Re: цензії

20.11.2024|Михайло Жайворон
Слова, яких вимагав світ
19.11.2024|Тетяна Дігай, Тернопіль
Поети завжди матимуть багато роботи
19.11.2024|Олександра Малаш, кандидатка філологічних наук, письменниця, перекладачка, книжкова оглядачка
Часом те, що неправильно — найкращий вибір
18.11.2024|Віктор Вербич
Подзвін у сьогодення: художній екскурс у чотирнадцяте століття
17.11.2024|Василь Пазинич, фізик-математик, член НСПУ, м. Суми
Діалоги про історію України, написану в драматичних поемах, к нотатках на полях
Розворушімо вулик
11.11.2024|Володимир Гладишев, професор, Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
«Але ми є! І Україні бути!»
11.11.2024|Ігор Фарина, член НСПУ
Побачило серце сучасніть через минуле
10.11.2024|Віктор Вербич
Світ, зітканий з непроминального світла
10.11.2024|Євгенія Юрченко
І дивитися в приціл сльози планета

Літературний дайджест

01.02.2018|11:49|Друг читача

«Порнографія» впливу

Потрапляючи дорук, чорно-прямокутна «Порнографія» Вітольда Ґомбровича оволодіває свідомістю буквально від першого слова матової обкладинки.

Приголомшливі та вдумливі кроки оповідача і його товариша Фридерика маніпулюють свідомістю читача протягом всієї подорожі воєнною Польщею, хоча дія й відбувається переважно на одній локації.

 

У певний момент ти почуваєшся третім у цьому тандемі варшавських мисливців-мислителів, але вже наступна сторінка витинає з тебе когось з тих двох цнотливо-полохливих створінь − Гені чи Кароля. Намагаючись ухилитися в зеленій траві від підбора Фридерикового шкіряного черевика, зрештою, ти − розчавлений надвоє черв’як. У цьому магія Вітольда Ґомбровича, що, ніби трішки збочений пристаркуватістю літ режисер, не змушує, але схиляє недосвідченого актора/актрису до раніше не відомих ролей. І ролі ці не відверто еротичні, але зрежисовані на грані фолу, не жорстоко-насильницькі, але наповнені завуальованим гнівом.

«Порнографія» почуттів

Ці двоє викохують прагнення досягти від цнотливих в силу віку та виховання підлітків фізичного збудження, щоб в результаті обидва тандеми сповна отримали порції щирої емоційної насолоди. Та натомість пошук чогось незвичайного екстримально-сексуального був віддячений цинічно-кривавим убивством. Треба визнати, що загальне одурманення, котре акумулюється у повітрі протягом всього твору, не могло скінчитися нічим іншим, як смертовбивством, оповитим глухою тишею і густою темрявою ночі.

Може видатися, що вбивство в період згубної війни − справа незначна і буденна, не варта уваги. Але описана в романі смерть буквально наелектризувала всіх присутніх героїв. Тут Вітольд Ґомбрович застосовує наднадійну формулу сюжету для успішного твору: інтелектуальне сплетіння бажань двох інтелігентів породжує еротизм в його первозданній чистоті, аж раптом (!) до описуваного нагромадження вривається неочікувано-кривава розв’язка.

Плин та дещо спішений темп, що їх навіває роман, настільки в’язкі, що у певний момент відчувається глибинна радість, адже приємні на смак речення та насичені інтелектом словесні формули відкидають будь-яку динаміку. Ти, як той молодий актор/актриса, всеціло поринаєш в жилаві, зморщені, але вправні руки поважного віку режисера.

«Порнографія» думок

Незалежно від бажання читача, письменник робить останнього співучасником всього, що втілюється на його імпровізованій театральній сцені*. Ефект розщеплення думок не покидає: доки ви боретеся із лютим «Що це в дідька було?! Це ж справжнісіньке бо-же-ві-ллля!», паралельна частина читацької свідомості, пригнічуючи сороміцьке збудження, шепоче стиснутими губами: «Чи трапиться мені пізнати щось подібне ще хоча б раз?…».

«Порнографія» належить до творів мистецтва, які є поза часом і простором. Вона потрібна в усі часи і в кожному суспільстві. Сторінки людських відвертостей підтверджують та накопичують наші найтаємніші, часом деструктивні, страхи й химери. Проте після прочитання ви не залишитеся з підсвідомим на самоті. Їх (страхи) буде з ким розділити − чи з кимось із героїв роману або, навіть, із самим автором. Тож і червоніти за них доведеться менше. Щось подібне люди переживають, спільно втілюючи злочинний акт. Завжди маєш з ким розділити покарання, пережити вдіяне. Варто пам’ятати, що внутрішні демони знають наші вразливі місця й активізуються як тільки ми ослабли чи піддалися на їхні загравання.

Лишається подякувати Вітольду Ґомбровичу, що таки не написав те, що «задумувалося спочатку» як щось «принаймні трішки, на кшталт „дешевого роману“», а винагородив нас цим великим театральним експериментом середини ХХ сторіччя.

Сергій Бабкін

 



коментувати
зберегти в закладках
роздрукувати
використати у блогах та форумах
повідомити друга

Коментарі  

comments powered by Disqus

Останні події

21.11.2024|18:39
Олександр Гаврош: "Фортель і Мімі" – це книжка про любов у різних проявах
19.11.2024|10:42
Стартував прийом заявок на щорічну премію «Своя Полиця»
19.11.2024|10:38
Поезія і проза у творчості Теодозії Зарівної та Людмили Таран
11.11.2024|19:27
15 листопада у Києві проведуть акцію «Порожні стільці»
11.11.2024|19:20
Понад 50 подій, 5 сцен, більше 100 учасників з України, Польщі, Литви та Хорватії: яким був перший Міжнародний фестиваль «Земля Поетів»
11.11.2024|11:21
“Основи” вперше видають в оригіналі “Катерину” Шевченка з акварелями Миколи Толмачева
09.11.2024|16:29
«Про секс та інші запитання, які цікавлять підлітків» — книжка для сміливих розмов від авторки блогу «У Трусах» Анастасії Забели
09.11.2024|16:23
Відкриття 76-ої "Книгарні "Є": перша книгарня мережі в Олександрії
09.11.2024|11:29
У Києві видали збірку гумору і сатири «СМІХПАЙОК»
08.11.2024|14:23
Оголосили довгий список номінантів на здобуття Премії імені Юрія Шевельова 2024 року


Партнери