
Re: цензії
- 18.04.2025|Ігор ЗіньчукРоман про бібліотеку, як джерело знань
- 18.04.2025|Валентина Семеняк, письменницяЗа кожним рядком – безмежний світ думок і почуттів
- 12.04.2025|Андрій СодомораІ ритмів суголосся, й ран...
- 06.04.2025|Валентина СеменякЧитаю «Фрактали» і… приміряю до себе
- 05.04.2025|Світлана Бреславська, Івано-Франківськ«Ненаситність» Віткація
- 30.03.2025|Ігор ЧорнийЛікарі й шарлатани
- 26.03.2025|Віталій КвіткаПісня завдовжки у чотири сотні сторінок
- 11.03.2025|Марина Куркач, літературна блогерка, м. КременчукЖінкам потрібна любов
- 05.03.2025|Тетяна Белімова"Називай мене Клас Баєр": книга, що вражає психологізмом та відвертістю
- 05.03.2025|Тетяна Качак, м. Івано-ФранківськСтефаник у художньому слові Оксани Тебешевської
Видавничі новинки
- Микола Мартинюк. «Розбишацькі рими»Дитяча книга | Буквоїд
- Ніна Горик. «Дорога честі»Книги | Буквоїд
- Еліна Заржицька. «Читанка-ЧОМУчка». 7+Дитяча книга | Буквоїд
- Мистецтво творення іміджу.Книги | Дарина Грабова
- Еліна Заржицька. «Читанка-ЧОМУчка»Дитяча книга | Буквоїд
- Ігор Павлюк. «Торф»Книги | Буквоїд
- Вийшла антологія української художньої прози «Наша Перша світова»Книги | Іванка Когутич
- Олександр Ковч. "Нотатки на полях"Поезія | Буквоїд
- У видавництві Vivat вийшов комікс про Степана БандеруКниги | Буквоїд
- Корупція та реформи. Уроки економічної історії АмерикиКниги | Буквоїд
Авторська колонка
Два питання 2010-го та 2013 року
Що робити і що далі?
Що робити?
Після підписання між Україною та Росією так званої «харківської угоди» в 2010 році, яка, власне, вже тоді чітко і ясно показала громадянам країни курс нової влади (яка саме в тому ж році стала легітимною), головним питанням для багатьох громадян було «Що робити?».
Власне, кожен ставив його перед собою одразу після виборів 2010-го, воно лунало звідусіль. Знайти відповідь, бодай для себе, стало життєво необхідним.
І я відповідала відомим рядком: «своє робить!». Працювати, думати, аналізувати а, маючи можливість спілкуватися з великими аудиторіями людей, молоді, пояснювати ситуацію і, хоч як би банально це не пролунало – «сіяти добре і вічне…». Найважливішим стало і те, що саме через незадоволеність таким відкатом у минуле, почало визрівати те, що називається «громадянським суспільством», «громадянською думкою». Що робити? Виховувати, підтримувати, плекати це визрівання усіма можливими засобами. Саме в той час, подорожуючи країною і спілкуючись з людьми, можна було побачити те, що, можливо, ще не дуже помічають наші навіть найпрогресивніші політики: люди почали змінюватись, думати, аналізувати і… гуртуватися.
Парадокс влади полягав (і полягає до сьогоднішнього дня!) в тому, що, намагаючись роз‘єднати, розпорошити країну, виставити стіну між її частинами – вона лише… об‘єднує громадян.
Низка «майданів», котрі збиралися протягом кількох останніх років це досить яскраво довели. Скажімо, «чорнобильські намети» посеред Донецька, підтримані як на сході, так і на заході, «податковий майдан» в Києві, на якому також не було жодного розподілення «на кольори» і регіони, пенсійні і студентські протести, «Врадіївська хода» і багато інших акцій громадянського спротиву. Все це згуртування – мимоволі і навіть для багатьох пересічних громадян не усвідомлено – призвели до найголовнішого Майдану-2013.
Ось що означало те «що робити»: будувати громадянське суспільство, формувати громадянську думку. До нинішніх подій, котрі сколихнули цілий світ, це завдання-мінімум виконувалося кожною нормальною людиною і давало приклад іншим.
Що далі?
Тепер, після 24 листопада, коли люди вийшли на новий Майдан, а особливо яскраво після несподіваного, різкого, авторитарного і не аргументованого до останнього дня чергового відкату в минуле, після всіх мітингів і жахливих подій в центрі столиці і в інших місцях, розв‘язане питання «що робити» змінюється на більш актуальне, котре так само чується чи не від кожного другого громадянина країни в ці дні – «Що далі?».
«Далі» - не на перспективу (адже перспектива одна і вона оптимістична попри всі труднощі: шляху назад не буде!), а на найближчі місяці, найближче майбутнє. Що далі?..
Так, після розправи над студентами і іншими мирними громадянами в ніч з 30 листопада, ми всі, як зараз кажуть, «прокинулися в іншій країні». На жаль, ми прокидалися і… засинали в ній неодноразово. Але саме зараз так яскраво і так чітко наше суспільство побачило «всю картину в цілому»: як шалено, як непримиренно, як жорстоко і безпринципно провладна партія захищає свої інтереси і своє, «набуте непосильною працею», майно. До речі, інтереси, майно, але не честь!
Але я не про те…
Що далі?
Не хотілося б повторюватись і в черговий раз говорити про те, щоби «не піддаватися на провокації «корчитушок», про доречність лише мирних зібрань, про те, що наш вибір і засоби його захисту мають бути дійсно «європейськими». І про те, що нині діючі військові керівники різних рангів втратили на сьогоднішній день те, що спокон віку серед чоловіків, а особливо – військових, називалося «кодексом честі»: не бий лежачого, не бий беззбройного, не бий жінок і т.п. І про юних «кишенькових прокурорів», котрі виносять свої рішення швидко і вночі. І про нещасних, обідраних, ошуканих і не так вже й щедро проплачених наших же співгромадян, котрі товчуться під російську попсу на альтернативних майданчиках: вони зробили свій вибір на користь кинутого їм шматка дешевої ковбаси і, на жаль, робитимуть його завжди, не розуміючи, наскільки вона дешева.
Про всіх цих людей все ясно і зрозуміло. Рано чи пізно вони програють і, на жаль, змусять стояти в позі прохача і своїх нащадків. Рано чи пізно вони постануть перед судом власного сумління або – просто судом народу. Або перед тим ОСТАННІМ, в котрий поки що не вірять, адже гадають, що житимуть вічно.
А от що далі - для інших?
Нинішній Майдан дуже відрізняється від Помаранчевого. Адже нині хижак відчув запах крові. А шлях до демократії – якщо ми дійсно йдемо до справжнього демократичного суспільства – на жаль, всіяний жертвами. І задача всіх нормальних громадян зробити так, щоб цих жертв не сталося, щоби перехід влади з одних рук до інших був цивілізованим (хоча про яку цивілізованість йдеться, коли провладні політики марять радянськими снами і навіть не уявляють розмаху і глибини нинішньої ситуації!).
Але дуже не хотілося б, щоб подібними снами марили і ті, хто нині виходять на трибуни, кому довіряють. Тому наважусь висловити свої, можливо, недоречні, думки з приводу баченого і чутого в ці доленосні дні.
Мені здається, що настав час змінити тональність політичної риторики.
Колись давно, років зо п‘ять тому, про наступний Майдан (в який вірила) я написала: «Ми будемо йти довго і мовчки. Так само довго, як і відмивались…». У перший же день «майдану», котрий розпочався на Європейській площі і ще не був тим Майданом, котрим став нині, було разюче помітно, як люди втомилися слухати гасла і заклики. Але все ж таки знову відгукувались лозунгом на лозунг.
Попри це, люди змінилися. Вони, як в анекдоті – вже такі, як треба. Вони вже все знають і самі, вони налаштовані йти «довго и мовчки», зціпивши зуби, не піддаючись ейфорії, вони готові слухати конструктивні пропозиції і виконувати конструктивні рішення. І сприймати прості, душевні, нормальні слова, а не гасла. І прикладом цього є ті дні, коли вдень такі прості слова лунають від досить втомленого ведучого Майдану і людей, що приїхали з інших міст. Відвертість вибачення Юрія Луценка була набагато цінніша, ніж сотні гасел…
Міркуючи над тим «що далі», не полишає тривожна думка про звичайну психологічну пастку революцій: після ейфорії і піднесення, емоційна гойдалка летить в інший бік, починається критиканство і… черговий перерозподіл повноважень. Тому, як на мене, дуже важливо, крім закликів, мати нормальний діалог з людьми. Не приховувати того, що буде важко (про це зараз ніхто не говорить, але було б варто), адже манна небесна на нас не впаде. В інакшому випадку після ейфорії перемоги і єднання, знову може настати розчарування і розпач. Тому варто допомогти людям усвідомити, що доведеться відмовитись від якихось особистих планів на швидке благополуччя, «підтягнути паски», потерпіти і перетерпіти. Іншого виходу немає, адже демократія, духовна і економічна незалежність визрівають тяжко і болісно, часом – у важкій і затяжній боротьбі, на економічних ускладненнях і негараздах, на недовірі (праведній чи неправедній) до тих, за ким йшли, на поступках власним амбіціям на користь інтересам країни. Але той, хто знає це заздалегідь і готовий к випробуванням, ніколи не стане флюгером і не зверне назад. І… ніколи не пошкодує, що стояв на Майдані – як на тому, Помаранчевому, так і на нинішньому.
Що далі – ми побачимо зовсім скоро. А якщо знову виникне запитання «що робити» - знову продовжувати «своє»: виховувати дітей «за кодексом честі», втраченим нинішньою владою, працювати, думати, аналізувати, читати книжки, набувати досвіду. І, зрештою… кидати недопалки до урни, не сваритись в маршрутках, не смітити на подвір‘ї і вчитися посміхатися одне одному. Як у Європі. Як на Майдані.
Вірити. І - бути людьми.
Коментарі
Останні події
- 18.04.2025|12:57Під час обстрілу Харкова була пошкоджена книгарня «КнигоЛенд»
- 14.04.2025|10:25Помер Маріо Варгас Льоса
- 12.04.2025|09:00IBBY оголосила Почесний список найкращих дитячих книжок 2025 року у категорії «IBBY: колекція книжок для молодих людей з інвалідностями»
- 06.04.2025|20:35Збагнути «незбагненну незбагнеж»
- 05.04.2025|10:06Юлія Чернінька презентує свій новий роман «Називай мене Клас Баєр»
- 05.04.2025|10:01Чверть століття в літературі: Богдана Романцова розкаже в Луцьку про книги, що фіксують наш час
- 05.04.2025|09:56Вистава «Ірод» за п’єсою Олександра Гавроша поєднала новаторство і традицію
- 30.03.2025|10:014 квітня KBU Awards 2024 оголосить переможців у 5 номінаціях українського нонфіку
- 30.03.2025|09:50У «Видавництві 21» оголосили передпродаж нової книжки Артема Чапая
- 20.03.2025|10:47В Ужгороді представили книжку про відомого закарпатського ченця-василіянина Павла Мадяра