Електронна бібліотека/Проза

LET ME GОOKEAN ELZY
Конвертуй світлосутність поезії в душах...Микола Істин
де я тебе розлив...Сергій Осока
"Рейвах" (уривок з роману)Фредерік Верно
Стільки людей поховано у пустелі...Олег Короташ
Можеш забрати в мене трохи страху?Сергій Жадан
Далі стоятимеш там, де завжди і була...Катерина Калитко
Після снігуОксана Куценко
Спочатку поет жив в життєпросторі світла...Микола Істин
Буде час, коли ти...Сергій Жадан
Буде злива початку світу, і підніметься Рось...Катерина Калитко
І не вистачить сонця, аби все освітитиСергій Жадан
отак прокинутися від вибуху...Павло Коробчук
посеред ночі під час важкого кашлю...Анатолій Дністровий
з міста, якого немає, не доходять новини...Галина Крук
Велика годинникова стрілкаСергій Жадан
Вечірня школаДмитро Лазуткін
Оповита сном (THE SLEEPER)Едгар По
Нас не вчили жити в такому, і ми вчимося, як можемо...Катерина Калитко
Чужими піснями отруєна даль не навіки...Ігор Павлюк
Візерунки на склі. То від подиху нашого...Мар´яна Савка
Святи Йордан водою не вогнем...Мар´яна Савка
Така імла - поміж дощем і снігом...Мар´яна Савка
Він переїхав в Бучу в середині березня 2021...Максим Кривцов
Приймаю цю осінь внутрішньовенно...Сергій Кривцов
Скільки б я не старався виїхав по-сірому...Максим Кривцов
Падає ліс падає людина падає осінь...Сергій Кривцов
Зайшов до друга додому...Сергій Кривцов
Коли запропонують витягти соломинку памʼятіСергій Кривцов
Змійка дороги вигинається...Сергій Кривцов
Як же мріється нині про ваші нудні біографії...Максим Кривцов
Втрати...Сергій Кривцов
В прифронтовому місті...Сергій Кривцов
Завантажити
« 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 »

на лисину Горбачова.
– А я не відаю навіщо. Вона он, на фотографії.
– Усім нам відомо, що й на сонці є плями, але жоден художник їх на світило не наносить.
– Воно то так, але… – хотів виправдатись я.
– Але ти мусиш пляму зняти. В час розвинутого соціалізму ніяких плям не може бути, зрозумів?
– Зрозумів, – виструнчивсь я.
Полковник підійшов до мене і поклав мені руку на плече:
– А так усе нормально. Добрий з тебе художник. Не те, що твій попередник.
– Служу Совєцькому Союзу! – випалив я. – А якщо схочете, товаришу полковник, то й з вас портрет зроблю без жодної плями.
Васильченко на якусь мить задумався. Але, мабуть, переконавшись, що на його військовій фізіономії ніхто не відшукає того, на що я зопалу натякнув, сказав:
– Над такою пропозицією варто задуматися. Бажаю успіхів! – і на прощання навіть потиснув мені руку, чим явно спантеличив присутніх.
Після від’їзду полковника я ще, мабуть, із тиждень був як на сьомому небі, чим скористався мій сусід, принісши в майстерню знову півлітру, оселедця і півбуханця хліба. І знову олія, але вже з оселедця, текла йому по бороді, а я після того всього знову лежав на койці та ікав.

Звістка про те, що прибув талановитий художник умить облетіла весь полк. «Васильченко за що-небудь хвалити не буде» – казали. І невзабарі до мене посунули за портретами. Це були переважно офіцери: старший лейтенант Варишкін, капітан Горбенко, наважився до мене завітати і старшина Борщ, були й інші. Я ніколи нікому не встановлював ціну. Навіть попереджав, що зроблю портрет безплатно, аби полотно дістали і, якщо можна, кілька тюбиків фарби. Замовники так і робили, але опріч усього не забували покласти на стіл кільканадцять, а то й кілька десятків карбованців. Капітан Горбенко навіть сотню залишив, а лейтенант Щусєв – вісімдесят. Я, звичайно, не хотів брати, але коли замовники покидали майстерню, не біг за ними, аби вернути залишені гроші. Як не є – це був гонорар, що походить вочевидь од слова «гонор».
Навідувалися різні, але найбільше мене здивував прихід у майстерню Байсангурова. Майор якось так прокрутився піруетом на каблуках і заявив:
– Здєлай с меня красивого офіцера. Как вот здесь! – і ткнув мені в руки світлину щонайменше кільканадцятирічної давности. – Только мундир, само собой понятно, іной. Я тода єщо в училищє училса.
Фізіономія чеченця мені чимось нагадувала фізіономію грузинського князя Петра Багратіона. Я недовго мудрував і переніс портрет героя антифранцузької кампанії 1812 року на полотно. Тільки старий костюм дещо осучаснив десятьма медалями, які невідомо коли і за що отримав радянський офіцер.
Бачили б ви, як зрадів майор! Він підняв портрет над головою і вискочив на майдан!
Я не чув, що він там казав, але добре пам’ятаю: жодної копійки не залишив на столі. Не прибув майор з гонораром і на другий день, і на третій, і… я про цей випадок не хотів згадувати, бо, зрозуміло, не мав права ображатися на заступника командира по господарській частині, цебто свого безпосереднього начальника.
Але ж Байсангуров не забув про мене. Якось викликав, посадив поруч себе в «бобика» і повіз в окремий двоповерховий будиночок, який призначався, як я згодом дізнався, для офіцерів. У цьому будиночку офіцери мешкали по двох і по трьох у кімнаті, лише майор мав окрему двокімнатну квартиру, бо поселився тут із дружиною. Казали, що свою незрівняну він боїться залишити в місті, аби її хтось не викрав. Коли я побачив її, то й сам подумав: «Тут і справді є за кого боятися, скарб – неоцінений». Жінка років під тридцять перетягнута в талії, як оса. І карими очима з-під чорних брів жалила також, як оса. Волосся рівненько назад зачесане, а ззаду ще й тугим вузлом скручене.
– Ето – Валєнтіна Юрієвна. І ти будєш із нєйо портрет дєлать, – не сказав, а наказав мій начальник.
Наказ начальника – закон для підлеглого. Про це і дурень в армії знає.
– А де я маю робити?
– Канєнно, што здесь, – сказав майор. – Нє будет Валєнтіна Юрієвна ходить до тєбє в майстєрскую.
– А що – жодної фотокартки нема? – запитав я.
– Харошей нєт.
– Ми завжди жили якось так, як не в пустині, то в лісі, що й фотографа годі було знайти, – призналася чисто по-українському вельми симпатична жінка.
– Тоді вам, товаришу майор, доведеться погодити з вищим начальством, аби мене відпускало з роботи.
– А з ким «погодити? Как скажу – так і будєт!
Відповідь була вичерпна і прозвучала як докір за те, що не знаю хто в мене начальник.
Я проковтнув непорозуміння і почав ходити на портретні сеанси до Байсангурових.
Спочатку мені було ніяково, точніше якось не по собі. Я приходив, садовив у крісло модель і починав підрихтовувати її, аби бачити у відповідному, найбільш вигідному для портрета ракурсі.
Не приховую: треба було і за ручку взяти, аби поставити модель на місце. Іноді й борідку підняти легенько пальцями. Але як би я не старався обережно робити – моя модель

« 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 »


Партнери