Re: цензії
- 08.04.2024|Ігор ЧорнийЗлодії VS Революціонери: хто кращий?
- 04.04.2024|Ігор Бондар-ТерещенкоЛеді й джентльмени, або «Лондонські хроніки» Місіс К
- 03.04.2024|Марта Мадій, літературознавицяФантасмагорія імперського пластиліну
- 28.03.2024|Ігор ЧорнийПрощання не буде?
- 20.03.2024|Наталія Троша, кандидат філологічних наукСвітиться сонячним спектром душа…
- 20.03.2024|Віктор ПалинськийУ роздумах і відчуттях
- 20.03.2024|Валентина Галич, доктор філологічних наук, професорЖиттєве кредо автора, яке заохочує до читання
- 20.03.2024|Віктор ВербичНіна Горик: «Ми всі тепер на полі битви»
- 18.03.2024|Ігор ЗіньчукКумедні несподіванки на щодень
- 17.03.2024|Ольга Шаф, м.ДніпроКоло Стефаника
Видавничі новинки
- Ніна Горик. "Лінії оборони"Книги | Буквоїд
- Олег Крот. "Комунікації"Книги | Буквоїд
- Таіс Золотковська. "Лінія зусилля"Книги | Буквоїд
- У Vivat вийшла нова книжка Марка ЛівінаКниги | Буквоїд
- Юрій Яновський. "Майстер корабля"Проза | Буквоїд
- Ольга Кобилянська. "За ситуаціями"Проза | Буквоїд
- Іван Франко. "Маніпулянтка"Проза | Буквоїд
- Анатолій Дністровий. "Битва за життя: щоденник 2022 року"Історія/Культура | Буквоїд
- Павло Паштет Белянський. "Я працюю на цвинтарі"Проза | Буквоїд
- Марк Лівін. "Космос, прийом"Проза | Буквоїд
Кримінальне чтиво
Полювання на тіло
Вікторія Гранецька. Тіло™ . – Харків, Клуб Сімейного Дозвілля, 2013. – 316 с.
Жанр: спроба трилеру
Видавництво подає новий роман вінницької авторки, чиїй попередній книзі, «Мантра- омана», перепало чимало копанців, як трилер. Сама авторка, яка не злякалася реакції на першу книгу й написала другу, згодна з видавцями. Також у жанровій класифікації ««Тіло™»» звучить слово «горор». А отже, роман автоматично потрапляє в сферу інтересів проекту «Кримінальне чтиво UA».
Перші прочитані сторінки довели: роман має право на існування й напевне вже знайшов удячних читачів. Проте все ж таки тяжіє до фантастики, хай і не традиційної, де є інопланетяни та астронавти з бластерами. Втім, романи російського радянського фантаста Олександра Беляєва, автора «Людини-амфібії», теж не завжди про інші світи. Власне, саме з творчістю Беляєва, конкретніше – з романом «Голова професора Доуеля», виникли асоціації на початку читання.
Не моє це діло: вказувати автору, як і про що писати. Проте якщо збирався читати один роман, а прочитав зовсім інший, варто розібратися бодай у власних відчуттях.
Попередні відгуки на нову книгу Вікторії Гранецької відзначали, крім іншого, наявність багатьох сюжетних ліній та великої кількості персонажів, подаючи цей сюжетний клубок, як чесноту. Можливо, для когось так і є. Проте автор цих рядків як читач із величезним досвідом, до того ж – читач вдячний, все ж таки звик до більш лінійних сюжетів. Без цього жанрова література – мов Святий Володимир без хреста.
Спершу в романі все починається ніби зрозуміло. Викрадають дітей із сиротинця. Серед зниклих – Іванка, яку кохає Юрій. Минає час – і Юрій отримує прізвисько Доктор Паскуда, працюючи в корпорації «Тіло™». Конкретніше – в клініці, котра займається продовженням життя людей. Для цього душі померлих переселяються в тіла живих. Мета Юрія – знайти Іванку, точніше – її тіло. Він знаходить його, проте в тілі – душа зовсім іншої жінки. Отже, це не його кохана, а лише оболонка.
Зробимо паузу й поставимо на місце авторки, наприклад, мене. Що зробив би автор цих рядків із огляду на те, що «Голова професора Доуеля» Беляєва – один із небагатьох наближених до фантастики творів, не просто прочитаний мною, а багато разів перечитаний? Правильно, переспівав би казку майже сторічної давнини на новий український лад. І насамперед не переносив би дію в майбутнє. Герої Беляєва, як Марі Лоран із «Голови…», так і Іхтіандр й Гуттіере з «Людини-амфібії», були практично сучасниками автора. Лиш жили в інших країнах, що додавало шарму самим творам.
Не варто також забувати пікантну обставину: ці романи Беляєв писав у часи, коли більшовики починали перші експерименти з буквального створення нової людини (про це можна прочитати, зокрема, у книзі російського автора Олега Шишкіна «Червоний Франкенштейн. Секретні експерименти Кремля»). Зокрема, чітка лінійна історія «Голови професора Доуеля» побудована на тому, як до голів пролетаря та актриси пришили чужі тіла, одне тіло втекло, пережило пригоди й повернулося ледь живим назад. До лабораторії лиходія Керна, учня Доуеля. «Собаче серце» Михайла Булгакова – інше за метою, але з цієї ж опери та, показово, писаний в той самий час – середина 1920-х років.
Від роману Вікторії Гранецької «Тіло™» чекалося чогось подібного. Скажімо, як переселення душ інтелігентів у тіла пролетарів міняє новостворену людську одиницю. Або – як нові люди почнуть бунтувати чи вступати в якісь інші конфлікти зі своїми творцями. Нарешті, хотілося, аби все відбувалося, як у Стівена Кінга, тут і тепер, а не в майбутньому, що відразу переселяє роман до іншого жанрового сегменту. Словом, чогось, скажемо так, менш літературного та з претензією на позажанровість, модерність та бароковість, аніж отримано в результаті.
Замість цього доводилося по кілька разів повертатися до прочитаного, аби зрозуміти, звідки взявся черговий персонаж, яка його мета в драматургії роману та, що теж важливо, куди ці персонажі зникають. Результат: я зі своїм системним та лінійним мисленням, будь воно неладне, мушу сильно напружитись при спробі переказати сюжет прочитаного твору кількома реченнями – як того вимагає незнайомий із текстом читач на тому ж Заході.
У сухому залишку роман «Тіло™» - типовий приклад інтенсивного пошуку не лише Вікторією Гранецькою, а й більшістю сучасних українських авторів так званого «третього шляху». З огляду на будь-який творчий пошук та утвердження власного обличчя й стилю в літературі це дуже добре й вітається стоячі. Проте, якщо подібні пошуки відбуваються в літературі, яка чітко претендує на жанрову нішу, «третій шлях» не зовсім підходить. Навіть коли персонажі в силу різних причин не прописані до кінця, читач жанрових текстів хоче, аби сюжетні лінії не перетворювалися на перехресні стежки. Які, до того ж, обриваються з не завжди зрозумілих причин.
Заплутана історія чи клубок історій повинні розплутатися. А так – є Юрій, який має мрію, є його кохана Іванка, є корпорація «Тіло™» - і разом із тим є решта народу, котра просто населяє роман.
Оцінка***
Кожен текст оцінюється за 5-тибальною системою. Кожна оцінка дає твору наступну характеристику:
* Жодної надії;
** Погано, але не настільки. Хоча шкода витраченого часу;
*** Ідея є, потрібен редактор. Вчить матчастину;
**** Хочеться краще, але загалом поживно;
***** Так тримати!
Значок (+) біля оцінки - Автор може краще.
Значок (-) біля оцінки - Аби не гірше.
Книжки з низької полиці. Введення в рубрику
P.S. Тут і далі українським авторам нагадується заклик подавати про себе коротку інформацію.http://bukvoid.com.ua/criminal/2011/11/15/084230.html#comms
Додаткові матеріали
- П’ять книжок тижня
- Вікторія Гранецька: «В читанні шукаю різноманітності та екстриму»
- За лаштунками «Мантри-омани»
- Український супергерой – на американський манір
- Убивця з душею жертви
- Вийшов трилер Вікторії Гранецької «ТІЛО™»
- Тетяна Трофименко: Попри затишшя в прозі, 2011 року з’явилося багато доброї поезії та перекладів
Коментарі
Останні події
- 18.04.2024|16:40Автор дитячого фентезі «Кий і морозна орда» розповість про новий мультивсесвіт за мотивами української міфології
- 18.04.2024|15:19Сьогодні у Тернополі Юлія Чернінька презентує "Барні 613"
- 18.04.2024|15:15Відкрито передзамовлення на книгу Вікторії Амеліної «Свідчення»
- 16.04.2024|18:08Помер Дмитро Капранов
- 16.04.2024|18:05Електронні книжки: що і як читають українці?
- 14.04.2024|20:47«Видавництво Старого Лева» започатковує цикл подій про Схід та Південь України
- 10.04.2024|14:36Переклади книжок Асєєва та Жадана номінували на PEN America Translation Prize
- 08.04.2024|17:579 квітня у Івано-Франківську Юлія Чернінька презентує книгу "Барні 613"
- 08.04.2024|13:56Війна та нові співбесідники для України
- 08.04.2024|13:54Польською вийшов друком роман Олександра Клименка «Орфей і Соломія»