
Re: цензії
- 07.06.2025|Ігор ЧорнийСни під час пандемії
- 03.06.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськКаміння не мовчить: контур герменевтики
- 26.05.2025|Ігор ЗіньчукПрагнення волі
- 26.05.2025|Інна КовальчукДорога з присмаком війни
- 23.05.2025|Ніна БернадськаГолос ніжності та криці
- 23.05.2025|Людмила Таран, письменницяВитривалість і віру маємо плекати в собі
- 15.05.2025|Ігор ЧорнийПірнути в добу романтизму
- 14.05.2025|Валентина Семеняк, письменницяМіцний сплав зримої краси строф
- 07.05.2025|Оксана ЛозоваТе, що «струною зачіпає за живе»
- 07.05.2025|Віктор ВербичЗбиткування над віршами: тандем поета й художниці
Видавничі новинки
- Книга Анни Грувер «Вільний у полоні» — жива розмова з Ігорем Козловським, яка триває попри смертьКниги | Буквоїд
- Тесла покохав ЧорногоруКниги | Буквоїд
- Тетяна Висоцька. «Увага, ти в ефірі!»Книги | Буквоїд
- Христина Лукащук. «Насіння кмину»Книги | Буквоїд
- Тетяна Трощинська. «Любов не минає. Щоденник мами, що втратила сина»Проза | Буквоїд
- Петро Панч. «Голубі ешелони»Проза | Буквоїд
- Олександр Клименко. "Метапрозорість"Книги | Буквоїд
- Семенова Юлія. "Well Done"Книги | Буквоїд
- Микола Мартинюк. «Розбишацькі рими»Дитяча книга | Буквоїд
- Ніна Горик. «Дорога честі»Книги | Буквоїд
Літературний дайджест
Пророк мимоволі
На «Книжковому Арсеналі» було представлено нове видання роману Олеся Ульяненка «Софія».
«Птахи із теплим невидимим повітрям облизували білі стіни будинку. Вони падали тихо, наче шматки кіптяви, наче запізнілі думки, де не було почуттів, а лише жорсткий і таємний зміст».
«Очі у неї світилися чистотою полудня, і її слюдяний погляд висів над тихими зграйками пилюки в косяках обіднього зимового сонця».
«Над пагорбами стояли сині дощі, короткі і смішні, наче мітли».
«Дерева викидають останні залишки тепла, і запаморочливої краси червоні корони пливуть, похитуючись, у кварці простору. Повітря нерухоме, а багряна какофонія фарб плутається у срібних нитках бабиного літа. Баржі висять на річці великими каравелами, наче іспанські корсари беруть на абордаж берег столиці».
«Ранок чистими кварцовими стрілами, з тріском пробився крізь бетон і скло вікон».
«У повітрі висіла чиста радість ранку, ще не спотворена, не зіжмакана подіями. У вікна впливали потоки світла — хвиля за хвилею. Пилюка тремтіла у сонячних косяках, перекидаючись з однієї кімнати у іншу».
Які б жахіття чи смертні гріхи не описував Олесь Ульяненко (справжнє ім’я — Олександр Ульянов; 1962—2010), особлива поетичність, притаманна тільки тим авторам, що в першу чергу люблять і вміють працювати з мовою, не покидає його ніколи.
Так і з «Софією». Це — роман з двома навдивовижу несхожими героями: звабливою дівчиною-підлітком Софією і дорослим, широкоплечим, не дуже щасливим чоловіком на ім’я Лукаш. Вона — дочка багатих батьків, він — патологоанатом. Цілком очевидний сюжет, що міг би тут надумати менш талановитий письменник, цілком зламано Ульяненком. Він розгортає справжню фантасмагорію насильства, сексу й меланхолії, зі знанням справи витворює захопливу битву між Еросом і Танатосом, причому ці дві сили розривають між собою майже всіх головних героїв і героїнь. Загалом, суперечності — одна з головних рушійних сил текстів Ульяненка. І в «Софії» це втілено, можливо, навіть яскравіше, ніж у більш ранніх текстах. Цей роман захоплює і лякає. Цей роман треба читати.
Сама біографія Олеся Ульяненка виглядає як карколомний трилер: бурхлива хорольська юність, навчання в медучилищі, втеча з дому, мандри Далеким Сходом, морехідне училище, служба в Афганістані, участь у боротьбі за незалежність України, бездомні поневіряння в Києві, здобуття єдиної за всю історію Малої Державної премії ім. Т.Шевченка (роман «Сталінка»), анафема від православної церкви Московського патріархату (роман «Знак Саваофа»), тавро першого офіційного письменника-порнографа (роман «Жінка його мрії») і, врешті, смерть за не зовсім з’ясованих обставин.
Але й смерть не поклала край цьому сюжету. Вже після неї, надто ж останні два роки, Олесь, схоже, став одним із наших центральних культурних героїв. Минулого року видали його книжку й запустили зйомки трьох повнометражних фільмів, пов’язаних з ним: «Дикі коні» (режисер — Володимир Тихий); «Серафима» — екранізація однойменного роману (Марися Нікітюк); документальний біографічний «Олесь Ульяненко: без цензури» (Юлія Шашкова). Цього року, окрім «Софії», у «Фоліо» також перевидана антиутопічний «роман-комікс» «Перли і свині».
Мабуть, така актуальність — не тільки через стандартну в літературі колізію визнання таланту після смерті. Просто, схоже, Ульяненко, з його темною й точною авторською оптикою, нервовим письмом, бунтівними, волелюбними героями й героїнями не так випередив свій час, як угадав наш.+
Дуже українська доля.
Дмитро ДЕСЯТЕРИК
Коментарі
Останні події
- 07.06.2025|14:54Артем Чех анонсував нову книжку "Гра у перевдягання": ніжні роздуми про війну та біль
- 06.06.2025|19:48У США побачила світ поетична антологія «Sunflowers Rising»: Peace Poems Anthology: by Poets for Peace»
- 03.06.2025|12:21У серпні у Львові вперше відбудеться триденний книжковий BestsellerFest
- 03.06.2025|07:14Меридіан Запоріжжя та Меридіан Харків: наприкінці червня відбудуться дві масштабні літературні події за участі провідних українських авторів та авторок Вхідні
- 03.06.2025|07:10Найпопулярніші книжки для дітей на «Книжковому Арсеналі»: що почитати дітям
- 03.06.2025|06:51Фільм Мстислава Чернова «2000 метрів до Андріївки» покажуть на кінофестивалі Docudays UA
- 03.06.2025|06:50Дух Тесли у Києві
- 30.05.2025|18:48«Літературний Чернігів» на перехресті часу
- 27.05.2025|18:32Старий Лев презентує книгу метеорологині Наталки Діденко «Тролейбус номер 15»
- 26.05.2025|10:38Поезія без кордонів