
Re: цензії
- 08.10.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськЗазирнути в задзеркалля
- 06.10.2025|Ігор ЗіньчукЦікаві історії звичайних слів
- 28.09.2025|Петро ГармасійПерестати боятися…
- 24.09.2025|Микола Дмитренко, письменник, доктор філології, професорПрихисток душі
- 24.09.2025|Михайло ЖайворонПатріотизм у розстрільному списку
- 14.09.2025|Тетяна Колядинська, м. ДніпроЗа якими правилами “грали” радянські засоби масової інформації
- 03.09.2025|Ольга Шаф, м. Дніпро«Був на рідній землі…»
- 02.09.2025|Віктор ВербичКнига долі Федора Литвинюка: ціна вибору
- 01.09.2025|Василь Пазинич, поет, фізик-математик, член НСПУ, м. СумиОдухотворений мегавулкан мезозойської ери
- 25.08.2025|Ярослав ПоліщукШалений вертеп
Видавничі новинки
- Христина Лукащук. «Мова речей»Проза | Буквоїд
- Наталія Терамае. «Іммігрантка»Проза | Буквоїд
- Надія Гуменюк. "Як черепаха в чаплі чаювала"Дитяча книга | Буквоїд
- «У сяйві золотого півмісяця»: перше в Україні дослідження тюркеріКниги | Буквоїд
- «Основи» видадуть нову велику фотокнигу Євгена Нікіфорова про українські мозаїки радянського періодуФотоальбоми | Буквоїд
- Алла Рогашко. "Містеріум"Проза | Буквоїд
- Сергій Фурса. «Протистояння»Проза | Буквоїд
- Мар’яна Копачинська. «Княгиня Пітьми»Книги | Буквоїд
- "Моя погана дівчинка - це моя частина"Книги | Володимир Гладишев, професор, Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
- Джон Ґвінн. "Лють Богів"Проза | Буквоїд
Авторська колонка
Автор і його голгофи
Один з проникливих сучасних філософів якось зауважив: скільки б фільмів про Голокост ми б не переглянули, скільки б письмових свідчень не прочитали, і власноруч не взяли інтерв’ю у cтареньких євреїв, що вижили після Голокосту, все одно ми б і близько не зрозуміли, що саме відбувалося в ті дні.
Можливо, це порівняння не є коректним, але, як на мене, прірва в українській сучасній літературі між молодими авторами і читацькою аудиторією має десь приблизні виміри.
Скільки б разів читач не перечитував один й той самий текст, скільки б рецензій на цей текст не було написано критиками, а інтенції, метафори самого тексту не були б обговорені за кон’яком у дружній компанії, його, автора, все одно належно не оцінять, як на це сподівається сам автор.
Бо вимір таки один – кеш. Тож сучасні літератори працюють переважно на своє майбутнє. А коли це майбутнє настає, вони, як і всі, вже давно arbeit macht frei. І не обов’язково Дяченками. А роботи, підробітки, з’їдають час. На тексти залишаються лічені години, що таки відображається на їх якості. Уявити собі професію письменника вже практично неможливо. Це Рильський і Малишко могли забарикадуватися у будинку письменників на Хмельницького 68 з його квартирами зі сталінського плеча, і жити одним лиш літературним процесом.
Сам літпроцес не є відокремленим від процесів у соціумі. Більш, того, література, хоч і по старим модерністським канонам, так-сяк, але відображає цей соціум. В текстах нерідко бачимо зануреність авторів в проблематику цього найкращого з можливих світів . А якщо так, то автори, як і кожен з нас є заручниками тиску суспільства, що нав’язує нам свої мейнстрімні тренди. Споживай і не соромся своїх бажань. Конкуруй і з часом проковтнеш меншу від себе рибу. Чи може сьогодні літератор спокійно писати і не зважати, що його гонорари програють в рази у порівнянні з ледацюгами-піарщиками чи «поверхневими» журналістами?
Зі сторони спостерігати за літераторами цікаво. Хоч інколи це нагадує відвідування Zoo, де хтось забув замкнути на ніч клітки. Проявлення людини, яка пише тексти, світові не завжди доречне. Світ часто не перетравлює літератора-початківця, випльовуючи його, потріпаного, за межі маскульту в зрозуміле одиницям «елітарне» письмо. Гірше, коли світ взагалі не чує літератора. Але в цьому є своя незбагненна рація. На приклад, зростання ВВП батьківщини.
Насамкінець - мізансцена з конференції на тематику світової економічної кризи, глобалізації і місця України в цих процесах. Слово бере бабуся (очевидно не літератор, а графоман, проте людина слова). Всі чекають на питання до шановних доповідачів, експертів. Та ні. Бабуся завантажує ефір хвилин на десять, маніфестуючи свою творчість на кшталт: всі світові проблеми через сьогоднішню деградацію людини і брак гуманізму. Покайтесь! Верніться до себе!
Інтенція бабусі зі слухняного слухача стати автором очевидна. Однак це не враховує одного: правила гри окреслені. Саме в цій аудиторії, саме тут і зараз. В цьому світі сумнівних знань і фальшивих дипломів інколи просто хочеться послухати Автора, і по можливості, отримати коментарі на непроявлене. Отож, на появу ще одного нібито автора, такого собі deus ex machina щиро і без образ хочеться вигукнути: бабуся, іди під три чорти зі своїм гуманізмом! Не помічали, чи є такі бабусі в укрсучліті?
Точка зору автора є поглядом політолога на літературу, який не претендує на твердження, а радше рефлексії щодо мистецького
Коментарі
Останні події
- 13.10.2025|12:48«Гетьманіана Старицького»: Унікальна виставка відкриває зв´язок між Козацькою добою та сучасною боротьбою
- 13.10.2025|12:40«Крилатий Лев – 2025»: У Львові назвали найкращих авторів прозових рукописів
- 13.10.2025|12:35Завершується прийом зголошень на Премію імені Юрія Шевельова-2025
- 13.10.2025|12:2112 топових видавництв, десятки книжкових новинок та фігура-гігантка Лесі Українки: Україна вдруге на LIBER
- 11.10.2025|13:07Засновник Ukraїner Богдан Логвиненко мобілізувався до ЗСУ: "Не бути пліч-о-пліч - емоційно складніше"
- 11.10.2025|13:02Вероніка Чекалюк презентує у Відні унікальні "метафоричні карти" для спілкування за столом
- 09.10.2025|19:19Ласло Краснагоркаї — Нобелівський лауреат із літератури 2025 року
- 07.10.2025|17:37“Тисяча осяйних сонць”: бестселер про долі жінок в Афганістані вийшов українською
- 06.10.2025|15:47«Основи» готують до друку три романи Самюеля Бекета до 120-річчя автора
- 06.10.2025|15:34Стартував прийом заявок на Премію Читомо-2025 за видатні досягнення у книговиданні