Електронна бібліотека/Проза
- LET ME GОOKEAN ELZY
- Конвертуй світлосутність поезії в душах...Микола Істин
- де я тебе розлив...Сергій Осока
- "Рейвах" (уривок з роману)Фредерік Верно
- Стільки людей поховано у пустелі...Олег Короташ
- Можеш забрати в мене трохи страху?Сергій Жадан
- Далі стоятимеш там, де завжди і була...Катерина Калитко
- Після снігуОксана Куценко
- Спочатку поет жив в життєпросторі світла...Микола Істин
- Буде час, коли ти...Сергій Жадан
- Буде злива початку світу, і підніметься Рось...Катерина Калитко
- І не вистачить сонця, аби все освітитиСергій Жадан
- отак прокинутися від вибуху...Павло Коробчук
- посеред ночі під час важкого кашлю...Анатолій Дністровий
- з міста, якого немає, не доходять новини...Галина Крук
- Велика годинникова стрілкаСергій Жадан
- Вечірня школаДмитро Лазуткін
- Оповита сном (THE SLEEPER)Едгар По
- Нас не вчили жити в такому, і ми вчимося, як можемо...Катерина Калитко
- Чужими піснями отруєна даль не навіки...Ігор Павлюк
- Візерунки на склі. То від подиху нашого...Мар´яна Савка
- Святи Йордан водою не вогнем...Мар´яна Савка
- Така імла - поміж дощем і снігом...Мар´яна Савка
- Він переїхав в Бучу в середині березня 2021...Максим Кривцов
- Приймаю цю осінь внутрішньовенно...Сергій Кривцов
- Скільки б я не старався виїхав по-сірому...Максим Кривцов
- Падає ліс падає людина падає осінь...Сергій Кривцов
- Зайшов до друга додому...Сергій Кривцов
- Коли запропонують витягти соломинку памʼятіСергій Кривцов
- Змійка дороги вигинається...Сергій Кривцов
- Як же мріється нині про ваші нудні біографії...Максим Кривцов
- Втрати...Сергій Кривцов
- В прифронтовому місті...Сергій Кривцов
чарувати, і вона тоді розридалася так сильно, так важко. Здавалось, що це плаче від розчулення і зворушення людським ставленням весь многотерплячий народ з колишньої імперії зла. Ти був заскочений чимось непланованим, негаданим, що ніяк не укладалося у твоє нарцисичне та маскулінно-українське розуміння. Кульжан розповіла тобі про полишених на її батьківщині двох дітей, яких доглядають її старенькі батьки, а також про деякі особливості німецького літературного бізнесу.
Ти спав три години, а зранку заздалегідь замовлене таксі уже чекало. Розкішна резиденція ще дрімала, лише Кульжан, знову неплановано і непрохано, вибігла, заплакана, тебе проводжати до аеропорту. Знайшлася таки, чоловіче, єдина жива душа у тому меркантильному мегаполісі, якій був небайдужий, ох, небайдужий твій від’їзд… Ви пили чорну, як око демона, каву. Кульжан схлипувала, і ти раптом зрозумів, що ще, можливо, зустрінешся з цією жінкою, адже вона розбудила у твоїй душі своєю делікатною жертовністю якусь анемічну і заснулу струну…
Треба вже йти. Посадка оголошена, Кульжан залишається за парапетом, і тільки її бездонні очі, наче квінтесенція жіночої справжності, моляться і вболівають за твою щасливу дорогу на Україну…
31.
Знову Мічурівка. Знову вугільний чад і вугільні обличчя твоїх співвітчизників. Немає любові, немає віри, навколо лише напівтваринне виживання десятків тисяч інфузорій туфельок у людській подобизні. І тобі здається, що мічурівське довкілля просякнуте лише прахом юнацьких і дівочих сподівань, лише відстояним смородом топосу поразки, агресивної мізантропії, лише міазмами розпаду…
Вчора розшукала Наталя Едуардівна, ви, мовляв, були у Берліні, чи не могли би ви розповісти нам і студентам про закордонні враження, а потім, типу, знову посидимо, як минулого разу, під орудою Микити Калениковича, подискутуємо. Максима пересмикнуло. Ні, красненько дякую, але я не можу, колись іншим разом; Едуардівна напирає, я ж вам сказав, дякую, але не маю такої можливості, збивався голос поета до верескливого тенору. Ображена доцентша пішла, не попрощавшись…
По-перше, не хочу бачити там Марію, не хочу знати – вийшла вона заміж чи ні, переїхала чи не переїхала, а то ще розцінить мій прихід як спосіб зустрітися з нею, забагато честі, краще порожнеча і відсутність наївного очікування “особистого” щастя. По-друге, коли згадаю старече роздратування Калениковича і його “дискусії”, обличчя – деяких, не всіх! – студентів-філолухів, що просять цегли, а не поезії, стає недобре. Це ж наче говорити до папуасів, літературна зустріч як форма канібальського пожирання лектора, медитації про поезію, що сприймаються аудиторією, наче незрозумілі заклики і вигуки космічного пришельця, прихід як форма духовного жертвопринесення…
Нехай ображаються, вважають гіпертрофовано-амбітним чи хворим mania grandiose, переживу. Та й взагалі, кого з живих письменників порятувала чи підтримала частина цієї так званої інтелігенції, цих ображених і сальєристичних провінціалів, котрі іноді дивляться на тебе такими ненависними очима, що майже бачиш їхній метафізичний камінь за пазухою. Обмежені філістери, котрі претендують на любов до літератури лише у некрофільському вимірі! Бо живим ти завжди видаватимешся більшості з них вискочкою, котра у чоботях преться до “храму”, малозрозумілим вар’ятом, у кращому разі “класиком”. А в це формулювання уже скільки вкладено міщанської іронії, недоброї крамарської зловтіхи, плиткого філістерського нерозуміння: “Що ж це таке, мовляв, коїться, люди добрі? Хто преться стати поруч з нашими світочами духовності?”, що ти, безперервно чуючи такі сумнівні компліменти, лише боязко втягуєш голову у плечі, мовби чекаєш каменування, морального поганьблення чи вигнання з порядного та пристойного товариства…
Це ж добропорядні і добропристойні довели до творчої імпотенції і манії переслідування – у формі страху будь-якого підпису – Михайла Яцківа, це шановані і шляхетні точили кров з Франка кпинами і пересудами, ненавистю посередності і марновірним страхом перед інтуїтивним розумінням його величі. І ці галюцинації його останнього страждальницького десятиліття, його комплекс Драгоманова (останній несе мотузку, щоб Франко повісився, чи погрожує розстрілом) і голоси духів, які прирікають на самітницьке життя у якійсь горі на 18000 років, і страх чорної жінки, котра ходить попід вікном, аби його вбити – чи не було все це спровоковане, помимо об’єктивних факторів, і методичними стараннями добропорядних землячків?
Але така саморукотворна самотність, Максиме, теж паралізує тебе. Ти не хочеш ні з ким говорити (синдром Берліну), не хочеш зустрічей, і навіть літературні розмови остогидли тобі. Бо ти бачиш у спілкуванні з багатьма людьми, котрі творять нову літературу, вже не хвилююче казково-романтичне братерство потужних особистостей, а інтриги і конкуренцію, нігілістичне критиканство і ревнощі. Твій післяберлінський ескапізм починає, спочатку так легенько і малочутно, тхнути…
Згадай про сяйво жаского містичного
Останні події
- 19.05.2024|11:47В Україні видали першу частину з трилогії Соми Морґенштерна
- 19.05.2024|11:41«Мій розмір – Чернівці»: у «Видавництві 21» триває передпродаж нової книжки Володимира Килинича
- 19.05.2024|11:36Вільні голоси Криму. До друку готують документальну книжку про кримських політв’язнів
- 17.05.2024|14:06Оголошено короткий список VI Всеукраїнського літературного конкурсу малої прози імені Івана Чендея
- 10.05.2024|18:25ВСЛ оголосило передзамовлення на книжку Сергія Руденка "Анатомія ненависті. путін і Україна"
- 07.05.2024|08:2711-12 травня у Львові відбудеться Coffee, Books & Vintage Festival #4
- 03.05.2024|13:07Видавництво "Комубук" відкрило передзамовлення на новий роман Софії Андрухович "Катананхе"
- 02.05.2024|06:31У Києві відкриється виставка фоторобіт Максима Кривцова
- 30.04.2024|08:08100 найкращих книжок фестивалю «Книжкова країна»
- 27.04.2024|18:07Культовий роман Любка Дереша "Культ" вийшов у ВСЛ