Re: цензії
- 20.01.2025|Олександра СалійПароль: Маньо
- 16.01.2025|Ігор ЧорнийБориславу не до сміху
- 09.01.2025|Богдан СмолякПодвижництво, задокументоване серцем
- 07.01.2025|Тетяна Качак, м. Івано-ФранківськВолодимир Полєк – жива енциклопедія
- 03.01.2025|Віктор ВербичОбітниця Олександра Ковча: «Любити, вірити, чекати»
- 02.01.2025|Галина Максимів, письменницяПро вибір ким бути: ножицями чи папером
- 31.12.2024|Михайло ЖайворонМіж рядками незвіданих тиш
- 31.12.2024|Галина Максимів, письменницяПодорож, яка змінила світ на краще
- 30.12.2024|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськFemina est…
- 30.12.2024|Віктор ВербичКоли любов триваліша за життя
Видавничі новинки
- Ігор Павлюк. «Торф»Книги | Буквоїд
- Вийшла антологія української художньої прози «Наша Перша світова»Книги | Іванка Когутич
- Олександр Ковч. "Нотатки на полях"Поезія | Буквоїд
- У видавництві Vivat вийшов комікс про Степана БандеруКниги | Буквоїд
- Корупція та реформи. Уроки економічної історії АмерикиКниги | Буквоїд
- У "НІКА-Центр" виходять книги Ісама Расіма "Африканський танець" та Карама Сабера "Святиня"Проза | Буквоїд
- Ігор Павлюк. "Бут. Історія України у драматичних поемах"Поезія | Буквоїд
- У Чернівцях видали новий роман Галини ПетросанякПроза | Буквоїд
- Станіслав Ігнацій Віткевич. «Ненаситність»Проза | Буквоїд
- Чеслав Маркевич. «Тропи»Поезія | Буквоїд
Події
У Музеї літератури відкриють виставку «Мамаї»
Виставкою «Мамаї» Національний музей літератури України започатковує новий проект «Відлуння», в рамках якого будуть висвітлюватись діалоги культур, спадкоємність традицій, осмислення минулого.
«Мамаї» - перша така спроба показати, як одне з найяскравіших явищ барокової культури - народна картина «Козак Мамай» звучить у творчості сучасних українських митців. На виставці представлено роботи двадцяти двох художників - Феодосія Гуменюка, Галини Севрук, Олександра Івахненка, Валерія Франчука, Василя Лопати, Володимира Гарбуза, Олександра Мельника, Петра Ганжі, Леоніда Гопанчука, Марини Яценко, Василя Копайгоренка, Михайла Гайового, Любов Міненко, Юрія Логвина, Юрія Кучеренка, Віктора Цапка, Володимира Тарана, Михайла Онацька, Лілії Бондаренко, Галини Дигас, Наталі Кучер - всього біля сорока робіт. Експонуються також літературні твори Олександра Ільченка, Ігоря Калинця, Володимира Рутківського, Леоніда Горлача, Раїси Лиші, а також мистецтвознавчі праці сучасних дослідників - «Козак Мамай» Станіслава Бушака та ін.
Кожен дослідник має своє трактування цього образу - як ностальгія за минулим (П. Білецький), як дума українського народу про свою сутність (О. Апанович), як закодований в образній формі архетип «воїна сонячного божества» (О. Найден), як символ, що зберігає історичну пам´ять народу, утверджує ідеали мирного стража своєї землі, мужнього, зосередженого і мрійливо-задумливого (С. Бушак).
Так само і митці відчувають і зображують Козака Мамая по-різному: мужнього аскета (Ф. Гуменюк), сумного пророка (В. Франчук), космічного Сонцедара (В. Гарбуз), витонченого співця-характерника (Г. Севрук), змієборця (О.Мельник), невидимого поета з пташкою (Л. Міненко), ніжного мрійника з янголами (В Таран). Голос культур через тисячоліття звучить у роботі Л. Гопанчука у зображенні «мамаїв» - камінних статуй в степу; на картині В. Копайгоренка поєднані ці значні мистецькі явища - козак Мамай співає кам´яному Мамаю.
Козак Мамай став найбільшим неформальним символом українського народу - в умовах бездержавності він замінив символи офіційні - прапор і герб. Його зображення розміщували в сільських хатах поряд з іконами. На офорті Тараса Шевченка «Дари в Чигирині» ми бачимо козака Мамая в інтер´єрі Богдана Хмельницького. Георгій Нарбут, який першим серед художників відзначив високу естетичну цінність Мамая, зобразив його на гербі Української Народної Республіки у 1918 році. Колядники з Клубу творчої молоді початку шістдесятих років на Новорічні свята носили зображення Козака Мамая високо піднятим вгору. В радянських тюрмах до цього образу звертались Опанас Заливаха і Ігор Калинець. Наприкінці 60-х поч. 70-х років в часи боротьби з «українським націоналізмом» Мамай потужно з´явився у розписах Алли Горської, графіці та кераміці Галини Севрук.
Сьогодні ми маємо радість споглядати образ Козака Мамая у всьому різнобарв´ї сучасного українського мистецтва.
Урочисте відкриття 24 липня 2012 р. о 16.00.
Коментарі
Останні події
- 22.01.2025|11:18Англійське чаювання з Генрі Маршем: говоримо, мотивуємо, донатимо
- 22.01.2025|11:16«Інше життя» від Христини Козловської вже в книгарнях-кав’ярнях та на сайті
- 22.01.2025|09:24«Основи» перевидають фотокнигу balcony chic Олександра Бурлаки, доповнену фотографіями з 2022–2024 років
- 20.01.2025|10:41Розпочинається прийом творів на VІI Всеукраїнський конкурс малої прози імені Івана Чендея
- 17.01.2025|11:04Топ БараБуки: короткий список найкращих дитячих і підліткових видань 2024 року
- 15.01.2025|10:48FRANKOPRIZE 2025: Комітет розпочав прийом заявок
- 12.01.2025|20:21Філософські есе Олега Кришталя крізь призму відгуків
- 12.01.2025|08:23«Книжка року’2024». Парад переможців: Короткі списки номінації «Красне письменство»
- 11.01.2025|21:35«Де моє хутро»: історія про силу прийняття вперше презентували у Львові
- 11.01.2025|09:00«Книжка року’2024». Парад переможців: Короткі списки номінації «Софія»