Re: цензії
- 18.12.2024|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськНотатки мемуарного жанру
- 17.12.2024|Оксана Тебешевська, заслужений учитель України, письменницяВолодимир Качкан: «З того слова насію довічних пісень…»
- 14.12.2024|Валентина Семеняк, письменницяКлюч до послань
- 10.12.2024|Ігор ЗіньчукСвобода не має ціни
- 01.12.2024|Ігор ЗіньчукТомас Манн „Будденброки” – роман–сага про занепад однієї родини
- 20.11.2024|Михайло ЖайворонСлова, яких вимагав світ
- 19.11.2024|Тетяна Дігай, ТернопільПоети завжди матимуть багато роботи
- 19.11.2024|Олександра Малаш, кандидатка філологічних наук, письменниця, перекладачка, книжкова оглядачкаЧасом те, що неправильно — найкращий вибір
- 18.11.2024|Віктор ВербичПодзвін у сьогодення: художній екскурс у чотирнадцяте століття
- 17.11.2024|Василь Пазинич, фізик-математик, член НСПУ, м. СумиДіалоги про історію України, написану в драматичних поемах, к нотатках на полях
Видавничі новинки
- У видавництві Vivat вийшов комікс про Степана БандеруКниги | Буквоїд
- Корупція та реформи. Уроки економічної історії АмерикиКниги | Буквоїд
- У "НІКА-Центр" виходять книги Ісама Расіма "Африканський танець" та Карама Сабера "Святиня"Проза | Буквоїд
- Ігор Павлюк. "Бут. Історія України у драматичних поемах"Поезія | Буквоїд
- У Чернівцях видали новий роман Галини ПетросанякПроза | Буквоїд
- Станіслав Ігнацій Віткевич. «Ненаситність»Проза | Буквоїд
- Чеслав Маркевич. «Тропи»Поезія | Буквоїд
- Легенда про ВільнихКниги | Буквоїд
- Нотатник Вероніки Чекалюк. «Смачна комунікація: гостинність – це творчість»Книги | Буквоїд
- Світлана Марчук. «Небо, ромашки і ти»Поезія | Буквоїд
Авторська колонка
Автор і його голгофи
Один з проникливих сучасних філософів якось зауважив: скільки б фільмів про Голокост ми б не переглянули, скільки б письмових свідчень не прочитали, і власноруч не взяли інтерв’ю у cтареньких євреїв, що вижили після Голокосту, все одно ми б і близько не зрозуміли, що саме відбувалося в ті дні.
Можливо, це порівняння не є коректним, але, як на мене, прірва в українській сучасній літературі між молодими авторами і читацькою аудиторією має десь приблизні виміри.
Скільки б разів читач не перечитував один й той самий текст, скільки б рецензій на цей текст не було написано критиками, а інтенції, метафори самого тексту не були б обговорені за кон’яком у дружній компанії, його, автора, все одно належно не оцінять, як на це сподівається сам автор.
Бо вимір таки один – кеш. Тож сучасні літератори працюють переважно на своє майбутнє. А коли це майбутнє настає, вони, як і всі, вже давно arbeit macht frei. І не обов’язково Дяченками. А роботи, підробітки, з’їдають час. На тексти залишаються лічені години, що таки відображається на їх якості. Уявити собі професію письменника вже практично неможливо. Це Рильський і Малишко могли забарикадуватися у будинку письменників на Хмельницького 68 з його квартирами зі сталінського плеча, і жити одним лиш літературним процесом.
Сам літпроцес не є відокремленим від процесів у соціумі. Більш, того, література, хоч і по старим модерністським канонам, так-сяк, але відображає цей соціум. В текстах нерідко бачимо зануреність авторів в проблематику цього найкращого з можливих світів . А якщо так, то автори, як і кожен з нас є заручниками тиску суспільства, що нав’язує нам свої мейнстрімні тренди. Споживай і не соромся своїх бажань. Конкуруй і з часом проковтнеш меншу від себе рибу. Чи може сьогодні літератор спокійно писати і не зважати, що його гонорари програють в рази у порівнянні з ледацюгами-піарщиками чи «поверхневими» журналістами?
Зі сторони спостерігати за літераторами цікаво. Хоч інколи це нагадує відвідування Zoo, де хтось забув замкнути на ніч клітки. Проявлення людини, яка пише тексти, світові не завжди доречне. Світ часто не перетравлює літератора-початківця, випльовуючи його, потріпаного, за межі маскульту в зрозуміле одиницям «елітарне» письмо. Гірше, коли світ взагалі не чує літератора. Але в цьому є своя незбагненна рація. На приклад, зростання ВВП батьківщини.
Насамкінець - мізансцена з конференції на тематику світової економічної кризи, глобалізації і місця України в цих процесах. Слово бере бабуся (очевидно не літератор, а графоман, проте людина слова). Всі чекають на питання до шановних доповідачів, експертів. Та ні. Бабуся завантажує ефір хвилин на десять, маніфестуючи свою творчість на кшталт: всі світові проблеми через сьогоднішню деградацію людини і брак гуманізму. Покайтесь! Верніться до себе!
Інтенція бабусі зі слухняного слухача стати автором очевидна. Однак це не враховує одного: правила гри окреслені. Саме в цій аудиторії, саме тут і зараз. В цьому світі сумнівних знань і фальшивих дипломів інколи просто хочеться послухати Автора, і по можливості, отримати коментарі на непроявлене. Отож, на появу ще одного нібито автора, такого собі deus ex machina щиро і без образ хочеться вигукнути: бабуся, іди під три чорти зі своїм гуманізмом! Не помічали, чи є такі бабусі в укрсучліті?
Точка зору автора є поглядом політолога на літературу, який не претендує на твердження, а радше рефлексії щодо мистецького
Коментарі
Останні події
- 18.12.2024|13:16Фонд Східна Європа за підтримки Швейцарії випустив онлайн-курс для підлітків «Не можеш сказати – пиши!»
- 17.12.2024|19:44Мирослав Лаюк став лауреатом премії імені Шевельова 2024 року
- 17.12.2024|19:09Вийшов трейлер української стрічки «Фрагменти льоду»
- 10.12.2024|18:36День народження Видавництва Старого Лева
- 10.12.2024|10:44На Оболоні Книгарня "Є" відкриє новий культурний простір “Книгарня “Є”
- 10.12.2024|10:38Видавець Віктор Круглов пройшов відбір на навчання в Стенфордській вищій школі бізнесу
- 10.12.2024|10:35Ретроспективні фільми «7 психопатів», «Орландо» і «Володарі часу» покажуть узимку в кінотеатрах України
- 10.12.2024|10:30У Києві презентують книжку “Спіймати невловиме. Путівник світом есеїстики”
- 06.12.2024|18:41Вікторію Амеліну посмертно нагородили Спецвідзнакою Prix Voltaire
- 05.12.2024|13:28Оголошено довгий список номінантів на здобуття премії Drahomán Prize за 2024 рік