Re: цензії

18.12.2024|Тетяна Торак, м. Івано-Франківськ
Нотатки мемуарного жанру
17.12.2024|Оксана Тебешевська, заслужений учитель України, письменниця
Володимир Качкан: «З того слова насію довічних пісень…»
14.12.2024|Валентина Семеняк, письменниця
Ключ до послань
10.12.2024|Ігор Зіньчук
Свобода не має ціни
01.12.2024|Ігор Зіньчук
Томас Манн „Будденброки” – роман–сага про занепад однієї родини
20.11.2024|Михайло Жайворон
Слова, яких вимагав світ
19.11.2024|Тетяна Дігай, Тернопіль
Поети завжди матимуть багато роботи
19.11.2024|Олександра Малаш, кандидатка філологічних наук, письменниця, перекладачка, книжкова оглядачка
Часом те, що неправильно — найкращий вибір
18.11.2024|Віктор Вербич
Подзвін у сьогодення: художній екскурс у чотирнадцяте століття
17.11.2024|Василь Пазинич, фізик-математик, член НСПУ, м. Суми
Діалоги про історію України, написану в драматичних поемах, к нотатках на полях
Головна\Авторська колонка\Лезо одного світанку

Авторська колонка

Лезо одного світанку

Хто знав, коли у 2001 році перебудовували Майдан, встановлювали на ньому Монумент Незалежності, закривали одні фонтани і відкривали інші, що ні задуми архітекторів, ні витрачені бюджетні кошти не здатні вплинути на творення цього простору так, як народний протест?

За кілька тижнів безперервних мітингів Майдан змінився, поставши як арт-локація, а простіше – арт-поле, на якому разом із зразками соціальної поведінки зростають нові мистецькі коди.

Спонтанні прояви солідарності митця і суспільства завдячують тим якостям, які раптом виросли тут одночасно з наметовим містечком. Поступитися місцем, поділитися їжею, перепросити, допомогти слабшому чи просто тому, з ким опинився поруч, посміхнутися, бо саме посмішки завжди так бракувало на київських вулицях. І усвідомлення себе як волонтера скрізь, вже за межами Майдану, коли рушаєш ближніми і дальніми кварталами, у яких так багато усього й одразу – машин салонів італійської сантехніки і мотоциклів з фастфудом, автобусів із міліцією за тонованим склом, шевроле і мерседесів із прапорцями, перехожих, загорнутих у широкі полотнища прапорів, і отців у ризах.

Майдан вписався у місто як простір, наповнений новим, адекватним часові, мистецтвом. Метафори вчуваються тут вже в самому повітрі, треба лише їх помітити і зловити. Вони – як сніг, що падає з нічного неба на вічне літо українських двокольорів, а потім прямує до бочок для обігріву, але тане ще у повітрі, не встигаючи торкнутися рук, простягнутих до тепла. Повітря Майдану має свої особливі ноти, пов’язані саме з цим теплом від бочок, навколо яких гуртуються. Це поєднання запахів диму, ладану і металу.

Тут народжуються бренди, які не потребують тендерів і розкруток, засідань експертних комісій і преміальних виплат, але можуть представляти нашу країну за кордоном у світлі вигіднішому, ніж талісмани чемпіонатів з футболу. Цьогорічна київська Ялинка заслуговує на власну виставкову площу в українському павільйоні на одній з майбутніх бієнале. Фортепіано між барикад і кордонів міліції є яскравим зразком національного вуличного перфомансу. Миттєвості, яким щастить потрапити на очі митцям, і митці, яким, у свою чергу, щастить їх зловити, творять не одну пронизливу короткометражку. Гасла, акумулюючи суспільні імперативи, створюють разом із художниками непересічність сучасного плакату.

Я запитала себе, чому Майдану не загрожує кон’юнктура, адже це мистецтво можна розглядати як таке, що виконується певною мірою на замовлення? Відповідь приходить одразу. Майдан є ще й часом, а не лише простором. Тією граничною ситуацією, у якій опинилося суспільство і його артисти, котрі першими відчувають брак Свободи як неможливість творчості. Відповідним символом безвиході є інший майдан, у іншому українському місті, майдан, що одного дня опинився за ґратами. Разом із іншою ялинкою, яка ніколи не зможе стати артефактом.

Граничність Майдану – це тонка смуга кривавого світанку 30 листопада. За нею лишилася ніч, поглинувши наші минулі аргументи, справи та інтереси, які колись здавалися такими важливими, але раптом зникли. З нього почався новий день, бажано безкінечний, і страх нової ночі. Свобода руху Майдану – це маятник, що коливається між страхом і радістю, і, як би нам не хотілося збільшити амплітуду цих коливань, поки Майдан триває, межа його тривання визначена досить чітко.

Мистецтво, створене в цьому часі, приречене на свободу. Кон’юнктура прийде пізніше, коли зникне загроза насильства і кровопролиття. Поки поети і музиканти зупиняють комунальну техніку і будують барикади, вони не схиблять. Бо саме вони найгостріше відчувають лезо одного світанку, тонке лезо «пан або пропав», без жодного наркозу ейфорії.



коментувати
зберегти в закладках
роздрукувати
використати у блогах та форумах
повідомити друга

Коментарі  

comments powered by Disqus

Останні події

18.12.2024|13:16
Фонд Східна Європа за підтримки Швейцарії випустив онлайн-курс для підлітків «Не можеш сказати – пиши!»
17.12.2024|19:44
Мирослав Лаюк став лауреатом премії імені Шевельова 2024 року
17.12.2024|19:09
Вийшов трейлер української стрічки «Фрагменти льоду»
10.12.2024|18:36
День народження Видавництва Старого Лева
10.12.2024|10:44
На Оболоні Книгарня "Є" відкриє новий культурний простір “Книгарня “Є”
10.12.2024|10:38
Видавець Віктор Круглов пройшов відбір на навчання в Стенфордській вищій школі бізнесу
10.12.2024|10:35
Ретроспективні фільми «7 психопатів», «Орландо» і «Володарі часу» покажуть узимку в кінотеатрах України
10.12.2024|10:30
У Києві презентують книжку “Спіймати невловиме. Путівник світом есеїстики”
06.12.2024|18:41
Вікторію Амеліну посмертно нагородили Спецвідзнакою Prix Voltaire
05.12.2024|13:28
Оголошено довгий список номінантів на здобуття премії Drahomán Prize за 2024 рік


Партнери