Re: цензії

17.06.2025|Ігор Чорний
Обгорнена сумом смертельним душа моя
13.06.2025|Тетяна Качак, літературознавиця, докторка філологічних наук, професорка Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника
Звичайний читач, який став незвичайним поетом
12.06.2025|Ігор Зіньчук
«Європейський міст» для України
07.06.2025|Ігор Чорний
Сни під час пандемії
03.06.2025|Тетяна Торак, м. Івано-Франківськ
Каміння не мовчить: контур герменевтики
26.05.2025|Ігор Зіньчук
Прагнення волі
26.05.2025|Інна Ковальчук
Дорога з присмаком війни
23.05.2025|Ніна Бернадська
Голос ніжності та криці
23.05.2025|Людмила Таран, письменниця
Витривалість і віру маємо плекати в собі
15.05.2025|Ігор Чорний
Пірнути в добу романтизму

Літературний дайджест

Вишивальниця по історичній канві

Як часом один–єдиний персонаж заступає сотні героїв.

Авторка цього роману не має особливих літературних премій, не належить до жодних творчих спілок і взагалі маловідома в Україні. Але якщо спробуємо дізнатися, хто ж найуспішніший iз сучасних українських письменників, кого найбільше читають і найактивніше купують, то виявиться, що на першому місці в десятці лідерів, чиє ім’я у всіх на слуху, перебуває саме вона — Симона Вілар, наклад книжок якої давно перевищив мільйон примірників.

За жанром її новий роман «Лазарит» — це історична белетристика, але з «авторською» інтерпретацією подій, коли один–єдиний персонаж заступає сотні героїв, а суха історія присмачена екзотичними спеціями авантюрно–пригодницького кшталту. Так, герой цього твору — нащадок християнських паломників у Святу Землю, викуплений iз притулку в Константинополі єврейським рабином для подальшого захисту його гнаного народу — безперечний трікстер, мандрівник і благородний лицар, довкола якого вирують події офіційної історії. Іноді йому навіть доводиться ховатися під маскою прокаженого воїна–лазарита, щоб підстебнути урочистий караван сюжету. Теоретично це означає гармонію вимислу й історії, коли нудна біографічно–фактографічна лінія розсипається барвистим садом розмаїтих стежок–доріжок, які передбачають захоплюючі пригоди. Практично результати не менш приголомшливі.

Здається, у терпкому романному вареві «Лазариту» у нашій історичній романістиці укотре успішно сходяться коні–люди авторського ентузіазму в описі малознаних подій. Донедавна історичні персонажі у творах Симони Вілар уживалися з міфічними, але не менш реальними героями на кшталт Кощія чи Баби Яги. Слов’янське фентезі, середньовічні епоси і любовно–історичні трилери майже усіх часів і народів — ось що сьогодні являє собою цей безперечний бренд. Загалом історична белетристика — жанр, у якому ця авторка зарекомендувала себе як справжня майстриня сюжету, інтриги і фабульного розмаїття.

Так само «Лазарит» Симони Вілар гарантує читачеві справжній бенкет уяви, що передбачає участь у карколомному сюжеті як вигаданих героїв, так і історичних осіб, чиї імена породжують солодку музику сюжетної симфонії: Фiлiп ІІ і Гвідо де Лузіньян, Елеонора Аквітанська і Сибіла Єрусалимська, Вільгельм Нормандський і Готфрід Бульйонський. Загалом «Лазарит» Симони Вілар — це гримуча суміш часів ХІІ століття, в якій архаїчна германсько–скандинавська міфологія не поступається містиці арабського світу, франко–європейській романтиці й турецько–єгипетській екзотиці. У трагічній епопеї часів Третього хрестового походу, очолюваного Ричардом Левине серце, задіяні королі, магістри і священики, класичні лицарі тамплієри і решта етнографічного воїнства на кшталт безжальних сельджуків, мамлюків і асасинів.

Попри це тішить уяву, спраглу екзотичних вражень, широка географія роману, адже Симона Вілар вишиває по історичній канві власний візерунок сюжету, в якому стародавня історія Візантії і Палестини, Кіпру і Сицилії, Туреччини і Єгипту наповнюється «живим» життям, складними долями, родинними історіями, химерними сюжетами. Але якщо концепція «ключового факту» у цій машинерії передбачає суто матеріальну деталь, спроможну змінити хід світової історії, то в «Лазариті» цей інгредієнт має суто духовний характер. Кохання — ось що рухає сонце і світила у романному всесвіті авторки. Саме це почуття головних героїв спроможне моделювати офіційну історію, розфарбовуючи її лаштунки безліччю нечуваних фактів, історій, сюжетів, яких не бракує в романі. Любов–зрада, любов–ненависть і любов–пристрасть не просто надають яскравого емоційного забарвлення історії змов, інтриг і ворожнечі часів Третього хрестового походу, а й творять окремішній світ людських стосунків, без яких жодна історія не має сенсу. Тим паче якщо це історія масок, за якими ховаються і святі, і прокажені, і боги з героями нашої далекої минувшини.

Ігор БОНДАР–ТЕРЕЩЕНКО   



коментувати
зберегти в закладках
роздрукувати
використати у блогах та форумах
повідомити друга

Коментарі  

comments powered by Disqus

Останні події

18.06.2025|19:26
«Хлопчик, який бачив у темряві»: історія про дитинство, яке вчить бачити серцем
16.06.2025|23:44
Під час «Книжкового двіжу» в Луцьку зібрали 267 892 гривень на FPV-дрони
16.06.2025|16:24
«Основи» видадуть повну версію знаменитого інтерв’ю Сьюзен Зонтаґ для журналу Rolling Stone
12.06.2025|12:16
«Видавництво Старого Лева» презентує фентезі від Володимира Аренєва «Музиканти. Четвертий дарунок»
07.06.2025|14:54
Артем Чех анонсував нову книжку "Гра у перевдягання": ніжні роздуми про війну та біль
06.06.2025|19:48
У США побачила світ поетична антологія «Sunflowers Rising»: Peace Poems Anthology: by Poets for Peace»
03.06.2025|12:21
У серпні у Львові вперше відбудеться триденний книжковий BestsellerFest
03.06.2025|07:14
Меридіан Запоріжжя та Меридіан Харків: наприкінці червня відбудуться дві масштабні літературні події за участі провідних українських авторів та авторок Вхідні
03.06.2025|07:10
Найпопулярніші книжки для дітей на «Книжковому Арсеналі»: що почитати дітям
03.06.2025|06:51
Фільм Мстислава Чернова «2000 метрів до Андріївки» покажуть на кінофестивалі Docudays UA


Партнери