
Re: цензії
- 18.04.2025|Ігор ЗіньчукРоман про бібліотеку, як джерело знань
- 18.04.2025|Валентина Семеняк, письменницяЗа кожним рядком – безмежний світ думок і почуттів
- 12.04.2025|Андрій СодомораІ ритмів суголосся, й ран...
- 06.04.2025|Валентина СеменякЧитаю «Фрактали» і… приміряю до себе
- 05.04.2025|Світлана Бреславська, Івано-Франківськ«Ненаситність» Віткація
- 30.03.2025|Ігор ЧорнийЛікарі й шарлатани
- 26.03.2025|Віталій КвіткаПісня завдовжки у чотири сотні сторінок
- 11.03.2025|Марина Куркач, літературна блогерка, м. КременчукЖінкам потрібна любов
- 05.03.2025|Тетяна Белімова"Називай мене Клас Баєр": книга, що вражає психологізмом та відвертістю
- 05.03.2025|Тетяна Качак, м. Івано-ФранківськСтефаник у художньому слові Оксани Тебешевської
Видавничі новинки
- Микола Мартинюк. «Розбишацькі рими»Дитяча книга | Буквоїд
- Ніна Горик. «Дорога честі»Книги | Буквоїд
- Еліна Заржицька. «Читанка-ЧОМУчка». 7+Дитяча книга | Буквоїд
- Мистецтво творення іміджу.Книги | Дарина Грабова
- Еліна Заржицька. «Читанка-ЧОМУчка»Дитяча книга | Буквоїд
- Ігор Павлюк. «Торф»Книги | Буквоїд
- Вийшла антологія української художньої прози «Наша Перша світова»Книги | Іванка Когутич
- Олександр Ковч. "Нотатки на полях"Поезія | Буквоїд
- У видавництві Vivat вийшов комікс про Степана БандеруКниги | Буквоїд
- Корупція та реформи. Уроки економічної історії АмерикиКниги | Буквоїд
Авторська колонка
Лев і Грація
Одним з найяскравіших вражень від поїздки на Сардинію для мене стало відкриття світу, який зазвичай не помічають курортники, безтурботно плещуться в морях, що оточують знаменитий острів - світу письменниці Грації Деледди.
Найвідоміша італійська письменниця Сардинії, нобелівський лауреат 1926 року, вона описувала життя Сардинії, ще відокремленою від моря малярійними болотами, яка не знала, що таке туризм і селища світової знаті на узбережжі, укоріненої в пастушому побуті Барбаджі. Таку Сардинію сьогодні важко уявляють собі навіть самі жителі прибережних міст острова, не те що туристи - і в результаті творчість Грації Деледди давно і міцно забуте навіть в Італії, а шкода. Цікаво, що цього року, коли Нобеля отримала канадська письменниця Еліс Мунро, у світі заговорили про повернення до традицій "чеховського оповідання". Так от, Грація Деледда писала саме такі проникливі оповідання - за сторіччя до Мунро і через півстоліття після Чехова.
Для Сардинії вона все ще залишається одним із головних національних символів - її ім´ям називають ресторани і торговельні марки, а її меморіальний музей у Нуоро став центром презентації "сардинських Афін", як любить називати себе це гірське містечко. Але той, хто звернеться до оповідань Грації Деледди, щоб побачити, якою була італійська література її часу, буде сильно розчарований: лауреат Нобелівської премії 1926 року, гордість Італії початку століття виявиться далекою від своїх сучасників. І ось чому.
Грація Деледда не хотіла стати ще однієї італійською письменницею - їй важливо було стати письменницею Сардинії, що було не так-то просто. Острів, який був іспанською колонією, став володінням Савойської династії за півтора століття до її народження, але в горах продовжували говорити рідним сардинським діалектом, а література, яку створювали впродовж цілої епохи, була написана іспанською мовою і поступово стала недоступна корінним жителям Сардинії. Фактично Грації Деледда потрібно було привести сардинського пастуха, шахтаря чи священика в європейську літературу - але як? Адже їх життя, їхні традиції, їхнє світосприйняття були так далекі від італійських...
Вона обрала незвичайний шлях, коли дізналася, що далеко від Сардинії є країна, письменники якої теж намагалися зробити своїх співвітчизників зрозумілими європейцям - і водночас зберегти в літературі власне світосприйняття. Грація Деледда вчилася у російських класиків - Толстого, Гоголя, Чехова, Достоєвського, Горького але і тут сталася дивна метаморфоза: оскільки на її острові не було таких міст, як Петербург чи Москва, а були тільки маленькі селища, поряд з якими навіть Нуоро виглядав мегаполісом, її "російська Сардинія" в результаті опинилася "українською", тобто позбавленої того "вищого світу", аналог якому в українській мові шукав і не знаходив, перекладаючи Пушкіна, Максим Рильський. Сардинія Грації Деледди обійшлася без цього "вищого світу" , зате виявилася населеною чесними нехитрими людьми, що намагаються усвідомити себе у світі безкрайніх пасовищ і високих гір - нам ці люди знайомі за романами Панаса Мирного чи Михайла Коцюбинського. Українські класики нічого не знали про сардинську письменницю , а вона навряд чи могла познайомитися з їх творчістю. Але сталося практично одне і те ж - відштовхнувшись від "петербурзького світу" російської класики, і авторка сардинської літератури, і українські прозаїки створили дуже схожі всесвіти - всесвіти неспокійних людей з чистою душею та дитячими очима.
Коментарі
Останні події
- 18.04.2025|12:57Під час обстрілу Харкова була пошкоджена книгарня «КнигоЛенд»
- 14.04.2025|10:25Помер Маріо Варгас Льоса
- 12.04.2025|09:00IBBY оголосила Почесний список найкращих дитячих книжок 2025 року у категорії «IBBY: колекція книжок для молодих людей з інвалідностями»
- 06.04.2025|20:35Збагнути «незбагненну незбагнеж»
- 05.04.2025|10:06Юлія Чернінька презентує свій новий роман «Називай мене Клас Баєр»
- 05.04.2025|10:01Чверть століття в літературі: Богдана Романцова розкаже в Луцьку про книги, що фіксують наш час
- 05.04.2025|09:56Вистава «Ірод» за п’єсою Олександра Гавроша поєднала новаторство і традицію
- 30.03.2025|10:014 квітня KBU Awards 2024 оголосить переможців у 5 номінаціях українського нонфіку
- 30.03.2025|09:50У «Видавництві 21» оголосили передпродаж нової книжки Артема Чапая
- 20.03.2025|10:47В Ужгороді представили книжку про відомого закарпатського ченця-василіянина Павла Мадяра