
Re: цензії
- 18.04.2025|Ігор ЗіньчукРоман про бібліотеку, як джерело знань
- 18.04.2025|Валентина Семеняк, письменницяЗа кожним рядком – безмежний світ думок і почуттів
- 12.04.2025|Андрій СодомораІ ритмів суголосся, й ран...
- 06.04.2025|Валентина СеменякЧитаю «Фрактали» і… приміряю до себе
- 05.04.2025|Світлана Бреславська, Івано-Франківськ«Ненаситність» Віткація
- 30.03.2025|Ігор ЧорнийЛікарі й шарлатани
- 26.03.2025|Віталій КвіткаПісня завдовжки у чотири сотні сторінок
- 11.03.2025|Марина Куркач, літературна блогерка, м. КременчукЖінкам потрібна любов
- 05.03.2025|Тетяна Белімова"Називай мене Клас Баєр": книга, що вражає психологізмом та відвертістю
- 05.03.2025|Тетяна Качак, м. Івано-ФранківськСтефаник у художньому слові Оксани Тебешевської
Видавничі новинки
- Микола Мартинюк. «Розбишацькі рими»Дитяча книга | Буквоїд
- Ніна Горик. «Дорога честі»Книги | Буквоїд
- Еліна Заржицька. «Читанка-ЧОМУчка». 7+Дитяча книга | Буквоїд
- Мистецтво творення іміджу.Книги | Дарина Грабова
- Еліна Заржицька. «Читанка-ЧОМУчка»Дитяча книга | Буквоїд
- Ігор Павлюк. «Торф»Книги | Буквоїд
- Вийшла антологія української художньої прози «Наша Перша світова»Книги | Іванка Когутич
- Олександр Ковч. "Нотатки на полях"Поезія | Буквоїд
- У видавництві Vivat вийшов комікс про Степана БандеруКниги | Буквоїд
- Корупція та реформи. Уроки економічної історії АмерикиКниги | Буквоїд
Авторська колонка
Лезо одного світанку
Хто знав, коли у 2001 році перебудовували Майдан, встановлювали на ньому Монумент Незалежності, закривали одні фонтани і відкривали інші, що ні задуми архітекторів, ні витрачені бюджетні кошти не здатні вплинути на творення цього простору так, як народний протест?
За кілька тижнів безперервних мітингів Майдан змінився, поставши як арт-локація, а простіше – арт-поле, на якому разом із зразками соціальної поведінки зростають нові мистецькі коди.
Спонтанні прояви солідарності митця і суспільства завдячують тим якостям, які раптом виросли тут одночасно з наметовим містечком. Поступитися місцем, поділитися їжею, перепросити, допомогти слабшому чи просто тому, з ким опинився поруч, посміхнутися, бо саме посмішки завжди так бракувало на київських вулицях. І усвідомлення себе як волонтера скрізь, вже за межами Майдану, коли рушаєш ближніми і дальніми кварталами, у яких так багато усього й одразу – машин салонів італійської сантехніки і мотоциклів з фастфудом, автобусів із міліцією за тонованим склом, шевроле і мерседесів із прапорцями, перехожих, загорнутих у широкі полотнища прапорів, і отців у ризах.
Майдан вписався у місто як простір, наповнений новим, адекватним часові, мистецтвом. Метафори вчуваються тут вже в самому повітрі, треба лише їх помітити і зловити. Вони – як сніг, що падає з нічного неба на вічне літо українських двокольорів, а потім прямує до бочок для обігріву, але тане ще у повітрі, не встигаючи торкнутися рук, простягнутих до тепла. Повітря Майдану має свої особливі ноти, пов’язані саме з цим теплом від бочок, навколо яких гуртуються. Це поєднання запахів диму, ладану і металу.
Тут народжуються бренди, які не потребують тендерів і розкруток, засідань експертних комісій і преміальних виплат, але можуть представляти нашу країну за кордоном у світлі вигіднішому, ніж талісмани чемпіонатів з футболу. Цьогорічна київська Ялинка заслуговує на власну виставкову площу в українському павільйоні на одній з майбутніх бієнале. Фортепіано між барикад і кордонів міліції є яскравим зразком національного вуличного перфомансу. Миттєвості, яким щастить потрапити на очі митцям, і митці, яким, у свою чергу, щастить їх зловити, творять не одну пронизливу короткометражку. Гасла, акумулюючи суспільні імперативи, створюють разом із художниками непересічність сучасного плакату.
Я запитала себе, чому Майдану не загрожує кон’юнктура, адже це мистецтво можна розглядати як таке, що виконується певною мірою на замовлення? Відповідь приходить одразу. Майдан є ще й часом, а не лише простором. Тією граничною ситуацією, у якій опинилося суспільство і його артисти, котрі першими відчувають брак Свободи як неможливість творчості. Відповідним символом безвиході є інший майдан, у іншому українському місті, майдан, що одного дня опинився за ґратами. Разом із іншою ялинкою, яка ніколи не зможе стати артефактом.
Граничність Майдану – це тонка смуга кривавого світанку 30 листопада. За нею лишилася ніч, поглинувши наші минулі аргументи, справи та інтереси, які колись здавалися такими важливими, але раптом зникли. З нього почався новий день, бажано безкінечний, і страх нової ночі. Свобода руху Майдану – це маятник, що коливається між страхом і радістю, і, як би нам не хотілося збільшити амплітуду цих коливань, поки Майдан триває, межа його тривання визначена досить чітко.
Мистецтво, створене в цьому часі, приречене на свободу. Кон’юнктура прийде пізніше, коли зникне загроза насильства і кровопролиття. Поки поети і музиканти зупиняють комунальну техніку і будують барикади, вони не схиблять. Бо саме вони найгостріше відчувають лезо одного світанку, тонке лезо «пан або пропав», без жодного наркозу ейфорії.
Коментарі
Останні події
- 18.04.2025|12:57Під час обстрілу Харкова була пошкоджена книгарня «КнигоЛенд»
- 14.04.2025|10:25Помер Маріо Варгас Льоса
- 12.04.2025|09:00IBBY оголосила Почесний список найкращих дитячих книжок 2025 року у категорії «IBBY: колекція книжок для молодих людей з інвалідностями»
- 06.04.2025|20:35Збагнути «незбагненну незбагнеж»
- 05.04.2025|10:06Юлія Чернінька презентує свій новий роман «Називай мене Клас Баєр»
- 05.04.2025|10:01Чверть століття в літературі: Богдана Романцова розкаже в Луцьку про книги, що фіксують наш час
- 05.04.2025|09:56Вистава «Ірод» за п’єсою Олександра Гавроша поєднала новаторство і традицію
- 30.03.2025|10:014 квітня KBU Awards 2024 оголосить переможців у 5 номінаціях українського нонфіку
- 30.03.2025|09:50У «Видавництві 21» оголосили передпродаж нової книжки Артема Чапая
- 20.03.2025|10:47В Ужгороді представили книжку про відомого закарпатського ченця-василіянина Павла Мадяра