
Re: цензії
- 03.09.2025|Ольга Шаф, м. Дніпро«Був на рідній землі…»
- 02.09.2025|Віктор ВербичКнига долі Федора Литвинюка: ціна вибору
- 01.09.2025|Василь Пазинич, поет, фізик-математик, член НСПУ, м. СумиОдухотворений мегавулкан мезозойської ери
- 25.08.2025|Ярослав ПоліщукШалений вертеп
- 25.08.2025|Ігор ЗіньчукПравди мало не буває
- 18.08.2025|Володимир Гладишев«НЕМОВ СТОЛІТЬ НЕБАЧЕНИХ ВЕСНА – ПЕРЕД ОЧИМА СХОДИТЬ УКРАЇНА»
- 12.08.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськПолтавська хоку-центричність
- 07.08.2025|Ігор ЧорнийРоки минають за роками…
- 06.08.2025|Ярослав ПоліщукСнити про щастя
- 06.08.2025|Валентина Семеняк, письменницяЧас читати Ганзенка
Видавничі новинки
- Христина Лукащук. «Мова речей»Проза | Буквоїд
- Наталія Терамае. «Іммігрантка»Проза | Буквоїд
- Надія Гуменюк. "Як черепаха в чаплі чаювала"Дитяча книга | Буквоїд
- «У сяйві золотого півмісяця»: перше в Україні дослідження тюркеріКниги | Буквоїд
- «Основи» видадуть нову велику фотокнигу Євгена Нікіфорова про українські мозаїки радянського періодуФотоальбоми | Буквоїд
- Алла Рогашко. "Містеріум"Проза | Буквоїд
- Сергій Фурса. «Протистояння»Проза | Буквоїд
- Мар’яна Копачинська. «Княгиня Пітьми»Книги | Буквоїд
- "Моя погана дівчинка - це моя частина"Книги | Володимир Гладишев, професор, Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
- Джон Ґвінн. "Лють Богів"Проза | Буквоїд
Літературний дайджест
Капіталістична утопія Айн Ренд
Айн Ренд. Атлант розправив плечі. Частина третя. А є А. – К. : Наш Формат, 2015. – 620 с.
Айн Ренд. Атлант розправив плечі. Частина третя. А є А. – К. : Наш Формат, 2015. – 620 с.
Роман про те, як побудувати ідеальне життя, яким правитиме раціональність, конкуренція та вільний бізнес.
Нарешті побачив світ третій том знаменитої трилогії «Атлант розправив плечі» відомої американської письменниці ХХ століття Айн Ренд. Про перші два томи – «Несуперечність» та «Або – або» – ви можете прочитати на нашому сайті.
Третя книжка має назву «А є А», це кульмінація тритомника. Інтригуюча, трохи «серіальна» лінія твору виводить тут на рівень справжнісінької утопії чи антиутопії (точно й не визначиш).
Нагадаю, події розгортаються в умовній Америці умовних років двадцятого століття, що її взірцевий капіталізм поступово перетворився на щось, близьке до пострадянського й навіть радянського способу організації суспільства. Поза сумнівами, у зображенні побудови нового устрою Айн Ренд використала враження, які лишились у неї від життя в СРСР у 1920-х роках (письменниця народилась у Російській Імперії, а емігрувала вже під час НЕПу). Втручання держави в усі сфери, ідеологічний тоталітаризм, усі інші добре знайомі нам принади. Як наслідок, економіка та всі інші сфери приходять до занепаду. На цьому тлі кілька діячів великого бізнесу самовіддано все ще намагаються порятувати залізниці (головна героїня – Даґні Таґґарт), сталеву промисловість (Генк Ріарден) та інші галузі.
І ось у третьому томі відкривається, що велика група видатних бізнесменів, митців, мислителів та інших фахівців таємно створила в непомітній гірській долині недоступне місто, в якому утвердились ідеальні утопічні закони вільного капіталізму. «Держава повинна мати лише захисні функції», – твердять вони та сповідують раціональний егоїзм (який, на переконання його прихильників, при послідовному дотриманні і є справжнім альтруїзмом), розвивають вільний бізнес, плекають конкуренцію. Власне, такими є важливі засади «об’єктивізму» Айн Ренд, що його вона пропагувала не тільки у своїх художніх, а й у філософських творах.
Але життя в ідеальному гірському містечку не є вінцем бажань героїв. Вони роблять вилазки в деградовану «соціальну» Америку та допомагають її владі нищити економіку. Мета – якнайшвидше довести її до логічного фіналу, себто повного занепаду, а тоді почати піднімати країну з руїн і розбудовувати її вже за своїми власними принципами. Даґні Таґґарт і Генк Ріарден якийсь час іще не готові приєднатися до «руйнівників», але з часом і їм доведеться визначитися.
Окрім цих сюжетних перипетій, головною особливістю третьої частини «Атланта» є величезна кількість програмних промов і проповідей. Багатосторінкові інтелектуальні побудови з розмаїтою аргументацією та прикладами роблять книжку вже радше соціально-філософською, ніж художньою. Хоч окремі яскраві художні образи є й тут, наголос ставиться вже не на них. Невипадкова і назва тому. «А є А» символічно ілюструє засадничий раціоналізм філософії Айн Ренд. Так само, як на тлі лівих і правих «державницьких» тенденцій двадцятого століття, авторка обрала шлях абсолютного капіталізму, так і на тлі тенденцій постмодерного мерехтіння й неоднозначності цього ж століття, вона закликала до чіткості, раціональності, до пошуку безсумнівної істини, пізнаваної інтелектом. Істини, в котрій А точно означатиме А.
Навіть із цієї рецензії спостережливий читач легко зауважить утопізм книжки Айн Ренд, велику схильність до ідеалізації. Цей твір, зрештою, й не варто сприймати як священну книжку чи неодмінне керівництво до дій. Вона цікава більшою мірою як елемент інтелектуальної історії наших часів і як зібрання художніх образів та раціональних тез і аргументів, котрі можуть бути тією або іншою мірою корисні в країні, яка вже встигла постраждати від соціального популізму та перебуває на роздоріжжі, в роздумах над методами подальшого будівництва у різних галузях життя.
Коментарі
Останні події
- 11.09.2025|19:25Тімоті Снайдер отримав Премію Стуса-2025
- 10.09.2025|19:24Юліан Тамаш: «Я давно змирився з тим, що руснаків не буде…»
- 08.09.2025|19:3211 вересня стане відомим імʼя лауреата Премії імені Василя Стуса 2025 року
- 08.09.2025|19:29Фестиваль TRANSLATORIUM оголосив повну програму подій у 2025 році
- 08.09.2025|19:16В Україні з’явилася нова культурна аґенція “Терени”
- 03.09.2025|11:59Український ПЕН оголошує конкурс на здобуття Премії Шевельова за 2025 р
- 03.09.2025|11:53У Луцьку — прем’єра вистави «Хованка» за п’єсою іспанського драматурга
- 03.09.2025|11:49Літагенція OVO офіційно представлятиме Україну на Світовому чемпіонаті з поетичного слему
- 02.09.2025|19:05«Пам’ять дисгармонійна» у «Приватній колекції»
- 27.08.2025|18:44Оголошено ім’я лауреата Міжнародної премії імені Івана Франка-2025