
Re: цензії
- 10.07.2025|Дана Пінчевська"Щасливі ті люди, природа яких узгоджується з їхнім родом занять"
- 10.07.2025|Володимир СердюкАнтивоєнна сатира Володимира Даниленка «Та, що тримає небо»
- 27.06.2025|Ірина Фотуйма"Коні не винні" або Хроніка одного щастя
- 26.06.2025|Михайло ЖайворонЖитомирський текст Петра Білоуса
- 25.06.2025|Віктор ВербичПро що промовляють «Вартові руїни» Оксани Забужко
- 25.06.2025|Ігор ЗіньчукБажання вижити
- 22.06.2025|Володимир ДаниленкоКазка Галини Пагутяк «Юрчик-Змієборець» як алегорія про війну, в якій ми живемо
- 17.06.2025|Ігор ЧорнийОбгорнена сумом смертельним душа моя
- 13.06.2025|Тетяна Качак, літературознавиця, докторка філологічних наук, професорка Прикарпатського національного університету імені Василя СтефаникаЗвичайний читач, який став незвичайним поетом
- 12.06.2025|Ігор Зіньчук«Європейський міст» для України
Видавничі новинки
- Джон Ґвінн. "Лють Богів"Проза | Буквоїд
- Дженніфер Сейнт. "Аталанта"Проза | Буквоїд
- Вероніка Чекалюк. «Діамантова змійка»Проза | Буквоїд
- Джон Ґвінн. "Голод Богів"Книги | Буквоїд
- Олеся Лужецька. "У тебе є ти!"Проза | Буквоїд
- Крістофер Паоліні. "Сон у морі зірок"Проза | Буквоїд
- Дженніфер Сейнт. "Електра"Книги | Буквоїд
- Павло Шикін. "Пітон та інші хлопці"Книги | Буквоїд
- Книга Анни Грувер «Вільний у полоні» — жива розмова з Ігорем Козловським, яка триває попри смертьКниги | Буквоїд
- Тесла покохав ЧорногоруКниги | Буквоїд
Події
У Музеї літератури відкриють виставку «Мамаї»
Виставкою «Мамаї» Національний музей літератури України започатковує новий проект «Відлуння», в рамках якого будуть висвітлюватись діалоги культур, спадкоємність традицій, осмислення минулого.
«Мамаї» - перша така спроба показати, як одне з найяскравіших явищ барокової культури - народна картина «Козак Мамай» звучить у творчості сучасних українських митців. На виставці представлено роботи двадцяти двох художників - Феодосія Гуменюка, Галини Севрук, Олександра Івахненка, Валерія Франчука, Василя Лопати, Володимира Гарбуза, Олександра Мельника, Петра Ганжі, Леоніда Гопанчука, Марини Яценко, Василя Копайгоренка, Михайла Гайового, Любов Міненко, Юрія Логвина, Юрія Кучеренка, Віктора Цапка, Володимира Тарана, Михайла Онацька, Лілії Бондаренко, Галини Дигас, Наталі Кучер - всього біля сорока робіт. Експонуються також літературні твори Олександра Ільченка, Ігоря Калинця, Володимира Рутківського, Леоніда Горлача, Раїси Лиші, а також мистецтвознавчі праці сучасних дослідників - «Козак Мамай» Станіслава Бушака та ін.
Кожен дослідник має своє трактування цього образу - як ностальгія за минулим (П. Білецький), як дума українського народу про свою сутність (О. Апанович), як закодований в образній формі архетип «воїна сонячного божества» (О. Найден), як символ, що зберігає історичну пам´ять народу, утверджує ідеали мирного стража своєї землі, мужнього, зосередженого і мрійливо-задумливого (С. Бушак).
Так само і митці відчувають і зображують Козака Мамая по-різному: мужнього аскета (Ф. Гуменюк), сумного пророка (В. Франчук), космічного Сонцедара (В. Гарбуз), витонченого співця-характерника (Г. Севрук), змієборця (О.Мельник), невидимого поета з пташкою (Л. Міненко), ніжного мрійника з янголами (В Таран). Голос культур через тисячоліття звучить у роботі Л. Гопанчука у зображенні «мамаїв» - камінних статуй в степу; на картині В. Копайгоренка поєднані ці значні мистецькі явища - козак Мамай співає кам´яному Мамаю.
Козак Мамай став найбільшим неформальним символом українського народу - в умовах бездержавності він замінив символи офіційні - прапор і герб. Його зображення розміщували в сільських хатах поряд з іконами. На офорті Тараса Шевченка «Дари в Чигирині» ми бачимо козака Мамая в інтер´єрі Богдана Хмельницького. Георгій Нарбут, який першим серед художників відзначив високу естетичну цінність Мамая, зобразив його на гербі Української Народної Республіки у 1918 році. Колядники з Клубу творчої молоді початку шістдесятих років на Новорічні свята носили зображення Козака Мамая високо піднятим вгору. В радянських тюрмах до цього образу звертались Опанас Заливаха і Ігор Калинець. Наприкінці 60-х поч. 70-х років в часи боротьби з «українським націоналізмом» Мамай потужно з´явився у розписах Алли Горської, графіці та кераміці Галини Севрук.
Сьогодні ми маємо радість споглядати образ Козака Мамая у всьому різнобарв´ї сучасного українського мистецтва.
Урочисте відкриття 24 липня 2012 р. о 16.00.
Коментарі
Останні події
- 14.07.2025|09:21V Міжнародний літературний фестиваль «Фронтера» презентує цьогорічну програму
- 11.07.2025|10:28Оголошено конкурс на літературну премію імені Богдана-Ігоря Антонича “Привітання життя”
- 10.07.2025|23:18«Не народжені для війни»: у Києві презентують нову книжку Артема Чапая
- 08.07.2025|18:17Нова Facebook-група "Люблю читати українське" запрошує поціновувачів вітчизняної літератури
- 01.07.2025|21:38Артур Дронь анонсував вихід нової книги "Гемінґвей нічого не знає": збірка свідчень про війну та життя
- 01.07.2025|18:02Сергію Жадану присуджено австрійську державну премію з європейської літератури
- 01.07.2025|08:53"Дикий Захід" Павла Казаріна тепер польською: Автор дякує за "довге життя" книги, що виявилась пророчою
- 01.07.2025|08:37«Родовід» перевидає «З країни рижу та опію» Софії Яблонської
- 01.07.2025|08:14Мартин Якуб презентував у Житомирі психологічний детектив "Гріх на душу"
- 01.07.2025|06:34ТОП-10 книг ВСЛ за червень 2025 року