Re: цензії
- 20.10.2025|Оксана Акіменко. ПроКниги. Що почитати?Котел, в якому вариться зілля
- 19.10.2025|Ігор Фарина, письменник, м. Шумськ на ТернопілліПобачити себе в люстерці часу
- 19.10.2025|Ігор ЧорнийКовбої, футболісти й терористи
- 19.10.2025|Марія КравчукТретій армійський корпус представляє казку Володимира Даниленка «Цур і Пек»
- 18.10.2025|Тетяна Торак, м. Івано-Франківськ«Кожен наступний політ може стати останнім...»
- 16.10.2025|Наталія Поліщук, письменниця, членкиня НСПУФантастичне й реальне, а також метафора «кришталевого світу» в оповіданні Катерини Фріас «Un anillo misterioso» («Містичний перстень») зі збірки «За синіми і жовтими гардинами» (2025), Іспанія
- 16.10.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськПоети помирають уранці
- 08.10.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськЗазирнути в задзеркалля
- 06.10.2025|Ігор ЗіньчукЦікаві історії звичайних слів
- 28.09.2025|Петро ГармасійПерестати боятися…
Видавничі новинки
- Анатолій Амелін, Сергій Гайдайчук, Євгеній Астахов. «Візія України 2035»Книги | Буквоїд
- Дебра Сільверман. «Я не вірю в астрологію. Зоряна мудрість, яка змінює життя»Книги | Буквоїд
- Наомі Вільямс. «Пацієнтка Х, або Жінка з палати №9»Проза | Буквоїд
- Христина Лукащук. «Мова речей»Проза | Буквоїд
- Наталія Терамае. «Іммігрантка»Проза | Буквоїд
- Надія Гуменюк. "Як черепаха в чаплі чаювала"Дитяча книга | Буквоїд
- «У сяйві золотого півмісяця»: перше в Україні дослідження тюркеріКниги | Буквоїд
- «Основи» видадуть нову велику фотокнигу Євгена Нікіфорова про українські мозаїки радянського періодуФотоальбоми | Буквоїд
- Алла Рогашко. "Містеріум"Проза | Буквоїд
- Сергій Фурса. «Протистояння»Проза | Буквоїд
Кримінальне чтиво
Не збожеволіти в «Алясці»
Сергій Бут. «Аляска». – Харків, «Клуб Сімейного Дозвілля», 2018 р. – 202 с.
Жанр: трилер
Його привезли в психіатричну лікарню непритомного та в гідрокостюмі. Хто він – невідомо, тому новому пацієнтові дають прізвисько Водолаз. Тут усі мають прізвиська. Санітари – Чахлий та Шрек, мешканці – Міхаель, Фідель, Бемоль. Останній дістав своє через звичку багато співати. Причому, що показово, виконує винятково українські пісні, до того ж популярні років десять-п`ятнадцять тому. Вочевидь автор знайшов спосіб занурити сюжет та героїв в питомо український контекст. Варто визнати: в дебютному романі «Листи з того світу» Сергієві Буту це вдалося краще.
Насправді Водолаза звати Антон. Принаймні, на це ім`я відгукується на початку. Молодий чоловік потрапив до психушки випадково – на відміну від інших пацієнтів. Гідрокостюм ознака професії: Антон – рятувальник на воді. Його переслідує кошмар, у галюцинаціях за ним постійно женеться сивий старий. На те є причина, і автор розповідає історію не лише Антона, а й більшості персонажів: пацієнтів, санітарів, головного лікаря Павловича. Саме він підсовує Водолазу на підпис лист, у якому той дає згоду на своє лікування. І тут маємо першу сюжетну невідповідність цього невеликого за обсягом роману.
Далі читач переміститься в закритий корпус психушки під кодовою назвою «Аляска». Звідси неможливо вийти, бо тут заліковують до смерті. Відбувається все за згодою родичів пацієнтів. Тим набридли алкоголіки й наркомани, тож вони готові платити Павловичу грубі гроші, аби психи ніколи не вийшли на волю.
Непрямо це відсилає уважного читача до «Над гніздом зозулі» Кена Кізі. Ймовірно, автор надихався й такою класикою. Проте Рендл Макмерфі потрапив в лікарню з доброї волі, бо в звичайній тюрмі симулював психічний розлад і мав пройти обстеження. Спершу дуркував, та згодом зрозумів: нові приятелі, на відміну від нього, приречені, бо від них відмовилася рідня. Тож свідомо залишився в лікарні, аби підняти бунт. Загинув же він, як на мене, випадково. Натомість герой «Аляски» не вписується в систему цінностей Павловича. Його утримування спершу в палаті, а потім – у карцері фінансових вигод нікому не приносить.
Тому автор не завдає собі труду пояснити причину. Якщо в цій лікарні не лікують, а тримають, так би мовити, комерційних пацієнтів, рятувальник Антон в клініці нікому не потрібен. Розвиток дії показує: від нього лише проблеми, бо саме Водолаз бачить, як тут знущаються над хворими, й починає зливати інформацію журналістам. Павлович лютує, санітари катують всіх, кого підозрюють, і Антонові лишається намагатися втекти з полону, в який він себе з доброї волі відправив. Спроби раз по раз виходять марними, він не здається, й це додає «Алясці» потрібної динаміки.
Проблема в іншому. На якомусь етапі автор почав плутатися між персонажами. Невеликий обсяг не рятує читача від нерозуміння, хто ж тут головний герой, чия доля має переймати більше, за кого тут вболіваєш, а чиєї особистої поразки хочеш. Звісно, в подібних історіях мають бути персонажі, котрі наділені певними функціями. Таких не бракує, навіть забагато, особливо – серед санітарів. Відтак не видно особистого поєдинку Антона не так із каральною системою, як із її головним утіленням, у цьому випадку – Павловичем. Протагоніст із антагоністом перетинаються мало. Це може бути нормою для детективу, коли злочинець прагне не стільки завадити сищику, як заховатися від нього чимдалі. Трилер – а жанр зчитується однозначно, - подібного не передбачає.
Крім того, Сергій Бут повторює типову помилку українських авторів, якої уникнув у згаданому вже дебюті «Листи з того світу». Там дія відбувалася в львівських інтер`єрах та на пізнаваній натурі. Колорит міста, як і міські легенди, додавали детективу потрібної романтики. Відмовившись у «Алясці» від романтичних таємниць та взявши курс на жорсткий реалізм, автор забув чи свідомо не захотів окреслити час та місце дії. Нічого не буде страшного, якщо таку лиховісну психушку помістити на околицю якогось українського міста біля моря чи великої водойми з реальною назвою. У європейських трилерах подібне практикують постійно. Від того на них попит більший.
Оцінка*** (+)
Кожен текст оцінюється за 5-тибальною системою. Кожна оцінка дає твору наступну характеристику:
* Жодної надії;
** Погано, але не настільки. Хоча шкода витраченого часу;
*** Ідея є, потрібен редактор. Вчить матчастину;
**** Хочеться краще, але загалом поживно;
***** Так тримати!
Значок (+) біля оцінки - Автор може краще.
Значок (-) біля оцінки - Аби не гірше.
Додаткові матеріали
- Кращі детективи минулого року від «Кримінального чтива UA»
- З села – на війну
- Полювання на російських шпигунів
- Смертельна гра в курортному містечку
- Хтось вийшов на полювання
- Залюбити до смерті
- Шпигунські ігри на Поділлі
- Проти болю є прийоми
- «Донецький» з пістолетом
- Диявольський бестселер
Коментарі
Останні події
- 25.10.2025|11:58Як підготуватися до Радіодиктанту національної єдности - поради від філологині Інни Літвінової
- 25.10.2025|11:51У Львові вручили премію імені Богдана Ігоря Антонича 2025 року
- 21.10.2025|11:27У Луцьку презентували посібник із доступності для культурних подій
- 21.10.2025|09:36Любомир Стринаглюк презентує у Львові збірку поезії «Докричатися до живих»
- 20.10.2025|18:59Коти, книжки й доброта: у Києві проведуть благодійну зустріч із притулком «Мурчики» і презентують «Таємничий світ котів»
- 20.10.2025|15:43Роман «Укриття» Людмили Петрушко: гімн добру і силі духу
- 19.10.2025|19:30«Їжа як комунікація»: У Відні презентували книги Вероніки Чекалюк
- 19.10.2025|10:54Поети творять націю: у Львові 8-9 листопада відбудеться II Міжнародний фестиваль «Земля Поетів»
- 18.10.2025|10:36"Дівчина з кулею": В США вийшла англомовна збірка віршів української поетки Анни Малігон
- 17.10.2025|18:42Екранізація бестселера Андрія Куркова «Сірі бджоли» виходить у прокат: спецпоказ у «Жовтні» з творчою групою
