Електронна бібліотека/Проза

напевно це найважче...Анатолій Дністровий
хто тебе призначив критиком часу...Анатолій Дністровий
знає мене як облупленого...Анатолій Дністровий
МуміїАнатолій Дністровий
Поет. 2025Ігор Павлюк
СучаснеІгор Павлюк
Подорож до горизонтуІгор Павлюк
НесосвітеннеІгор Павлюк
Нічна рибалка на СтіксіІгор Павлюк
СИРЕНАЮрій Гундарєв
ЖИТТЯ ПРЕКРАСНЕЮрій Гундарєв
Я, МАМА І ВІЙНАЮрій Гундарєв
не знаю чи здатний назвати речі які бачу...Анатолій Дністровий
активно і безперервно...Анатолій Дністровий
ми тут навічно...Анатолій Дністровий
РозлукаАнатолій Дністровий
що взяти з собою в останню зимову мандрівку...Анатолій Дністровий
Минала зима. Вона причинила вікно...Сергій Жадан
КротовичВіктор Палинський
Львівський трамвайЮрій Гундарєв
Микола ГлущенкоЮрій Гундарєв
МістоЮрій Гундарєв
Пісня пілігримаАнатолій Дністровий
Міста будували з сонця і глини...Сергій Жадан
Сонячний хлопчикВіктор Палинський
де каноє сумне і туманна безмежна ріка...Анатолій Дністровий
Любити словомЮрій Гундарєв
КульбабкаЮрій Гундарєв
Білий птах з чорною ознакоюЮрій Гундарєв
Закрите небоЮрій Гундарєв
БезжальноЮрій Гундарєв
Людському наступному світу...Микола Істин
СЦЕНИ З ПІДЗЕМЕЛЛЯАнатолій Дністровий
Завантажити
« 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 »

своїми науковими та художніми працями заклав у краї осередок небайдужих до звідання світу і пізнання самих себе. Проте за життя Франко не мав елементарної поваги від своїх земляків, особливо клерикалів, яких вдатно розвінчував у своїх працях. Дотепер у музеїсадибі Франка зберігаються чотири речі, що торкалася рука напівбога: колиска, мисник, дзеркало, стіл і, звісно, безліч часописів, метеликів­книжок. Решта – зрубана натроє хата під дранкою, хоч насправді потрібно під соломою, стодола, „кузня край села”, а начиння, причандали, порохняві борті лише стилізація, відображення тла, середовища, де зіп’явся на ноги і злетів огненний Іван і запалив своїм духом небайдужих у краї, ба навіть по два боки Дніпра. Він розвінчав абсурдність „Біблії”, що також дуже вразило Сімаргла, засудив юдеїв за підступність, дорікнув землячків за байдужість – „моя хата скраю”, хоч сам зіп’явся на ноги край села. Франка цькували всі, як своїх, так чужинці. А він гордо та вперто вибудовував свій світ, напрочуд гармонійний і самобутній, геть не схожий на інші. За що, безумовно, й страждав, як за життя, так і по смерті. Ще дотепер не має спокою його родова садиба, двічі підпалена сусідом, який у стані сп’яніння to get stoned від пожежі. Вразливий і щиросердний Сімаргл не вибачив вітчима Франка за те, що той відмовив своєму, підупалому віком і хворобою, пасинку відкопати на подвір’ї криницю, в яку вдарила блискавка. Хворий артритом письменник – автор безлічі наукових праць і художніх творів, що їх написав більше, ніж усі його землячки разом узяті, звернувся був до вітчима (бо нездужалому приснився сон, якщо відкопає криницю, в якій малим загубив ключ і його розшукає, то вилікує руки та зможе знову писати), дати дозвіл її відкопати. Той порадився з односельцями та відмовив пасербові. Нікому непотрібний, у холодному Львові переставився потому геть знесилений Іван Якович при випадкових людях, у чужій сорочці та в чужій могилі відійшов на той світ. Аж згодом його з почестями переховали, в такий спосіб нібито вшанували вічно живого мертві нащадки. Сімарглові запало в думку й те, що на презентації свого „Мойсея” в Коломиї Франко міг лише читати його, а перегортав тії знамениті сторінки один з його синів. І напевно тому карається Франко мов Прометей, бо відібрав у Саваофа світло, розвінчав підступне християнство, накинуте вдатно жидами затурканим та неотесаним руснакам. А ті й раді чужому, ненавчені своє цінувати.
Сімаргл з Індусом покинули Нагуєвичі з тягарем на серці. Ліворуч розпочиналися похилі відлоги зелених гір і сягали за обрій, праворуч стелилася подекуди горбиста жовтява рівнина. Й справді знаковий край Івана Франка, на межі з перелогом. А посередині квапиться дорога на Самбір. Та вони звернули на Підбуж, у гори, звідки стелиться шлях до колишнього капища Тустань. У розмовах з добрими і привітними бойками маляр намагався вивідати у них – чому так сталося, що колись славне плем’я тепер бідує, в нужді батракує по світу, б’є поклони перед чужинцями та не цінує як слід свій рідний край... Але не почув ствердної відповіді, а таки сам її розв’язав... у сільській церкві. Неділя їх застала в Опаці. Село розкинулося в мальовничій улоговині по бокатих берегах звивистої річки, що туди й сюди міняє своє русло, збирає там і сям потічки в бистре плесо. В дерев’яній церковці лишень розпочалася служба. З хорів заспівали: „Господи помилуй...” Індус пошепки звернув увагу Сімаргла на кілька намальованих знаків у старій церкві, що тепер поширюють їх американський dollar та attributum держави Ізраїль. „Ось, Дикунчику, де собака заритий”. В очах мерехтять шестикутні зірки, піраміди, щось на зразок мінор, не кажучи вже про лики пейсатих і носатих „святих”. Таке враження, вперше здалося Сімарглу, що він опинився в чужому світі, геть відмінному від того, в якому з’явився і зараз перебуває. Тут, гляди, театрально розчинилися „золоті врата” й з іконостасу викотився в лоскотній рясі, тримаючи хреста на грудях, вгодований і червонопикий піп. Народ у церкві порозхапав ураз хоругви, вишикувався в два ряди перед ним та розпочалося назубок вивчене дійство. Ліворуч від ієрея мугикають під ніс чоловіки, праворуч голосять жінки. Той завзято розмахує дзеленькавим кадилом, а звідти чадить густий сопух ладану. Сімарглу вчинилося недобре від набряклого повітря, хотів вийти надвір, та враз усі у затісній церковці, звісно, крім попа, впали на коліна, заступили прохід. Юнак розгубився, та його хутко сіпнув за лікоть Індус, поглядом дав знати, що нехай робить, як він, – одним коліном стане на поміст. Кількаразове биття поклонів Сімаргл ледве витримав і наприкінці служби поклав більше не займатися самокатуванням: заради чого, заради кого – якогось папи римського, що закликав не раз молитися за нього піп. А в його селі, чув, пригадав юнак, ієрей виголошує молитву за московського патріарха. Нарешті дійшло до Сімаргла, що мав на увазі маляр, коли шепнув йому на вухо про ті нашпиговані по церкві знаки. Церква завдяки тим злоякісним символам паразитує, висмоктує з присутніх

« 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 »

Останні події

11.03.2025|11:35
Любов, яка лікує: «Віктор і Філомена» — дитяча книга про інклюзію, прийняття та підтримку
11.03.2025|11:19
Захоплива історія австрійського лижника: «Виходячи за межі» у кіно з 13 березня
11.03.2025|11:02
“Основи” видають ілюстрованого “Доктора Серафікуса” В. Домонтовича з передмовою Соломії Павличко
10.03.2025|16:33
Стартував прийом заявок на фестиваль для молодих авторів “Прописи”
07.03.2025|16:12
Життєпис Якова Оренштайна у серії «Постаті культури»
05.03.2025|09:51
Міжнародна премія Івана Франка оголосила довгий список претендентів
02.03.2025|11:31
Я стану перед Богом в безмежній самоті…
01.03.2025|11:48
У Харкові пошкоджено місцеву друкарню «Тріада-Пак» і дві книгарні мережі «КнигоЛенд»
25.02.2025|10:53
Підліткам про фемінізм без стереотипів: «Видавництво Старого Лева» представляє книгу «Слово на літеру «Ф». Базова книжка про права жінок»
25.02.2025|10:48
Трилер про війну, еміграцію та фатальне знайомство: «Видавництво Старого Лева» представляє книгу «Називай мене Клас Баєр»


Партнери