
Re: цензії
- 03.09.2025|Ольга Шаф, м. Дніпро«Був на рідній землі…»
- 02.09.2025|Віктор ВербичКнига долі Федора Литвинюка: ціна вибору
- 01.09.2025|Василь Пазинич, поет, фізик-математик, член НСПУ, м. СумиОдухотворений мегавулкан мезозойської ери
- 25.08.2025|Ярослав ПоліщукШалений вертеп
- 25.08.2025|Ігор ЗіньчукПравди мало не буває
- 18.08.2025|Володимир Гладишев«НЕМОВ СТОЛІТЬ НЕБАЧЕНИХ ВЕСНА – ПЕРЕД ОЧИМА СХОДИТЬ УКРАЇНА»
- 12.08.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськПолтавська хоку-центричність
- 07.08.2025|Ігор ЧорнийРоки минають за роками…
- 06.08.2025|Ярослав ПоліщукСнити про щастя
- 06.08.2025|Валентина Семеняк, письменницяЧас читати Ганзенка
Видавничі новинки
- Христина Лукащук. «Мова речей»Проза | Буквоїд
- Наталія Терамае. «Іммігрантка»Проза | Буквоїд
- Надія Гуменюк. "Як черепаха в чаплі чаювала"Дитяча книга | Буквоїд
- «У сяйві золотого півмісяця»: перше в Україні дослідження тюркеріКниги | Буквоїд
- «Основи» видадуть нову велику фотокнигу Євгена Нікіфорова про українські мозаїки радянського періодуФотоальбоми | Буквоїд
- Алла Рогашко. "Містеріум"Проза | Буквоїд
- Сергій Фурса. «Протистояння»Проза | Буквоїд
- Мар’яна Копачинська. «Княгиня Пітьми»Книги | Буквоїд
- "Моя погана дівчинка - це моя частина"Книги | Володимир Гладишев, професор, Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
- Джон Ґвінн. "Лють Богів"Проза | Буквоїд
Літературний дайджест
Дивний і захопливий світ Кендзі Міядзави
Міядзава Кендзі.Ресторан, девиконують побажання. Казки/ Переклад зяпонської Ігоря Дубінського. —Львів : Кальварія, 2016. —96с.
Кендзі Міядзава (1896-1933) — поет і казкар, учитель і громадський діяч Японії, а сьогодні, як переконує анотація до українського видання його казок, «один із найбільш читаних і найулюбленіших авторів» цієї країни.
У чому ж секрет успіху письменника і особливість представлених українському читачеві казок?
Від першої казки («Болотяник і лис») усвідомлюєш, що такі твори допомагають дитині зрозуміти світ у всій повноті. Сьогодні, коли в нашій країні відбувається шкільна реформа, передусім спрямована на оновлення змісту освіти (маю на увазі «Нову українську школу»), такі казки унаочнюють, як саме має відбуватися «інтеграція знань» і взаємодія різних компетентностей, скажімо, на уроці літератур.
У казках Кендзі Міядзави поєднано екологічну компетентність із компетентністю «уміння вчитися» або ж компетентністю «спілкування іноземними мовами». У казці «Болотяник і лис» лист розповідає про фактично ази астрономії (чому зірки бувають різного кольору — жовті, блакитні тощо, чому планети не світять, а лише відбивають світло, а ото зірки світять самі). У невимушеній атмосфері розмов між лісовими звірами й рослинами дитина має можливість пізнати світ. Причому йдеться про доволі складні питання, пов’язані з уявленнями про макросвіт. Крім того, у казках, які мають значний «сцієнтистський» потенціал, тобто у яких подано основи наукового пізнання дійсності, маємо чудові літературні вкраплення, скажімо, про «Лорелею» Гете. У такому разі пізнання реальності формується цілісним, комплексним: технічне не відірване від гуманітарного, наукове від естетичного.
В іншій казці «Віолончеліст Ґош» закладено ідею важливості гармонійного співіснування людини зі світом тварин. Мишки допомагають віолончелістові заграти так, щоб публіка відчула захват, хоча
«ще днів десять тому пиляв, немов мала дитина. Що, можеш, коли захочеш, га?!» (с. 27)
З особливим щемом читаєш казку «Веселик і жоржини», в якій увагу переміщено на світ рослин. Дитина у такий спосіб привчається до бережного ставлення до квіток, але також у казці дуже делікатно наголошено і на іншій проблемі: жоржина стає жертвою власної пихатості, позаяк вона хотіла бути найгарнішою квіткою.
У казках Кендзі Міядзави немає бар’єрів між світом істот і неістот, між етикою та естетикою, між природним і рукотворним. Це казки, які формують у дитини уявлення про світ як цілісну реальність, де все з усім у взаємодії. Макро- і мікросвіти не віддільні одне від одного. Кордон може проходити хіба що в людській свідомості. Повторюся, що такі казки мені видаються чудовим прикладом дитячої літератури, яка, не пориваючи з традицією чарівної казки, прищеплює дітям надзвичайно важливі ціннісні категорії світобачення. Кожна казка Кендзі Міядзави має саме такий ціннісний потенціал, який водночас постає підмурівком для формування смислобуттєвої основи людської свідомості.
«Ресторан, де виконують побажання» — видання ошатне, в якому подано чудові ілюстрації, які тільки заохочують дитину до читання. Можливо, що деякі твори будуть цікаві не лише дітям, а й батькам.
Такі казки у своїй суті — філософські, у них ідеться про одвічну боротьбу в людській душі, а також про те, як перемогти добру, відповідальності, чесності… і як, зрештою, вирости людиною, відкритою до інших, яка водночас із повагою ставиться до свого.
Дмитро Дроздовський
Коментарі
Останні події
- 11.09.2025|19:25Тімоті Снайдер отримав Премію Стуса-2025
- 10.09.2025|19:24Юліан Тамаш: «Я давно змирився з тим, що руснаків не буде…»
- 08.09.2025|19:3211 вересня стане відомим імʼя лауреата Премії імені Василя Стуса 2025 року
- 08.09.2025|19:29Фестиваль TRANSLATORIUM оголосив повну програму подій у 2025 році
- 08.09.2025|19:16В Україні з’явилася нова культурна аґенція “Терени”
- 03.09.2025|11:59Український ПЕН оголошує конкурс на здобуття Премії Шевельова за 2025 р
- 03.09.2025|11:53У Луцьку — прем’єра вистави «Хованка» за п’єсою іспанського драматурга
- 03.09.2025|11:49Літагенція OVO офіційно представлятиме Україну на Світовому чемпіонаті з поетичного слему
- 02.09.2025|19:05«Пам’ять дисгармонійна» у «Приватній колекції»
- 27.08.2025|18:44Оголошено ім’я лауреата Міжнародної премії імені Івана Франка-2025