Re: цензії
- 20.11.2024|Михайло ЖайворонСлова, яких вимагав світ
- 19.11.2024|Тетяна Дігай, ТернопільПоети завжди матимуть багато роботи
- 19.11.2024|Олександра Малаш, кандидатка філологічних наук, письменниця, перекладачка, книжкова оглядачкаЧасом те, що неправильно — найкращий вибір
- 18.11.2024|Віктор ВербичПодзвін у сьогодення: художній екскурс у чотирнадцяте століття
- 17.11.2024|Василь Пазинич, фізик-математик, член НСПУ, м. СумиДіалоги про історію України, написану в драматичних поемах, к нотатках на полях
- 14.11.2024|Ігор Бондар-ТерещенкоРозворушімо вулик
- 11.11.2024|Володимир Гладишев, професор, Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти«Але ми є! І Україні бути!»
- 11.11.2024|Ігор Фарина, член НСПУПобачило серце сучасніть через минуле
- 10.11.2024|Віктор ВербичСвіт, зітканий з непроминального світла
- 10.11.2024|Євгенія ЮрченкоІ дивитися в приціл сльози планета
Видавничі новинки
- Корупція та реформи. Уроки економічної історії АмерикиКниги | Буквоїд
- У "НІКА-Центр" виходять книги Ісама Расіма "Африканський танець" та Карама Сабера "Святиня"Проза | Буквоїд
- Ігор Павлюк. "Бут. Історія України у драматичних поемах"Поезія | Буквоїд
- У Чернівцях видали новий роман Галини ПетросанякПроза | Буквоїд
- Станіслав Ігнацій Віткевич. «Ненаситність»Проза | Буквоїд
- Чеслав Маркевич. «Тропи»Поезія | Буквоїд
- Легенда про ВільнихКниги | Буквоїд
- Нотатник Вероніки Чекалюк. «Смачна комунікація: гостинність – це творчість»Книги | Буквоїд
- Світлана Марчук. «Небо, ромашки і ти»Поезія | Буквоїд
- Володимир Жупанюк. «З подорожнього етюдника»Книги | Буквоїд
Літературний дайджест
Екзотичний жанр, ексклюзивний стиль: рецензія на роман у віршах Ігоря Павлюка «Паломник»
У січневому номері журналу «Дзвін» опубліковано роман у віршах Ігоря Павлюка «Паломник».
У сучасній українській літературі такий непростий і не для кожного підйомний жанр — велика рідкість.
Пригадуються тільки «Маруся Чурай» Ліни Костенко, «Мама-Марія» Григорія Лютого і все.
Про що цей роман? Про народження і смерть, любов і ненависть, воскресіння і переродження, які кожен має пережити сам.
Роман починається із мандрівки юного волинського поета до Петербурґа і на Далекий Схід, а відтак зовнішня мандрівка переходить у внутрішню — мандри душі, внутрішні тури, — пошуки архетипів, перехід героя від язичництва до християнства.
Роман Ігоря Павлюка не для лінійного читання, сюжет для нього — дитинство літератури, він прагне докопатися до пракоренів і розуміння своєї душі, яка є для нього найбільшою загадкою.
У невеликій передмові автор наголошує: «Тут, стиснуте до метафор, природно, є все, що пульсувало у моїх зовнішньому та внутрішньому світах: і суспільно-політична аура, і міфологія, кохання і... любов... зрада і шляхетність, казка, і пісня... Якщо хтось запитає мене просто: навіщо я писав це? — то я відповім просто: шукав свою молитву — розмову з Універсумом... Рядки цього роману — шрами на хребті мого духу, який змінював напрямок дихання: з горизонтального — на вертикальний».
Ігор Павлюк — винятково талановитий поет і в цьому творі постав у всій красі та силі. Текст багатий на цікаві знахідки — лексеми, фрази, строфи; метафори та порівняння, як-от:
Проячали генів журавлі,
Проскрипіли поїзда колеса.
Серце, повне музикою слів,
Ніжно готувалося до леза.
Корінь у легенді був іще,
А крило уже пізнало волю.
Й засвітився нервом синій щем
Білого, як цвіт, земного болю.
Я б навіть назвав Павлюка поетом порівнянь. Усе в його поезії закроєно саме на них, і не знаю іншого віршувальника, який би так часто і влучно порівнював різні предмети і явища між собою, так тонко знаходив подібності між ними, віддаленими у просторі та часі, й розсипав їх цілими пригорщами.
Це ознака таланту, особливість поглибленого зору, дар неба, коли хочете.
Поет тонко відчуває колір, запах, смак і акустику слова, тому охоче й артистично творить неологізми: «Зажабиста журба», «сльозокров», «пеклорай», «хмаробороді», «хрестокрилі», «базарніє», «зоренята», «струнно», «скольчужитися»...
Мова І.Павлюка напрочуд музикальна, органно озвучена, багата на алітерації і звукопис. Музика тут напливає як море — хвиля за хвилею.
Коли занурюєшся у цей текст, то вже ніби не бачиш мозаїки словосполучень і речень, а бачиш нотопис невимовного слова, що є носієм та виразником зовнішніх і внутрішніх, граалевих світів.
Текст-світ, підтекст-тайна і надтекст-позасвіття.
Прикметна особливість Павлюкового стилю — співзвучні пари слів: «Монети і моменти», «корінне і коронне», «біль і благодать», «мішені і ікони», «вакації і вакансії», «кості й камінь», «безвір’я і беззвір’я», «вуличне й величне», «секс і сенс», «фарби і фібри», «спаяні і споєні», «генсеки й гомосеки», «мед і міт», «колиски й колоски», «намулено й намолено».
А ще мова поета напрочуд афористична.
Як земна куля пронизана паралелями та меридіанами, так ця збірка — крилатими висловами: «Життя — то біль, а смерть — уже не біль», «Бо наймудріше ж — просто жить у світі і не вважати, що щасливість — гріх», «Співаєм в норах і страждаєм хором», «Народ все менш складається з людей», «Поет завжди на смертному одрі».
З таких ось вишуканих знахідок поет малює свій автопортрет — зовнішній і внутрішній.
Периметр першого окреслено максимою «А я любив любити все життя», другого — «Я б, може, був тринадцятий апостол».
А між тим і тим найцінніше — міг би сказати автор — три крапки. Бо недосказаність іноді більше значить, ніж перелік чи опис подій. Тож це письмо спонукує до роздумів. Зокрема, й екзотичних.
Наприклад, якого кольору автобіографія? Якого кольору пам’ять? Яка барва у ностальгії й суму?
І.Павлюк щоразу озирає пройдений шлях, шукає там знамень і містичних знаків. Головних опорних маркерів сюжету три: ставлення поета до Слави, Смерті і Любові. Це майже за Хвильовим: Я (смерть), Я (любов), Я (романтика).
І, звичайно ж, її величність любов владарює у кожному розділі-фрагменті-сеґменті поеми. Любов як доля, як прирокованість і невідворотність; «любов-жага до молодої бестії» та любов «свята і придумана».
І все це — лірика, епіка і драма — симфонізовано у медитативну розмову подорожнього з людьми, із самим собою, із Всевишнім.
* * *
Невдовзі роман у віршах «Паломник» виходить окремою книжкою у львівському видавництві «Апріорі».
Коментарі
Останні події
- 21.11.2024|18:39Олександр Гаврош: "Фортель і Мімі" – це книжка про любов у різних проявах
- 19.11.2024|10:42Стартував прийом заявок на щорічну премію «Своя Полиця»
- 19.11.2024|10:38Поезія і проза у творчості Теодозії Зарівної та Людмили Таран
- 11.11.2024|19:2715 листопада у Києві проведуть акцію «Порожні стільці»
- 11.11.2024|19:20Понад 50 подій, 5 сцен, більше 100 учасників з України, Польщі, Литви та Хорватії: яким був перший Міжнародний фестиваль «Земля Поетів»
- 11.11.2024|11:21“Основи” вперше видають в оригіналі “Катерину” Шевченка з акварелями Миколи Толмачева
- 09.11.2024|16:29«Про секс та інші запитання, які цікавлять підлітків» — книжка для сміливих розмов від авторки блогу «У Трусах» Анастасії Забели
- 09.11.2024|16:23Відкриття 76-ої "Книгарні "Є": перша книгарня мережі в Олександрії
- 09.11.2024|11:29У Києві видали збірку гумору і сатири «СМІХПАЙОК»
- 08.11.2024|14:23Оголосили довгий список номінантів на здобуття Премії імені Юрія Шевельова 2024 року