Re: цензії
- 20.11.2024|Михайло ЖайворонСлова, яких вимагав світ
- 19.11.2024|Тетяна Дігай, ТернопільПоети завжди матимуть багато роботи
- 19.11.2024|Олександра Малаш, кандидатка філологічних наук, письменниця, перекладачка, книжкова оглядачкаЧасом те, що неправильно — найкращий вибір
- 18.11.2024|Віктор ВербичПодзвін у сьогодення: художній екскурс у чотирнадцяте століття
- 17.11.2024|Василь Пазинич, фізик-математик, член НСПУ, м. СумиДіалоги про історію України, написану в драматичних поемах, к нотатках на полях
- 14.11.2024|Ігор Бондар-ТерещенкоРозворушімо вулик
- 11.11.2024|Володимир Гладишев, професор, Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти«Але ми є! І Україні бути!»
- 11.11.2024|Ігор Фарина, член НСПУПобачило серце сучасніть через минуле
- 10.11.2024|Віктор ВербичСвіт, зітканий з непроминального світла
- 10.11.2024|Євгенія ЮрченкоІ дивитися в приціл сльози планета
Видавничі новинки
- Корупція та реформи. Уроки економічної історії АмерикиКниги | Буквоїд
- У "НІКА-Центр" виходять книги Ісама Расіма "Африканський танець" та Карама Сабера "Святиня"Проза | Буквоїд
- Ігор Павлюк. "Бут. Історія України у драматичних поемах"Поезія | Буквоїд
- У Чернівцях видали новий роман Галини ПетросанякПроза | Буквоїд
- Станіслав Ігнацій Віткевич. «Ненаситність»Проза | Буквоїд
- Чеслав Маркевич. «Тропи»Поезія | Буквоїд
- Легенда про ВільнихКниги | Буквоїд
- Нотатник Вероніки Чекалюк. «Смачна комунікація: гостинність – це творчість»Книги | Буквоїд
- Світлана Марчук. «Небо, ромашки і ти»Поезія | Буквоїд
- Володимир Жупанюк. «З подорожнього етюдника»Книги | Буквоїд
Літературний дайджест
Поезія символів, гри і патетики:
рецензія на збірку віршів Дарини Гладун «Рубати дерево».
Нова поетична книжка з серії переможців літературного конкурсу видавництва «Смолоскип» — «Рубати дерево» Дарини Гладун.
Збірка одразу привертає увагу домінуванням чорної барви в оформленні, формальними експериментами у розташуванні тексту, графічними символами.
На обкладинці — прокреслені літерами чорно-білі річні кола дерева. А коли розгорнути книжку, стає ясно, що ідея цих кіл охоплює ціле видання.
Своєрідним їхнім звуженням постає сама композиція, розташування віршів, поєднання розділів із оберненою нумерацією — від нескінченності, потім двадцять четвертого розділу й до нуля (при цьому потрібно зазначити, що нумерація самих віршів рухається в зустрічному напрямку).
Не кажучи вже й про насиченість текстів образами дерев, їхнього зрубання тощо.
Віршам Дарини Гладун притаманна формалістична концептуальність, продумана й багатозначна структурна побудова.
Що можна пов’язати з традиціями на стику високого модернізму й авангарду (хоча про стилізацію, як таку, чи про безпосередню маніфестовану спадкоємність тут навряд чи йдеться).
Вагому роль у віршах «Рубати дерево» грає ритм, специфічна музичність. Так само нескладно зауважити відданість поетки архетипічним образам, символічним шарам значень.
У збірці є багато наскрізних мотивів, активно й акцентовано присутніх у світових міфологіях і релігіях — як-от шкіра, змія, серце, земля, хрест, могила, певні звірі тощо.
Це створює додаткові можливості для трактування текстів Дарини Гладун.
І охочим тут багато чим допоможе концептуальна післямова літературознавця, професора Юрія Коваліва (він, власне, розглядає «Рубати дерево» великою мірою саме через українську архаїку, хоч тут цілком можливі й інші перспективи — пишу це впевнено, як людина, котрій випадково довелося вперше читати цю книжку паралельно з нарешті перекладеним українською «Трактатом з історії релігій» Мірчі Еліаде).
Віддає поетка належну данину і більш «чистій», «естетській» метафориці — «ти приходиш снігом / крізь діряву стелю консерваторії / і так я знаю / що вже давно повесніло».
А також і традиції «оповідних», сюжетних верлібрів. Серед останніх очікувано зустрінемо й родинні історії, і тексти зі «сновидними» фабулами.
Стиль Дарини Гладун більш ніж упізнаваний і надзвичайно цілісний, самодостатній. Аж навіть провокує запитання: що ж далі? Та залишмо його на відкуп самій авторці та її наступній книжці.
Повертаючись до густоти й гомогенності стилю, треба відзначити, при цьому він спирається на досить широкий арсенал засобів, прийомів та ідей.
Так поряд із майже герметичною цілістю забезпечується масштаб і «повітря».
А при цьому ще й відчутний рівень патетики, що його можна вважати як ознакою етапу творчості поетки, так і характеристичною рисою української поезії десятих років назагал. В літературній історії цих років «Рубати дерево» гарантовано посяде своє самобутнє місце.
Коментарі
Останні події
- 21.11.2024|18:39Олександр Гаврош: "Фортель і Мімі" – це книжка про любов у різних проявах
- 19.11.2024|10:42Стартував прийом заявок на щорічну премію «Своя Полиця»
- 19.11.2024|10:38Поезія і проза у творчості Теодозії Зарівної та Людмили Таран
- 11.11.2024|19:2715 листопада у Києві проведуть акцію «Порожні стільці»
- 11.11.2024|19:20Понад 50 подій, 5 сцен, більше 100 учасників з України, Польщі, Литви та Хорватії: яким був перший Міжнародний фестиваль «Земля Поетів»
- 11.11.2024|11:21“Основи” вперше видають в оригіналі “Катерину” Шевченка з акварелями Миколи Толмачева
- 09.11.2024|16:29«Про секс та інші запитання, які цікавлять підлітків» — книжка для сміливих розмов від авторки блогу «У Трусах» Анастасії Забели
- 09.11.2024|16:23Відкриття 76-ої "Книгарні "Є": перша книгарня мережі в Олександрії
- 09.11.2024|11:29У Києві видали збірку гумору і сатири «СМІХПАЙОК»
- 08.11.2024|14:23Оголосили довгий список номінантів на здобуття Премії імені Юрія Шевельова 2024 року