Re: цензії
- 20.11.2024|Михайло ЖайворонСлова, яких вимагав світ
- 19.11.2024|Тетяна Дігай, ТернопільПоети завжди матимуть багато роботи
- 19.11.2024|Олександра Малаш, кандидатка філологічних наук, письменниця, перекладачка, книжкова оглядачкаЧасом те, що неправильно — найкращий вибір
- 18.11.2024|Віктор ВербичПодзвін у сьогодення: художній екскурс у чотирнадцяте століття
- 17.11.2024|Василь Пазинич, фізик-математик, член НСПУ, м. СумиДіалоги про історію України, написану в драматичних поемах, к нотатках на полях
- 14.11.2024|Ігор Бондар-ТерещенкоРозворушімо вулик
- 11.11.2024|Володимир Гладишев, професор, Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти«Але ми є! І Україні бути!»
- 11.11.2024|Ігор Фарина, член НСПУПобачило серце сучасніть через минуле
- 10.11.2024|Віктор ВербичСвіт, зітканий з непроминального світла
- 10.11.2024|Євгенія ЮрченкоІ дивитися в приціл сльози планета
Видавничі новинки
- Корупція та реформи. Уроки економічної історії АмерикиКниги | Буквоїд
- У "НІКА-Центр" виходять книги Ісама Расіма "Африканський танець" та Карама Сабера "Святиня"Проза | Буквоїд
- Ігор Павлюк. "Бут. Історія України у драматичних поемах"Поезія | Буквоїд
- У Чернівцях видали новий роман Галини ПетросанякПроза | Буквоїд
- Станіслав Ігнацій Віткевич. «Ненаситність»Проза | Буквоїд
- Чеслав Маркевич. «Тропи»Поезія | Буквоїд
- Легенда про ВільнихКниги | Буквоїд
- Нотатник Вероніки Чекалюк. «Смачна комунікація: гостинність – це творчість»Книги | Буквоїд
- Світлана Марчук. «Небо, ромашки і ти»Поезія | Буквоїд
- Володимир Жупанюк. «З подорожнього етюдника»Книги | Буквоїд
Літературний дайджест
Михайло Бриних: Рибгосп імені Кінг-Конга
Один з моїх улюблених жанрів розважального горор-кіна, присвячений тваринам-мутантам, протягом останніх років занепадає.
Причина – настільки ж банальна, як і передбачувана: безжальні тварини закінчилися. Від золотої жили залишилися тільки добрі криваві спогади про часи істинної лихоманки, лахміття першопрохідців та розкидані на території жанру алюмінієві миски й консервні бляшанки.
Протягом кількох десятиліть відбувалося ось що: режисери невтомно ходили на роботу до замулених джерел, до завалених копалень, і щось таки видобували звідти; всі вони розуміли, що не тільки золото блищить.
Від самого початку експлуатації скаженої звіроферми з’ясувалося, що насамперед жанр зацікавлений у тваринах-гігантах. Люди ж завжди готові зіграти роль соняшникового насіння для цих потвор. Тож нічого дивного, що екран швидко заполонили динозаври, серед яких безперечний улюбленець публіки – тиранозавр, найкривавіша біологічна машина-молотарка.
Дино-фільми згодом перетворилися на окремий і доволі герметичний піджанр, який протягом десятиліть виживає лише за рахунок вдосконалення комп’ютерної графіки. Кількість стрічок про доісторичних велетнів уже не дозволяє навіть мріяти про сяку-таку сюжетну винахідливість, але це аж ніяк не перешкоджає час од часу перекроювати сюжети «Парку Юрського періоду» чи «Загубленого світу», фантазувати про чергове пришестя Годзили чи розмороженого внаслідок екологічної катастрофи чи дуже секретного і дуже невдалого експерименту мезозойського монстра.
Інший древній метод виготовлення зоологічної загрози людству – застосування прямолінійної гіперболізації. Його перевага полягає в тому, що вершити терор можуть загалом безневинні мешканці зоопарків чи океанаріумів – саме так зі скромного мавпячого царства постав Кінг-Конг, а пересічні кальмари почали харчуватися мореплавцями. Цей напрямок породив найбільше стрічок для сімейного перегляду і тому не надто приваблює справжніх м’ясників.
Межує з ним і потік кіновитворів, у якому біснуються міфологічні або ж вигадані істоти (“Гідра”, “Йеті: прокляття снігового демона”, “Ель Чупакабра”, гігантські хробаки з “Тремтіння землі” чи “Піщаних змій”). До цієї ж категорії варто зарахувати мутантів, що з’являються внаслідок чудернацьких схрещень (чого лише вартий мавпощур з «Живої здихлятини»). Ця фантастична загородка дарує невичерпне натхнення для робітників категорії «B», а можливості очуднення тваринного світу хоч і балансують на краю безумства, проте в майбутньому тільки на них і варто сподіватись.
І, нарешті, найпопулярніший і найбільший кусень жанру – це наближені до реалізму оповіді про тих представників сучасної фауни, які й справді можуть становити загрозу для людини. Мірилом успіху й своєрідним еталоном варто визнати пристрасну акулу Стівена Спілберга («Щелепи»). Правила гри в цьому напрямку прості: варто лише вибрати розгніваного людожера – й заслати туристів-невігласів на його територію.
Головні винищувачі людей у таких стрічках як перша «Анаконда» чи «Крокодил», звісно, вирізняються рекордними розмірами, проте в багатьох деталях ці фільми все ж таки межують з правдою, що й приваблює глядачів. Інша річ, що перелік тварин-антропофагів – з усіма натяжками та перебільшеннями – не настільки великий, як хотілося б. Та й загальне враження від появи на екрані навіженого ведмедика («Лють грізлі») чи китів-убивць («Смерть серед айсбергів») часто-густо межує з дурносміхом.
Як далеко можна зайти у пошуках природжених кілерів? Відповідь на це запитання дає шкільний підручник із зоології. Навіть гризуни та комахи-переростки («Щурі: ніч терору», «Москіт») вже побували кривавими месниками.
Звісно, для того, щоб виплекати посланців пекла з небесних пташечок (Альфред Хічкок) чи котика-вуркотунчика (Даріо Ардженто), треба мати окремий талант. З іншого боку, дотепники примудрилися перетворити на моторошних виродків навіть мирну домашню скотину (“Чорна вівця”). І не за горами той час, коли людство атакуватимуть гігантські інфузорії-туфельки (адже навіть коріння дерев уже нападало на людей).
На такому мілководді та безриб’ї нібито вже й не було підстав очікувати нових, небачених раніше вилупків. А втім, вони з’явилися.
У серпні цього року очікується прем’єра стрічки “Піранья 3D” (бюджет – 24 мільйони доларів). Їх іноді й раніше нацьковували на людей, але ще ніколи не подавали шанувальникам горору як першу страву. Проблема в тому, що ці рибки демонструють нечувану жорстокість і насильство тільки завдяки злагодженій командній роботі, а фільми жахів усе ж таки звикли до чудовиськ-одинаків. Звістка про появу цього блокбастера пробудила в душах треш-майстрів інстинкт змагальності, й вже у квітні відбулася прем’єра стрічки Еріка Форсберга “Мега піранья” від культової студії Asylum, яка вміє заробляти гроші на людській глупоті.
Режисер із недовірою поставився до страхоспроможності цих карасів-мутантів, і вирішив, про всяк випадок, їх трохи збільшити. Ради цього знадобився, звісно ж, секретний і невдалий експеримент. Внаслідок генетичної модифікації у цих риб-ненажер з’явилося шість нових органів, два серця, броньована шкіра. До того ж, вони навчилися вже змалку згризати моторні човни, а щоб смертельна загроза не гальмувала, піраньї студії «Ейсалум» дружно стали гермафродитами.
Страх і шаленство у цій стрічці сягає апогею, коли мутанти вимахали до слонячих розмірів, почали вистрибувати з води й атакувати житлові будинки. Риб’ячий апокаліпсис змусив непереможних американців застосувати всю свою військову потугу. Спершу проти них вирушив крейсер – так його моментально з’їли. Потім підводний човен пульнув у невгамовне стадо атомною бомбою, - піраньям це навіть сподобалося, але човен все одно схрумали. А цивілізацію врешті-решт врятував супергерой, який частину риб перерізав ножичком, ще частину добряче побив ногами, а всі інші так перелякалися, що самі себе поїли.
Незалежно від того, як саме знищуватимуть пляжників «Піраньї 3D», студія «Ейсалум» знову влаштувала недосяжну для великих студій фієсту плавленого маразму, в якій присутні геть усі штампи і стереотипи тваринницького горору. Вчасно зрозумівши, що подальша праця у цьому напрямку – нерентабельна і принизлива, як поняття другої свіжості, «Ейсалум» продає тонну риби за ціною одного кілограма. Рибгосп імені Кінг-Конга від цього не збідніє.
Додаткові матеріали
- Бриних Михайло
- Михайло Бриних: Ліві двері справа
- Михайло Бриних: Навіщо Президенту ще одна книжка?
- Солодка мить масліту
- Шахмати для дибілів: рецензія Б.-О. Горобчука
- Апокаліпсис для публіки
- 2008-й у обіймах кітчу
- Любов у реалізмі відчаю
- Михайло Бриних. «Шахмати для дибілів»
- Михайло Бриних. «Шахмати для дибілів. Цейтнот доктора Падлючча»
- Михайло Бриних: шахматна експедиція до Одеси
- Письменницькі читання від учасників проекту «ТТ» (Тільки тексти)
- Антикризовий тур письменників
- Михайло Бриних: «На Достоєвському література закінчилися, відтоді триває дискотека»
- Михайло Бриних. «Шахмати для дибілів-2». АУДІО
Коментарі
Останні події
- 21.11.2024|18:39Олександр Гаврош: "Фортель і Мімі" – це книжка про любов у різних проявах
- 19.11.2024|10:42Стартував прийом заявок на щорічну премію «Своя Полиця»
- 19.11.2024|10:38Поезія і проза у творчості Теодозії Зарівної та Людмили Таран
- 11.11.2024|19:2715 листопада у Києві проведуть акцію «Порожні стільці»
- 11.11.2024|19:20Понад 50 подій, 5 сцен, більше 100 учасників з України, Польщі, Литви та Хорватії: яким був перший Міжнародний фестиваль «Земля Поетів»
- 11.11.2024|11:21“Основи” вперше видають в оригіналі “Катерину” Шевченка з акварелями Миколи Толмачева
- 09.11.2024|16:29«Про секс та інші запитання, які цікавлять підлітків» — книжка для сміливих розмов від авторки блогу «У Трусах» Анастасії Забели
- 09.11.2024|16:23Відкриття 76-ої "Книгарні "Є": перша книгарня мережі в Олександрії
- 09.11.2024|11:29У Києві видали збірку гумору і сатири «СМІХПАЙОК»
- 08.11.2024|14:23Оголосили довгий список номінантів на здобуття Премії імені Юрія Шевельова 2024 року