
Коментарі
Останні події
- 01.07.2025|21:38Артур Дронь анонсував вихід нової книги "Гемінґвей нічого не знає": збірка свідчень про війну та життя
- 01.07.2025|18:02Сергію Жадану присуджено австрійську державну премію з європейської літератури
- 01.07.2025|08:53"Дикий Захід" Павла Казаріна тепер польською: Автор дякує за "довге життя" книги, що виявилась пророчою
- 01.07.2025|08:37«Родовід» перевидає «З країни рижу та опію» Софії Яблонської
- 01.07.2025|08:14Мартин Якуб презентував у Житомирі психологічний детектив "Гріх на душу"
- 01.07.2025|06:34ТОП-10 книг ВСЛ за червень 2025 року
- 01.07.2025|06:27Українська письменниця Євгенія Кузнєцова у лонглисті престижної премії Angelus
- 29.06.2025|13:28ВСЛ оголосило передзамовлення на книжку Юлії Чернінької "Бестселер у борг"
- 26.06.2025|19:06Дмитро Лазуткін став лауреатом літературної премії імені Бориса Нечерди
- 26.06.2025|14:27Роман, що повертає емпатію: у Луцьку вийшла книжка Костянтина Коверзнєва