Re: цензії
- 20.11.2024|Михайло ЖайворонСлова, яких вимагав світ
- 19.11.2024|Тетяна Дігай, ТернопільПоети завжди матимуть багато роботи
- 19.11.2024|Олександра Малаш, кандидатка філологічних наук, письменниця, перекладачка, книжкова оглядачкаЧасом те, що неправильно — найкращий вибір
- 18.11.2024|Віктор ВербичПодзвін у сьогодення: художній екскурс у чотирнадцяте століття
- 17.11.2024|Василь Пазинич, фізик-математик, член НСПУ, м. СумиДіалоги про історію України, написану в драматичних поемах, к нотатках на полях
- 14.11.2024|Ігор Бондар-ТерещенкоРозворушімо вулик
- 11.11.2024|Володимир Гладишев, професор, Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти«Але ми є! І Україні бути!»
- 11.11.2024|Ігор Фарина, член НСПУПобачило серце сучасніть через минуле
- 10.11.2024|Віктор ВербичСвіт, зітканий з непроминального світла
- 10.11.2024|Євгенія ЮрченкоІ дивитися в приціл сльози планета
Видавничі новинки
- Корупція та реформи. Уроки економічної історії АмерикиКниги | Буквоїд
- У "НІКА-Центр" виходять книги Ісама Расіма "Африканський танець" та Карама Сабера "Святиня"Проза | Буквоїд
- Ігор Павлюк. "Бут. Історія України у драматичних поемах"Поезія | Буквоїд
- У Чернівцях видали новий роман Галини ПетросанякПроза | Буквоїд
- Станіслав Ігнацій Віткевич. «Ненаситність»Проза | Буквоїд
- Чеслав Маркевич. «Тропи»Поезія | Буквоїд
- Легенда про ВільнихКниги | Буквоїд
- Нотатник Вероніки Чекалюк. «Смачна комунікація: гостинність – це творчість»Книги | Буквоїд
- Світлана Марчук. «Небо, ромашки і ти»Поезія | Буквоїд
- Володимир Жупанюк. «З подорожнього етюдника»Книги | Буквоїд
Літературний дайджест
Живі й непарадні факти
У «Смолоскипі» вийшла збірка архівних документів про Леся Курбаса і його театр.
Розповідь історика, публіциста чи письменника про важливу постать або явище минулого завжди має свою межу, що ім’я їй — суб’єктивність. Десь вона дає «плюс», десь «мінус», але читач/глядач/слухач приречений дивитись очима активного «посередника». Якщо ж ви хочете «помацати» діяча і явище в їхньому рідному контексті, відчути безпосередній подих їхньої доби — вам до архівів і до архівних документів. Тут інформація з минулого поллється на вас потоком, гарантуючи і колорит, і несподівані подробиці, й гранично індивідуальну, лише вашу інтерпретацію.
Безумовно, однією з найбільш значущих публікацій таких архівних документів у 2016 році в Україні став вихід у видавництві «Смолоскип» збірки «Лесь Курбас і театр «Березіль» у серії «Архів Розстріляного Відродження». Її впорядкувала Ольга Бертелсен із Колумбійського університету. Вона також написала докладну передмову до книжки. З одного боку, головний український режисер-експериментатор двадцятого століття і його головний театр сьогодні начебто вже й не потребують окремих спеціальних представлень «із нуля» та з дотриманням усіх вимог етикету (хоч упорядниця наводить історію про молоду компанію, яка пила пиво під пам’ятником Курбасу, і на запитання, кому це пам’ятник, відповіла зустрічним запитанням: «А шо за чувак?»). З другого, регулярне «намагнічування» основних історико-біографічних фактів і контекстів ніяк не завадить. І через загальну «розкиданість» епохи, і через підсилену «віртуальність» історії театру, а надто театру репресованого.
Які ж, власне, документи ввійшли до книжки? Це, передусім, робочі матеріали театру «Березіль». Розрахунки, довідки, телеграми. Протоколи найрізноманітніших зібрань. Листи і заяви. Цензурні дозволи. Акти, доповіді, розпорядження. Або такий ексклюзив, як тексти внутрішньої газети театру, що звалася «Березілець». Саме ті дрібниці, з яких і складаються загальні картини. Переконаний, почитавши «березілівські» документи, багато хто з вас подивується, як небагато подробиць ви знали про цей театр і про Леся Курбаса. З архівних документів, приміром, стає видно, що театру постійно закидали недостатній глядацький успіх. Не дивно, що це випливало з його естетсвування й експериментаторства. Як свідчать протоколи всіляких глядацьких зборів за участю робітників «Арсеналу» та іншої строкатої публіки, аж до Олександра Довженка включно, багато хто не хотів розуміти складні пошуки Курбаса й «Березоля». «Приходьте до нас на звод — і ми розкажемо вам, як робити вистави!» — з такою «критикою» регулярно стикався Лесь Курбас, актори та драматурги, інші театральні працівники. А ще, звісно, постійна критика «ідеологічного обличчя вистав». Навіть це (не кажучи про безпосередній адміністративний тиск) формувало атмосферу постійного цькування — і з естетичного боку, і з політичного.
Або взяти, до прикладу, робочо-побутові моменти. Театр «Березіль» постійно мав матеріальні проблеми, потребував ремонту. В окремі періоди дехто з акторів голодував. Часто виникали труднощі з житлом і з грошима. До речі, з книжки можна довідатися, що Лесь Курбас у 1927 році користувався житловою площею 5 квадратних сажнів (трохи більше 10 метрів) у гуртожитку, мав оклад платні 500 карбованців, а за різного роду комунальні послуги платив 37 карбованців і 5 копійок (далеко не найважливіші дані з життя великого митця, проте — живі факти епохи). Гастролі часом допомагали вирівняти ситуацію, але й там траплялись інциденти. Бувало, що Курбас залишав трупу саму на себе, інколи зривалися вистави. Існували неминучі внутрішні конфлікти. Усе це — маловідомі й нехрестоматійні риси до портрета «Березоля». Вони додають культурному міфу крові та плоті.
Окремим розділом у книжці є матеріали «кримінальної справи» на Леся Курбаса. Документи, що свідчать про трагедію останніх років його життя. Допити, виписки, вирок, Соловки, новий вирок, розстріл... І традиційно абсурдна бюрократична «реабілітація», котра, однак, мала в собі бодай той сенс, що дозволила повернути це ім’я в активний культурний обіг.
А ще в книжці є невеличка, але яскрава фотодобірка. Серед інших, там і знімки з архіву Інни Скляренко, що збереглись абсолютно випадково ,— актриса «Березоля» Надія Титаренко забрала їх із собою в евакуацію під час війни лише через те, що вони лежали в коробці від капелюшків. Саме ці фотографії найбільше візуально свідчать про побутову культуру і стиль «березільців», таким чином іще наближаючи нас до розуміння цього явища, його «запаху і смаку».+
Олег КОЦАРЕВ
Коментарі
Останні події
- 21.11.2024|18:39Олександр Гаврош: "Фортель і Мімі" – це книжка про любов у різних проявах
- 19.11.2024|10:42Стартував прийом заявок на щорічну премію «Своя Полиця»
- 19.11.2024|10:38Поезія і проза у творчості Теодозії Зарівної та Людмили Таран
- 11.11.2024|19:2715 листопада у Києві проведуть акцію «Порожні стільці»
- 11.11.2024|19:20Понад 50 подій, 5 сцен, більше 100 учасників з України, Польщі, Литви та Хорватії: яким був перший Міжнародний фестиваль «Земля Поетів»
- 11.11.2024|11:21“Основи” вперше видають в оригіналі “Катерину” Шевченка з акварелями Миколи Толмачева
- 09.11.2024|16:29«Про секс та інші запитання, які цікавлять підлітків» — книжка для сміливих розмов від авторки блогу «У Трусах» Анастасії Забели
- 09.11.2024|16:23Відкриття 76-ої "Книгарні "Є": перша книгарня мережі в Олександрії
- 09.11.2024|11:29У Києві видали збірку гумору і сатири «СМІХПАЙОК»
- 08.11.2024|14:23Оголосили довгий список номінантів на здобуття Премії імені Юрія Шевельова 2024 року