Електронна бібліотека/Драматичні твори

чоловік захотів стати рибою...Анатолій Дністровий
напевно це найважче...Анатолій Дністровий
хто тебе призначив критиком часу...Анатолій Дністровий
знає мене як облупленого...Анатолій Дністровий
МуміїАнатолій Дністровий
Поет. 2025Ігор Павлюк
СучаснеІгор Павлюк
Подорож до горизонтуІгор Павлюк
НесосвітеннеІгор Павлюк
Нічна рибалка на СтіксіІгор Павлюк
СИРЕНАЮрій Гундарєв
ЖИТТЯ ПРЕКРАСНЕЮрій Гундарєв
Я, МАМА І ВІЙНАЮрій Гундарєв
не знаю чи здатний назвати речі які бачу...Анатолій Дністровий
активно і безперервно...Анатолій Дністровий
ми тут навічно...Анатолій Дністровий
РозлукаАнатолій Дністровий
що взяти з собою в останню зимову мандрівку...Анатолій Дністровий
Минала зима. Вона причинила вікно...Сергій Жадан
КротовичВіктор Палинський
Львівський трамвайЮрій Гундарєв
Микола ГлущенкоЮрій Гундарєв
МістоЮрій Гундарєв
Пісня пілігримаАнатолій Дністровий
Міста будували з сонця і глини...Сергій Жадан
Сонячний хлопчикВіктор Палинський
де каноє сумне і туманна безмежна ріка...Анатолій Дністровий
Любити словомЮрій Гундарєв
КульбабкаЮрій Гундарєв
Білий птах з чорною ознакоюЮрій Гундарєв
Закрите небоЮрій Гундарєв
БезжальноЮрій Гундарєв
Людському наступному світу...Микола Істин
Завантажити

наверное, обиделся, если бы понял хоть слово!
ГРУША: — Скажу простіше: я, як педагог-дефектолог, мушу визнати, що твоя тахілалія легко виправляється і є результатом прогресивного неврозу.
ДМИТРО (ошерешено): — Прогрессивного… Это тебе стало понятно после того, как я произнес слово «гу-и»?
ГРУША: — І з цього також. Продовжимо далі?
ДМИТРО: — Как скажеш.
ГРУША: — Хочу почути усю фразу повністю.
ДМИТРО: — В смислі про “гу-і”? Можу почати з кінця, все одно, нічого не зміниться.
ГРУША: — Розумні починають спочатку.
ДМИТРО: — “_ю_і, _ю_і! На_еті_и гу_і!” Пардон, но це не українська мова.
ГРУША: — Пропоную замість риски поставити у ці слова будь-яку іншу літеру і даю тобі на це хвилину. (Знімає з руки годинника, щоб відміряти хвилину.) Почали!

ДМИТРО ходить довкола карток і напружено думає, вставляючи різні літери.

ГРУША: — Залишилось десять секунд!.. Залишилось п’ять!.. Секунда... Я тебе слухаю.
ДМИТРО (з раптовою байдужістю): — Не розумію, Груша, для чого все це?
ГРУША: — Ти знайшов вірний варіант?
ДМИТРО: — Ні. Діти і дурні говорять правду.
ГРУША: — Дмитре, ми умовились вчити мову. Я ж не ображаюсь за “каністру”, доньку-недоумка і матір-п’яницю, бо... це не твої слова... І це не тема нашого уроку.
ДМИТРО: — А яка тема нашого уроку, любов?
ГРУША: — Якщо скажеш, що написано на картках, то темою уроку може бути і любов.
ДМИТРО: — “Люлі, л-люлі! Налетіли гулі!” (Промовляючи скоромовку, ДМИТРО збився. І після першої спроби промовив її ще раз, але дуже повільно.)
ГРУША: — От бачиш, як непросто уміти виразно і чітко говорити. А тепер прокажи мені цю скоромовку на одному видихові... Тобто, удихни у себе повітря, спусти його у живіт, у самий пах, щоб воно перекотилось тобі униз до перетинки...
ДМИТРО: — Куди?
ГРУША: — До діафрагми... І затисни його там м’язами, немов велику ґулю, потім повільно випускаючи повітря у голосники, скажи усю скоромовку...

На цих словах Ляля ГРУША поклала собі руку на живіт і показала, як це слід зробити. ДМИТРО спробував, але у нього не вийшло і він спитав.

ДМИТРО: — Як?

ГРУША підійшла до ДМИТРА і притулила свою руку йому на діафрагму. ДМИТРО вдихнув на повні груди, затримав віддих, укляк, почервонів з натуги, позираючи на Ляліну руку у себе на животі, і настовбурчився, ніби наелектризований.

ГРУША: — Нум!.. (Трохи натисла ДМИТРОВІ на діафрагму.) Видихай повітря і кажи слова: “Люлі, люлі! Налетіли гулі!”
ДМИТРО: — “Люлі, люлі! Налетіли гулі!” (На останньому слові він повернувся лицем до ГРУШІ.)
ГРУША: — Що?
ДМИТРО (посміхається): — Так і хочеться сказати якусь дурницю?
ГРУША: — А ти не кажи. Краще, щоб дурниці за тебе казали інші.
ДМИТРО (ображено і зовсім по-дитячому): — Ти ж обіцяла, що поговоримо про любов!
ГРУША: — Хай так. Але про любов говоритиму тільки я. А ти слухатимеш. Ти ж учень?
ДМИТРО: — Я.
ГРУША: — Тож слухай: “Я люблю тебе рідненько”...
ДМИТРО: — Отак-так зразу?!
ГРУША: — Ні, поступово.
ДМИТРО: — Мама була права.
ГРУША: — Хіба? Я не помітила, що вона обізнана з усіма членами і формами...
ДМИТРО (уриваючи): — Як тобі не стидно казати так про маму і форми..?!
ГРУША: — Не соромно, бо маючи такі форми, необов’язково дбати про синтаксис!
ДМИТРО: — Ого-го, ну і втулила...
ГРУША: — Вибач, Дмитре, прохопилось... Як викладаю, то я трохи шаленію! Отже, повторюю: “Я люблю тебе рідненько”... Де тут прямий додаток?
ДМИТРО: — І це все, що ти хотіла мені... мене... спи... за... питати?
ГРУША: — Це ази... А те, що від Адама, затирається першим в пам’яті... То, що у цій конструкції можна назвати прямим додатком?
ДМИТРО: — “Тебе”.
ГРУША: — Молодець! А кажеш — не розумієш!
ДМИТРО: — Чому ж, я знаю, де у цій конструкції пр-присудок і той, як його — п-підмет, і даже о-означення з відтінком порівняння!.. Але тебе я не розумію!
ГРУША: — Тому що я намагаюсь розмовляти з тобою мовою тесту. Формалізую наступне питання, щоб воно звучало так, як на іспитах: “Враховуючи сталість структури речення, до якого класу мов належить українська мова — дві крапки — “а” — “П-ПР-Д”, “б” — “П-Д-ПР” чи “в” — “ПР-Д-П”?
ДМИТРО (ошелешено): — Ти таки скажена, і точно — вчителька!..
ГРУША: — Я чекаю на відповідь?
ДМИТРО: — А можна подзвонити другу?
ГРУША: — Іспити — це не гра, бо на кону твоє майбуття!
ДМИТРО: — Чорт з ним, хай буде “а” — “П-пи...ПР-р... Ди”!
ГРУША: — Дуже добре! А як звучатиме наша конструкція, якщо, припустімо, у нас структура речення “О-Пр-Д-П”?
ДМИТРО: — “Рідненько... люблю... тебе я?..” О-Пр-Д-П! Как много муки в этом звуке!
ГРУША: — Как много звука в этой муке!.. То ти вже бавишся словами, хай і не своїми!

ГРУША з поважністю лектора починає ходити по кімнаті. ДМИТРО спершу водить за нею очима, а потім, згадавши формулу знімання дівчат, підступає ближче, нахиляє вперед голову, злегка покручує тулубом, глибоко дихає і водить бровами, утуплюючись важким поглядом самця у чоло ГРУШІ.

ГРУША: — “Я люблю тебе рідненько” — так говорять тільки у нас. А от у племені каярділд, що живе в Австралії, разом зі зміною часу у реченні

Останні події

18.04.2025|12:57
Під час обстрілу Харкова була пошкоджена книгарня «КнигоЛенд»
14.04.2025|10:25
Помер Маріо Варгас Льоса
12.04.2025|09:00
IBBY оголосила Почесний список найкращих дитячих книжок 2025 року у категорії «IBBY: колекція книжок для молодих людей з інвалідностями»
06.04.2025|20:35
Збагнути «незбагненну незбагнеж»
05.04.2025|10:06
Юлія Чернінька презентує свій новий роман «Називай мене Клас Баєр»
05.04.2025|10:01
Чверть століття в літературі: Богдана Романцова розкаже в Луцьку про книги, що фіксують наш час
05.04.2025|09:56
Вистава «Ірод» за п’єсою Олександра Гавроша поєднала новаторство і традицію
30.03.2025|10:01
4 квітня KBU Awards 2024 оголосить переможців у 5 номінаціях українського нонфіку
30.03.2025|09:50
У «Видавництві 21» оголосили передпродаж нової книжки Артема Чапая
20.03.2025|10:47
В Ужгороді представили книжку про відомого закарпатського ченця-василіянина Павла Мадяра


Партнери