Re: цензії
- 18.12.2024|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськНотатки мемуарного жанру
- 17.12.2024|Оксана Тебешевська, заслужений учитель України, письменницяВолодимир Качкан: «З того слова насію довічних пісень…»
- 14.12.2024|Валентина Семеняк, письменницяКлюч до послань
- 10.12.2024|Ігор ЗіньчукСвобода не має ціни
- 01.12.2024|Ігор ЗіньчукТомас Манн „Будденброки” – роман–сага про занепад однієї родини
- 20.11.2024|Михайло ЖайворонСлова, яких вимагав світ
- 19.11.2024|Тетяна Дігай, ТернопільПоети завжди матимуть багато роботи
- 19.11.2024|Олександра Малаш, кандидатка філологічних наук, письменниця, перекладачка, книжкова оглядачкаЧасом те, що неправильно — найкращий вибір
- 18.11.2024|Віктор ВербичПодзвін у сьогодення: художній екскурс у чотирнадцяте століття
- 17.11.2024|Василь Пазинич, фізик-математик, член НСПУ, м. СумиДіалоги про історію України, написану в драматичних поемах, к нотатках на полях
Видавничі новинки
- У видавництві Vivat вийшов комікс про Степана БандеруКниги | Буквоїд
- Корупція та реформи. Уроки економічної історії АмерикиКниги | Буквоїд
- У "НІКА-Центр" виходять книги Ісама Расіма "Африканський танець" та Карама Сабера "Святиня"Проза | Буквоїд
- Ігор Павлюк. "Бут. Історія України у драматичних поемах"Поезія | Буквоїд
- У Чернівцях видали новий роман Галини ПетросанякПроза | Буквоїд
- Станіслав Ігнацій Віткевич. «Ненаситність»Проза | Буквоїд
- Чеслав Маркевич. «Тропи»Поезія | Буквоїд
- Легенда про ВільнихКниги | Буквоїд
- Нотатник Вероніки Чекалюк. «Смачна комунікація: гостинність – це творчість»Книги | Буквоїд
- Світлана Марчук. «Небо, ромашки і ти»Поезія | Буквоїд
Авторська колонка
У пошуках глядача
Бути художником завжди цікаво. Бути незалежним молодим художником, зі своїм баченням реальності, не в столиці, а, наприклад, у невеликому обласному центрі, ще більш забавний формат.
Це не таємниця, що образотворче мистецтво (саме мистецтво, а не скандали з ним пов´язані) у наш час привертає увагу дуже невеликої кількості людей. У маленькому містечку ця цифра обмежена ближнім колом друзів і однодумців, презентувати себе більш широкої аудиторії наживо, а не в інтернеті, не так просто.
Звичайно ж, у великих містах ситуація схожа, але, завдяки іншим масштабам, це не так помітно. Хто пробирався на відкриття останнього Гоголь-фесту в промзону під дощем і в темряві, зрозуміє про що я.
У провінції таку кількість людей може привабити лише виставка шоколаду.
Навіть п´ятнадцятихвилинна поїздка в маршрутці задля якоїсь навколокультурної події мало кого надихає. Приклад тому — кілька виставкових проектів на колишньому заводі, співорганізатором яких я була. Досить багато місцевих жителів відмовлялися приїздити на наші заходи, мотивуючи дальністю розташування.
Таке байдуже ставлення до мистецтва прищеплюється ще в школі. Уроки малювання, під час яких хоч якимось чином є шанс наблизитися до прекрасного, можна знайти в розкладі тільки раз на тиждень. Крім того, традиційно вважається, що для викладання цього предмету не обов´язково бути фахівцем, показати, ЯК треба малювати може будь-який інший учитель.
Тому знайомство з місцевими глядачами, якщо воно раптом все ж таки відбулося, доведеться починати, враховуючи, що на формування художнього смаку більшості вплинули цукеркові етикетки з ведмедиками в лісі художника Івана Шишкіна. Ось кого, дійсно люблять, по - справжньому. Спокуслива постійність нагадує любов до класичної літератури, в симпатії до якої так часто зізнаються люди, що не читають книжок взагалі.
Не знати (хоч трішки) історію мистецтва, не орієнтуватися (хоча б трохи) в іменах відомих художників не вважається непристойним навіть у більш-менш освіченій компанії музикантів, лікарів, юристів та інших інтелігентів. Ось забути таблицю множення — чомусь здається неприпустимим.
Одразу згадується абсолютно реальна історія, дуже схожа на анекдот, коли одна моя подруга прийшла відвідати до лікарні іншу і захоплено шепотіла хворій про те, яка розкішна виставка Піросмані відкрилася у Києві. Сусідка по палаті, жінка з трьома вищими освітами, дуже здивувалась, звідки стільки захвату від вина: «Вино, звісно, непогане, - сказала вона , - але я і краще пила».
З другого боку, місцеві любителі образотворчого мистецтва, що незмінно стежать за культурним життям свого міста, теж ніяк не полегшують життя молодого художника. Такі борці за чистоту стилю, як правило, вважають, що час завмер. І перебувають у вічному протистоянні, так званим новим формам, які вже давно перестали бути новими, а щільно увійшли в світову історію мистецтв.
Тому в анотаціях до більш-менш сміливих виставок у провінційних містах організатори іноді перестраховуються, і вибачливо пишуть: «хоча пересічному глядачу буде важко зрозуміти графічні роботи автора, подивитися виставку має сенс»…
Що вдієш, якщо слова «інсталяція» та «перформанс», тут все ще сприймаються як лайка, а колажі, що з´явилися в мистецтві понад 100 років тому, дивують не менше голови акули у формальдегіді, яка, здавалося б, уже теж не повинна нікого дивувати.
Інколи здається, що нібито все 20 століття з початком 21, з усіма відкриттями нової зображальної мови і пошуками нових форм пролетіли повз твоє миле місто.
Диваками та нестримними новаторами вважаються всі, чиї роботи не написані в реалістичній манері олією. Вибивання з канону прощають тільки місцевим членам спілки художників. Вони вже заробили деяке визнання, тому всі особливо незрозумілі автори заслужили приставку «самобутній», і право відрізнятися.
Здавалося б, як після акулячої голови Денієла Герста, після екскрементів П´єро Мандзоні, після експериментів зі своїм тілом Марини Абрамович, сучасного глядача може спантеличити орнаментальна графічна робота?! Але - може!
І тут не допомагають ані книжки, ані інтернет.
Деякі подумають, що вся справа в бідності реального культурного життя в провінції. Звичайно, його не можна назвати особливо жвавим, але якесь різноманіття все ж таки присутнє. У місті є художній музей, кілька виставкових залів і навіть музей сучасного мистецтва, але все ж незмінною популярністю у любителів живопису користуються зализані салонні пейзажі та натюрморти з підземного переходу.
Звичайно, естетичне задоволення — одиниця, яку важко виміряти, однак багато хто чомусь абсолютно не помічає, що світ щодня змінюється. Продовжуючи сповідувати середньовічний принцип — невидиме, отже, неіснуюче, незрозуміле, тобто — погане.
Регулярно змінюючи моделі айфонів, оновлюючи автомобілі, уважно стежачи за всілякими технічними нововведеннями, ми чомусь навіть не замислюємося про те, що образотворчі засоби теж не можуть стояти на місці, що їхній розвиток природний як саме життя.
І це вже не питання затребуваності представників сучасного мистецтва, а проблема труднощів сприйняття чогось невідомого, що, в принципі, вимагає мінімальної духовної напруги.
Коментарі
Останні події
- 18.12.2024|13:16Фонд Східна Європа за підтримки Швейцарії випустив онлайн-курс для підлітків «Не можеш сказати – пиши!»
- 17.12.2024|19:44Мирослав Лаюк став лауреатом премії імені Шевельова 2024 року
- 17.12.2024|19:09Вийшов трейлер української стрічки «Фрагменти льоду»
- 10.12.2024|18:36День народження Видавництва Старого Лева
- 10.12.2024|10:44На Оболоні Книгарня "Є" відкриє новий культурний простір “Книгарня “Є”
- 10.12.2024|10:38Видавець Віктор Круглов пройшов відбір на навчання в Стенфордській вищій школі бізнесу
- 10.12.2024|10:35Ретроспективні фільми «7 психопатів», «Орландо» і «Володарі часу» покажуть узимку в кінотеатрах України
- 10.12.2024|10:30У Києві презентують книжку “Спіймати невловиме. Путівник світом есеїстики”
- 06.12.2024|18:41Вікторію Амеліну посмертно нагородили Спецвідзнакою Prix Voltaire
- 05.12.2024|13:28Оголошено довгий список номінантів на здобуття премії Drahomán Prize за 2024 рік