
Re: цензії
- 26.05.2025|Ігор ЗіньчукПрагнення волі
- 26.05.2025|Інна КовальчукДорога з присмаком війни
- 23.05.2025|Ніна БернадськаГолос ніжності та криці
- 23.05.2025|Людмила Таран, письменницяВитривалість і віру маємо плекати в собі
- 15.05.2025|Ігор ЧорнийПірнути в добу романтизму
- 14.05.2025|Валентина Семеняк, письменницяМіцний сплав зримої краси строф
- 07.05.2025|Оксана ЛозоваТе, що «струною зачіпає за живе»
- 07.05.2025|Віктор ВербичЗбиткування над віршами: тандем поета й художниці
- 07.05.2025|Ігор ЧорнийЖиття на картку
- 28.04.2025|Ігор ЗіньчукЗаборонене кохання
Видавничі новинки
- Книга Анни Грувер «Вільний у полоні» — жива розмова з Ігорем Козловським, яка триває попри смертьКниги | Буквоїд
- Тесла покохав ЧорногоруКниги | Буквоїд
- Тетяна Висоцька. «Увага, ти в ефірі!»Книги | Буквоїд
- Христина Лукащук. «Насіння кмину»Книги | Буквоїд
- Тетяна Трощинська. «Любов не минає. Щоденник мами, що втратила сина»Проза | Буквоїд
- Петро Панч. «Голубі ешелони»Проза | Буквоїд
- Олександр Клименко. "Метапрозорість"Книги | Буквоїд
- Семенова Юлія. "Well Done"Книги | Буквоїд
- Микола Мартинюк. «Розбишацькі рими»Дитяча книга | Буквоїд
- Ніна Горик. «Дорога честі»Книги | Буквоїд
Кримінальне чтиво
Смертельні ігрища покійників
Іван Аврамов. Гру починає покійник. – К .:, Зелений Пес, 2006 . – 285 с.
Жанр: добро по-українські теж може бути з кулаками
Хороші детективні романи показують недосконалий світ і підказують, що в ньому можна змінити, якщо почнеш із себе. Вони як тюльпани на 8 Березня. Жінки розуміють підлабузництво, нещирість та несправжність таких знаків уваги, однак не відмовляються. Квіти - гарні, чоловік - приємний, і взагалі – завтра все буде як завжди, а сьогодні життя вдалося і ми перемогли.
Відтак чтиво, писане українськими авторами, такого настрою, на жаль, не створює. Хоча буду відвертим: просто розповідати прості історії в нас потроху вчаться. Але, взявшись за перо (чи сівши за комп’ютер?) з метою прославитися та заробити (для іншого чтиво не пишеться), українці частенько забувають озиратися довкола себе. Україна багата сюжетами не менше, ніж Росія чи Америка. Залишається адаптувати їх.
Усе, сказане вище, можна вважати першою реакцією на роман Івана Аврамова «Гру починає покійник». Це дуже соціальна історія: за однією з сюжетних ліній, тут привозять неповнолітніх дівчаток привозять на тихі бази відпочинку багатим можновладцям для сексуальних забав. Є в тексті ще одна сюжетна лінія: автор порушує проблему контрабанди антикваріату.
Показовість наявності в одному детективі двох таких різних соціальних проблем, як вивезення з України творів мистецтва і процвітання в самій Україні всіх видів сексуальних збочень, повинна в межах одного роману примирити два табори: шанувальників «вишуканого інтелігентного інтелектуального детективу» і «прихильників низькопробної попси з елементами насильства та сексу». Іван Аврамов не просто робить, а майже зробив неможливе: таки догодив і тим, і іншим.
Ось наприклад: «І хоч Аліна, як квітнева берізка, вже переповнилася соком, що очікує свого здобувача, мій вхід у неї супроводжувався пружним і ніжним опором – так добре підігнаний корок щільно вгвинчується у вузьку й довгу шийку винної пляшки» .
Або: «Ребром долоні я потривожив його сонну артерію. Спи спокійно, любий друже! Через півгодини ти прокинешся в себе під стійкою» .
Для естетів подібні сцени дуже просто врівноважуються: «Сакральним мистецтвом я почав цікавитися дуже давно. Подивився «Андрія Рубльова» - фільм мене, отрока, просто вразив. І треба ж, сусід по сходовому майданчику, професор лінгвістики, виявився пристрасним колекціонером живопису. На кожній своїй іконі професор вважав мені за необхідне прочитати цілу лекцію».
Не хочеш сексу та бійок – борися з контрабандистами і рятуй українські ікони. І навпаки.
Між іншим, саме цей роман виявився одним із не багатьох зразків сучасного українського чтива, більш-менш придатним для екранізації. За моїми даними, же існує сценарій однойменного повнометражного фільму за цим твором, який почне зніматися, щойно в Україні відновиться кіновиробництво.
Однак наявність обмовки «майже» насправді свідчить про наявність в тексті Аврамова однієї проблеми. Головний герой роману – такий собі Ед Хомайко, український чи миротворець, чи найманець, словом – «дикий гусак», що прилетів додому з Ліберії з сумкою зароблених доларів. Впізнати в ньому себе, свого друга чи свого сусіду важко, зате дуже просто знайти таких персонажів хоча б у французьких кримінальних романах. Та і злокохучий цей Ед такий самий, як француз.
Далі: приводом для початку розслідування таємничої загибелі дядька-митця стають листи, написані ним перед смертю. Все це добре, але Ед отримує їх по пошті. Тобто, дядько подбав, аби листи з того світу якимось чином надходили до племінника з певним інтервалом. Технічно це надто складно. А якщо це складно уявити, то читати про це важкувато. Штучність та запозиченість початкової інтриги доповнюють аж надто куртуазні імена та прізвища дійових осіб: слідчий Вальдшнепов, художник Платон Платонович Покамістов, колекціонер Моріс Веніаминович Блинський, та й сам покійний дядько – Модест Петрович. Все це – як вузлувате коріння, об яке постійно перечіпляєшся на загалом рівній дорозі, якою йде це доволі цікава та динамічна оповідь.
Проте я абсолютно не проти такої атаки клонів на здебільшого дике та не окультурене поле сучасної української масової літератури. Нехай їх буде більше. А кількість сама по собі перейде в якість.
Оцінка **** (-)
Кожен текст оцінюється за 5-тибальною системою. Кожна оцінка дає твору наступну характеристику:
* Жодної надії;
** Погано, але не настільки. Хоча шкода витраченого часу;
*** Ідея є, потрібен редактор. Вчить матчастину;
**** Хочеться краще, але загалом поживно;
***** Так тримати!
Значок (+) біля оцінки – Автор може краще.
Значок (-) біля оцінки – Аби не гірше.
Книжки з низької полиці. Введення в рубрику
Додаткові матеріали
- Мозок у цейтноті
- Політичні імпотенти тернопільського розливу
- Вбити за «Молодість»
- Привид бродить по музею
- Слюсар любить білі колготки
- Статеві збочення українського політикуму
- Італійська народна казка
Коментарі
Останні події
- 30.05.2025|18:48«Літературний Чернігів» на перехресті часу
- 27.05.2025|18:32Старий Лев презентує книгу метеорологині Наталки Діденко «Тролейбус номер 15»
- 26.05.2025|10:38Поезія без кордонів
- 24.05.2025|13:24Дискусії, перформанс і культурна дипломатія: як пройшов інтенсив EcoLab 2.0
- 24.05.2025|13:19У просторі PEN Ukraine відбудеться читання Ганни Осадко і Марини Пономаренко
- 24.05.2025|13:15«Україна. Свобода. Європа»: Старий Лев презентує книгу журналіста Ростислава Хотина
- 23.05.2025|09:25Meridian Czernowitz видає третю поетичну збірку Шевченківської лауреатки Ярини Чорногуз — «Нічийний шафран»
- 20.05.2025|11:40Оголошено Короткий список VII Всеукраїнського літературного конкурсу малої прози імені Івана Чендея 2025 року
- 16.05.2025|15:50«Танго для трьох»: він, вона і кґб
- 15.05.2025|10:47Літературний конкурс малої прози імені Івана Чендея оголосив довгі списки 2025 року