
Re: цензії
- 03.09.2025|Ольга Шаф, м. Дніпро«Був на рідній землі…»
- 02.09.2025|Віктор ВербичКнига долі Федора Литвинюка: ціна вибору
- 01.09.2025|Василь Пазинич, поет, фізик-математик, член НСПУ, м. СумиОдухотворений мегавулкан мезозойської ери
- 25.08.2025|Ярослав ПоліщукШалений вертеп
- 25.08.2025|Ігор ЗіньчукПравди мало не буває
- 18.08.2025|Володимир Гладишев«НЕМОВ СТОЛІТЬ НЕБАЧЕНИХ ВЕСНА – ПЕРЕД ОЧИМА СХОДИТЬ УКРАЇНА»
- 12.08.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськПолтавська хоку-центричність
- 07.08.2025|Ігор ЧорнийРоки минають за роками…
- 06.08.2025|Ярослав ПоліщукСнити про щастя
- 06.08.2025|Валентина Семеняк, письменницяЧас читати Ганзенка
Видавничі новинки
- Христина Лукащук. «Мова речей»Проза | Буквоїд
- Наталія Терамае. «Іммігрантка»Проза | Буквоїд
- Надія Гуменюк. "Як черепаха в чаплі чаювала"Дитяча книга | Буквоїд
- «У сяйві золотого півмісяця»: перше в Україні дослідження тюркеріКниги | Буквоїд
- «Основи» видадуть нову велику фотокнигу Євгена Нікіфорова про українські мозаїки радянського періодуФотоальбоми | Буквоїд
- Алла Рогашко. "Містеріум"Проза | Буквоїд
- Сергій Фурса. «Протистояння»Проза | Буквоїд
- Мар’яна Копачинська. «Княгиня Пітьми»Книги | Буквоїд
- "Моя погана дівчинка - це моя частина"Книги | Володимир Гладишев, професор, Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
- Джон Ґвінн. "Лють Богів"Проза | Буквоїд
Літературний дайджест
«Меню» ідей, слоганів, брендів
У книгарні «Є» Костянтин Родик представив пунктир-енциклопедію «Актуальна література» (видавництво «Радуга»)
Не можу пригадати аналогів подібного видання в Україні. Безперечно, було доволі сміливо написати своєрідну пунктир-історію сучасної літератури, не розмежовуючи її на українську та зарубіжну.
У книжці «Актуальна література» чимало евристичних знахідок, влучних спостережень і зауважень, цікавих метафор і характеристик письменників та літературного процесу, як, наприклад, у цьому пасажі про всесвітньо відомого італійського письменника-семіотика: «Умберто Еко — просвітлений Йог світового письменства. Що довше живе, то ясніше мислить. У свої 83 роки написав новий роман «Номер нуль» — взірець парааналітики. Уся творчість У. Еко — безперервне дослідження людської глупоти. Можна сказати, що світ тримає його саме для виконання цієї роботи. Письменник реагує на виклик: «Для можливості прийняти ідею свого кінця потрібно переконати себе в одному: після вашої смерті залишаться тільки дурні», — каже він одному з представників популяції не-дурнів, яка какатастрофічно зникає. І співрозмовник, знаний французький інтелектуал Жан-Клод Кар´єр, потверджує силу того парадоксального еліксиру молодості (жити серед розумних): «Вражений тим, як стимулює вивчення глупоти » ».
Костянтин Родик у пунктир-історії літератури відштовхується передусім від досвіду читання. Актуальна література — це тексти, які у вигляді певних «товароподібних» ідей, слоганів, брендів, лейблів, симулякрів та неправильних інтерпретацій зримо наявні у масовій свідомості певного покоління або у певному проміжку часу. З огляду на цей чинник К. Родик у своїй новій праці прагне дати відповідь на такі запитання: «Які суспільні процеси, приховані (або спотворені) політиками та журналістами, віддзеркалюють художні твори? Наскільки «екологічно чистими» або, навпаки, небезпечно забрудненими є ідеї, що часом поза волею автора випаровують його книжки? Чого нового про нас самих відкривають вони? Чому яка-небудь певна книжка раптом стає бестселером? Чи впливає резонансний твір на щось у реальному житті? Чи кожен класичний твір залишається донині актуальним, і якщо так, то з якої причини? Чого очікує нинішній читач, а отже — як зроблено гарну (й погану теж) книжку?» Поняття «актуальності» для Костянтина Родика — центральне в його баченні літературного процесу. Актуальне — це те, що моделює суспільну думку, формуючи або відкрите громадянське суспільство, або закриту зону, або референтну групу, яка керується певними застереженнями, табу, ідеологіями. Зрештою, сучасний книжковий ринок, можливо, також підпорядкований певній комерційній ідеології, яка несвідомо перетворює «екологічно чисті» ідеї творів на маркетинговий хід, своєрідний піар-проект? Щороку з’являються тисячі видань, і К. Родик як засновник Всеукраїнського книжкового рейтингу «Книжка року» чудово це знає. Але які саме книжки із цього загалу визначають життя літератури й формують вектори суспільної думки? Які тексти знаходять доступ до мас і в такий спосіб актуалізують певні ідеї, формуючи в масовому сприйнятті певний тип нового культурного героя, якщо говорити про прозу? Пунктир-енциклопедія К. Родика прагне дати відповідь на ключове запитання нашого інформаційно-клаптикового і посттоталітарного часу — наскільки література взагалі актуальна для сучасної української людини.
Особливістю видання є його поліфонічність, коли кожен розділ-сюжет завершується блоком «Група підтримки», в якому розміщено перелік текстів, що вони в різний спосіб дотичні до того автора, про який ішла мова. Це можуть бути теоретичні літературознавчі праці, а можуть бути тексти інших культур та епох.+
Дмитро ДРОЗДОВСЬКИЙ
Коментарі
Останні події
- 11.09.2025|19:25Тімоті Снайдер отримав Премію Стуса-2025
- 10.09.2025|19:24Юліан Тамаш: «Я давно змирився з тим, що руснаків не буде…»
- 08.09.2025|19:3211 вересня стане відомим імʼя лауреата Премії імені Василя Стуса 2025 року
- 08.09.2025|19:29Фестиваль TRANSLATORIUM оголосив повну програму подій у 2025 році
- 08.09.2025|19:16В Україні з’явилася нова культурна аґенція “Терени”
- 03.09.2025|11:59Український ПЕН оголошує конкурс на здобуття Премії Шевельова за 2025 р
- 03.09.2025|11:53У Луцьку — прем’єра вистави «Хованка» за п’єсою іспанського драматурга
- 03.09.2025|11:49Літагенція OVO офіційно представлятиме Україну на Світовому чемпіонаті з поетичного слему
- 02.09.2025|19:05«Пам’ять дисгармонійна» у «Приватній колекції»
- 27.08.2025|18:44Оголошено ім’я лауреата Міжнародної премії імені Івана Франка-2025