
Re: цензії
- 11.03.2025|Марина Куркач, літературна блогерка, м. КременчукЖінкам потрібна любов
- 05.03.2025|Тетяна Белімова"Називай мене Клас Баєр": книга, що вражає психологізмом та відвертістю
- 05.03.2025|Тетяна Качак, м. Івано-ФранківськСтефаник у художньому слові Оксани Тебешевської
- 22.02.2025|Василь Пазинич, поет, фізик-математик, член НСПУЗоряний "Торф"
- 18.02.2025|Світлана Бреславська, Івано-ФранківськПро Віткація і не тільки. Слово перекладача
- 15.02.2025|Ігор ПавлюкХудожні листи Євгенії Юрченко з війни у Всесвіт
- 14.02.2025|Ігор ЗіньчукЗагублені в часі
- 05.02.2025|Ігор ЧорнийЯке обличчя у війни?
- 31.01.2025|Олег СоловейЗалишатись живим
- 29.01.2025|Ігор ЗіньчукПрийняти себе, аби стати сильнішою
Видавничі новинки
- Микола Мартинюк. «Розбишацькі рими»Дитяча книга | Буквоїд
- Ніна Горик. «Дорога честі»Книги | Буквоїд
- Еліна Заржицька. «Читанка-ЧОМУчка». 7+Дитяча книга | Буквоїд
- Мистецтво творення іміджу.Книги | Дарина Грабова
- Еліна Заржицька. «Читанка-ЧОМУчка»Дитяча книга | Буквоїд
- Ігор Павлюк. «Торф»Книги | Буквоїд
- Вийшла антологія української художньої прози «Наша Перша світова»Книги | Іванка Когутич
- Олександр Ковч. "Нотатки на полях"Поезія | Буквоїд
- У видавництві Vivat вийшов комікс про Степана БандеруКниги | Буквоїд
- Корупція та реформи. Уроки економічної історії АмерикиКниги | Буквоїд
Авторська колонка
Автор і його голгофи
Один з проникливих сучасних філософів якось зауважив: скільки б фільмів про Голокост ми б не переглянули, скільки б письмових свідчень не прочитали, і власноруч не взяли інтерв’ю у cтареньких євреїв, що вижили після Голокосту, все одно ми б і близько не зрозуміли, що саме відбувалося в ті дні.
Можливо, це порівняння не є коректним, але, як на мене, прірва в українській сучасній літературі між молодими авторами і читацькою аудиторією має десь приблизні виміри.
Скільки б разів читач не перечитував один й той самий текст, скільки б рецензій на цей текст не було написано критиками, а інтенції, метафори самого тексту не були б обговорені за кон’яком у дружній компанії, його, автора, все одно належно не оцінять, як на це сподівається сам автор.
Бо вимір таки один – кеш. Тож сучасні літератори працюють переважно на своє майбутнє. А коли це майбутнє настає, вони, як і всі, вже давно arbeit macht frei. І не обов’язково Дяченками. А роботи, підробітки, з’їдають час. На тексти залишаються лічені години, що таки відображається на їх якості. Уявити собі професію письменника вже практично неможливо. Це Рильський і Малишко могли забарикадуватися у будинку письменників на Хмельницького 68 з його квартирами зі сталінського плеча, і жити одним лиш літературним процесом.
Сам літпроцес не є відокремленим від процесів у соціумі. Більш, того, література, хоч і по старим модерністським канонам, так-сяк, але відображає цей соціум. В текстах нерідко бачимо зануреність авторів в проблематику цього найкращого з можливих світів . А якщо так, то автори, як і кожен з нас є заручниками тиску суспільства, що нав’язує нам свої мейнстрімні тренди. Споживай і не соромся своїх бажань. Конкуруй і з часом проковтнеш меншу від себе рибу. Чи може сьогодні літератор спокійно писати і не зважати, що його гонорари програють в рази у порівнянні з ледацюгами-піарщиками чи «поверхневими» журналістами?
Зі сторони спостерігати за літераторами цікаво. Хоч інколи це нагадує відвідування Zoo, де хтось забув замкнути на ніч клітки. Проявлення людини, яка пише тексти, світові не завжди доречне. Світ часто не перетравлює літератора-початківця, випльовуючи його, потріпаного, за межі маскульту в зрозуміле одиницям «елітарне» письмо. Гірше, коли світ взагалі не чує літератора. Але в цьому є своя незбагненна рація. На приклад, зростання ВВП батьківщини.
Насамкінець - мізансцена з конференції на тематику світової економічної кризи, глобалізації і місця України в цих процесах. Слово бере бабуся (очевидно не літератор, а графоман, проте людина слова). Всі чекають на питання до шановних доповідачів, експертів. Та ні. Бабуся завантажує ефір хвилин на десять, маніфестуючи свою творчість на кшталт: всі світові проблеми через сьогоднішню деградацію людини і брак гуманізму. Покайтесь! Верніться до себе!
Інтенція бабусі зі слухняного слухача стати автором очевидна. Однак це не враховує одного: правила гри окреслені. Саме в цій аудиторії, саме тут і зараз. В цьому світі сумнівних знань і фальшивих дипломів інколи просто хочеться послухати Автора, і по можливості, отримати коментарі на непроявлене. Отож, на появу ще одного нібито автора, такого собі deus ex machina щиро і без образ хочеться вигукнути: бабуся, іди під три чорти зі своїм гуманізмом! Не помічали, чи є такі бабусі в укрсучліті?
Точка зору автора є поглядом політолога на літературу, який не претендує на твердження, а радше рефлексії щодо мистецького
Коментарі
Останні події
- 13.03.2025|13:31У Vivat вийшла книжка про кримських журналістів-політвʼязнів
- 13.03.2025|13:27Оголошено короткий список номінантів на здобуття премії Drahomán Prize 2024 року
- 11.03.2025|11:35Любов, яка лікує: «Віктор і Філомена» — дитяча книга про інклюзію, прийняття та підтримку
- 11.03.2025|11:19Захоплива історія австрійського лижника: «Виходячи за межі» у кіно з 13 березня
- 11.03.2025|11:02“Основи” видають ілюстрованого “Доктора Серафікуса” В. Домонтовича з передмовою Соломії Павличко
- 10.03.2025|16:33Стартував прийом заявок на фестиваль для молодих авторів “Прописи”
- 07.03.2025|16:12Життєпис Якова Оренштайна у серії «Постаті культури»
- 05.03.2025|09:51Міжнародна премія Івана Франка оголосила довгий список претендентів
- 02.03.2025|11:31Я стану перед Богом в безмежній самоті…
- 01.03.2025|11:48У Харкові пошкоджено місцеву друкарню «Тріада-Пак» і дві книгарні мережі «КнигоЛенд»