Електронна бібліотека/Проза

АРМІЙСЬКІ ВІРШІМикола Істин
чоловік захотів стати рибою...Анатолій Дністровий
напевно це найважче...Анатолій Дністровий
хто тебе призначив критиком часу...Анатолій Дністровий
знає мене як облупленого...Анатолій Дністровий
МуміїАнатолій Дністровий
Поет. 2025Ігор Павлюк
СучаснеІгор Павлюк
Подорож до горизонтуІгор Павлюк
НесосвітеннеІгор Павлюк
Нічна рибалка на СтіксіІгор Павлюк
СИРЕНАЮрій Гундарєв
ЖИТТЯ ПРЕКРАСНЕЮрій Гундарєв
Я, МАМА І ВІЙНАЮрій Гундарєв
не знаю чи здатний назвати речі які бачу...Анатолій Дністровий
активно і безперервно...Анатолій Дністровий
ми тут навічно...Анатолій Дністровий
РозлукаАнатолій Дністровий
що взяти з собою в останню зимову мандрівку...Анатолій Дністровий
Минала зима. Вона причинила вікно...Сергій Жадан
КротовичВіктор Палинський
Львівський трамвайЮрій Гундарєв
Микола ГлущенкоЮрій Гундарєв
МістоЮрій Гундарєв
Пісня пілігримаАнатолій Дністровий
Міста будували з сонця і глини...Сергій Жадан
Сонячний хлопчикВіктор Палинський
де каноє сумне і туманна безмежна ріка...Анатолій Дністровий
Любити словомЮрій Гундарєв
КульбабкаЮрій Гундарєв
Білий птах з чорною ознакоюЮрій Гундарєв
Закрите небоЮрій Гундарєв
БезжальноЮрій Гундарєв
Завантажити

собою, чи любив ти когось по-справжньому, окрім віршів? Пристрасті молодечих літ не враховуються, всі проходили через це горнило. А може, кохання до Марії було лише підсвідомою потребою внутрішнього омолодження? Адже навіть Шевченко закохувався, ігноруючи тягар років, у чимраз молодших жінок…
І твоя хвилююча сентенція: “Справжній митець починається там, де закінчується людина” чомусь не спрацьовує і не гріє… Адже тобі відоме спустошено-нарцисичне світосприйняття деяких літературних ідолів, коли іноді складається враження, що ти вже спостерігаєш за людською оболонкою, і будь-яка теплота чи людяність давно віддана у жертву зловісному внутрішньому двигуну, що виробляє нові і нові – цікаві і талановиті, а іноді й блискучі – твори. І ці письменники нагадують тобі професійних спортивних чемпіонів з гіпертрофовано-розбухлими чи по-нелюдськи звуженими певними групами м’язів, котрі слугують лише для беззмістовного і безглуздого (?) успіху: швидше пробігти, дальше чи вище стрибнути, влучніше і міцніше заюшити кров’ю ненависне лице суперника. Якийсь варварський вульгарний дарвінізм, щось первісно-дике присутнє у цих поєдинках спортовців… А хіба наклади і рейтинги, інтерв’ю і презентації не є рафінованою формою такої ж конкуренції, безжального віртуального поєдинку за духовний вплив, популярність, владу над умами? І хоч література сьогодні скотилася на марґінеси впливу, але брати участь у цих жорстких перегонах літературних колісниць означає загубити внутрішню ідентичність, знищити у собі Маленького Білого Хлопчика. Ти цього хочеш, Максиме? Тобі направду потрібні закордонні поїздки та іномовні переклади, прес-релізи і прес-конференції, безперервні просвітницькі оповіді про Україну та її літературу? Сукупність цих подій зможе зробити тебе щасливим і дати ні з чим незрівнянне відчуття внутрішніх радощів?
Адже щодо Вітчизни, поете, ти не маєш жодних ілюзій: талант тут малопотрібний, і ти є фактичним літературним парвеню на своїй землі. А проштовхуватися ліктями, плазувати перед потрібними дядьками і тітками ти не збираєшся, бо це значитиме абсолютне звуження свободи у твоєму анархічному серці. Ти не будеш випрохувати грошей і премій, роз’яснювати кожному зустрічному про що ти пишеш і що ти хотів цим сказати, як розуміти он те чи он це. Ти хворієш, чоловіче, типовим і нудним літературоцентричним комплексом, інтуїтивно сахаючись і ненавидячи його, а також припадками туги за ідентичністю і спорадичним бунтом супроти цупких тенет літературоцентризму.
Сьогодні випадково побачив Інну. Аж заіскрилася вся, хотіла щось сказати, вже зупиняючись. Але ти, навіть несподівано для себе, лише згірдливо та холодно кивнув і пройшов далі, майже втягуючи літературну голову у літературні плечі. Ти розумієш, що Інна не заслужила такої театральної, але від того не менш жорстокої, іґнорації. Вочевидь, тебе приваблює краса морального садизму як естетичний феномен…
Ти ж завжди вважав, а останнім часом і поготів, що коли у творах етика превалює над естетикою, то ці писання є маловартісними. Здається, крутий переступник усіляких табу Оскар Вайлд сказав, що літературна щирість є останнім бастіоном нездарності… І поезія – як на ? відстійник ґрафоманії – з її воланнями до “духовності”, з її лементами про “босоногість”, з її вересками про “солов’їність” уже навіть не дратує тебе. Естетичний спротив до неї перегорів у твоїй душі, ти фактично перестав читати нові, новіші і найновіші поетичні артефакти, ознайомлюючись з ними у пропорції 20:1. Себто з двадцяти нових поетичних збірок, що також були чиїмось життям і, може, єдиним засобом самоствердження, ти прочитував одну; як правило, тих авторів, до яких ти ще відчував тонесеньку смужку горизонту сподівань.
Але і вони часто впадали у маразм самопереспівів, у волосяницю-пастку самоповторень, часто нагадуючи лише бліді гротескові тіні свого колишнього “я”. Їх псували роки, непохитна віра у власний високий талант, не підкріплена духовним саморозвитком. І ти розумів, що багатьом талановитим роблять ведмежу послугу, бо, стаючи сливе всезагальними літературними улюбленцями (тобі така дивовижа не загрожує ніколи), вони втрачають відчуття, важливе для кожного письменника: безперервної недосконалості власних творінь, намагання їхніх покращень і поривів до нового, вміння боротися з власними літературними переконаннями, які, навіть у найталановитішому варіанті, містять у собі зерно авторської ортодоксії…
І ти відчував, що вичерпав себе попереднього, і тепер перед тобою є, як у народних казках, лише три шляхи…
32.
Якогось мічурівського дня, себто, користуючись псевдобароковим означником, золотою осінню, Максим Іщенко відчув шалену відразу до будь-якого спілкування. Здавалось, ще трішки – і його руки та ноги почнуть заростати дикою вовчою шерстю, що блищатиме на сонці відсвітом стародавніх степових оргій і кривавих скіфських ритуальних умертвлень… Ще хвилина – і він замурує себе у винайнятій келії, накаже наглухо позаклеювати вікна, назавжди зачинити двері, щоб не чути

Останні події

29.04.2025|11:27
«Основи» готують оновлене англомовне видання «Катерини» Шевченка, тепер — з перекладом Віри Річ
29.04.2025|11:24
Що читають українці: топи продажів видавництв «Ранок» і READBERRY на «Книжковій країні»
29.04.2025|11:15
Митці й дослідники з 5 країн зберуться в Луцьку на дводенний інтенсив EcoLab 2.0
24.04.2025|19:16
Ееро Балк – лауреат премії Drahomán Prize за 2024 рік
24.04.2025|18:51
Гостини у Германа Гессе з українськомовним двотомником поезії нобелівського лауреата
21.04.2025|21:30
“Матуся – домівка” — книжка, яка транслює послання любові, що має отримати кожна дитина
18.04.2025|12:57
Під час обстрілу Харкова була пошкоджена книгарня «КнигоЛенд»
14.04.2025|10:25
Помер Маріо Варгас Льоса
12.04.2025|09:00
IBBY оголосила Почесний список найкращих дитячих книжок 2025 року у категорії «IBBY: колекція книжок для молодих людей з інвалідностями»
06.04.2025|20:35
Збагнути «незбагненну незбагнеж»


Партнери