
Електронна бібліотека/Проза
- Сорок дев’ять – не Прип’ять...Олег Короташ
- Скрипіння сталевих чобіт десь серед вишень...Пауль Целан
- З жерстяними дахами, з теплом невлаштованості...Сергій Жадан
- Останній прапорПауль Целан
- Сорочка мертвихПауль Целан
- Міста при ріках...Сергій Жадан
- Робочий чатСеліна Тамамуші
- все що не зробив - тепер вже ні...Тарас Федюк
- шабля сива світ іржавий...Тарас Федюк
- зустрінемось в києві мила недивлячись на...Тарас Федюк
- ВАШ ПЛЯЖ НАШ ПЛЯЖ ВАШОлег Коцарев
- тато просив зайти...Олег Коцарев
- біле світло тіла...Олег Коцарев
- ПОЧИНАЄТЬСЯОлег Коцарев
- добре аж дивно...Олег Коцарев
- ОБ’ЄКТ ВОГНИКОлег Коцарев
- КОЛІР?Олег Коцарев
- ЖИТНІЙ КИТОлег Коцарев
- БРАТИ СМІТТЯОлег Коцарев
- ПОРТРЕТ КАФЕ ЗЗАДУОлег Коцарев
- ЗАЙДІТЬ ЗАЇЗДІТЬОлег Коцарев
- Хтось спробує продати це як перемогу...Сергій Жадан
- Нерозбірливо і нечітко...Сергій Жадан
- Тріумфальна аркаЮрій Гундарєв
- ЧуттяЮрій Гундарєв
- МузаЮрій Гундарєв
- МовчанняЮрій Гундарєв
- СтратаЮрій Гундарєв
- Архіваріус (новела)Віктор Палинський
- АРМІЙСЬКІ ВІРШІМикола Істин
- чоловік захотів стати рибою...Анатолій Дністровий
- напевно це найважче...Анатолій Дністровий
- хто тебе призначив критиком часу...Анатолій Дністровий
пожежників...
3.
Завислу нашу мовчанку зрідка тривожило лишень капотіння залишків щедротно наллятої пожежниками на горищі й у прилеглих кімнатах води, добре що вона вже не хлюпала під ногами, як попервах, бо ж поступово сточилася на нижні поверхи, розсмокталася потроху в старих стінах, тільки оті останні краплі ще дзвінко падали на керамічні плитки підлоги в коридорі – одна по одній через якісь певні інтервали, що збільшувались і збільшувалися, немов намагалися уповільнити плин часу, розтягти короткі хвилини…
Мій товариш глухо кахикнув. Я споглянув на нього – важкі долоні митця-трударя лежали нерухомо на колінах, було їм незатишно без праці й тривожно за свого господаря, і мені стало зовсім не до міркувань з приводу причин недавньої пожежі чи можливих наслідків од неї для цього будинку, бо щось таке інше вже розтривожило мене, мабуть, передалося від приятеля. Мені й хотілося зустрітися із ним очими, але я не міг відвести свого погляду від тих знерухомлених долонь, бо ж, мабуть, боявся прочитати в його очах щось зовсім інше, ніж сподівався. Чомусь згадалося про долю “сліпого кобзаря, що втратив голос, а грамоти музичної не знав”... Як і для чого йому жити надалі?.. Наразі не було потреби у надто яскравих проявах співчуття чи інакшого мого втручання до його душевних потерпань. Навіщо копирсатися в думках і почуттях хоч і рідної, але інакшої людини. Я тут, я зовсім поруч, я все бачу, все розумію і цього досить. У глибинах підсвідомости відчував, як можна іноді своїм, навіть абсолютно щирим, співчуттям завдати зайвих страждань близькій людині. Ліпше “вишептати всі зворушливі слова одним зітханням мовчазним”…
Кожна робота, кожен закінчений витвір чи тільки намічений задум ще першими мазками на полотні або першими, скинутими на підлогу, золотавими стружечками з мовчазного поки що поліна в цій захаращеній майстерні були його зболеними частинками – певними частками його душі й тіла, не тільки єства, але і певними відтинками часу його довгого й непростого життя. А скільки ото кожному з нас відміряно для існування в цьому ясному світі для творчости, для розваг і багато для чогось іще? Скільки можемо дозволити кожен собі змарнувати з того обмеженого часу хвилин, годин, років для іншого ніж те, задля чого приходимо в цей світ? Скільки і чого заплановано зробити кожному з нас, можливо, навіть закарбовано на потаємних сторінках Книги доль у Найвищій Високості, і скільки з того запланованого вдається звершити, а зі зробленого, що зостанеться іншим – сучасним і прийдешнім, на спогад, а скільки може і зовсім пощезнути, залишаючи після себе тільки жужелицю чи попіл, або й хмарки диму, які так легко розчинюються в повітрі без ніякого сліду? А що має статися з людиною, яка виконала всі належні їй завдання, не порушила при цьому жодного припису, нічого не вкрала і нікого не вбила, не збрехала, бо не було в неї ніколи “й зерна неправди за собою”? Чи буде їй дозволено розпочати ізнов творити на радість Богам і людям, або хоч собі на тиху втіху, чи то не є головною проблемою Тих, що спостерігають за нами з іншого боку вічности? А якби оце все, що згромадилося на сей час у цій кімнаті та обступило нас з усіх боків, згоріло б дощенту, і не лишилося з того нічого, крім жменьки попелу, крім невеличкого жмутка спогадів тільки для нас, поки що сущих? І те, що ми можемо сьогодні для себе і про себе згадати, проминеться незабаром, а по нас? А що потому має бути – “…й сліду не покинуть на обікраденій землі”?.. Мабуть, що так воно і є, що з кожною пожежею, повінню, війною чи після якогось іншого людського і нелюдського лиха втрачається безліч більших чи менших пам`яток створених митцями не так для себе, як для нащадків. Він теж малював і різьбив не для себе, хоча для себе теж, аби лишити по собі в будучині якийсь там слід чи свідчення про своє непросте життя. Щоправда, деяка частина картин і скульптур, хоч і не найкращих, на його батьківський погляд, а не на думку професійних музейних мистецтвознавців, уже потроху розбіглася по різних музеях після завершення художніх виставок, дещо роздаровано друзям, рідній школі в далекому степовому селі та столичній Альма Матер, а де іще змогла б за проминулі роки із того великого доробку-скарбу притулитися якась там згадка про нього прийдешнім?.. Статті й рецензії з розмазаними, блідими копіями його творінь на сторінках різних часописів?.. Хто їх читатиме, навіть у близенькому майбутньому, бо припадатимуть паперові стоси архівним порохом, забуті для всіх за сімкою печаток у темені й тиші надійних схованок?.. Запитання без відповіді, а хто спроможеться відповісти на них?.. Мабуть, треба вже не ятрити собі душу глибше й глибше, боляче зачіпаючи живі рани, а просто працювати й надалі так, як і всі попередні роки, а за подібних обставин просто втішатися отим відомим твердженням Високого Посланця, що “рукописи не горять”, а тому не згоряють для вічности й витвори мистецькі, оживаючи і не старіючи по той бік – у зареальності. Для нього, може, й так, а чим стане для
Останні події
- 13.07.2025|09:20У Лип´янці вшанували пам’ять поета-шістдесятника Миколи Томенка та вручили його іменну премію
- 11.07.2025|10:28Оголошено конкурс на літературну премію імені Богдана-Ігоря Антонича “Привітання життя”
- 10.07.2025|23:18«Не народжені для війни»: у Києві презентують нову книжку Артема Чапая
- 08.07.2025|18:17Нова Facebook-група "Люблю читати українське" запрошує поціновувачів вітчизняної літератури
- 01.07.2025|21:38Артур Дронь анонсував вихід нової книги "Гемінґвей нічого не знає": збірка свідчень про війну та життя
- 01.07.2025|18:02Сергію Жадану присуджено австрійську державну премію з європейської літератури
- 01.07.2025|08:53"Дикий Захід" Павла Казаріна тепер польською: Автор дякує за "довге життя" книги, що виявилась пророчою
- 01.07.2025|08:37«Родовід» перевидає «З країни рижу та опію» Софії Яблонської
- 01.07.2025|08:14Мартин Якуб презентував у Житомирі психологічний детектив "Гріх на душу"
- 01.07.2025|06:34ТОП-10 книг ВСЛ за червень 2025 року