Re: цензії
- 31.01.2025|Олег СоловейЗалишатись живим
- 29.01.2025|Ігор ЗіньчукПрийняти себе, аби стати сильнішою
- 27.01.2025|Марія Назар, м.ТернопільКлючик до трансформації сердець
- 26.01.2025|Ігор ПавлюкМоя калинова сопілка...
- 23.01.2025|Ігор ЧорнийЖертва не винна
- 20.01.2025|Олександра СалійПароль: Маньо
- 16.01.2025|Ігор ЧорнийБориславу не до сміху
- 09.01.2025|Богдан СмолякПодвижництво, задокументоване серцем
- 07.01.2025|Тетяна Качак, м. Івано-ФранківськВолодимир Полєк – жива енциклопедія
- 03.01.2025|Віктор ВербичОбітниця Олександра Ковча: «Любити, вірити, чекати»
Видавничі новинки
- Ігор Павлюк. «Торф»Книги | Буквоїд
- Вийшла антологія української художньої прози «Наша Перша світова»Книги | Іванка Когутич
- Олександр Ковч. "Нотатки на полях"Поезія | Буквоїд
- У видавництві Vivat вийшов комікс про Степана БандеруКниги | Буквоїд
- Корупція та реформи. Уроки економічної історії АмерикиКниги | Буквоїд
- У "НІКА-Центр" виходять книги Ісама Расіма "Африканський танець" та Карама Сабера "Святиня"Проза | Буквоїд
- Ігор Павлюк. "Бут. Історія України у драматичних поемах"Поезія | Буквоїд
- У Чернівцях видали новий роман Галини ПетросанякПроза | Буквоїд
- Станіслав Ігнацій Віткевич. «Ненаситність»Проза | Буквоїд
- Чеслав Маркевич. «Тропи»Поезія | Буквоїд
Літературний дайджест
Дао, гроші, втрачений рай
Чергова сходинка Мирослава Дочинця.
Якщо «Вічник» Мирослава Дочинця став два роки тому рішучим кроком автора з популярної публіцистики у жанрову літературу, то минулорічний «Криничар» свідчить про успішне обживання й окультурення письменником новонабутих теренів із прозорим наміром сягнути попінтелектуального рівня — недарма рецензіями пішло гуляти порівняння Дочинця з Пауло Коельо.
Зрештою, важко не помітити векторної подібності обох літераторів, оскільки вже у першій літературній спробі «Многая літа...» Дочинцевим ідейним стрижнем було суто Коелівське: «Цілком у твоїх силах зробити, щоб світ довкола став трішки кращим». У «Криничарі» цей мотив сягає апогею: «Шукай радість, чекай радість, твори радість!»
У пресі не бракує порівнянь манери М.Дочинця з письмом інших відомих літератів, та не на всі варто беззастережно взорувати. Скажімо, Олег Коцарєв принагідно згадує Умберто Еко та Милорада Павича (ЛітАкцент, 28.06.2012). Це навряд, бо хоч який безберегий є постмодернізм, «пристебнути» до нього неотрадиціоналістський дискурс мукачівського письменника ніяк. Йому бракує головної компоненти італійця та серба — іронічної гри. М.Дочинець завжди зосередженосерйозний, як танцюрист, що боїться збитися з такту.
Ця надмірна серйозність свідчить, що наш автор усе ще шукає власний голос і репертуар, імпровізуючи зі шлягерами колег, які здобулися світового визнання. Утім, однозначно вирізнитися йому непросто, бо працює він на щільно залюдненому літературному майданчику, яким є мандрівний роман. Суто репортерський потяг розповідати всілякі бувальщини бере гору над усіма іншими літературними прийомами. «Такі трапунки я годен переповідати безкінечно», — каже один із персонажів «Криничара», очевидний однодумець автора. З десяток яскравих епізодів цього роману можна знайти у збірці газетних есе «Курси крою і життя. Рецепти маленьких щасть» (Мукачево: Карпатська вежа, 2012). Але у «Криничарі» авторське завдання набагато амбітніше: не калейдоскоп «маленьких щасть», а рецепт всеохопного людського щастя.
«Щастя — це бути очима і вухами Господа», — ось формула від Дочинця. Такий стан, взагаліто, дається кожному в дитинстві («там і досі моє серце»), та зберегти його дано одиницям. Проте решта може повернутися до втраченого раю через сувору школу виживання. Фізичноекзистенційне виживання — сюжет «Вічника». В основі ж «Криничара», сказати б, філософськоекономічний шлях навернення. Головний герой цього твору — такий собі Дейл Карнеґі ХVІІІ століття.
На перший позір — несподівана апологія багатства, та коли пильніше придивитися, то видно, як давно ця тема непокоїть автора. Вже у книжціембріоні «Многая літа...» є таке: «Гроші не головне. Але й здобути без них головне важко. Гроші не приносять щастя, але без них ще більше нещастя. Як ти до грошей — так вони до тебе». У «Криничарі» ж гроші піднесено до статусу своєрідного дао; про них слід думати, «як про найдорожче, найрідніше... Гроші — суть енергія, що дає людині можність». Гроші — як йога, як її осердя — прана («уречевлений різновид тієї енергії»).
Під таким ракурсом роман — так само виразно дидактичний, як і попередні твори автора, — стає такою собі школою для майбутніх олігархів, меценатів, всіляких шукачів щастя і навіть для чесних податківців. І головне — все можливо (знову привіт Коельо!). Суть книжки: «Господь думає про нас, але нашими головами». А найкраще тренування для голів, свідчить КарнегіКриничар, — «книжки, що вирівнювали його розмисли і, як тверді приступки, піднімали до ясних істин».
Отакаот добра мотиваційна література від автора з багатим словниковим арсеналом і засвідченим умінням плести з того розмаю вигадливі тексти, де звичні слова раптом яскравіють дивними сенсами, а вербальні екзоти — органічно посідають позірно буденні позиції. Проте, «не важить, як чоловік стоїть і як він іде. Важить — куди йде і куди приходить». Мирослав Дочинець у «Криничарі» вже дійшов товариства кращих письменників сучасної України. І схоже, збирається далі.
Костянтин Родик
Коментарі
Останні події
- 02.02.2025|19:56Духовна трійня Ігоря Павлюка
- 02.02.2025|19:16Оголошено конкурс на здобуття літературної премії імені Ірини Вільде 2025 року
- 30.01.2025|22:46Топ БараБуки: найкращі дитячі та підліткові видання 2024 року
- 22.01.2025|11:18Англійське чаювання з Генрі Маршем: говоримо, мотивуємо, донатимо
- 22.01.2025|11:16«Інше життя» від Христини Козловської вже в книгарнях-кав’ярнях та на сайті
- 22.01.2025|09:24«Основи» перевидають фотокнигу balcony chic Олександра Бурлаки, доповнену фотографіями з 2022–2024 років
- 20.01.2025|10:41Розпочинається прийом творів на VІI Всеукраїнський конкурс малої прози імені Івана Чендея
- 17.01.2025|11:04Топ БараБуки: короткий список найкращих дитячих і підліткових видань 2024 року
- 15.01.2025|10:48FRANKOPRIZE 2025: Комітет розпочав прийом заявок
- 12.01.2025|20:21Філософські есе Олега Кришталя крізь призму відгуків