Електронна бібліотека/Проза

Хтось спробує продати це як перемогу...Сергій Жадан
Нерозбірливо і нечітко...Сергій Жадан
Тріумфальна аркаЮрій Гундарєв
ЧуттяЮрій Гундарєв
МузаЮрій Гундарєв
МовчанняЮрій Гундарєв
СтратаЮрій Гундарєв
Архіваріус (новела)Віктор Палинський
АРМІЙСЬКІ ВІРШІМикола Істин
чоловік захотів стати рибою...Анатолій Дністровий
напевно це найважче...Анатолій Дністровий
хто тебе призначив критиком часу...Анатолій Дністровий
знає мене як облупленого...Анатолій Дністровий
МуміїАнатолій Дністровий
Поет. 2025Ігор Павлюк
СучаснеІгор Павлюк
Подорож до горизонтуІгор Павлюк
НесосвітеннеІгор Павлюк
Нічна рибалка на СтіксіІгор Павлюк
СИРЕНАЮрій Гундарєв
ЖИТТЯ ПРЕКРАСНЕЮрій Гундарєв
Я, МАМА І ВІЙНАЮрій Гундарєв
не знаю чи здатний назвати речі які бачу...Анатолій Дністровий
активно і безперервно...Анатолій Дністровий
ми тут навічно...Анатолій Дністровий
РозлукаАнатолій Дністровий
що взяти з собою в останню зимову мандрівку...Анатолій Дністровий
Минала зима. Вона причинила вікно...Сергій Жадан
КротовичВіктор Палинський
Львівський трамвайЮрій Гундарєв
Микола ГлущенкоЮрій Гундарєв
МістоЮрій Гундарєв
Пісня пілігримаАнатолій Дністровий
Завантажити
« 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 »

кукурудзою та дрібною паперівкою, цигани згортали вологий від дощу секонд-хенд, а злий промоклий охоронець кавунів ніяк не міг накритися цератою. Тут я часом, маючи з собою гроші, спиняюсь купити якихось фруктів. Фрукти – м’ясо літа, і коштують у середньому дві п'ятдесят, та й то через несподівано дорогий виноград. Звідси було йти зовсім недалеко, але цей останній відрізок шляху дався мені найважче, бо почало нав’язливо думатись, по-перше, про лист, по-друге, про те, як мені реагувати. Мене завжди збивала з пантелику перспектива смерті когось із близьких, бо я знав, що буду вбитий горем, але, поза тим, навіть не уявляв, як мені діяти. Чи не виглядатиму я бездушним, якщо пересиджу відведений для страждань час на відлюдді; чи не виглядатиму я по-ідіотському на похороні, поминках, дев’яти- і сорокаденних сходинах, коли всі очі дивитимуться на мене й на зморщеного, ветхого деміурга, якому ти віддала перевагу. Страждати, коли хтось помер – це роль, від якої не можна відмовитись, але як мені ділити її з Дідом?
Поки сходив на ґанок і порпався в кишенях, шукаючи ключі, я нараз усвідомив усі глибинні причини мого страху. Все банально: якщо я нагиджу Дідові на голову досить шумно, як я то планую (а книжку я почну вже сьогодні!), то в мене зникне будь-яка надія перебити цю першу славу ще якоюсь. Можна бути поетом і художником, як Шевченко (не Борис Петрович, а той, великий), актором і політиком, як Рейган, але Cальєрі й Моцартом в одній особі – навряд. Книжка – мій вирок, той надгробок, що задавить потаємну віру у високе призначення, хоча б вище, ніж «отой, що витяг на світло брудну білизну нашого Поета». (Я вже відчинив двері, стягував у коридорі просякнуті водою лахи). Єдина мета цього викриття – щось тобі довести, а я не Данте, щоб доводити померлій.
Ходив по хаті зовсім голий, вимкнувши музику, чуючи тільки шум дощу на вулиці, намагаючись не дивитись на конверт на столі, цей символ невідворотності. В мене було таке відчуття, що він не долежав свого, що йому б іще хоча б пару днів перебути в цій досконалій цілісності. Щойно отримавши його, я довго вдивлявся у своє ім’я з прізвищем, у нашу адресу, виведену гарними округлими буквами, і думав, чому немає зворотної адреси. Може, ти думала, що я собі її занотував, коли був там? Ні, я нічого не нотував... Може, в тебе її вже немає? Або ти якось знала, що мені не буде що написати у відповідь? Лихо мені з тобою. Mulier pulchra, як казав один святий, est janua diaboli, via iniquitatis, scorpionis percussio. Або, якщо простіше, від жінок самі неприємності. Хіба він не правий? Цю фразу я, між іншим, вичитав у романі, який оце вчора почав. Автор там якийсь гагауз, прізвище смішне, Казани чи Ковзани, а називається «Алергія». Ця книжка зараз модна, бо автор, виявляється, ще на початку дев'яностих передбачив епідемію нетипової пневмонії. Почитай, рекомендую.
Розпечатувати лист було треба, а не хотілось. Можеш це назвати хоч боягузтвом, хоч як. Я потинявся босоніж по кімнаті, перекладаючи частини гармидеру з одного довільного місця на інше; потім перемістився до кухні, видобув із холодильника якісь харчі в пакетику, про які давно забув. Вони виявились частково придатними до споживання, тож я, відтинаючи ножем тоненькі шматочки, жував якнайповільніше, сподіваючись на прихід апетиту в процесі. Але він би не прийшов, навіть коли б то були равіолі зі шпарагівкою у пташиному молоці – ковтнути було майже нереально. На шафі надокучливо бурмотіло кухонне радіо, поки я його не скрутив. Гола людина, що стоїть біля столу й відрізає незрозумілу їжу від великого шматка – одне з тих видовищ, які виправдовують ядерну війну.
- Самотність, - сказав я з набитим ротом, як мене вчили не говорити, якщо хтось бачить. – Ти тут?
Відповіді не було, і я пішов, похиливши голову, читати всю правду.
Повагавшись, я взяв його в руки, цей клятий конверт. Зволікаючи ще мить, вирішував, чи розрізати ножем, чи роздерти. Врешті – роздер. Від того, що було на внутрішній стороні, мене пробрали такі дрижаки, наче весь мій збайдужіло-невиспаний спокій змело одним помахом величезної щітки. Конверт було склеєно з невдалої ксерокопії газетної вирізки; я сам себе не чув, поки розгортав його на столі й дивився, дивився на те, що вже бачив кілька годин тому. Ні, то були ніякі не «Факти», а якась безіменна газетка. Трохи подібно, але тільки в першому наближенні, дуже дивно, що я був такий переконаний. Фото було саме те, з неслухняними пасмами на чолі, змученою усмішкою й нерівно загорнутим комірцем сорочки. Але, звісно, то не був некролог. Матеріал називався «Поезія мезальянсу» (правда, краще було б «Поетика»?) і починався словами «З неперевірених джерел». Від хвилювання схибив механізм переведення знаків у образи, тому я сприйняв це так, наче це ти – вода, ти струмуєш із якихось неперевірених джерел. Далі рядки витерлись, але можливо було вгадати абриси деяких слів – «зв’язок», «чоловічу силу», «творчого натхнення», «молодість», «кохання», «лауреатові», а найчастіше – «ювілею»; чи не вісімдесят тобі минуло,

« 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 »

Останні події

16.05.2025|15:50
«Танго для трьох»: він, вона і кґб
15.05.2025|10:47
Літературний конкурс малої прози імені Івана Чендея оголосив довгі списки 2025 року
14.05.2025|19:02
12-й Чілдрен Кінофест оголосив програму
14.05.2025|10:35
Аудіовистава «Повернення» — новий проєкт театру Франца Кафки про пам’ять і дружбу
14.05.2025|10:29
У Лондоні презентували проєкт української військової поезії «Збиті рими»
14.05.2025|10:05
Оливки у борщі, риба зі щавлем та водка на бузку: у Луцьку обговорювали і куштували їжу часів Гетьманщини
14.05.2025|09:57
«Основи» видають першу повну збірку фотографій з однойменної мистецької серії Саші Курмаза
09.05.2025|12:40
У Києві презентують поетичну збірку Сергія «Колоса» Мартинюка «Політика памʼяті»
09.05.2025|12:34
Вірші Грицька Чубая у виконанні акторів Львівського театру імені Франца Кафки
07.05.2025|11:45
Meridian Czernowitz видає першу поетичну книжку Юлії Паєвської (Тайри) – «Наживо»


Партнери