Електронна бібліотека/Драматичні твори

Робочий чатСеліна Тамамуші
все що не зробив - тепер вже ні...Тарас Федюк
шабля сива світ іржавий...Тарас Федюк
зустрінемось в києві мила недивлячись на...Тарас Федюк
ВАШ ПЛЯЖ НАШ ПЛЯЖ ВАШОлег Коцарев
тато просив зайти...Олег Коцарев
біле світло тіла...Олег Коцарев
ПОЧИНАЄТЬСЯОлег Коцарев
добре аж дивно...Олег Коцарев
ОБ’ЄКТ ВОГНИКОлег Коцарев
КОЛІР?Олег Коцарев
ЖИТНІЙ КИТОлег Коцарев
БРАТИ СМІТТЯОлег Коцарев
ПОРТРЕТ КАФЕ ЗЗАДУОлег Коцарев
ЗАЙДІТЬ ЗАЇЗДІТЬОлег Коцарев
Хтось спробує продати це як перемогу...Сергій Жадан
Нерозбірливо і нечітко...Сергій Жадан
Тріумфальна аркаЮрій Гундарєв
ЧуттяЮрій Гундарєв
МузаЮрій Гундарєв
МовчанняЮрій Гундарєв
СтратаЮрій Гундарєв
Архіваріус (новела)Віктор Палинський
АРМІЙСЬКІ ВІРШІМикола Істин
чоловік захотів стати рибою...Анатолій Дністровий
напевно це найважче...Анатолій Дністровий
хто тебе призначив критиком часу...Анатолій Дністровий
знає мене як облупленого...Анатолій Дністровий
МуміїАнатолій Дністровий
Поет. 2025Ігор Павлюк
СучаснеІгор Павлюк
Подорож до горизонтуІгор Павлюк
НесосвітеннеІгор Павлюк
Завантажити

наверное, обиделся, если бы понял хоть слово!
ГРУША: — Скажу простіше: я, як педагог-дефектолог, мушу визнати, що твоя тахілалія легко виправляється і є результатом прогресивного неврозу.
ДМИТРО (ошерешено): — Прогрессивного… Это тебе стало понятно после того, как я произнес слово «гу-и»?
ГРУША: — І з цього також. Продовжимо далі?
ДМИТРО: — Как скажеш.
ГРУША: — Хочу почути усю фразу повністю.
ДМИТРО: — В смислі про “гу-і”? Можу почати з кінця, все одно, нічого не зміниться.
ГРУША: — Розумні починають спочатку.
ДМИТРО: — “_ю_і, _ю_і! На_еті_и гу_і!” Пардон, но це не українська мова.
ГРУША: — Пропоную замість риски поставити у ці слова будь-яку іншу літеру і даю тобі на це хвилину. (Знімає з руки годинника, щоб відміряти хвилину.) Почали!

ДМИТРО ходить довкола карток і напружено думає, вставляючи різні літери.

ГРУША: — Залишилось десять секунд!.. Залишилось п’ять!.. Секунда... Я тебе слухаю.
ДМИТРО (з раптовою байдужістю): — Не розумію, Груша, для чого все це?
ГРУША: — Ти знайшов вірний варіант?
ДМИТРО: — Ні. Діти і дурні говорять правду.
ГРУША: — Дмитре, ми умовились вчити мову. Я ж не ображаюсь за “каністру”, доньку-недоумка і матір-п’яницю, бо... це не твої слова... І це не тема нашого уроку.
ДМИТРО: — А яка тема нашого уроку, любов?
ГРУША: — Якщо скажеш, що написано на картках, то темою уроку може бути і любов.
ДМИТРО: — “Люлі, л-люлі! Налетіли гулі!” (Промовляючи скоромовку, ДМИТРО збився. І після першої спроби промовив її ще раз, але дуже повільно.)
ГРУША: — От бачиш, як непросто уміти виразно і чітко говорити. А тепер прокажи мені цю скоромовку на одному видихові... Тобто, удихни у себе повітря, спусти його у живіт, у самий пах, щоб воно перекотилось тобі униз до перетинки...
ДМИТРО: — Куди?
ГРУША: — До діафрагми... І затисни його там м’язами, немов велику ґулю, потім повільно випускаючи повітря у голосники, скажи усю скоромовку...

На цих словах Ляля ГРУША поклала собі руку на живіт і показала, як це слід зробити. ДМИТРО спробував, але у нього не вийшло і він спитав.

ДМИТРО: — Як?

ГРУША підійшла до ДМИТРА і притулила свою руку йому на діафрагму. ДМИТРО вдихнув на повні груди, затримав віддих, укляк, почервонів з натуги, позираючи на Ляліну руку у себе на животі, і настовбурчився, ніби наелектризований.

ГРУША: — Нум!.. (Трохи натисла ДМИТРОВІ на діафрагму.) Видихай повітря і кажи слова: “Люлі, люлі! Налетіли гулі!”
ДМИТРО: — “Люлі, люлі! Налетіли гулі!” (На останньому слові він повернувся лицем до ГРУШІ.)
ГРУША: — Що?
ДМИТРО (посміхається): — Так і хочеться сказати якусь дурницю?
ГРУША: — А ти не кажи. Краще, щоб дурниці за тебе казали інші.
ДМИТРО (ображено і зовсім по-дитячому): — Ти ж обіцяла, що поговоримо про любов!
ГРУША: — Хай так. Але про любов говоритиму тільки я. А ти слухатимеш. Ти ж учень?
ДМИТРО: — Я.
ГРУША: — Тож слухай: “Я люблю тебе рідненько”...
ДМИТРО: — Отак-так зразу?!
ГРУША: — Ні, поступово.
ДМИТРО: — Мама була права.
ГРУША: — Хіба? Я не помітила, що вона обізнана з усіма членами і формами...
ДМИТРО (уриваючи): — Як тобі не стидно казати так про маму і форми..?!
ГРУША: — Не соромно, бо маючи такі форми, необов’язково дбати про синтаксис!
ДМИТРО: — Ого-го, ну і втулила...
ГРУША: — Вибач, Дмитре, прохопилось... Як викладаю, то я трохи шаленію! Отже, повторюю: “Я люблю тебе рідненько”... Де тут прямий додаток?
ДМИТРО: — І це все, що ти хотіла мені... мене... спи... за... питати?
ГРУША: — Це ази... А те, що від Адама, затирається першим в пам’яті... То, що у цій конструкції можна назвати прямим додатком?
ДМИТРО: — “Тебе”.
ГРУША: — Молодець! А кажеш — не розумієш!
ДМИТРО: — Чому ж, я знаю, де у цій конструкції пр-присудок і той, як його — п-підмет, і даже о-означення з відтінком порівняння!.. Але тебе я не розумію!
ГРУША: — Тому що я намагаюсь розмовляти з тобою мовою тесту. Формалізую наступне питання, щоб воно звучало так, як на іспитах: “Враховуючи сталість структури речення, до якого класу мов належить українська мова — дві крапки — “а” — “П-ПР-Д”, “б” — “П-Д-ПР” чи “в” — “ПР-Д-П”?
ДМИТРО (ошелешено): — Ти таки скажена, і точно — вчителька!..
ГРУША: — Я чекаю на відповідь?
ДМИТРО: — А можна подзвонити другу?
ГРУША: — Іспити — це не гра, бо на кону твоє майбуття!
ДМИТРО: — Чорт з ним, хай буде “а” — “П-пи...ПР-р... Ди”!
ГРУША: — Дуже добре! А як звучатиме наша конструкція, якщо, припустімо, у нас структура речення “О-Пр-Д-П”?
ДМИТРО: — “Рідненько... люблю... тебе я?..” О-Пр-Д-П! Как много муки в этом звуке!
ГРУША: — Как много звука в этой муке!.. То ти вже бавишся словами, хай і не своїми!

ГРУША з поважністю лектора починає ходити по кімнаті. ДМИТРО спершу водить за нею очима, а потім, згадавши формулу знімання дівчат, підступає ближче, нахиляє вперед голову, злегка покручує тулубом, глибоко дихає і водить бровами, утуплюючись важким поглядом самця у чоло ГРУШІ.

ГРУША: — “Я люблю тебе рідненько” — так говорять тільки у нас. А от у племені каярділд, що живе в Австралії, разом зі зміною часу у реченні

Останні події

29.06.2025|13:28
ВСЛ оголосило передзамовлення на книжку Юлії Чернінької "Бестселер у борг"
26.06.2025|19:06
Дмитро Лазуткін став лауреатом літературної премії імені Бориса Нечерди
26.06.2025|14:27
Роман, що повертає емпатію: у Луцьку вийшла книжка Костянтина Коверзнєва
26.06.2025|07:43
«Антологія американської поезії 1855–1925»
25.06.2025|13:07
V Міжнародний літературний фестиваль «Фронтера» оголошує фокус-тему та нових учасників
25.06.2025|12:47
Блискучі рішення для життя і роботи: українською побачив світ комікс всесвітньовідомого поведінкового економіста Дена Аріелі
25.06.2025|12:31
«Основи» готують до друку «Стан людини» Ханни Арендт
25.06.2025|11:57
Сьомий Тиждень швейцарського кіно відбувається у липні
25.06.2025|11:51
Видавництво READBERRY перевидало «Чорну раду» Куліша
20.06.2025|10:25
«На кордоні культур»: до Луцька завітає делегація митців і громадських діячів із Польщі


Партнери