Re: цензії

20.11.2024|Михайло Жайворон
Слова, яких вимагав світ
19.11.2024|Тетяна Дігай, Тернопіль
Поети завжди матимуть багато роботи
19.11.2024|Олександра Малаш, кандидатка філологічних наук, письменниця, перекладачка, книжкова оглядачка
Часом те, що неправильно — найкращий вибір
18.11.2024|Віктор Вербич
Подзвін у сьогодення: художній екскурс у чотирнадцяте століття
17.11.2024|Василь Пазинич, фізик-математик, член НСПУ, м. Суми
Діалоги про історію України, написану в драматичних поемах, к нотатках на полях
Розворушімо вулик
11.11.2024|Володимир Гладишев, професор, Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
«Але ми є! І Україні бути!»
11.11.2024|Ігор Фарина, член НСПУ
Побачило серце сучасніть через минуле
10.11.2024|Віктор Вербич
Світ, зітканий з непроминального світла
10.11.2024|Євгенія Юрченко
І дивитися в приціл сльози планета

Літературний дайджест

18.09.2017|16:32|Gazeta.ua.

"Ім´я Олекси Грищенка несправедливо забуте": у Львові презентували монографію про художника

15 вересня під час Львівського Форуму видавців у Національній галереї імені Бориса Возницького презентували монографію "Олекса Грищенко. Динамоколір" мистецтвознавиці Віти Сусак.

Книгу видало столичне видавництво "Родовід". У 2010-2012 рр. у цьому ж видавництві вийшла її монографія "Українські митці Парижа. 1900–1939" на трьох мовах.

Олекса Грищенко (1883-1977) – живописець, художній критик, його творчість пов´язана з Україною, Росією і Францією. В 1910-і рр. він розробив власний мистецький напрямок – Динамоколір (Цветодинамос), базований на поєднанні принципів кубізму і формальної мови ікони. Коли в пореволюційній Москві відкрили Музей живописної культури (1919-1929), в ньому "динамоколір" Грищенка експонувався поруч з "примітивізмом" О. Шевченка, "експресіонізмом" Кандинського і "супрематизмом" Малевича.

Один із найбільших колекціонерів творів Грищенка, французький меценат українського походження Мішель Льєвр Маркович став одним із ініціаторів видання книги.

"Ім´я Олекси Грищенко слід підіймати на ту висоту, на яку він заслуговує. Ми вважаємо, що ім´я цього художника несправедливо забули і це треба виправити. Я познайомився із роботами Грищенко 17 років тому, під час виставки в Парижі художників-емігрантів. І відтоді – в захваті від його творчості. Окрім того, він походить із тої ж губернії на Чернігівщині, що і мої предки, а це зближує нас. Ми з дружиною в захваті від його робіт, і ми хочемо цією пристрастю поділитися із іншими", - каже на презентації Мішель Льєвр Маркович.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: На усіх стендах можна знайти книги на тему російсько-української війни - як минув третій день Форуму видавців

Грищенко виставляли в галереях Персье, Анрі Бінга, Каті Гранофф, Друє та інших. Крім Фонду Барнса, що володіє однією з найкращих колекцій авангарду, його роботи зберігаються в Національному центрі мистецтва і культури імені Жоржа Помпіду та Музеї д´Орсе, нью-йоркському МОМА, музеях Мадрида і Монако, королівських музеях Копенгагена і Брюсселя.

Авторка близько 70 наукових публікацій в Україні, Польщі, Франції, Італії, Німеччині, мистецтвознавиця Віта Сусак довго працювала над монографією, аби відкрити невідомі сторінки з життя і творчості художника.

"Це книга про художника, який прожив 94 роки, пройшов крізь війни, жив і творив у різних каїнах. Його можна було б назвати щасливчиком – він прожив і бачив багато, вдало і щасливо одружився, його роботи добре продавалися ще за життя так і після смерті. Але він також знав голод і безгрошів´я, його твори викрадали. Тому він заслуговує на відновлення із забуття", - каже Віта Сусак.

Свою першу статтю про Олексу Грищенка Віта Сусак опублікувала у 1989 р. в журналі "Всесвіт". У 1997 вона захистила в Москві кандидатську дисертацію на тему: "Олекса Грищенко в мистецькому житті Москви 1910-х років".

"Львів був у житті Грищенко, щоправда, недовго – у Львові Олекса був всього 30 хвилин. Їхав проїздом і був півгодини на вокзалі. Але Львів відіграв значну роль у його творчості – його деякі роботи тут зберігалися. У 1958 р Грищенко поїхав в Америку, де йому допомогли організувати кілька персональних виставок. В Нью-Йорку разом зі Святославом Гординського він заснував фонд, в якому були збережені його архіви і 70 робіт. Цей фонд був переданий до Українського інституту в Нью-Йорку, а в 2005-му, згідно з волею Грищенко - до Києва. В даний момент фонд знаходиться в Національному художньому музеї", - розповідає про свої дослідження Віта Сусак.

Окрім того, у книзі вона шукає відповіді на питання з творчості Грищенка: Чому динамоколір забули? Чому сучасники оцінювали динамоколір як самостійне явище в авангарді? Яке його місце серед представників Паризької школи? Яке значення цього майстра для українського мистецтва ХХ ст.? та багато інших.

Ольга ШВЕД



коментувати
зберегти в закладках
роздрукувати
використати у блогах та форумах
повідомити друга

Коментарі  

comments powered by Disqus

Останні події

21.11.2024|18:39
Олександр Гаврош: "Фортель і Мімі" – це книжка про любов у різних проявах
19.11.2024|10:42
Стартував прийом заявок на щорічну премію «Своя Полиця»
19.11.2024|10:38
Поезія і проза у творчості Теодозії Зарівної та Людмили Таран
11.11.2024|19:27
15 листопада у Києві проведуть акцію «Порожні стільці»
11.11.2024|19:20
Понад 50 подій, 5 сцен, більше 100 учасників з України, Польщі, Литви та Хорватії: яким був перший Міжнародний фестиваль «Земля Поетів»
11.11.2024|11:21
“Основи” вперше видають в оригіналі “Катерину” Шевченка з акварелями Миколи Толмачева
09.11.2024|16:29
«Про секс та інші запитання, які цікавлять підлітків» — книжка для сміливих розмов від авторки блогу «У Трусах» Анастасії Забели
09.11.2024|16:23
Відкриття 76-ої "Книгарні "Є": перша книгарня мережі в Олександрії
09.11.2024|11:29
У Києві видали збірку гумору і сатири «СМІХПАЙОК»
08.11.2024|14:23
Оголосили довгий список номінантів на здобуття Премії імені Юрія Шевельова 2024 року


Партнери