Електронна бібліотека/Проза

Хтось спробує продати це як перемогу...Сергій Жадан
Нерозбірливо і нечітко...Сергій Жадан
Тріумфальна аркаЮрій Гундарєв
ЧуттяЮрій Гундарєв
МузаЮрій Гундарєв
МовчанняЮрій Гундарєв
СтратаЮрій Гундарєв
Архіваріус (новела)Віктор Палинський
АРМІЙСЬКІ ВІРШІМикола Істин
чоловік захотів стати рибою...Анатолій Дністровий
напевно це найважче...Анатолій Дністровий
хто тебе призначив критиком часу...Анатолій Дністровий
знає мене як облупленого...Анатолій Дністровий
МуміїАнатолій Дністровий
Поет. 2025Ігор Павлюк
СучаснеІгор Павлюк
Подорож до горизонтуІгор Павлюк
НесосвітеннеІгор Павлюк
Нічна рибалка на СтіксіІгор Павлюк
СИРЕНАЮрій Гундарєв
ЖИТТЯ ПРЕКРАСНЕЮрій Гундарєв
Я, МАМА І ВІЙНАЮрій Гундарєв
не знаю чи здатний назвати речі які бачу...Анатолій Дністровий
активно і безперервно...Анатолій Дністровий
ми тут навічно...Анатолій Дністровий
РозлукаАнатолій Дністровий
що взяти з собою в останню зимову мандрівку...Анатолій Дністровий
Минала зима. Вона причинила вікно...Сергій Жадан
КротовичВіктор Палинський
Львівський трамвайЮрій Гундарєв
Микола ГлущенкоЮрій Гундарєв
МістоЮрій Гундарєв
Пісня пілігримаАнатолій Дністровий
Завантажити
« 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 »

панночка не прогулювала приїжджого кавалера лабіринтами рідного міста так пристрасно й романтично. Вона зникає в темряві брами, звідти кличе спантеличених іноземців: - Ходіть сюди! Вона малює місту людське обличчя, розсипаючись історіями, вичитаними з давніх журналів і хронік. Оповідаючи бувальщини про якийсь будинок, переривається, показуючи пальцем на сумного бороданя - погляньте, власник кав'ярні «Театральної», набрав на 200 тисяч кредитів і не має як віддати. Довівши отару туристів до стародавніх дверних молотків на площі Ринок, виривається вперед, піднімає одне з бронзових кілець, зазирає грайливо й хитро в іноземні очі й робить: «Бам-м-м-м».


«Пересічна непересічність дещо переперчила печериці» (Знущальна скоромовка, якою Оля Музичук зазвичай перебивала Квітославині самокопання.)

«Обличчя приємне, але абсолютно несерйозне» - це Квітослава: кирпатий ніс, висунуте вперед гулясте підборіддя, великі круглі очі незрозумілого сіро-зеленого кольору з вічно звуженими зіницями, не дуже доречні ямки на щоках, опукле широке чоло. Десь у шістнадцять це личко перестало дорослішати, тож тепер із позиції «жінки без віку» в нього один вихід: зморшки, старіння. Воно було б живим, якби не сіруватий колір шкіри. Засмага робить його темно-сірим, і єдине, що хоч трохи рятує становище - русяві кучері, більше подібні на висушені суцвіття якогось бур'яну, ніж на волосся юної дівчини. Родимки, несиметрично розкидані навколо тонких губ, по скронях і підборідді, забезпечують цьому лицю постійний розгублений вираз. Це все польські риси в її обличчі, кажуть, це польське коріння. Вона трохи піднімає окуляри, що тримаються за допомогою хитрих дротяних гачечків, щоб навіть у транспорті додавати краплю солідності. Тепер те, що в люстерку, точно нічим не викривлене. «Ніхто в житті не назве тебе красивою, Квіто. Вічно ходитимеш у милих і симпатичних, отак.»


Все-таки старість існує. За десять років навіть мама перетвориться на сухоребру худу старушенцію з правильними рисами обличчя, її опис не обійдеться без згадки про «сліди колишньої вроди».

Бабця Марта нагло вмерла, її мусять поховати аж за чотири дні, бо свята й вихідні. Але тато не приїжджає. Він не приїде, навіть якби з Квітославиною мамою сталася біда. Ба більше, він не приїде навіть у разі, коли, - не дай Боже, звичайно, - біда станеться з самою Квітунею. Бо він взагалі не вернеться зі своєї Албанії. Це їй пояснює мама, зовсім неохоче, нервово перебираючи пальцями китиці від скатерті. - Мамо, наївно питає Квітослава, тато що, став албанцем? - Тато твій став... - різко відповідає мама, ледве встигнувши прикусити останнє слово.


«Зосередивши всю увагу на квадратному кілометрі старовини, ми несправедливо маловажимо сучасністю, частина якої - ми самі.» (це речення з її вступного есе «Чому я хочу бути гідом» викладач підкреслив двома червоними рисками.)

По дорозі з курсів двоє дівчат ідуть попереду, обговорюючи свою однокурсницю Квітославу, а вона - за ними й зовсім ненавмисно їх підслуховує. Хто їм винен, що в неї чудовий слух? Ото ще фіфа, кажуть вони, ото ще миша лабораторна. Такій лишень туристів водити. Деренчить своїм голоском, як трамвай. // І то правда, голос у Квітослави специфічний, слабкий, ніби надламаний. Голос, який боїться послизнутись. Сама вона вважає його подібним до глиняного дзвіночка. Гойдаєш його стиха - звучить упевнено, глибоко; намагаєшся теліпати швидше - зривається на тріскіт і хрип. А ще він зрадливий, може відмовити якраз тоді, коли його найбільше треба... «Сучки,» - думає Квітослава. Якась суха невидима рука торгає за плече - не можна так, Квітуню, це негідно, ти мусиш... - Але вона повторює губами впевненіше: «Сучки».


«Мудра жінка будує свій дім, а безумна - власноруч руйнує його» (циганська приказка).

Енергійні вантажники в синіх робах розставляють у вітальні коробки з новим комп'ютером і велетенським телевізором; веселі майстри встановлюють нові залізні двері, свердлять у стінках багато глибоких отворів; бадьорий молодик інженерної зовнішності прокладає в кімнатах нові телефонні лінії; вусатий поляк, не перестаючи всміхатися, приробляє до вікон ґратчасті дверцята. Роботами керує пан Андрій, єдина серйозна людина: дає вказівки, кидає своє шкіряне пальто на диван, оглядає все вельми недовірливо. Квітославі в ніс б'ють запахи фарби, ацетону й гарячого металу. Вона помічає сивину, що поцяткувала панові Андрію волосся: постарів. Повертається з кухні мама, каже несподівано ласкаво: - Бачиш, доню, що значить мужчина в хаті, - Квітослава дивиться на привабливе, таке молоде для маминого віку обличчя, ледве стримується, щоб не виказати себе: знали б ви, мамо, як мені дорого довелося заплатити за те, щоб якусь годинку мати мужчину в хаті.


Соромно зізнатись, але пан Андрій навіть трохи подобався їй у дитинстві - такий охайний, мужній, ґречний, нічим не подібний на тата. Подобався, мається на увазі, як чоловік - їй, як жінці.

Це вперше пан Андрій попросив Квітославу про щось, і взагалі заговорив до неї не як гість,

« 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 »

Останні події

16.05.2025|15:50
«Танго для трьох»: він, вона і кґб
15.05.2025|10:47
Літературний конкурс малої прози імені Івана Чендея оголосив довгі списки 2025 року
14.05.2025|19:02
12-й Чілдрен Кінофест оголосив програму
14.05.2025|10:35
Аудіовистава «Повернення» — новий проєкт театру Франца Кафки про пам’ять і дружбу
14.05.2025|10:29
У Лондоні презентували проєкт української військової поезії «Збиті рими»
14.05.2025|10:05
Оливки у борщі, риба зі щавлем та водка на бузку: у Луцьку обговорювали і куштували їжу часів Гетьманщини
14.05.2025|09:57
«Основи» видають першу повну збірку фотографій з однойменної мистецької серії Саші Курмаза
09.05.2025|12:40
У Києві презентують поетичну збірку Сергія «Колоса» Мартинюка «Політика памʼяті»
09.05.2025|12:34
Вірші Грицька Чубая у виконанні акторів Львівського театру імені Франца Кафки
07.05.2025|11:45
Meridian Czernowitz видає першу поетичну книжку Юлії Паєвської (Тайри) – «Наживо»


Партнери