 
	Електронна бібліотека/Проза
- Лілі МарленСергій Жадан
- так вже сталось. ти не вийшов...Тарас Федюк
- СкорописСергій Жадан
- Пустеля ока плаче у пісок...Василь Кузан
- Лиця (новела)Віктор Палинський
- Золота нива (новела)Віктор Палинський
- Сорок дев’ять – не Прип’ять...Олег Короташ
- Скрипіння сталевих чобіт десь серед вишень...Пауль Целан
- З жерстяними дахами, з теплом невлаштованості...Сергій Жадан
- Останній прапорПауль Целан
- Сорочка мертвихПауль Целан
- Міста при ріках...Сергій Жадан
- Робочий чатСеліна Тамамуші
- все що не зробив - тепер вже ні...Тарас Федюк
- шабля сива світ іржавий...Тарас Федюк
- зустрінемось в києві мила недивлячись на...Тарас Федюк
- ВАШ ПЛЯЖ НАШ ПЛЯЖ ВАШОлег Коцарев
- тато просив зайти...Олег Коцарев
- біле світло тіла...Олег Коцарев
- ПОЧИНАЄТЬСЯОлег Коцарев
- добре аж дивно...Олег Коцарев
- ОБ’ЄКТ ВОГНИКОлег Коцарев
- КОЛІР?Олег Коцарев
- ЖИТНІЙ КИТОлег Коцарев
- БРАТИ СМІТТЯОлег Коцарев
- ПОРТРЕТ КАФЕ ЗЗАДУОлег Коцарев
- ЗАЙДІТЬ ЗАЇЗДІТЬОлег Коцарев
- Хтось спробує продати це як перемогу...Сергій Жадан
- Нерозбірливо і нечітко...Сергій Жадан
- Тріумфальна аркаЮрій Гундарєв
- ЧуттяЮрій Гундарєв
- МузаЮрій Гундарєв
- МовчанняЮрій Гундарєв
 на лисину Горбачова.
    –  А я не відаю навіщо. Вона он, на фотографії.
    –  Усім нам відомо, що й на сонці є плями, але жоден художник їх на світило не наносить.
    –  Воно то так, але… – хотів виправдатись я.
    –  Але ти мусиш пляму зняти. В час розвинутого соціалізму ніяких плям не може бути, зрозумів? 
    –  Зрозумів, – виструнчивсь я.
    Полковник підійшов до мене і поклав мені руку на плече:
    –  А так усе нормально. Добрий з тебе художник. Не те, що твій попередник.
    –  Служу Совєцькому Союзу! – випалив я. – А якщо схочете, товаришу полковник, то й з вас портрет зроблю без жодної плями. 
    Васильченко на якусь мить задумався. Але, мабуть, переконавшись, що на його військовій фізіономії ніхто не відшукає того, на що я зопалу натякнув, сказав:
    –  Над такою пропозицією варто задуматися. Бажаю успіхів! – і на прощання навіть потиснув мені руку, чим явно спантеличив присутніх.
    Після від’їзду полковника я ще, мабуть, із тиждень був як на сьомому небі, чим скористався мій сусід, принісши в майстерню знову півлітру, оселедця і півбуханця хліба. І знову олія, але вже з оселедця, текла йому по бороді, а я після того всього знову лежав на койці та ікав.
     
    Звістка про те, що прибув талановитий художник умить облетіла весь полк. «Васильченко за що-небудь хвалити не буде» – казали.  І невзабарі до мене посунули за портретами. Це були переважно офіцери: старший лейтенант Варишкін, капітан Горбенко, наважився до мене завітати і старшина Борщ, були й інші. Я ніколи нікому не встановлював ціну. Навіть попереджав, що зроблю портрет безплатно, аби полотно дістали і, якщо можна, кілька тюбиків фарби. Замовники так і робили, але опріч усього не забували покласти на стіл кільканадцять, а то й кілька десятків карбованців. Капітан Горбенко навіть сотню залишив, а лейтенант Щусєв – вісімдесят. Я, звичайно, не хотів брати, але коли замовники покидали майстерню, не біг за ними, аби вернути залишені гроші. Як не є – це був гонорар, що походить вочевидь од слова «гонор».
    Навідувалися різні, але найбільше мене здивував прихід у майстерню Байсангурова. Майор якось так прокрутився піруетом на каблуках і заявив:
    –  Здєлай с меня красивого офіцера. Как вот здесь! – і ткнув мені в руки світлину щонайменше кільканадцятирічної давности. – Только мундир, само собой понятно, іной. Я  тода єщо в училищє училса.
     Фізіономія чеченця мені чимось нагадувала фізіономію грузинського князя Петра Багратіона. Я недовго мудрував і переніс портрет героя антифранцузької кампанії 1812 року на полотно. Тільки старий костюм дещо осучаснив десятьма медалями, які невідомо коли і за що отримав радянський офіцер.
    Бачили б ви, як зрадів майор! Він підняв портрет над головою і вискочив на майдан! 
    Я не чув, що він там казав, але добре пам’ятаю: жодної копійки не залишив на столі. Не прибув майор з гонораром  і на другий день, і на третій, і… я про цей випадок не хотів згадувати, бо, зрозуміло, не мав права ображатися на заступника командира по господарській частині, цебто свого безпосереднього начальника.
    Але ж Байсангуров не забув про мене. Якось викликав, посадив поруч себе в «бобика» і повіз в окремий двоповерховий будиночок, який призначався, як я згодом дізнався,  для офіцерів. У цьому будиночку офіцери мешкали по двох і по трьох у кімнаті,  лише майор мав окрему двокімнатну квартиру, бо поселився тут із дружиною. Казали, що свою незрівняну він боїться залишити в місті, аби її хтось не викрав. Коли я  побачив її, то й сам подумав: «Тут і справді є за кого боятися, скарб – неоцінений». Жінка років під тридцять перетягнута в талії, як оса. І карими очима з-під чорних брів жалила також, як оса. Волосся рівненько назад зачесане, а ззаду ще й тугим вузлом скручене. 
    –  Ето – Валєнтіна Юрієвна. І ти будєш із нєйо портрет дєлать, – не сказав, а наказав мій начальник.
    Наказ начальника – закон для підлеглого. Про це і дурень в армії знає.
    –  А де я маю робити?
    –  Канєнно, што здесь, – сказав майор. – Нє будет Валєнтіна Юрієвна  ходить до тєбє в майстєрскую.
    –  А що – жодної фотокартки нема? – запитав я.
    –  Харошей нєт. 
    – Ми завжди жили якось так, як не в пустині, то в лісі, що й фотографа годі було знайти, – призналася чисто по-українському вельми симпатична жінка. 
    –  Тоді вам, товаришу майор, доведеться погодити з вищим начальством, аби мене відпускало з роботи.
    –  А з ким «погодити? Как скажу – так і будєт!
    Відповідь була вичерпна і прозвучала як докір за те, що  не знаю хто в мене начальник. 
    Я проковтнув непорозуміння і почав ходити на портретні сеанси до Байсангурових.
    Спочатку мені було ніяково, точніше якось не по собі. Я приходив, садовив у крісло модель і починав підрихтовувати її, аби бачити у відповідному, найбільш вигідному для портрета ракурсі.
    Не приховую: треба було і за ручку взяти, аби поставити модель на місце. Іноді й борідку підняти легенько пальцями. Але як би я не старався обережно робити – моя модель
Останні події
- 30.10.2025|12:41Юний феномен: 12-річний Ілля Отрошенко із Сум став наймолодшим автором трилогії в Україні
- 30.10.2025|12:32Фантастичні результати «єКниги»: 359 тисяч проданих книг та 200 тисяч молодих читачів за три квартали 2025 року
- 30.10.2025|12:18Новий кліп Павла Табакова «Вона не знає молитви» — вражаюча історія кохання, натхненна поезією Мар´яни Савки
- 30.10.2025|12:15«Енергія. Наука довкола нас»: Старий Лев запрошує юних читачів на наукові експерименти
- 29.10.2025|18:12В Ужгороді започаткували щорічні зустрічі із лауреатами міської премії імені Петра Скунця
- 27.10.2025|11:2010 причин відвідати фестиваль «Земля Поетів» у Львові
- 26.10.2025|08:07У Львові відбудеться презентація однієї з найпомітніших книг сучасної воєнної прози: «Гемінґвей нічого не знає» Артура Дроня
- 25.10.2025|11:58Як підготуватися до Радіодиктанту національної єдности - поради від філологині Інни Літвінової
- 25.10.2025|11:51У Львові вручили премію імені Богдана Ігоря Антонича 2025 року
- 21.10.2025|11:27У Луцьку презентували посібник із доступності для культурних подій




