Re: цензії
- 20.11.2024|Михайло ЖайворонСлова, яких вимагав світ
- 19.11.2024|Тетяна Дігай, ТернопільПоети завжди матимуть багато роботи
- 19.11.2024|Олександра Малаш, кандидатка філологічних наук, письменниця, перекладачка, книжкова оглядачкаЧасом те, що неправильно — найкращий вибір
- 18.11.2024|Віктор ВербичПодзвін у сьогодення: художній екскурс у чотирнадцяте століття
- 17.11.2024|Василь Пазинич, фізик-математик, член НСПУ, м. СумиДіалоги про історію України, написану в драматичних поемах, к нотатках на полях
- 14.11.2024|Ігор Бондар-ТерещенкоРозворушімо вулик
- 11.11.2024|Володимир Гладишев, професор, Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти«Але ми є! І Україні бути!»
- 11.11.2024|Ігор Фарина, член НСПУПобачило серце сучасніть через минуле
- 10.11.2024|Віктор ВербичСвіт, зітканий з непроминального світла
- 10.11.2024|Євгенія ЮрченкоІ дивитися в приціл сльози планета
Видавничі новинки
- Корупція та реформи. Уроки економічної історії АмерикиКниги | Буквоїд
- У "НІКА-Центр" виходять книги Ісама Расіма "Африканський танець" та Карама Сабера "Святиня"Проза | Буквоїд
- Ігор Павлюк. "Бут. Історія України у драматичних поемах"Поезія | Буквоїд
- У Чернівцях видали новий роман Галини ПетросанякПроза | Буквоїд
- Станіслав Ігнацій Віткевич. «Ненаситність»Проза | Буквоїд
- Чеслав Маркевич. «Тропи»Поезія | Буквоїд
- Легенда про ВільнихКниги | Буквоїд
- Нотатник Вероніки Чекалюк. «Смачна комунікація: гостинність – це творчість»Книги | Буквоїд
- Світлана Марчук. «Небо, ромашки і ти»Поезія | Буквоїд
- Володимир Жупанюк. «З подорожнього етюдника»Книги | Буквоїд
Літературний дайджест
Колекціонер ритуалів
Новинка від письменника Сергія Грабаря — книжка «Ритуал» (видавництво «Ярославів Вал»).
Чималий том можна трактувати як вибрану малу прозу відомого автора.
Перше, що впадає в око, коли читаєш оповідання, новели Грабаря чи твори, означені упорядниками як етюди, — це їхня сповідальність. Практично все у «Ритуалі» сказано від першої особи, сказано в порядку самопредставлення. Такий спосіб письма насправді далеко не найпростіший, бо вимагає особливої уваги, стриманості, щоб не написати чогось зайво-необов’язкового (перша особа ж бо так і провокує!), але Сергій Грабар виявляє себе послідовним і наполегливим прихильником лапідарності, небагатослів’я.
Герої його текстів — часто постаті, що лишили помітний слід в історії світової культури, духовності, просто в історії. Від князя Олега до Ірода чи знаменитих волхвів. А й там, де в центрі твору опиняються персонажі «попростіше», вони все одно так чи сяк зачіпають ключові культурні вузли цивілізації, здається, без цього не обходиться жодна річ із книжки «Ритуал». Тому Сергій Грабар постає тут таким собі колекціонером, що збирає у своєму приватному музейчику важливі образи, слова і книжки.
Що ж відбувається в цьому антикварному просторі? Насправді, цілком живі та позбавлені стереотипної пилюки речі. В одному оповіданні тривають життєві любовні пригоди (хоч і пригоди — якесь не зовсім доречне слово, там усе якось спокійніше) жінки, якій випало опинитися серед трагічних перипетій української історії ХХ століття. В іншому — оповідач ділиться своїми першими яскравими юнацькими еротичними враженнями (як можна зрозуміти, еротичний аспект є дуже важливим для цього письменника). Є чоловік, який переживає особливий внутрішній досвід під час масажу. І, звичайно, є згадані вже історичні чи легендарні постаті з їхніми історичними чи легендарними вчинками, які вони пояснюють і обмірковують для читачів «Ритуалу». Але всюди і завжди герої Грабаря переживають по-справжньому екзистенційні, зламні, визначні моменти, їх усвідомлюючи та вписуючи у свої духовні пошуки (в доволі широкому, ясна річ, розумінні). Гадаю, саме це і визначає глибинний сенс назви — «Ритуал».
Одним із найважливіших мотивів книжки є співпереживання. Це авторська стратегія: спробувати відчути свого персонажа, а потім навіяти це відчуття читачеві. Звідси психологізм книжки. Мабуть, звідси ж походить і її виразна, підкреслена ліричність. Аж до того, що декотрі твори наближаються до жанру поезії у прозі. Так само «Ритуалу» притаманна патетика. Всі ці риси разом створюють своєрідну емоційну атмосферу, характерну саме для творчості Сергія Грабаря. Напевно, саме її сприйняття чи несприйняття і визначить прихильне чи неприхильне ставлення до книжки кожного окремого читача.+
Це можна порівняти з музичною темою, яка в лічені секунди надає характер і обличчя музичному твору. До речі, музика — теж важливий мотив книжки «Ритуал», її у текстах Сергія Грабаря ви зустрінете чимало.
Коментарі
Останні події
- 21.11.2024|18:39Олександр Гаврош: "Фортель і Мімі" – це книжка про любов у різних проявах
- 19.11.2024|10:42Стартував прийом заявок на щорічну премію «Своя Полиця»
- 19.11.2024|10:38Поезія і проза у творчості Теодозії Зарівної та Людмили Таран
- 11.11.2024|19:2715 листопада у Києві проведуть акцію «Порожні стільці»
- 11.11.2024|19:20Понад 50 подій, 5 сцен, більше 100 учасників з України, Польщі, Литви та Хорватії: яким був перший Міжнародний фестиваль «Земля Поетів»
- 11.11.2024|11:21“Основи” вперше видають в оригіналі “Катерину” Шевченка з акварелями Миколи Толмачева
- 09.11.2024|16:29«Про секс та інші запитання, які цікавлять підлітків» — книжка для сміливих розмов від авторки блогу «У Трусах» Анастасії Забели
- 09.11.2024|16:23Відкриття 76-ої "Книгарні "Є": перша книгарня мережі в Олександрії
- 09.11.2024|11:29У Києві видали збірку гумору і сатири «СМІХПАЙОК»
- 08.11.2024|14:23Оголосили довгий список номінантів на здобуття Премії імені Юрія Шевельова 2024 року