Re: цензії

03.09.2025|Ольга Шаф, м. Дніпро
«Був на рідній землі…»
02.09.2025|Віктор Вербич
Книга долі Федора Литвинюка: ціна вибору
01.09.2025|Василь Пазинич, поет, фізик-математик, член НСПУ, м. Суми
Одухотворений мегавулкан мезозойської ери
25.08.2025|Ярослав Поліщук
Шалений вертеп
25.08.2025|Ігор Зіньчук
Правди мало не буває
18.08.2025|Володимир Гладишев
«НЕМОВ СТОЛІТЬ НЕБАЧЕНИХ ВЕСНА – ПЕРЕД ОЧИМА СХОДИТЬ УКРАЇНА»
12.08.2025|Тетяна Торак, м. Івано-Франківськ
Полтавська хоку-центричність
07.08.2025|Ігор Чорний
Роки минають за роками…
06.08.2025|Ярослав Поліщук
Снити про щастя
06.08.2025|Валентина Семеняк, письменниця
Час читати Ганзенка

Літературний дайджест

Від Майдану до Майдану

Початок третього тисячоліття на просторах Африки, Близького та Середнього Сходу осяяно революційною хвилею.

Звідти вона перекинулася на терени Кавказу, сягнула України та Молдови й зупинилася в сінях останніх диктаторів Європи.

Арабська весна розпочалася 12 грудня 2004 року з виникнення в Єгипті опозиційного руху «Кефайя» («Досить»). За декілька місяців (12 лютого — 19 червня 2005 р.) «революція кедрів» вирвала Ліван із впливу Сирії та Ірану. Й пішло-поїхало: знищені диктатори, зруйновані країни, тисячі жертв. У січні 2011-го перемогла «жасминова революція» в Тунісі: народ вигнав багаторічного президента Бен Алі. 11 лютого 2011 року в Єгипті перемогла революція, що розпочалася з вуличних протестів на площі Тахрір у Каїрі й призвела до відставки Хосні Мубарака — диктатора з тридцятирічним стажем. Її спричинили відсутність свободи слова і низький рівень життя.

Попри всесвітній інтерес до «арабської весни», ми мало що про неї знаємо. «Властиво оця байдужість до всього, що не належить до західного або свого домашнього світу, і характеризує аутичні культури, схильні до міфологізації та мислення стереотипами. У нашій уяві арабський світ зливається в одну велику сіру пляму десь приблизно так само, як для більшої частини світу з чимось зливаємося ми самі, українці», — висновує Наталя Гуменюк у репортерських замальовках «Майдан Тахрір. У пошуках втраченої революції» (К.: Політична критика, 2015). З 2011 року вона мандрує арабськими «гарячими точками»,  «заощаджуючи кожну копійку, вишукуючи найдешевші рейси, ночуючи в аеропортах, добираючись із міста до міста громадським транспортом чи попутками від Аммана до Туніса, від Каїра до Тегерана, з Палестини до сирійського кордону аж до Багдада, Стамбула і Бейрута, майже два роки розпитувала про революційну боротьбу, поствоєнні та постреволюційні будні, розчарування». 

В усіх цих місцях спостерігається зростання активності людей і постання громадянського суспільства. Проте, на відміну від України, де громадяни переважно організовані у формалізовані об’єднання, там, на Півдні, доцентровими силами стали кібердисиденти, вуличні художники-графітчики, актори, музиканти, хіпстери. Водночас варто враховувати значення релігії, бо це суспільства достатньо консервативні, традиційні. Відтак вплив ісламістів, релігійних людей і націоналістів дуже сильний. Тож невипадково в книзі є розділ «Як дівчині самій подорожувати арабським світом». І при цьому значну частку впливових інтернет-активістів складають жінки.Серед описаних восьми держав (відвідано більше), виділяється одна: Палестина, невизнана більшістю сильних світу цього. Як і Україна, вона переживає поділ, окупацію. Та все ж у ній буяє громадянська активність. Можливо незвична, театральна: «Половина наших тем пов’язана з окупацією, решта стосується внутрішніх проблем. Однак говорити на дві авдиторії украй складно: якщо ми викриваємо внутрішні проблеми — корупцію, зростання радикалізму, — це можуть використати за межами країни, адже таким чином підживлюємо стереотипи... Ми живемо в умовах, коли все можуть використати проти нас». 

Це стосується й сприйняття інформації «маленькими палестинцями»: «Не в людській природі перевіряти інформацію, в яку хотілося б повірити особливо, коли правда сприймається як точка зору. Чи це не черговий аргумент на користь традиційних медіа, які теоретично мали б надавати перевірену інформацію?.. Але чи не вони, традиційні медіа, заразили світ цією хворобою робити з правди точку зору?». Знайомо, чи не так?

Не всі революції переможні — й не лише на Сході. Розшукати залишки українських революцій, втрачені надії й сподівання їх ініціаторів, натхненників і активістів; осмислити, чому всі мрії пересічних людей зійшли на пси, прагнуть сотні політиків, політологів, журналістів, суспільствознавців — і все марно: Україна дедалі більше занурюється в провалля радикалізму. Подібно країнам мусульманського світу ми й надалі залишаємося розірваним, фраґментованим суспільством, понівеченим тотальною корупцією збанкрутілих псевдоеліт, де єдиним виходом із глухого кута вбачається суд Лінча.     

Можливо, у чомусь розібратися допоможе  книжка Наталі Гуменюк — саме завдяки професійній відстороненості від емоційних оцінок. «Я приїхала не звинувачувати чи захищати. Я приїхала ставити запитання й озвучувати чужі відповіді», — підсумовує авторка. Аналізувати й прогнозувати читач має самостійно.  

Костянтин Дикань



коментувати
зберегти в закладках
роздрукувати
використати у блогах та форумах
повідомити друга

Коментарі  

comments powered by Disqus


Партнери